• Skarbówka wybrała najtańszą ofertę na nowe radiowozy do kontroli opłat drogowych - Victronic Machine Vision Polska zainkasuje ponad 48 mln zł, przebijając rywali, czyli Kapsch Telematic Services (125,7 mln zł) i czeski TollNet (133,3 mln zł)
  • Z nowych radiowozów oznakowanych i nieoznakowanych skorzysta GITD, pierwsze jednostki rozpoczną służbę już w lipcu 2021 r.
  • Na drogi trafi ponad 100 radiowozów do zdalnej kontroli opłat drogowych - aż 70 to dostawcze Fordy Transit Connect, pozostałe 32 sztuki to nieoznakowane Fordy Focus
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl 

Czas na nową generację radiowozów w Polsce. Specjalne pojazdy na bazie dostawczych Fordów Transit Custom oraz osobowych nieoznakowanych Fordów Focus poznamy m.in. po charakterystycznych modułach instalowanych na dachach. To nowoczesne zestawy kamer, czyli konstrukcje "Vitronic Enforcement Bar" (tzw. belka kontrolna). Posłużą nie tylko do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Przygotowano je także do identyfikacji kategorii samochodów (na podstawie kształtów i gabarytów), by błyskawicznie ocenić, czy została uiszczona należna opłata za przejazd w ramach e-TOLL (z podobnej techniki korzystają m.in. służby na Węgrzech). Co więcej, nowe zestawy rozpoznają także przyczepy oraz naczepy.

By monitorować samochody, wcale nie trzeba ustawiać się przy drogach w taki sposób, jak praktykują patrole drogowej inspekcji czy policji. Nowe radiowozy mogą bowiem prowadzić zdalne kontrole także w trakcie jazdy, zgodnie z wymogami skarbówki. W dokumentacji przetargowej wskazano bowiem, by: "Dostarczone pojazdy mogły kontrolować przejeżdżające, mijane lub wyprzedzane pojazdy bez ich zatrzymywania i wykrywać sytuacje mogące stanowić naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, a następnie przekazywać dane do innych modułów Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS".

Zestaw kamer przygotowano tak, aby w trakcie jazdy monitorować pasy ruchu po obu stronach przemieszczającego się samochodu patrolowego. Co więcej, sprzęt radzi sobie z rozpoznawaniem tablic także przy jeździe z większą prędkością. Skarbówka wymaga bowiem, by kontrola odbywała się także wówczas, gdy monitorowane pojazdy osiągają prędkość nawet do 250 km/h.

Nowe radiowozy zaprezentowane podczas konferencji Ministerstwa Finansów w Strykowie już niebawem trafią do służby (auta wcześniej przyłapano jednak na ulicach podczas testów w Warszawie). Monika Niżniak z GITD wyjaśnia: "Zgodnie z informacjami Ministerstwa Finansów, pierwsze jednostki powinny trafić do GITD w lipcu. Do końca roku Ministerstwo Finansów planuje przekazać 70 pojazdów".

Samochody będą kontrolować łącznie ok. 3,7 tys. km płatnych dróg krajowych. Wzmożonych kontroli można spodziewać się zapewne pod koniec roku, kiedy to z państwowych autostrad znikną ostatnie bramki. Od 1 grudnia 2021 r., by zapłacić za przejazd tzw. lekkim samochodem, należy kupić bilet autostradowy, np. na stacji paliw, lub skorzystać z aplikacji e-TOLL PL z funkcją monitorowania danych geolokalizacyjnych.