Na początku lat 70. XX w. o Hyundaiu w Europie mało kto słyszał. Firma przymierzała się jednak do ofensywy. Hyundai przygotowywał swój pierwszy własny samochód (wcześniej spółka wytwarzała auta na licencji). Zaprojektowanie designu powierzono 35-letniemu Giorgio Giugiaro, który już zabłysnął projektami dla Alfy Romeo, BMW, Ferrari i Maserati. Giugiaro przygotował pięć prototypów, w tym jedno coupe, które Hyundai z dumą wystawił w 1974 r. podczas salonu samochodowego w Turynie. Studium otrzymało 82-konny silnik o pojemności 1238 cm sześc.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Rok później na rynek trafiło seryjne auto. Nazywało się Hyundai Pony i zostało pierwszym międzynarodowym hitem tego producenta. Niestety, jak na ironię, w gamie zabrakło wersji coupe.
Nie oznaczało to, że Hyundai zrezygnował z pięknego prototypu. Przeciwnie, robił, co mógł, aby wprowadzić go do produkcji, a potem oferować m.in. w Europie i Stanach Zjednoczonych.
W 1981 r. musiał się jednak wycofać z tego projektu z powodu ogólnoświatowego kryzysu ekonomicznego. Na domiar złego sam prototyp z 1974 r. nie dotrwał do naszych czasów.
Hyundai Pony Coupe. Dzieło Giugiaro
Teraz, 48 lat po debiucie modelu Pony Coupe Concept, Hyundai ogłosił, że go odbuduje. I to z pomocą twórcy oryginału, czyli z samym Giorgio Giugiaro.
A dokładniej z firmą GFG Style, założoną przez Giugiaro i jego syna Fabrizio. Samochód ma być gotowy wiosną 2023 r. Na dodatek z oficjalnego materiału prasowego wynika, że na odbudowanym studium może się nie skończyć współpraca Hyundaia z Giugiaro.
Zresztą Pony pierwszej generacji wcale nie było jedynym seryjnym Hyundaiem zaprojektowanym w atelier Giorgio Giugiaro. Włoch i jego ówczesna firma Italdesign stały także za designem modeli Stellar (debiut w 1983 r.), Pony III (1985 r.) oraz Sonata II (1988 r.).
- Przeczytaj także: Hyundai Tucson PHEV. Nie ma się do czego przyczepić [Test]