- Obwodnica Trójmiasta jest jednym z odcinków dróg w Polsce, który należy do najbardziej obciążonych ruchem
- Początkowo wybudowano nitkę drogi ekspresowej z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni, dopiero później rozpoczęto prace przy budowie drugiej nitki
- Obecnie trwa budowa nowej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która połączy istniejącą obwodnicę S6 z nową drogą ekspresową S7
Niewiele jest tak znanych odcinków dróg w Polsce, jak obwodnica Trójmiasta. Przez wiele lat równie głośno, a może nawet głośniej, było tylko o tzw. gierkówce oraz odcinku jednej z nielicznych autostrad, prowadzącej z Wrocławia w kierunku zachodniej granicy Polski. Tyle, że gierkówka przeszła już do historii, podobnie jak historią stała się poniemiecka autostrada, przez długi czas nosząca miano "najdłuższych schodów Europy", a tymczasem trójmiejska obwodnica wciąż jest i 15 grudnia obchodziła swoje 47. urodziny.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo30 lat od pomysłu do zakończenia budowy jednej nitki obwodnicy Trójmiasta
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że budowę obwodnicy Trójmiasta rozpoczęto w latach 70. ub.w. To oznacza, że musiało upłynąć ponad 20 lat, zanim zaczęto realizować pomysł, który zrodził się już w 1948 r. Jako pierwszą otworzono nitkę prowadzącą z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni. Cały odcinek wschodniej jezdni drogi ekspresowej miał długość 39 km, a budowa trasy pochłonęła wówczas 740 mln zł.
Dopiero po oddaniu do użytku wschodniej jezdni rozpoczęto prace przy budowie jezdni zachodniej, które prowadziła od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni. Ten odcinek powstawał w latach 1978-1984. GDDKiA precyzuje, że jeszcze później, bo w latach 1987-1989, przebudowywano węzeł Kowale, a dopiero w latach 1994-1996 taki sam los czekał węzeł Osowa. Zaledwie kilka lat po zakończeniu ostatnich prac, dokładnie w 2002 r., przeprowadzono gruntowną modernizację trasy i przy okazji przedłużono drogę o odcinek zachodni Straszyn — Juszkowo.
- Przeczytaj także: Nowe "fotoradary" przy polskich drogach? Nie mierzyłyby prędkości
W 2007 r. obwodnica Trójmiasta poprzez węzeł Straszyn zyskała połączenie z nową autostradą A1. W kolejnym roku kierowcy zyskali odgałęzienie trójmiejskiej obwodnicy w Gdyni, co pozwoliło połączyć ją z trasą im. E. Kwiatkowskiego, prowadzącą do portu promowego i kontenerowego, stoczni oraz bazy Marynarki Wojennej. Ostatnią inwestycją była budowa w latach 2006-2008 węzła Gdańsk Port, w 2007 r., gdańskiemu odcinkowi trójmiejskiej obwodnicy nadano również nazwę alei Kazimierza Jagiellończyka.
Wkrótce gotowa alternatywa dla mocno obciążonej ruchem trasy
O sensowności budowy obwodnicy przekonały się już setki tysięcy, o ile nie miliony kierowców. W sezonie turystycznym 2023/2024 trasa notowała rekordowy ruch — w tym okresie okazało się, że w ciągu jednej doby drogą przejechało ponad 114 tys. pojazdów. "Obok mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie trójmiejska obwodnica jest drogą o największym natężeniu ruchu w Polsce, gdzie średnio notuje się ruch w granicach 35-98 tys. pojazdów na dobę z wyraźną tendencją wzrostową" — dodaje GDDKiA.
Obecnie w ramach budowy drogi ekspresowej S7 powstaje Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Jej realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno — Żukowo i Żukowo — Gdańsk Południe. "Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i S6 Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta S6" — informuje GDDKiA.