- Nowy projekt przewiduje, że na przejazdach każdej kategorii będą musiały być m.in. szlabany
- Przed przejazdami kolejowymi zarządca będzie mógł umieścić dodatkowe elementy, takie jak: progi zwalniające, tablice o zmiennej treści, linie wibracyjne czy dodatkowa kolorystyka nawierzchni drogi
- Zmiany mają być wprowadzone na skutek zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych po wypadku z udziałem 18-letniej kursantki, która zginęła na przejeździe podczas zdawania egzaminu na prawo jazdy
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) został opublikowany projekt rozporządzenia ministra infrastruktury ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo przejazdów kolejowo-drogowych poprzez zwrócenie większej uwagi kierowcy na otoczenie oraz dodatkowe systemy ostrzegania o przeszkodzie na torach.
Każdy przejazd z rogatkami
Jeden z nowych przepisów nakaże wyposażenie przejazdów kategorii D w takie same urządzenia i oznaczenia, jakie są stosowane na przejazdach kategorii A, B lub E, co w praktyce oznacza, że przejazdy tego typu będą musiały być wyposażone m.in. w szlabany. Teraz przejazdy tego typu są oznaczone krzyżem św. Andrzeja, czasem obecny jest również znak STOP.
Przeczytaj też:
Przejazdy kategorii A mają zawsze dróżnika, który odpowiada za ich otwieranie i zamykanie, przejazdy kategorii B mają ruch kierowany przez automatyczne systemy wyposażone w rogatki i sygnalizację, natomiast kategoria E to przejścia przez tory, które mogą być wyposażone w sygnalizację świetlną, rogatki, barierki czy labirynty.
Dodatkowo zarządca drogi będzie mógł oznakować przejazd za pomocą znaków lub tablic o zmiennej treści, linii wibracyjnych, dodatkowej kolorystyki nawierzchni drogi czy progów zwalniających.
W projekcie podkreślono, że tego typu dodatkowe elementy zwracają uwagę kierowców i wpływają na zwiększenie koncentracji, co zapobiega jeździe na pamięć. Ponadto zastosowanie linii spowalniających (wibracyjnych), progów zwalniających lub dodatkowej kolorystyki nawierzchni drogowej może zwiększyć bezpieczeństwo poprzez zwiększenie czujności i bardziej ostrożne przejechanie przez przejazd kolejowy.
System wykrywania przeszkód na przejazdach
Co także istotne, w rozporządzeniu ma znaleźć się zapis, który umożliwi stosowanie nowoczesnych metod wykrywania przeszkód na przejazdach kolejowo-drogowych, do których należą m.in.: pętle indukcyjne, system LIDAR, radar, obrazowanie termiczne w podczerwieni czy też czujniki ultradźwiękowe. Dzięki temu, jeśli na torach pojawi się przeszkoda, zostaną zaalarmowane lokalne centra sterowania ruchem kolejowym, których personel podejmie decyzje o zatrzymaniu lub nie, nadjeżdżającego pociągu. System mógłby także informować samego maszynistę o takiej sytuacji lub wyświetlać na najbliższym semaforze sygnał "stój", przez co pociąg musiałby się zatrzymać przed przejazdem.
Ponadto rozporządzenie określiłoby bezwzględny obowiązek zapewnienia widoczności czoła pociągu z 5 m i 10 m, a w przypadku, gdy nie jest możliwe zapewnienie widoczności z 10 m, należy określić prędkość pociągów, przy której spełnione są warunki widoczności z tej odległości.
Zmiany przez wypadek
Projekt powstał w wyniku zaleceń, jakie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wydała po wypadku, który miał miejsce pod koniec sierpnia 2018 r. na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Szaflarach. W zdarzeniu zginęła 18-letnia kursantka, która zdawała egzamin na prawo jazdy. Wtedy prowadzony przez nią samochód zatrzymał się na przejeździe, w który uderzył potem pociąg. Egzaminator zdążył uciec z samochodu.
Projekt przewiduje, że zmiany będą musiały być wprowadzone w ciągu pięciu lat od wejścia w życie rozporządzenia. W przypadku realizowanych już inwestycji, dla których rozstrzygnięto przetargi na udzielenie zamówienia na projekt lub wykonawstwo, będą stosowane przepisy dotychczasowe. Inwestor będzie mógł jednak złożyć stosowny wniosek i wtedy zastosowane będą nowe rozwiązania.