Nowelizacja ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy dyrektywy unijnej w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej.

Celem dyrektywy jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na sieci drogowej w Unii Europejskiej poprzez poprawę poziomu bezpieczeństwa infrastruktury drogowej, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, to jest pieszych i rowerzystów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Ustawa przewiduje objęcie procedurami zarządzania bezpieczeństwem m.in. autostrady i drogi ekspresowe zlokalizowane poza Transeuropejską Siecią Transportową TEN-T czy drogi krajowe biegnące poza miastami, które są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków Unii Europejskiej.

Nowe rozwiązania zakładają ponadto wprowadzenie obowiązku przeprowadzania co pięć lat oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującej całą sieć. Skutkiem będzie klasyfikacja sieci dróg zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa. (PAP)

lgs/ mmu/