• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...
  • Aktualności
  • Auto Świat - Archiwum
  • Motocykle
  • Multimedia
  • Premiery
  • Targi Samochodowe
  • Turystyka
  • ...
Auto Świat Wiadomości Aktualności Quiz o oponach - 10 pytań z zakresu ogumienia

Są nie tylko czarne i okrągłe. Sprawdź, co wiesz o oponach

Maciej Brzeziński
17 mar, 12:46
Auto Świat
Test składa się z 10 pytań i – mamy nadzieję – 10 poprawnych Twoich odpowiedzi. Pamiętaj, że poprawna może być tylko jedna odpowiedź, a temat "opony" jest o wiele bardziej skomplikowany, niż wydaje się przeciętnemu kierowcy. Wszystkie opony są czarne i okrągłe, ale nie wszystkie są takie same i kryją w sobie wiele zaskakujących, choć często nieidealnych rozwiązań będących wynikiem jakiegoś kompromisu...
 Foto: m.mphoto / Shutterstock
WRÓĆ
NA ONET
  • Sprawdź swoją wiedzę w naszych pozostałych quizach!

Czy jest zgodne z prawem używanie na przednich kołach samochodu opon zimowych, a na tylnych kołach opon letnich (lub odwrotnie)?

Zdjęcie: Auto Świat
Tak
Nie
Tak Następne pytanie
Opony muszą mieć identyczne parametry na kołach tej samej osi, jednak opony na poszczególnych osiach auta mogą się różnić, tylne opony nie muszą być takie same jak przednie. Nie ma w przepisach nakazu stosowania na wszystkich kołach samochodu takich samych opon, w tym także zimowych albo letnich. Taka kombinacja, choć prawnie dopuszczalna, może jednak w pewnych warunkach być niebezpieczna!

Czy indeks prędkości opon całorocznych zawsze musi być dostosowany do maksymalnej prędkości samochodu?

Zdjęcie: Auto Świat
Tak
Nie
Nie Następne pytanie
Przepisy robią wyjątek dla opon zimowych: dopuszcza się stosowanie opon zimowych niedostosowanych do maksymalnej prędkości pojazdu, przy czym muszą one mieć indeks co najmniej Q (160 km/h). Warunkiem jest umieszczenie w zasięgu wzroku kierowcy informacji o maksymalnej prędkości opon. Ponieważ opony całoroczne co do zasady mają homologację "zimową", ich też dotyczy ten przepis.

Minimalna głębokość bieżnika opony to:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Zawsze 1,6 mm
1,6 mm, a jeśli opona ma wskaźnik zużycia, wskaźnik tej wskazuje minimalną wysokość bieżnika
3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych
1,6 mm, a jeśli opona ma wskaźnik zużycia, wskaźnik tej wskazuje minimalną wysokość bieżnika Następne pytanie
Zasada, że minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm dotyczy tylko opon, które nie mają wskaźnika zużycia. W przypadku większości opon wyposażonych we wskaźniki zużycia minimalna głębokość bieżnika to (w praktyce) ok. 3 mm.

Rozcięcia bocznej ścianki opony powodujące utratę powietrza:

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Naprawia się za pomocą łatki i kleju
Można zszyć i zakleić w warsztacie oponiarskim
Nie naprawia się – w każdym przypadku taka opona nadaje się do wyrzucenia
Nie naprawia się – w każdym przypadku taka opona nadaje się do wyrzucenia Następne pytanie
Drobne nacięcia kosmetyczne boku opony można zbagatelizować, jednak każde uszkodzenie boku opony, które prowadzi do utraty powietrza, kwalifikuje oponę do wymiany

Czy koła wyposażone w opony kierunkowe można rotować (zamieniać miejscami) na aucie bez ograniczeń?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Nie, wybrane koło może być wykorzystywane tylko po lewej albo tylko po prawej stronie pojazdu
Koła te można zamieniać miejscami w dowolny sposób
Nie, wybrane koło może być wykorzystywane tylko po lewej albo tylko po prawej stronie pojazdu Następne pytanie
Koło wyposażone w oponę kierunkową jest dostosowane do pracy albo po lewej, albo po prawej stronie samochodu. Przełożone z lewej strony na prawą lub odwrotnie będzie kręcić się w niewłaściwym kierunku. Jeśli chcielibyśmy oponę umieszczoną na prawym tylnym kole wykorzystać np. z przodu po lewej stronie auta, taką oponę trzeba by przemontować na feldze, aby kręciła się w drugą stronę.

System kontroli ciśnienia (TPMS) w kołach auta:

Zdjęcie: Shutterstock
Regularnie przypomina o konieczności sprawdzenia ciśnienia w oponach co 4 lub 8 tygodni – w zależności od zaprogramowania
Przypomina o dostosowaniu ciśnienia powietrza w kołach do aktualnego obciążenia samochodu
Informuje o niebezpiecznej utracie ciśnienia powietrza w poszczególnych kołach
Informuje o niebezpiecznej utracie ciśnienia w poszczególnych kołach Następne pytanie
System TPMS informuje o granicznej utracie ciśnienie powietrza w kole, z reguły uaktywnia się dopiero przy znaczącym ubytku ciśnienia, który może oznaczać usterkę

Czy oponę o średnicy osadzenia 16 cali można założyć na obręcz o średnicy 15 cali?

Zdjęcie: Auto Świat
Tak, nie dałoby się tego jednak zrobić, gdyby średnica obręczy była większa od średnicy osadzenia opony
Nie
Tak, ale tylko po użyciu specjalnego pierścienia dystansowego
Nie Następne pytanie
Średnica osadzenia opony musi być zgodna ze średnicą obręczy – na obręcz 16 calową można założyć tylko oponę o średnicy osadzenia 16 cali. Ważne jest też prawidłowe dobranie szerokości opony do szerokości felgi, jednak w tym przypadku dopuszczalne są jednak spore odchylenia

Opony typu runflat

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Nie wymagają pompowania, jeździ się na nich bez powietrza
Wymagają napompowania w warsztacie, ale później nie trzeba dopompowywać ich przez cały okres eksploatacji
Pozwalają na awaryjne przejechanie ograniczonego dystansu rzędu 80 km do warsztatu w przypadku uszkodzenia opony i utraty powietrza
Pozwalają na awaryjne przejechanie ograniczonego dystansu rzędu 80 km do warsztatu w przypadku uszkodzenia opony i utraty powietrza Następne pytanie
Opona Runflat umożliwia jazdę bez powietrza, ale tyko na ograniczonym dystansie i z ograniczoną prędkością. Nagła utrata ciśnienia może być początkowo niezauważalna dla kierowcy, dlatego opony runflat można montować tylko w samochodach wyposażonych w system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS). Po przejechaniu kilkudziesięciu km bez powietrza opona runflat wymaga wymiany na nową.

Opona z wkładką Seal to opona:

Zdjęcie: Continental
zabezpieczona przed przebiciem bieżnika – wyposażona w wewnętrzną warstwę uszczelniacza, który natychmiast zakleja niewielkie przebicia czoła bieżnika
której nie można uszkodzić
na której można jechać bez powietrza na dystansie do 80 km
zabezpieczona przed przebiciem ścianki bocznej
zabezpieczona przed przebiciem bieżnika – wyposażona w wewnętrzną warstwę uszczelniacza, który natychmiast zakleja niewielkie przebicia czoła bieżnika Następne pytanie
Oponę z wkładką Seal można uszkodzić, np. przebijając/rozrywając jej boczną ściankę, natomiast nie są dla niej groźne niewielkie przebicia czoła bieżnika za pomocą np gwoździa – takie niewielkie przebicia są natychmiast i trwale wulkanizowane przez wkładkę uszczelniającą

Symbol "XL" na boku opony umieszczony obok oznaczenia rozmiaru oznacza:

Zdjęcie: Continental
oponę w dużym rozmiarze
Oponę, której szerokość jest większa od wysokości, co oznacza, iż należy na takich oponach ostrożnie pokonywać przeszkody terenowe – co do zasady na takich oponach nie należy jeździć po drogach nieutwardzonych
oponę wzmocnioną, dostosowaną do zwiększonego obciążenia; takie opony stosowane są często w samochodach o dużej masie, m.in. w autach elektrycznych
oponę wzmocnioną, dostosowaną do zwiększonego obciążenia; takie opony stosowane są często w samochodach o dużej masie, m.in. w autach elektrycznych Następne pytanie
Jest to opona o zwiększonej nośności, dostosowana do zwiększonego obciążenia
Twój wynik: Doskonale!
Sam widzisz, że pytania nie były trudne, ale próbowaliśmy Cię zmylić. Nie udało się nam – gratulujemy!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Dobrze!
Wiesz sporo o oponach, ale jeszcze nie wszystko...
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Nieźle!
Wiesz co nieco o oponach, ale są tacy, co wiedzą więcej...
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Słabo...
Teraz już wiesz, że temat "opony" jest bardziej skomplikowany niż się na pozór wydaje!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik:
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Google News
Źródło:
Auto Świat
Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński Wydawca
Tematy: Opony, Quizy, MotoQuiz

Polecane z kategorii

Pędził Porsche 911. Policyjny helikopter nie mógł nadążyć [Nagranie] Pędził Porsche 911. Policyjny helikopter nie mógł nadążyć [Nagranie] A1 od Torunia do Włocławka będzie trzypasmowa. Powstanie kosztem budowy odcinka ekspresówki A1 od Torunia do Włocławka będzie trzypasmowa. Powstanie kosztem budowy odcinka ekspresówki Richard Hammond rozbił auto na Torze Poznań. Co tam się stało? Richard Hammond rozbił auto na Torze Poznań. Co tam się stało? Policja w Nowym Jorku zniszczyła skonfiskowane pojazdy i opublikowała nagranie z akcji Policja w Nowym Jorku zniszczyła skonfiskowane pojazdy i opublikowała nagranie z akcji Strażacy jechali do pożaru. Rozbili się po drodze Strażacy jechali do pożaru. Rozbili się po drodze Te auta miały być przyszłością, okazały się porażką. Słuch po nich zaginął Te auta miały być przyszłością, okazały się porażką. Słuch po nich zaginął Chciałem zatankować taniej na stacji Orlen, ale... Jak zatankować ze zniżką? Chciałem zatankować taniej na stacji Orlen, ale... Jak zatankować ze zniżką? Triggo w tarapatach? Jest za ciężki, nie ma homologacji i pieniędzy Triggo w tarapatach? Jest za ciężki, nie ma homologacji i pieniędzy Które auto nagrzewa się szybciej? Czy kolor ma znaczenie? Które auto nagrzewa się szybciej? Czy kolor ma znaczenie?

Materiały Premium

  • Jaka przyczepa na kategorię B?

    Jaka przyczepa na kategorię B? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Po ostatniej zmianie przepisów mówiących, kto, czym i jaką przyczepę może ciągnąć, komplikacje sięgnęły zenitu. Dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym nie pokrywają się z prawnymi ograniczeniami.

  • Silnik 1.6 HDi – poznaj wszystkie wady tego diesla

    Silnik 1.6 HDi to jeden z najpopularniejszych diesli pierwszej dekady XXI wieku. Można go spotkać w kilkudziesięciu autach kilku czołowych producentów – nie tylko francuskich, ale też w Fordach, Mazdach, Suzuki, Volvo, a nawet w należącym do BMW Mini. Nie jest to wyłącznie francuska myśl techniczna, bo w prace projektowe zaangażowana była również firma Ford.

  • Volvo S80 I (1998-2006) – utrzymanie tego auta może okazać się już nieco kłopotliwe

    Trudno już dziś brać ten model pod uwagę w kontekście jazdy na co dzień, no, chyba że uda się znaleźć zadbany egzemplarz z końca produkcji. Ale to już raczej z potencjałem na... youngtimera.

  • Słowenia, Szwajcaria – poradnik wakacyjny

    Słowenia, COVID-19: od 21 lutego, by przekroczyć granicę, nie jest wymagane szczepienie przeciwko COVID-19. Nie obowiązują testy ani kwarantanna. Obowiązuje noszenie maseczek w przestrzeni zamkniętej (np. w punktach handlowych i usługowych, środkach komunikacji zbiorowej, na przystankach, w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia, urzędach, muzeach, teatrach, kinach itp.).

  • 10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

    Chcesz kupić używany samochód? Uważaj, oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców, na rynku nie brakuje też ryzykownych modeli zmagających się z wadami wrodzonymi! Oto 10 najbardziej ryzykownych aut z ostatnich lat.

  • Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

    Lata lecą, a Superb kusi wciąż tym samym: dobrą relacją ceny do ilości oferowanego miejsca. Niejeden samorządowiec/polityk szczebla lokalnego mógłby opowiedzieć historię o tym, ile ciekawych rzeczy da się zrobić w przepastnie dużym drugim rzędzie siedzeń...

  • Volkswagen Passat B6 (2005-10) – znalezienie sensownego egzemplarza graniczy z cudem

    Jeszcze niedawno rozpalał głowy kupujących do czerwoności, dziś jego czas powoli mija. Czemu? To kombinacja kilku aspektów, w tym np. znacznego wyeksploatowania wielu egzemplarzy oraz kilku wad wrodzonych.

  • Renault Laguna III (2007-15) – atrakcyjna relacja ceny do wieku

    Lista zalet tego modelu zdecydowanie przyćmiewa jego wady. Zacznijmy od całkiem przyzwoitej trwałości mechanicznej. To może być zaskakujące (szczególnie dla użytkowników Laguny II), ale tu… praktycznie nie ma wpadek! Polecić możemy wszystkie jednostki benzynowe (oczywiście, mamy na uwadze przeciętną dynamikę 1.6). To silniki Renault (1.6 czy 2.0 turbo) lub Nissana (2.0).

  • Peugeot 407 (2004-11) – „407-ka” nie jest autem, które należy do wzorców trwałości

    Polecamy tylko zadbane „407-ki” z końcowych lat produkcji. Ceny takich aut nie są wygórowane. W czym tkwi haczyk? Po pierwsze, nie jest to samochód, za którym ustawiają się kolejki na rynku wtórnym.

  • Honda Accord VII (2003-08) – przed kupnem zalecamy dokładne oględziny podwozia

    Choć ceny Hondy Accord spadły już do poziomu kilkunastu tysięcy złotych (dużo ofert w przedziale 17-20 tys. zł), to nadal w relacji do wieku są wyższe niż u wielu klasowych rywali z wtórnego rynku. Czy to uzasadniony wydatek? W większości przypadków – tak. W końcu rocznik nie jest najważniejszy.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech