- Toyota rozwija technologie wodorowe w motorsporcie. Rajdy są tu kluczowe
- Podczas Rajdu Finlandii zadebiutuje Toyota GR Yaris Rally2 H2 Concept
- Za kierownicą pojazdu zasiądzie Juha Kankkunen, czterokrotny mistrz świata w rajdach
Toyota od początku dekady intensywnie pracuje nad rozwojem silników spalinowych zasilanych wodorem. Firma traktuje udział w rajdach i wyścigach jako kluczowy element testowania i doskonalenia tych technologii, które mają trafić do seryjnych samochodów. Od 2021 r. w japońskiej serii wyścigowej startuje już wodorowa Toyota GR Corolla, a w procesie jej rozwoju uczestniczył m.in. Jari-Matti Latvala, obecny szef zespołu Toyota Gazoo Racing World Rally Team.
Wodór trafił do motorsportu
W 2022 r. samochód napędzany wodorem po raz pierwszy pojawił się na trasach rajdowych mistrzostw świata. W Rajdzie Belgii prototypowy GR Yaris H2 prowadzili Akio Toyoda oraz Juha Kankkunen. Od tego czasu inżynierowie Toyota Gazoo Racing skupili się na stworzeniu pełnoprawnego samochodu rajdowego z wodorowym silnikiem spalinowym. Efektem tych prac jest GR Yaris Rally2 H2 Concept, który zostanie zaprezentowany podczas Rajdu Finlandii.
Do budowy prototypu wykorzystano model GR Yaris Rally2, znany z sukcesów w mistrzostwach świata. W samochodzie zamontowano silnik spalinowy zasilany sprężonym wodorem. Dzięki temu pojazd jest niemal bezemisyjny, a jednocześnie zachowuje charakterystyczne dla rajdów brzmienie silnika, cenione przez fanów. Toyota podkreśla, że napęd ten pokazuje potencjał wodorowych technologii w sporcie motorowym.
Premiera GR Yaris Rally2 H2 Concept w Finlandii
GR Yaris Rally2 H2 Concept powstał w siedzibie zespołu TGR-WRT w Jyväskyli w Finlandii. Samochód testowano na szutrowych, leśnych trasach, które przypominają odcinki specjalne Rajdu Finlandii. Pojazd zadebiutuje podczas otwierającej imprezę próby Harju, rozgrywanej w czwartek wieczorem w centrum Jyväskyli, a następnie pojawi się ponownie przed kibicami w piątek podczas drugiego przejazdu tego samego odcinka. Za kierownicą wodorowego auta zasiądzie Juha Kankkunen, czterokrotny mistrz świata i zastępca szefa zespołu TGR-WRT. Zobaczcie go w akcji:
- Przeczytaj także: W tej Toyocie można spać, a to nie kamper. Ma polskie rozwiązanie
Toyota podczas Rajdu Finlandii
Podczas rajdu kibice będą mieli okazję z bliska obejrzeć Toyotę GR Yaris Rally2 H2 Concept w parku serwisowym. W ekspozycji pojawią się również inne modele Toyoty z napędem wodorowym, w tym Mirai oraz Tundra.
Toyota rozwija technologie wodorowe w motorsporcie nie od dziś. Od 2021 r. firma prowadzi program rozwoju wodorowych silników spalinowych. Jego pierwszym efektem była GR Corolla H2 Concept, która startowała w japońskich wyścigach długodystansowych.
Firma udoskonaliła to auto po jakimś czasie. Ulepszona Toyota GR Corolla H2 Concept zasilana wodorem oraz Toyota GR86 Future FR Concept wykorzystujący niskoemisyjną benzynę wzięły udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji.
Te same rozwiązania techniczne, które wykorzystywane są w GR Corolli H2 Concept zastosowano także w innym wodorowym aucie — w wodorowej odmianie GR Yarisa — GR Yaris H2 Concept.
Kategoria wodorowa ma także pojawić się w wyścigach długodystansowych z kultowym Le Mans 24h na czele. Toyota już teraz opracowała prototyp o nazwie Le Mans GR H2 Racing Concept.
Ale to niejedyny taki koncept. W Le Mans na kultowym torze Circuit de la Sarthe zaprezentowano zasilany ciekłym wodorem GR LH2 Racing Concept.
Toyota zaangażowała się także w projekt stworzenia lekkiego wodorowego samochodu terenowego. Tak powstał Buggy HySE-X1.