Ale to nie jest też tak, że do raportu trafia każda interwencja. Aby dane auto mogło zostać wzięte pod uwagę, musiały być spełnione następujące warunki: wiek od 3 do 10 lat (pierwsza rejestracja w latach 2011-18), do tego w danym roku konkretny model musiał zostać zarejestrowany co najmniej w liczbie 10 tys. sztuk. Twórcy raportu, co zrozumiałe, nie brali pod uwagę awarii (wezwań) powstałych ewidentnie z winy użytkownika samochodu (np. brak paliwa) oraz z przyczyn losowych (np. uszkodzona opona).

Ciekawie przedstawia się też statystyka usterek/problemów, do których pomoc ADAC była wzywana najczęściej otóż niemal połowę wezwań stanowił rozładowany akumulator (z wyraźnym „pikiem” w kwietniu 2020 r. – wówczas w Niemczech skończył się pierwszy "twardy" lockdown i nagle okazało się, że wiele aut po dłuższym postoju nie chce odpalić). Na dalszych miejscach znalazły się: silnik i osprzęt (np. układy zapłonowy/wtryskowy), problemy z układem elektrycznym (elektroniką) oraz usterki układów chłodzenia i wydechowego.

W poniższych tabelach uwzględniliśmy wybrane modele – uszeregowano je alfabetycznie, podziałem na te, które wypadły dobrze i na te, które zawiodły. Wartość oznacza liczbę usterek na 1000 aut. Uwaga: przynależność do segmentów to decyzja ADAC i nie zawsze się z nią w pełni zgadzamy (np. Škoda Rapid jako kompakt). Pełny ranking znajdziesz na stronach ADAC-u.

Segment A (małe)

Rok pierwszej rejestracji 2011 2012 2013 2104 2015 2016 2017 2018
NA PLUS
Toyota Aygo 7,9 4,4 5,7 7,1 4,7 4,4 2,8 1,4
NA MINUS
Smart Forfour 32,8 25,1 16,6 11,3
Smart Fortwo 19,4 21,3 14,9 18,7 32,7 29,9 13,4 10,8

Segment B (miejskie)

Rok pierwszej rejestracji 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
NA PLUS
Audi A1 11,7 9,1 6,7 8,1 5,7 3,5 3,7 2,3
Citroën C3 2,8 2,1
Fiat Punto 8,9 8,8 7,8
Honda Jazz 13,3 12,5 11,3
Mazda CX-3 3,5 2,8 1,7
Mini 10,9 9,7 6,2 5,8 4,5 3,6 1,3 0,7
Mitsubishi Space Star 5,3 6,8 3,4 1,8 1,6
Peugeot 2008 9,3 9,2 7,4 4,9 2,0
Renault Captur 5,1 6,0 3,2 1,6 1,1
Škoda Fabia 22,2 18,3 14,9 15,0 8,9 5,2 3,0 2,5
NA MINUS
Hyundai i20 42,2 43,0 37,3 34,7 13,4 6,2 4,4 3,2
Opel Meriva 21,3 25,4 24,4 27,0 24,3 18,5 18,5

Segment C (kompakt/SUV/van)

Rok pierwszej rejestracji 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
NA PLUS
Audi A3 15,9 13,2 5,2 3,2 1,8 0,9 1,3 1,0
Audi Q3 10,8 9,8 6,1 5,0 3,7 2,6 3,8
BMW serii 1 15,8 11,2 7,7 5,6 4,1 3,5 1,3 1,0
BMW serii 2 (w tym Grand- oraz Active Tourer) 6,8 4,5 3,3 1,5 1,3
Hyundai Tucson 9,0 4,4 2,7 1,7
Mazda CX-5 13,4 11,0 5,3 4,5 2,3 1,3
Mercedes klasy A 9,1 12,5 9,1 6,1 5,2 5,4 2,3 1,5
Mercedes CLA 8,6 9,6 3,3 1,7
Mercedes GLA 8,4 5,2 7,3 2,3 1,7
Mitsubishi ASX 16,0 10,6 7,5 5,1 2,7 0,8
Seat Leon 21,6 15,9 13,5 13,0 8,6 6,0 3,7 3,0
Škoda Rapid 15,8 11,0 6,8 4,6 3,3 1,6
VW Beetle 13,1 12,5 9,7 6,3 3,8 3,5
NA MINUS
Kia Ceed 52,7 44,9 33,3 30,2 19,1 12,4 5,7 3,6
Kia Sportage 38,6 25,7 21,7 18,7 14,6 4,2 2,1 1,0
Nissan Qashqai 21,9 21,7 20,1 15,6 11,6 19,7 25,4 15,4
Opel Astra 26,6 24,1 22,3 17,9 14,6 9,1 9,1 10,8
Renault Kangoo/Rapid 21,1 20,4 19,6 22,6 24,4 26,2 31,0 18,6
Renault Scénic 29,7 24,8 20,9 22,7 28,7 10,8 5,8

Segment D (kl. średnia/SUV/van)

Rok pierwszej rejestracji 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
NA PLUS
Audi A4 11,8 8,4 4,8 4,6 5,2 3,0 1,9 1,6
Audi A5 14,9 9,8 7,8 5,8 5,2 3,3 2,3 1,0
Audi Q5 16,5 13,9 8,1 7,1 5,8 4,3 1,8 1,1
BMW serii 3 14,1 10,7 8,5 7,0 4,2 3,3 2,2 1,1
BMW serii 4 4,7 3,3 3,2 1,6 0,9
BMW X3 7,6 5,3 4,9 3,7 3,5 2,1 1,4 0,4
Mercedes klasy C 17,4 11,8 9,3 10,0 8,2 3,9 2,6 1,6
Mercedes GLC 2,7 1,7 0,9
Mercedes GLK 20,0 10,3 7,2 8,4 8,6
Volvo XC60 15,1 7,8 5,0 2,0 1,3
NA MINUS
Ford S-Max 19,3 19,1 17,9 12,9 30,7 14,2 7,1
Opel Insignia 32,1 28,1 26,1 24,1 27,0 30,1 12,4 5,1
Seat Alhambra 35,5 35,0 27,2 20,0 9,5 8,4
VW Sharan 35,1 32,8 32,5 38,3 24,9 15,3 9,7 8,1

Segment E (kl. wyższa średnia)

Rok pierwszej rejestracji 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
NA PLUS
Audi A6 17,6 13,6 8,2 7,6 6,8 6,1 4,1 2,0
BMW serii 5 18,2 15,3 10,4 7,0 5,7 3,7 1,5 0,9
NA MINUS
Mercedes klasy E 46,4 31,8 17,8 15,1 13,2 9,1 1,8 0,9