Ale to nie jest też tak, że do raportu trafia każda interwencja. Aby dane auto mogło zostać wzięte pod uwagę, musiały być spełnione następujące warunki: wiek od 3 do 10 lat (pierwsza rejestracja w latach 2011-18), do tego w danym roku konkretny model musiał zostać zarejestrowany co najmniej w liczbie 10 tys. sztuk. Twórcy raportu, co zrozumiałe, nie brali pod uwagę awarii (wezwań) powstałych ewidentnie z winy użytkownika samochodu (np. brak paliwa) oraz z przyczyn losowych (np. uszkodzona opona).
Ciekawie przedstawia się też statystyka usterek/problemów, do których pomoc ADAC była wzywana najczęściej otóż niemal połowę wezwań stanowił rozładowany akumulator (z wyraźnym „pikiem” w kwietniu 2020 r. – wówczas w Niemczech skończył się pierwszy "twardy" lockdown i nagle okazało się, że wiele aut po dłuższym postoju nie chce odpalić). Na dalszych miejscach znalazły się: silnik i osprzęt (np. układy zapłonowy/wtryskowy), problemy z układem elektrycznym (elektroniką) oraz usterki układów chłodzenia i wydechowego.
W poniższych tabelach uwzględniliśmy wybrane modele – uszeregowano je alfabetycznie, podziałem na te, które wypadły dobrze i na te, które zawiodły. Wartość oznacza liczbę usterek na 1000 aut. Uwaga: przynależność do segmentów to decyzja ADAC i nie zawsze się z nią w pełni zgadzamy (np. Škoda Rapid jako kompakt). Pełny ranking znajdziesz na stronach ADAC-u.
Segment A (małe)
Rok pierwszej rejestracji
|
2011
|
2012
|
2013
|
2104
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
NA PLUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toyota Aygo
|
7,9
|
4,4
|
5,7
|
7,1
|
4,7
|
4,4
|
2,8
|
1,4
|
NA MINUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Smart Forfour
|
|
|
|
|
32,8
|
25,1
|
16,6
|
11,3
|
Smart Fortwo
|
19,4
|
21,3
|
14,9
|
18,7
|
32,7
|
29,9
|
13,4
|
10,8
|
Segment B (miejskie)
Rok pierwszej rejestracji
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
NA PLUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Audi A1
|
11,7
|
9,1
|
6,7
|
8,1
|
5,7
|
3,5
|
3,7
|
2,3
|
Citroën C3
|
|
|
|
|
|
|
2,8
|
2,1
|
Fiat Punto
|
8,9
|
8,8
|
7,8
|
|
|
|
|
|
Honda Jazz
|
13,3
|
12,5
|
11,3
|
|
|
|
|
|
Mazda CX-3
|
|
|
|
|
|
3,5
|
2,8
|
1,7
|
Mini
|
10,9
|
9,7
|
6,2
|
5,8
|
4,5
|
3,6
|
1,3
|
0,7
|
Mitsubishi Space Star
|
|
|
|
5,3
|
6,8
|
3,4
|
1,8
|
1,6
|
Peugeot 2008
|
|
|
|
9,3
|
9,2
|
7,4
|
4,9
|
2,0
|
Renault Captur
|
|
|
|
5,1
|
6,0
|
3,2
|
1,6
|
1,1
|
Škoda Fabia
|
22,2
|
18,3
|
14,9
|
15,0
|
8,9
|
5,2
|
3,0
|
2,5
|
NA MINUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hyundai i20
|
42,2
|
43,0
|
37,3
|
34,7
|
13,4
|
6,2
|
4,4
|
3,2
|
Opel Meriva
|
21,3
|
25,4
|
24,4
|
27,0
|
24,3
|
18,5
|
18,5
|
|
Segment C (kompakt/SUV/van)
Rok pierwszej rejestracji
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
NA PLUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Audi A3
|
15,9
|
13,2
|
5,2
|
3,2
|
1,8
|
0,9
|
1,3
|
1,0
|
Audi Q3
|
|
10,8
|
9,8
|
6,1
|
5,0
|
3,7
|
2,6
|
3,8
|
BMW serii 1
|
15,8
|
11,2
|
7,7
|
5,6
|
4,1
|
3,5
|
1,3
|
1,0
|
BMW serii 2 (w tym Grand- oraz Active Tourer)
|
|
|
|
6,8
|
4,5
|
3,3
|
1,5
|
1,3
|
Hyundai Tucson
|
|
|
|
|
9,0
|
4,4
|
2,7
|
1,7
|
Mazda CX-5
|
|
|
13,4
|
11,0
|
5,3
|
4,5
|
2,3
|
1,3
|
Mercedes klasy A
|
9,1
|
12,5
|
9,1
|
6,1
|
5,2
|
5,4
|
2,3
|
1,5
|
Mercedes CLA
|
|
|
|
|
8,6
|
9,6
|
3,3
|
1,7
|
Mercedes GLA
|
|
|
|
8,4
|
5,2
|
7,3
|
2,3
|
1,7
|
Mitsubishi ASX
|
16,0
|
|
|
10,6
|
7,5
|
5,1
|
2,7
|
0,8
|
Seat Leon
|
21,6
|
15,9
|
13,5
|
13,0
|
8,6
|
6,0
|
3,7
|
3,0
|
Škoda Rapid
|
|
|
15,8
|
11,0
|
6,8
|
4,6
|
3,3
|
1,6
|
VW Beetle
|
|
13,1
|
12,5
|
9,7
|
6,3
|
3,8
|
3,5
|
|
NA MINUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kia Ceed
|
52,7
|
44,9
|
33,3
|
30,2
|
19,1
|
12,4
|
5,7
|
3,6
|
Kia Sportage
|
38,6
|
25,7
|
21,7
|
18,7
|
14,6
|
4,2
|
2,1
|
1,0
|
Nissan Qashqai
|
21,9
|
21,7
|
20,1
|
15,6
|
11,6
|
19,7
|
25,4
|
15,4
|
Opel Astra
|
26,6
|
24,1
|
22,3
|
17,9
|
14,6
|
9,1
|
9,1
|
10,8
|
Renault Kangoo/Rapid
|
21,1
|
20,4
|
19,6
|
22,6
|
24,4
|
26,2
|
31,0
|
18,6
|
Renault Scénic
|
29,7
|
24,8
|
20,9
|
22,7
|
28,7
|
|
10,8
|
5,8
|
Segment D (kl. średnia/SUV/van)
Rok pierwszej rejestracji
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
NA PLUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Audi A4
|
11,8
|
8,4
|
4,8
|
4,6
|
5,2
|
3,0
|
1,9
|
1,6
|
Audi A5
|
14,9
|
9,8
|
7,8
|
5,8
|
5,2
|
3,3
|
2,3
|
1,0
|
Audi Q5
|
16,5
|
13,9
|
8,1
|
7,1
|
5,8
|
4,3
|
1,8
|
1,1
|
BMW serii 3
|
14,1
|
10,7
|
8,5
|
7,0
|
4,2
|
3,3
|
2,2
|
1,1
|
BMW serii 4
|
|
|
|
4,7
|
3,3
|
3,2
|
1,6
|
0,9
|
BMW X3
|
7,6
|
5,3
|
4,9
|
3,7
|
3,5
|
2,1
|
1,4
|
0,4
|
Mercedes klasy C
|
17,4
|
11,8
|
9,3
|
10,0
|
8,2
|
3,9
|
2,6
|
1,6
|
Mercedes GLC
|
|
|
|
|
|
2,7
|
1,7
|
0,9
|
Mercedes GLK
|
20,0
|
10,3
|
7,2
|
8,4
|
8,6
|
|
|
|
Volvo XC60
|
|
|
|
15,1
|
7,8
|
5,0
|
2,0
|
1,3
|
NA MINUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ford S-Max
|
19,3
|
19,1
|
17,9
|
12,9
|
|
30,7
|
14,2
|
7,1
|
Opel Insignia
|
32,1
|
28,1
|
26,1
|
24,1
|
27,0
|
30,1
|
12,4
|
5,1
|
Seat Alhambra
|
|
|
35,5
|
35,0
|
27,2
|
20,0
|
9,5
|
8,4
|
VW Sharan
|
35,1
|
32,8
|
32,5
|
38,3
|
24,9
|
15,3
|
9,7
|
8,1
|
Segment E (kl. wyższa średnia)
Rok pierwszej rejestracji
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
NA PLUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Audi A6
|
17,6
|
13,6
|
8,2
|
7,6
|
6,8
|
6,1
|
4,1
|
2,0
|
BMW serii 5
|
18,2
|
15,3
|
10,4
|
7,0
|
5,7
|
3,7
|
1,5
|
0,9
|
NA MINUS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mercedes klasy E
|
46,4
|
31,8
|
17,8
|
15,1
|
13,2
|
9,1
|
1,8
|
0,9
|