- Po raz pierwszy w historii sprzedaż elektryków jest wyższa niż sprzedaż diesli
- Trend jest wyraźny – diesel w odwrocie
- Bardzo wysoka jest sprzedaż samochodów z napędem hybrydowym
- Wciąż najwyższą sprzedaż mają samochody wyposażone w silniki benzynowe
Pierwszy raz zdarzyło się, że liczba sprzedanych elektryków jest wyższa niż sprzedaż diesli. Zaskakujący jest jednak nie tyle wysoki udział samochodów na prąd w ogólnej sprzedaży, ale kurczący się odsetek kupowanych diesli. Choć na dobrą sprawę nie powinno to dziwić: z każdym kolejnym rokiem silnikom wysokoprężnym rośnie konkurencja, głównie ze strony napędów hybrydowych.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrawie wszędzie rośnie, jest jeden wyjątek
W ciągu pierwszych 10 miesięcy 2023 r. sprzedaż samochodów w Europie osiągnęła liczbę blisko 9 mln sztuk i wzrosła (licząc rok do roku) aż o 16,7 proc. Do osiągnięcia tego wyniku mocno przyłożyły się największe rynki, w tym Włochy (wzrost o 20,4 proc.), Hiszpania (+18.5 proc.), Francja (+16.5 proc.) i Niemcy (+13.5 proc.).
Jedyne państwo w UE, w którym sprzedaż samochodów nie wzrosła w tym okresie, są Węgry.
Sprzedaż samochodów w Europie przez 10 miesięcy 2023 r.: pierwsza taka sytuacja w historii
W tym okresie – to pierwsza taka sytuacja w historii – samochody wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny wyprzedziły pod kątem udziału w rynku pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne. Oczywiście nie znaczy to, że samochody na prąd są już najlepiej sprzedającymi się pojazdami w krajach UE – nie z tych rzeczy, do tego jeszcze daleko, niemniej trend jest wyraźny. Na razie odnotujmy, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2023 r. udział w rynku pojazdów wyposażonych w różne napędy wygląda następująco:
- 1. miejsce: samochody benzynowe – 35,9 proc.
- 2. miejsce: auta hybrydowe – 25,5 proc.
- 3. miejsce: samochody elektryczne – 14 proc.
- 4. miejsce: samochody z silnikami Diesla – 13,9 proc.
- 5. miejsce: hybrydy Plug-in – 7,6 proc.
- 6. miejsce: inne – 3 proc.
Jeśli natomiast ktoś zadaje sobie pytanie, skąd bierze się spektakularny upadek diesli, to odpowiedź wydaje się prosta: silniki te mają coraz większą konkurencję ze strony napędów hybrydowych. Napędy hybrydowe nie są już rzadkością nawet w dużych i ciężkich SUV-ach, zapewniają one znakomite osiągi przy niskim spalaniu, w wielu wypadkach gwarantują wyższy poziom komfortu i przyjemności z jazdy niż diesle, a ograniczeniem, które wpływa na wzrost sprzedaży takich napędów, jest głównie dość wysoka cena. Napędy hybrydowe pojawiają się już także w minibusach, a to powoduje systematyczny spadek udziału diesli wśród sprzedawanych samochodów.
Sprzedaż samochodów w Europie w październiku: trend się pogłębia
Udział poszczególnych napędów w samochodach sprzedanych w październiku 2023 r. pokazuje, że wyprzedzenie diesli przez samochody elektryczne nie jest przypadkiem – to trend. Sprzedaż aut (udział w runku poszczególnych napędów) w samym październiku 2023 r. wygląda następująco:
- miejsce: samochody benzynowe – 33,4 proc.
- miejsce: samochody hybrydowe – 28,6 proc.
- miejsce: samochody elektryczne – 14,2 proc.
- miejsce: samochody z silnikami Diesla – 12 proc.
- miejsce: hybrydy Plug-in – 8,4 proc.
- inne: 3,4 proc.