- Euro NCAP przetestowała pod kątem bezpieczeństwa trzy crossovery: NIO EL6, Toyotę C-HR i Hondę CR-V
- Producenci coraz częściej skupiają się na bezpieczeństwie niechronionych uczestników ruchu, takich jak piesi i rowerzyści
- Wszystkie testowane pojazdy zapewniają wysoki poziom ochrony, ale jeden z modeli zasłużył na najwyższą notę dopiero dzięki opcjonalnemu pakietowi
Minęły już czasy, gdy chińskie auta były na europejskim rynku egzotyczną nowością. I nawet jeśli modele marek takich jak BYD czy NIO nie są jeszcze powszechnie spotykane na europejskich ulicach, to i tak już wpisały się w świadomość użytkowników samochodów, a wiele osób poważnie rozważa zakup któregoś z chińskich konkurentów.
NIO EL6 idzie śladem swoich braci
Na tle wszystkich chińskich marek, jedną z wyróżniających się jest NIO, której znakiem rozpoznawczym jest konstrukcja umożliwiająca wymianę akumulatora, co ogranicza obawy użytkowników dotyczące zasięgu. W Niemczech i Skandynawii NIO oferuje już kilka modeli, przy czym ES8, ET7, ET5 i EL7 otrzymały w testach zderzeniowych Euro NCAP maksymalne noty, czyli po pięć gwiazdek. Tą samą drogą idzie NIO EL6, który również zasłużył na najwyższą ocenę.
Euro NCAP podkreśla, że bezpieczniejszy jest ten pojazd, który bierze pod uwagę ochronę osób nie tylko w kabinie, lecz także poza nią. Mając to na uwadze, producenci aut coraz częściej skupiają się na niechronionych uczestnikach ruchu drogowego, m.in. pieszych i rowerzystach. Przetestowany EL6, tak jak pozostałe modele Nio, wykorzystuje kamerę, radar i lidar do wykrywania osób w pobliżu.
To najnowocześniejsze, a przy tym kosztowne rozwiązanie i dlatego dostępne w nielicznych pojazdach, ale za to pomagające eliminować ryzyko wypadków lub ograniczać ich skutki. Euro NCAP zwraca uwagę, że automatyczny system hamowania awaryjnego (AEB) w EL6 bardzo dobrze sprawdza się przy kolizjach z autami osobowymi i dobrze chroni przed niechronionymi użytkownikami drogi, ale nie w przypadku nadjeżdżania i wyprzedzania motocyklistów.
Toyota C-HR lepsza niż poprzednik
Toyota C-HR, kolejny z testowanych crossoverów, zadebiutowała w 2016 r. i wraz z wprowadzeniem drugiej generacji zyskała przestronniejsze nadwozie i więcej nowoczesnych rozwiązań technicznych, ale przez to stała się droższa. Na szczęście Japończycy nie pominęli tak ważnej kwestii jak bezpieczeństwo, co potwierdza nota pięciu gwiazdek.
- Przeczytaj także: Koniec z alkoholem na stacjach paliw? Minister zdrowia zapowiada zmiany
Testujący zwracają uwagę, że szczególnie dobrze sprawdził się autonomiczny system hamowania awaryjnego, który zasłużył na najwyższe noty w niemal każdym teście. Euro NCAP zwrócił też uwagę na pośredni system monitorowania kierowcy, należący do standardowego wyposażenia, który wykorzystuje sygnały pochodzące z układu kierowniczego oraz położenie pasa ruchu w celu wykrycia oznak senności podczas jazdy. Dostępny jest także bardziej zaawansowany system, ale bezpośredniego monitorowania wzroku kierowcy, ale ten oferowany jest jako opcja.
Honda CR-V dobra z opcjonalnym pakietem
Trzecim testowanym pojazdem była Honda CR-V, która z podstawowym wyposażeniem oceniona została na cztery gwiazdki, a z opcjonalnym pakietem Honda Sensing 360 już na pięć gwiazdek. W wariancie podstawowym znajdziemy jedną kamerę i jeden radar, tymczasem w pakiecie bezpieczeństwa przewidziano radary narożne, poprawiające m.in. działanie zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy (ADAS). Euro NCAP podkreśla, że opcjonalny pakiet bezpieczeństwa znacznie poprawił wydajność AEB, szczególnie w zakresie zapobiegania kolizjom z pieszymi i pojazdami.
Galeria zdjęć
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 93 proc. Ochrona dzieci - 85 proc. Ochrona pieszych - 78 proc. Działanie systemów asystujących - 76 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 85 proc. Ochrona dzieci - 86 proc. Ochrona pieszych - 86 proc. Działanie systemów asystujących - 79 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 85 proc. Ochrona dzieci - 86 proc. Ochrona pieszych - 80 proc. Działanie systemów asystujących - 79 proc.