Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > W tym mieście w Polsce złapali autobusy na szelki. Ludzie przestali mieścić się do "Ziutka"

W tym mieście w Polsce złapali autobusy na szelki. Ludzie przestali mieścić się do "Ziutka"

Lublin obchodzi święto trolejbusów. Dokładnie 70 lat temu na ulice miasta wyjechały pierwsze "trajtki". Cieszyły się tak dużą popularnością, że w godzinach szczytu nie dało się do nich wsiąść. Kilkukrotnie pojawiały się też pomysły dotyczące ich likwidacji. Ostatecznie motoryzacyjna atrakcja Lublina przetrwała.

Pierwsze trolejbusy w Lublinie
Pierwsze trolejbusy w LublinieŹródło: mpk.lublin.pl
  • Pierwszy trolejbus wyjechał na ulice Lublina 21 lipca 1953 r. - w przeddzień święta Manifestu PKWN ("urodzin PRL"). Linia miała siedem km i obsługiwana była przez osiem trolejbusów
  • W latach 70. MPK w Lublinie obsługiwało 20 linii autobusowych i 15 trolejbusowych. Łącznie z usług przedsiębiorstwa korzystało wówczas ponad 77 mln pasażerów
  • W różnych okresach trolejbusy jeździły po drogach 12 miast w Polsce. Obecnie można je spotkać tylko w Gdyni, Lublinie i Tychach
  • Więcej podobnych wiadomości znajdziesz na stronie głównej Onetu

Powojenny wzrost liczby mieszkańców, a tym samym pasażerów autobusów, zmusił władze Lublina w 1952 r. do budowy sieci trolejbusowej. Po prawie roku prac, 21 lipca 1953 r. pierwszy "trajtek" wyjechał na ulice Lublina. Szczęśliwcy mogli odbyć podróż od dworca kolejowego przez ulicami: 1 Maja, Zamojską, Krakowskim Przedmieściem do trójkątnej pętli przy ulicy Uniwersyteckiej, a wracały przez Kunickiego i Pocztową. Linia miała siedem km i obsługiwana była przez osiem trolejbusów radzieckich typu ITB. Były to stare, pochodzące jeszcze z lat 30. konstrukcje o drewnianej podłodze oraz bardzo cienkiej karoserii. Ze względu na zły stan techniczny, częste naprawy i konserwacje, w ruchu znajdowały się przeciętnie tylko trzy pojazdy.

Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

15 linii i 77 mln pasażerów

Z czasem warunki podróży i długość tras zaczęły się poprawiać. Najpierw do Lublina trafiło z Gdyni sześć trolejbusów francuskiej marki Vetra, a później czechosłowackie Skody 8Tr. Do ponad 80 km długości wydłużyły się trakcje i trasy trolejbusów, a w 1960 r. oddano do użytku zajezdnię autobusowo-tramwajową. Dekadę później MPK obsługiwało 20 linii autobusowych i 15 trolejbusowych. Łącznie z usług przedsiębiorstwa korzystało wówczas ponad 77 mln pasażerów.

Pod koniec lat 60. władze PRL uznały, że transport elektryczny jest przestarzały i nieekonomiczny. W efekcie zakazano sprowadzania nowych maszyn i części z zagranicy. Jednak kryzys paliwowy z 1973 r. i skok cen ropy, przywrócił "trajtki do łask". Od połowy lat siedemdziesiątych, dzięki stałym dostawom radzieckich trolejbusów ZiU-682, powiększała się ilość taboru. Popularne "Ziutki" mogły przewieźć naraz 91 osób.

Jeden z pierwszych trolejbusów w Lublinie
Jeden z pierwszych trolejbusów w LublinieŹródło: mpk.lublin.pl

Zerknij: Uderzył w niego pijany policjant. Od 11 lat walczy o sprawiedliwość

"Trajtki" opuszczają Krakowskie Przedmieście

Mieszkańcy Lublina na kolejne nowe trolejbusy musieli czekać prawie dekadę. W 1988 r. na ulice miasta wyjechały pierwszy "elektryczny autobus". Mowa o trolejbusach powstałych na podstawie specjalnie przystosowanego nadwozia autobusowego. 10-tonowe Jelcze zabierały na pokład 110 pasażerów.

Stałej ewolucji i rozrostowi podlegał też sam kształt sieci i siatka połączeń. Chętnych do jazdy w godzinach szczytu było tak wielu, że przedstawiciele komunikacji miejskiej w Lublinie apelowali do zakładów pracy, aby zaczynały zmiany o różnych godzinach. Brakowało taboru, aby wszystkich pomieścić.

Lata 80. były ciężkim czasem dla trolejbusów w Lublinie, z powodów ekonomicznych cięto trasy i a liczba dostępnego taboru zaczęła spadać.

1 lipca 1994 r. ostatni raz "trajtki" przejechały przez jedną z najbardziej reprezentatywnych ulic w Lublinie Krakowskie Przedmieście.

Czytaj: Żółta naklejka na szybie samochodu. Czy wiesz, co oznacza?

"Lublin od 70 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego"

W latach 90. tabor trolejbusowy Lublina uzupełniany był głównie przerabianymi autobusami oraz pojazdami odkupowanymi z miast, gdzie tego typu transport był likwidowany Słupska, Dębicy, czy Warszawy.

Jednak dzisiaj na ulicach Lublina próżno szukać takich "weteranów w szelkach". Co prawda lubelskie MPK ma dwa zabytkowe trolejbusy Skodę i "Ziutka", które choć sprawne, są raczej atrakcją turystyczną. Na resztę parku maszynowego składa się 108 nowoczesnych trolejbusów (w tym 56 marki Solaris). Najstarsze z nich zostały zakupione w 2009 r., a ponad 25 proc. z nich ma mniej niż sześć lat.

Lublin od 70 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowany na elektromobilność. Bez wątpienia jesteśmy liderem w tej dziedzinie, zarówno w kraju, jak i w Europie. Konsekwentnie realizujemy niskoemisyjną politykę transportową. Do tej pory na rozwój transportu publicznego przeznaczyliśmy blisko 1,7 mld zł, z czego ponad 1,15 mld zł pochodzi z funduszy europejskich mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

MPK Lublin dysponuje obecnie 110 trolejbusami
MPK Lublin dysponuje obecnie 110 trolejbusamiŹródło: mpk.lublin.pl

Sprawdź: W aucie był nieprzytomny mężczyzna. Policjanci nie wahali się ani chwili

W ilu polskich miastach jeżdżą trolejbusy — wyjaśniamy

W różnych okresach trolejbusy jeździły po drogach 12 miast w Polsce. Tegu typu pojazdy po raz pierwszy pojawiły się na obecnych polskich ziemiach w 1912 r., gdy uruchomiono pierwszą taką linię we Wrocławiu. Jednak jej funkcjonowanie zawieszono w 1914 r. Obecnie popularne "trajtki" można spotkać na ulicach Gdyni (choć dojeżdża do Sopotu), Lublina oraz Tychów.

Jak działają trolejbusy — wyjaśniamy

Trolejbusy w dużym uproszeniu funkcjonują niczym "tramwaje na kołach". Są napędzane energią elektryczną dostarczaną z sieci trakcyjnej. Do poruszania się nie potrzebują jednak szyn. Najnowsze, hybrydowe modele wyposażone są w dodatkowe baterie i kondensatory energii, dzięki czemu mogą jeździć czasowo odłączone od trakcji.

TGd
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków