- Pierwszy trolejbus wyjechał na ulice Lublina 21 lipca 1953 r. - w przeddzień święta Manifestu PKWN ("urodzin PRL"). Linia miała siedem km i obsługiwana była przez osiem trolejbusów
- W latach 70. MPK w Lublinie obsługiwało 20 linii autobusowych i 15 trolejbusowych. Łącznie z usług przedsiębiorstwa korzystało wówczas ponad 77 mln pasażerów
- W różnych okresach trolejbusy jeździły po drogach 12 miast w Polsce. Obecnie można je spotkać tylko w Gdyni, Lublinie i Tychach
- Więcej podobnych wiadomości znajdziesz na stronie głównej Onetu
Powojenny wzrost liczby mieszkańców, a tym samym pasażerów autobusów, zmusił władze Lublina w 1952 r. do budowy sieci trolejbusowej. Po prawie roku prac, 21 lipca 1953 r. pierwszy "trajtek" wyjechał na ulice Lublina. Szczęśliwcy mogli odbyć podróż od dworca kolejowego przez ulicami: 1 Maja, Zamojską, Krakowskim Przedmieściem do trójkątnej pętli przy ulicy Uniwersyteckiej, a wracały przez Kunickiego i Pocztową. Linia miała siedem km i obsługiwana była przez osiem trolejbusów radzieckich typu ITB. Były to stare, pochodzące jeszcze z lat 30. konstrukcje o drewnianej podłodze oraz bardzo cienkiej karoserii. Ze względu na zły stan techniczny, częste naprawy i konserwacje, w ruchu znajdowały się przeciętnie tylko trzy pojazdy.
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo15 linii i 77 mln pasażerów
Z czasem warunki podróży i długość tras zaczęły się poprawiać. Najpierw do Lublina trafiło z Gdyni sześć trolejbusów francuskiej marki Vetra, a później czechosłowackie Skody 8Tr. Do ponad 80 km długości wydłużyły się trakcje i trasy trolejbusów, a w 1960 r. oddano do użytku zajezdnię autobusowo-tramwajową. Dekadę później MPK obsługiwało 20 linii autobusowych i 15 trolejbusowych. Łącznie z usług przedsiębiorstwa korzystało wówczas ponad 77 mln pasażerów.
Pod koniec lat 60. władze PRL uznały, że transport elektryczny jest przestarzały i nieekonomiczny. W efekcie zakazano sprowadzania nowych maszyn i części z zagranicy. Jednak kryzys paliwowy z 1973 r. i skok cen ropy, przywrócił "trajtki do łask". Od połowy lat siedemdziesiątych, dzięki stałym dostawom radzieckich trolejbusów ZiU-682, powiększała się ilość taboru. Popularne "Ziutki" mogły przewieźć naraz 91 osób.
Zerknij: Uderzył w niego pijany policjant. Od 11 lat walczy o sprawiedliwość
"Trajtki" opuszczają Krakowskie Przedmieście
Mieszkańcy Lublina na kolejne nowe trolejbusy musieli czekać prawie dekadę. W 1988 r. na ulice miasta wyjechały pierwszy "elektryczny autobus". Mowa o trolejbusach powstałych na podstawie specjalnie przystosowanego nadwozia autobusowego. 10-tonowe Jelcze zabierały na pokład 110 pasażerów.
Stałej ewolucji i rozrostowi podlegał też sam kształt sieci i siatka połączeń. Chętnych do jazdy w godzinach szczytu było tak wielu, że przedstawiciele komunikacji miejskiej w Lublinie apelowali do zakładów pracy, aby zaczynały zmiany o różnych godzinach. Brakowało taboru, aby wszystkich pomieścić.
Lata 80. były ciężkim czasem dla trolejbusów w Lublinie, z powodów ekonomicznych cięto trasy i a liczba dostępnego taboru zaczęła spadać.
1 lipca 1994 r. ostatni raz "trajtki" przejechały przez jedną z najbardziej reprezentatywnych ulic w Lublinie — Krakowskie Przedmieście.
Czytaj: Żółta naklejka na szybie samochodu. Czy wiesz, co oznacza?
"Lublin od 70 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego"
W latach 90. tabor trolejbusowy Lublina uzupełniany był głównie przerabianymi autobusami oraz pojazdami odkupowanymi z miast, gdzie tego typu transport był likwidowany — Słupska, Dębicy, czy Warszawy.
Jednak dzisiaj na ulicach Lublina próżno szukać takich "weteranów w szelkach". Co prawda lubelskie MPK ma dwa zabytkowe trolejbusy — Skodę i "Ziutka", które choć sprawne, są raczej atrakcją turystyczną. Na resztę parku maszynowego składa się 108 nowoczesnych trolejbusów (w tym 56 marki Solaris). Najstarsze z nich zostały zakupione w 2009 r., a ponad 25 proc. z nich ma mniej niż sześć lat.
— Lublin od 70 lat stawia na stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowany na elektromobilność. Bez wątpienia jesteśmy liderem w tej dziedzinie, zarówno w kraju, jak i w Europie. Konsekwentnie realizujemy niskoemisyjną politykę transportową. Do tej pory na rozwój transportu publicznego przeznaczyliśmy blisko 1,7 mld zł, z czego ponad 1,15 mld zł pochodzi z funduszy europejskich — mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Sprawdź: W aucie był nieprzytomny mężczyzna. Policjanci nie wahali się ani chwili
W ilu polskich miastach jeżdżą trolejbusy — wyjaśniamy
W różnych okresach trolejbusy jeździły po drogach 12 miast w Polsce. Tegu typu pojazdy po raz pierwszy pojawiły się na obecnych polskich ziemiach w 1912 r., gdy uruchomiono pierwszą taką linię we Wrocławiu. Jednak jej funkcjonowanie zawieszono w 1914 r. Obecnie popularne "trajtki" można spotkać na ulicach Gdyni (choć dojeżdża do Sopotu), Lublina oraz Tychów.
Jak działają trolejbusy — wyjaśniamy
Trolejbusy w dużym uproszeniu funkcjonują niczym "tramwaje na kołach". Są napędzane energią elektryczną dostarczaną z sieci trakcyjnej. Do poruszania się nie potrzebują jednak szyn. Najnowsze, hybrydowe modele wyposażone są w dodatkowe baterie i kondensatory energii, dzięki czemu mogą jeździć czasowo odłączone od trakcji.