• NIK przeprowadziła kontrole inwestycji drogowych w Polsce
  • Zastrzeżenia dotyczyły milionów złotych strat i naruszeń prawa
  • Znaleziono niezgodności m.in. z dokumentacją projektową i wypłatami wynagrodzeń wykonawcom

Inwestycje drogowe w Polsce nie ustają i bez przerwy zapadają decyzje dotyczące nowych dróg oraz remontów. NIK zdecydowała się sprawdzić prawidłowość przeprowadzonych ważnych inwestycji w Polsce. Spośród 16 sprawdzonych budów, 11 dotyczy remontów dróg i inwestycji związanych z ruchem drogowym. Kontrolą objęto lata 2010–2022 (do 14 października 2022 r.) z wykorzystaniem dowodów sporządzonych przed tym okresem.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Wśród zastrzeżeń dotyczących inwestycji drogowych NIK wykryła niezgodności m.in. z dokumentacją projektową, wypłatami wynagrodzeń wykonawcom, czy narażeniem się na dodatkowe koszty. Wśród sprawdzonych budów były:

  • projekt i budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy–Bydgoszcz–granica województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego;
  • budowa mostu nad Notecią wraz z przebudową drogi gminnej w miejscowości Kobylniki;
  • przebudowa ulicy Długiej w Nakle nad Notecią;
  • przebudowa wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 265 między miejscowościami Brześć Kujawski i Kowal;
  • budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73;
  • modernizacja oświetlenia ulicznego w Lubartowie;
  • rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 801 na odcinku od granicy województwa lubelskiego do skrzyżowania z drogą krajową S12 w Puławach;
  • budowa MOP Wierzchowiska oraz MOP Bystrzejowice;
  • przebudowa układu drogowo-torowego na ul. Dąbrowskiego w Łodzi;
  • poprawa funkcjonowania systemu transportu publicznego oraz zastosowania rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego w obrębie stacji kolejowej Opole Wschód;
  • modernizacja dostępu drogowego do Portu w Szczecinie: przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie Międzyodrza;
  • budowa drogi S3 na odcinku Miękowo – koniec obwodnicy Brzozowa wraz z rozbudową odcinka Miękowo – Rzęśnica.

NIK znalazła uchybienia w GDDKiA. Miliony złotych strat

W przypadku inwestycji realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) stwierdzono niezgodności budowy odcinka drogi S5 z dokumentacją projektową, co może w przyszłości spowodować szybsze zużycie nawierzchni drogi ekspresowej.

Z kolei obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej kosztowała więcej o 371 tys. 300 zł z powodu konieczności wykonania robót dotyczących m.in. zwiększenia bezpieczeństwa ruchu i poprawy dojazdu do firm mających siedziby przy przebudowywanej drodze. Nie uwzględniono tej kwestii na etapie projektowania, mimo poruszania tego problemu na konsultacjach. Nie potrącono też z wynagrodzenia wykonawcy 130 tys. 400 zł za niewłaściwą jakość robót.

Spore kontrowersje może wywoływać budowa Miejsc Obsługi Podróżnych Bystrzejowice, która kosztowała 9 mln 912 tys. 400 zł więcej, niż planowano. Nie zapewniono tam terminowej i oszczędnej realizacji tej inwestycji, a wzrost kosztów budowy spowodowała... konieczność oczyszczenia terenów MOP z odpadów budowlanych. Co więcej, budynki WC nie zostały przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

NIK znalazła problemy z dokumentacją, złą realizacją inwestycji i opóźnień

Kontrolerzy podczas wyszukiwania nieprawidłowości w inwestycjach wykonywanych przez mniejsze zarządy doszukali się opóźnień w wypłacie wynagrodzeń, co mogło doprowadzić do konieczności wypłaty odszkodowań. Znaleziono również uchybienia w terminach przeglądów dróg przed remontem, a także niezapewnienia odpowiedniej dokumentacji, co skutkowało opóźnieniami w oddaniu inwestycji.

Jedna z budów nawierzchni została ponadto zrealizowana w nowej technologii, która nie była wymagana w tym przypadku, a zwiększyła zagrożenie powstania spękań nawierzchni. Z kolei w przypadku remontu oświetlenia w Lubartowie doszło do opóźnienia oddania inwestycji o 223 dni, a do tego na dwóch ulicach natężenie oświetlenia zostało źle wyliczone.

Są też pozytywy

Są jednak także pozytywne informacje. W przypadku dwóch drogowych inwestycji NIK nie miał do czego się przyczepić, a ocena na temat realizacji inwestycji była pozytywna. Dotyczy to rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 801, a także przebudowy układu drogowo-torowego na ul. Dąbrowskiego w Łodzi.