Świeżo odnowione BMW serii 3 Touring spotyka się z Audi A4 Avantem oraz Volvo V60. Każdy z tych modeli występuje w teście z miękką hybrydą zbudowaną na bazie solidnego silnika Diesla oraz z automatyczną skrzynią biegów. Inny jest za to rodzaj napędu: w Audi 4x4, w BMW na tył, a w Volvo na przód. Przekonajmy się zatem, który z tych samochodów daje najwięcej radości z jazdy.
Audi A4 Avant, BMW serii 3 Touring, Volvo V60Auto Bild
Każde z testowanych kombi ma pod maską miękką hybrydę zbudowaną z wykorzystaniem mocnych i solidnych silników Diesla – w Audi A4 o mocy 204 KM, w BMW serii 3 jednostka generuje 190 KM, a w Volvo V60 do dyspozycji mamy 197 KM
Pod względem dynamiki najlepsze okazało się Audi, które setkę uzyskuje po 7,2 s, W BMW na tę prędkość trzeba czekać 7,5 s, a najdłużej w Volvo – 8,4 s
W Volvo V60 wygospodarowano bagażnik o pojemności 519-1441 l, kufer BMW 3 Touringa mieści 500-1510 l, a Audi A4 – 495-1495 l
Jeden obraz mówi czasami więcej niż tysiąc słów. Mamy teraz zimę i świat wygląda przeważnie tak, jak na zdjęciu – całkiem szaro. Na tym nieciekawym tle wyłaniają się trzy modele klasy średniej, które w przeciwieństwie do pogody nie są takie ponure.
Od 2018 r. na rynku jest aktualna generacja BMW serii 3. Jednak w 2022 r. auto zostało zmodernizowane i wówczas wygładzono nieco niektóre ostre krawędzie, a jednocześnie pojazd zyskał bardziej rasowy wygląd niż miał dotychczas. Taka stylistyka dotyczy także Touringa kombi, a szczególnie, gdy na pokładzie znajdzie się sportowy pakiet M (19 800 zł).
BMW serii 3 TouringAuto Bild
Volvo V60 to kombi klasy średniej, które podobnie, jak BMW serii 3 zmodernizowano w 2022 r., ale nadal prezentuje się wręcz fantastycznie z surowym skandynawskim designem. Niezależnie od tego, z której strony patrzymy na szwedzkie kombi, jest ono doskonale uformowane. To prawdziwe arcydzieło samochodowej stylistyki.
BMW serii 3 po liftingu (zarówno sedan, jak i kombi) zyskało nowe wnętrze. Wzorem BMW i4 samochód otrzymał zakrzywiony ekran, w skład którego wchodzi 12,3-calowy wyświetlacz ze wskaźnikami oraz dotykowy, centralny ekran o przekątnej 14,9 cala.
To za jego pośrednictwem obsługuje się poszczególne urządzenia pokładowe pojazdu. O ile do czytelności wirtualnych zegarów można mieć zastrzeżenia, to dotykowy ekran ma wyrazistą grafikę, a menu, choć rozbudowane, nie jest skomplikowane w obsłudze.
Pochwały należą się także aktywowaniu poszczególnych funkcji za pomocą systemu iDrive, którego pokrętło znalazło się w wygodnym do sięgania miejscu – na środkowej konsoli. Poza tym auto można obsługiwać głosowo, a co ważne ta funkcja również poprawiła się względem modelu sprzed modernizacji.
W dalszej części tekstu opisujemy wrażenia z jazdy, aspekty praktyczne, wyniki redakcyjnych pomiarów przyspieszenia czy zużycia paliwa, porównujemy ceny i dokonujemy ostatecznego werdyktu. To część dostępna dla subkrybentów Premium.
BMW 320d Touring ma świetne sportowe fotele
Godne polecenia są sportowe fotele, które stanowią element pakietu M. Siedzenia okazują się wygodne, a poza tym mają świetne podparcie z boku. Z tyłu – podobnie, jak w pozostałych modelach – miejsca nie ma w nadmiarze, a siedzi się dość nisko nad podłogą.
Jednak ogólnie jest tu wystarczająco wygodnie także wtedy, gdy podróżujemy na dużym dystansie. Bagażnik może pomieścić od 500 do 1510 l ładunku, a miłą monachijską tradycją jest osobno otwierana szyba w klapie kufra.
Pod względem łatwości układania walizek mniej przyjazne okazuje się Audi A4 Avant, w którym od środka bagażnika wyrósł 5-centymetrowy próg. Przedział bagażowy A4 połyka niewiele mniej niż część ładunkowa BMW, bo mieści się w nim 495-1495 l. Za to Audi wiedzie prym pod względem ładowności. Można nim transportować ładunek o masie 540 kg, a tymczasem w BMW ta wartość wynosi 497 kg, a w Volvo – 467 kg.
Audi A4 Avant 40 TDI – ponadczasowe wzornictwo
Wnętrze Audi A4, podobnie, jak nadwozie ma ponadczasową stylistykę. Dzięki temu kokpit wykończony materiałami wysokiej jakości prezentuje się nowocześnie. Tak, jak w BMW polecamy kupienie sportowych foteli (1930 zł). Są wygodne, a co najważniejsze zapewniają świetne podparcie z boku.
Z tyłu pozycja siedząca okazuje się nieco wyższa niż w BMW i nie można narzekać na żadne ograniczenia komfortu. W Audi nie znajdziemy już pokrętła do systemu MMI, a urządzenia pokładowe obsługuje się za pośrednictwem dotykowego ekranu o przekątnej 10,1 cala. Szkoda jednak, że jest on usytuowany nieco za daleko od kierowcy.
Na szczęście menu okazuje się przejrzyste, a poza tym pod ekranem usytuowano pasek pokręteł i przycisków do obsługi klimatyzacji. Zaawansowany wiek Audi można rozpoznać za to po sposobie, w jaki działa sterowanie głosowe – nie obsługuje ono wszystkich funkcji, a poza tym działa z opóźnieniem.
Volvo V60 – surowy, skandynawski styl
Volvo V60 wykorzystujące Google Androida okazuje się pod tym względem znacznie lepsze. Ekran o przekątnej 9 cali ma wyjątkowo czytelną grafikę i uporządkowane menu. Poza tym wyświetlacz umieszczono w dolnej części konsoli środkowej i znajduje się w zasięgu rąk kierowcy.
Volvo V60 zaprojektowano w taki sposób, żeby stylistyka była surowa, a obsługa bezproblemowa. Także w tym samochodzie zastosowano fotele, które są nie tylko wygodne, lecz także idealnie podpierają z boku, a do tego efektownie wyglądają.
Z tyłu Volvo V60 mogłoby być nieco wygodniej. Siedzi się tu jeszcze niżej niż w BMW, a to nie do końca sprzyja wygodnemu ułożeniu nóg przez wysokie osoby. Bagażnik okazuje się największy w testowanym trio, bo mieści 519-1441 l, a po powiększeniu kufra uzyskuje się idealnie równą podłogę, co sprzyja wygodnemu układaniu dużych przedmiotów.
Wszystkie testowane auta mają miękkie hybrydy z dieslami
Volvo V60 ma pod maską 48-woltową, miękką hybrydę zbudowaną w oparciu o 2-litrowego diesla generującego 197 KM. Jest on wspomagany przez 14-konną jednostkę elektryczną.
Początkowo układ napędowy jest wyjątkowo cichy, ale wraz ze wzrostem prędkości jego dźwięk narasta nieco mocniej niż u niemieckich konkurentów. Jednak nawet podczas szybkiej jazdy szwedzkie kombi ani przez chwilę nie staje się przesadnie głośne.
Gorzej jest, niestety ze zużyciem paliwa. Podczas testu Volvo V60 spaliło przeciętnie 7,2 l/100 km. To o 0,6 l więcej niż potrzebują silniki obu rywali – 6,6 l/100 km. Wprawdzie 8-biegowa, automatyczna skrzynia nie działa tak szybko i zdecydowanie, jak automat ZF w BMW, ale za to podczas jazdy w mieście idealnie współpracuje z układem start-stop. Jak wszystkie inne modele Volvo, także i testowana wersja ma ograniczenie prędkości maksymalnej przy 180 km/h.
Volvo ma napęd na przód, BMW na tył, a Audi na obie osie
Z racji przedniego napędu oraz z powodu nie całkiem precyzyjnego układu kierowniczego Volvo V60 nie prowadzi się tak dobrze, jak rywale. Poza tym pojazd okazuje się bardziej podsterowny od nich. W dodatku Volvo V60, jako jedyne w teście występuje bez adaptatywnego zawieszenia i nigdy nie resoruje tak optymalnie, jak układy jezdne rywali.
Audi A4 zachwyca dopracowanym zawieszeniem. W dużej mierze to zasługa elektronicznie sterowanego podwozia, które można ustawić w trybie komfortowym lub sportowym. Wydanie na ten dodatek 5030 zł okazuje się zatem trafioną inwestycją.
Kiedy trzeba, auto idealnie tłumi nierówności nawierzchni – zarówno poprzeczne, jak i wzdłużne, a gdy jest to konieczne, układ jezdny utwardza się i umożliwia dynamiczne pokonywanie zakrętów bez nadmiernych przechyłów nadwozia. Układ kierowniczy działa sprawnie i bezpośrednio, aczkolwiek daje mniej informacji zwrotnych niż mechanizm BMW 3 Touring.
Audi A4 Avant 40 TDI – najlepsza dynamika w teście
Pod maską Audi A4 pracuje 2-litrowe TDI o mocy 204 KM. To 12-woltowa, miękka hybryda, która działa wyjątkowo płynnie i cicho. Do tego dochodzą świetne osiągi – uzyskiwanie setki po 7,2 s to najlepszy wynik w teście. Auto chwali się także doskonałą trakcją, co akurat nie dziwi, bo jako jedyny model w tym trio wystąpiło z napędem na wszystkie koła.
Współpracująca z jednostką 7-stopniowa, automatyczna skrzynia zmienia przełożenia szybko i zazwyczaj delikatnie. Dlaczego zazwyczaj? Ponieważ mechanizm pracujący w testowanym Audi A4 ma cechę, którą wyczuliśmy już w innych modelach z taką samą skrzynią – podczas ruszania zdarza się, że przekładnia szarpie i sprawia wrażenie, jakby zastanawiała się, który bieg włączyć.
Testowane BMW 3 Touring, podobnie jak Volvo V60 ma pod maską 48-woltową, miękką hybrydę opartą na 2-litrowym dieslu. W przypadku niemieckiego kombi generuje ona 190 KM wspomagane przez 11 elektrycznych koni mechanicznych. Z układem napędowym współpracuje sportowa, 8-stopniowa, automatyczna skrzynia, która działa zdecydowanie i bez najmniejszych szarpnięć.
Adaptacyjne zawieszenie w BMW to świetny wybór
Testowany samochód wyposażono w adaptacyjne podwozie M, a tym samym na pokładzie znalazł się także zmienny, sportowy układ kierowniczy. Jest on bardzo precyzyjny, ale trzeba przyzwyczaić się do tego, że działa z dużym oporem. Niektórzy twierdzą jednak, że pracuje on zbyt nerwowo.
Audi A4 40 TDI quattro S Tronic jest najstarszą konstrukcją w naszym trio, ale też okazuje się najtańsze (pomimo napędu 4x4), bo jego wyjściowa cena to 202 900 zł. Kolejne pod względem kosztów zakupu okazuje się Volvo V60 B4, za które zapłacimy od 213 900 zł. Na tle tych modeli wyraźnie odcina się BMW 320d Touring, które wymaga wydania minimum 232 500 zł.
Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Volvo V60 — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu
Audi
BMW
Volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,4 s
2,5 s
3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,2 s
7,5 s
8,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
12,1 s
12,6 s
14,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
4,0 s
4,2 s
4,5 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h
5,3 s
5,5 s
5,9 s
Masa rzeczywista/ładowność
1690/540 kg
1733/497 kg
1823/467 kg
Rozdział masy (przód/tył)
55/45 proc.
48/52 proc.
55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)
11,9/11,8 m
11,4/11,3 m
11,7/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)
34,8 m
35,6 m
34,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)
33,7 m
34,5 m
34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
56 dB (A)
58 dB (A)
58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h
63 dB (A)
64 dB (A)
64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130/160 km/h
67/71 dB (A)
67/71 dB (A)
68/72 dB (A)
Spalanie testowe
6,6 l/100 km
6,6 l/100 km
7,2 l/100 km
Zasięg
875 km
890 km
830 km
Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Volvo V60 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta
Audi
BMW
Volvo
Silnik: typ/cylindry/zawory
diesel, turbo/R4/16
diesel, turbo/R4/16
diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika
wzdłużnie z przodu
wzdłużnie z przodu
poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu
common rail/pasek
common rail/łańcuch
common rail/pasek
Pojemność skokowa
1968 cm3
1995 cm3
1969 cm3
Moc maksymalna
204 KM/3800 obr./min
190 KM/4000 obr./min
197 KM/4000 obr./min
Maks. moment obrotowy
400 Nm/1750 obr./min
400 Nm/1750 obr./min
420 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
236 km/h
229 km/h
180 km/h
Skrzynia biegów/napęd
automatyczna 7-bieg./4x4
automatyczna 8-bieg./tylny
automatyczna 8-bieg./przedni
Hamulce (przód/tył)
tw/t
tw/t
tw/t
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa
495-1495/58 l
500-1510/59 l
519-1441/60 l
Marka i model opon testowanego auta
Michelin Pilot Sport 4
Michelin Pilot Sport 4S
Michelin Pilot Sport 5
Rozmiar opon testowanego auta
245/40 R 18 Y
225/40–255/35 R 19 Y
235/40 R 19 Y
Emisja CO2; filtr cząstek stałych
152 g/km; S
147 g/km; S
147 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez
1800/750 kg
1800/750 kg
2000/750 kg
Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Volvo V60 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny
Audi
BMW
Volvo
Gwarancja mechaniczna
4 lata
2 lata
2 lata
Gwarancja perforacyjna
12 lat
12 lat
12 lat
Przeglądy
wg wskazań komputera
wg wskazań komputera
co 30 tys. km
Cena
202 900 zł
232 500 zł
213 900 zł
Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Volvo V60 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar
Jednostka
Audi A4 Avant
BMW 3 Touring
Volvo V60
Miejsce na nogi z przodu maks.
(mm)
1170
1175
1160
Szerokość wnętrza z przodu
(mm)
1490
1480
1495
Wysokość wnętrza z przodu maks.
(mm)
1030
1025
1020
Zakres regulacji fotela
(mm)
240
220
240
Indeks miejsca na nogi z tyłu
(mm)
745
800
785
Szerokość wnętrza z tyłu
(mm)
1460
1470
1460
Wysokość nad głową z tyłu
(mm)
950
970
970
Wysokość siedziska z tyłu
(mm)
350
320
305
Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Volvo V60 — punkty i klasyfikacja
Nadwozie
Maks. pkt.
Audi
Volvo
BMW
Przestronność z przodu
40
31
31
31
Przestronność z tyłu
30
18
20
20
Pojemność bagażnika
25
14
14
14
Ładowność
15
11
9
10
Widoczność
20
16
16
16
Fotele, pozycja kierowcy
30
25
25
25
Ergonomia obsługi
20
13
16
16
Jakość wykończenia
20
16
18
17
Suma punktów
200
144
149
149
Napęd i zawieszenie
Maks. pkt.
Audi
Volvo
BMW
Przyspieszenie
25
18
17
18
Elastyczność
25
20
18
19
Poziom hałasu
15
12
11
11
Skrzynia biegów
15
12
13
14
Zachowanie na drodze
30
22
21
22
Komfort jazdy
30
26
26
26
Układ kierowniczy
15
13
13
14
Średnica zawracania
5
2
2
3
Skuteczność hamulców
40
30
29
27
Suma punktów
200
155
150
154
Koszty
Maks. pkt.
Audi
Volvo
BMW
Cena
50
41
40
37
Zużycie paliwa
30
23
22
23
Ubezpieczenia
10
8
8
6
Gwarancja
15
12
11
11
Przeglądy
10
7
10
7
Suma punktów
115
91
91
84
Wynik końcowy
515
390
390
387
Miejsce w teście
1.
1.
2.
Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Volvo V60 – podsumowanie
Kombi klasy średniej są obecnie tak dopracowane, że różnice pomiędzy tymi trzema modelami są właściwie niewielkie. Tak naprawdę dobór konkretnego pojazdu to kwestia upodobań czy kosztów zakupu. To właśnie ten ostatni czynnik zaważył na tym, że BMW musiało uznać wyższość rywali, niewielką, ale jednak. W innych kategoriach bawarski model nie rzadko wiódł prym.
Wiekowe, ale doświadczone Audi zyskało dzięki dynamicznemu silnikowi, świetnemu prowadzeniu oraz najniższej cenie i to przy napędzie 4x4. Szykowne Volvo przekonuje wysokim komfortem resorowania, funkcjonalnym wnętrzem czy korzystnymi warunkami zakupu i wraz z Audi zajęło pierwsze miejsce.
Galeria zdjęć
1/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
1/29
Auto Bild
2/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
2/29
Auto Bild
3/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
3/29
Auto Bild
4/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
4/29
Auto Bild
5/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
5/29
Auto Bild
6/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
6/29
Auto Bild
7/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
7/29
Auto Bild
8/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
8/29
Auto Bild
9/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
9/29
Auto Bild
10/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
10/29
Auto Bild
11/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
11/29
Auto Bild
12/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
12/29
Auto Bild
13/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
13/29
Auto Bild
14/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
14/29
Auto Bild
15/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
15/29
Auto Bild
16/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
16/29
Auto Bild
17/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
17/29
Auto Bild
18/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
18/29
Auto Bild
19/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
19/29
Auto Bild
20/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
20/29
Auto Bild
21/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
21/29
Auto Bild
22/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
22/29
Auto Bild
23/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
23/29
Auto Bild
24/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
24/29
Auto Bild
25/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
25/29
Auto Bild
26/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
26/29
Auto Bild
27/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
27/29
Auto Bild
28/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
28/29
Auto Bild
29/29 Audi A4, BMW serii 3, Volvo V60 – porównanie kombi klasy średniej
29/29
Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.