• Oba auta wyglądają fantastycznie i zaprzeczają dominacji SUV-ów. Są piękne, przestronne i pakowne...
  • ...a do tego zaskakująco oszczędne jak na mocne auta benzynowe. Mimo tego, różnice w spalaniu testowym okazały się znaczące
  • Design tych samochodów to dwa różne światy: chłodne Volvo kontra barokowo ozdobny Mercedes. Zobaczycie to na zdjęciach z kokpitów
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Szwedzi wiedzą, co to dobry styl. Proste, skromne i funkcjonalne są nie tylko tamtejsze meble, lecz także prezentowane Volvo V60, które staje do pojedynku z Mercedesem klasy C. Oba z nadwoziami kombi, dodającymi tę przyjemną ekstra nutę rodzinnej funkcjonalności. I chociaż styl jest kwestią gustu, to auto ze Stuttgartu również wygląda olśniewająco pod lekko zachmurzonym niebem.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Co do wielkości to oba samochody grają w bardzo zbliżonej lidze. V60 jest dłuższe od klasy C kombi o zaledwie trzy centymetry. Podobnie jest z bagażnikami: Volvo zmieści 495 litrów, a Mercedes – 490. Podobny obrazek czeka w kabinie, chociaż wzornictwo jest bardzo zróżnicowane.

Mercedes klasy C kombi 2022 - wygląda na szersze auto, niż jest w rzeczywistości. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - wygląda na szersze auto, niż jest w rzeczywistości.

Przestronność jest niemal identyczna, zawodników różnią zaledwie pojedyncze centymetry. Jednak ogromna konsola środkowa z wielkim ekranem dotykowym sprawia, że niemieckie auto wydaje się z przodu o numer mniejsze, co oczywiście nie znajduje mierzalnego potwierdzenia.

Mercedes klasy C kombi 2022 - 11,9-calowy ekran dotykowy z bardzo wyraźną optyką i klarownymi poziomami menu. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - 11,9-calowy ekran dotykowy z bardzo wyraźną optyką i klarownymi poziomami menu.

Ciasne – a może lepiej: wąskie – są fotele w Volvo. Tutaj kierowca czuje się mocno obejmowany przez maszynę. W Mercedesie kierowca i pasażer siedzą na bardzo wygodnych siedzeniach, świetnie nadających się również na długie trasy. Warto dokupić elektryczne sterowanie fotelami, żeby nie musieć się głęboko schylać w celu przesunięcia do przodu lub do tyłu. W testowanym Volvo elektryczna regulacja fotela jest standardem.

Mercedes klasy C kombi 2022 - sportowe akcenty na wirtualnym kokpicie zapewne mają przywodzić na myśl AMG. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - sportowe akcenty na wirtualnym kokpicie zapewne mają przywodzić na myśl AMG.

Zajmowanie miejsc w drugim rzędzie przebiega w Volvo V60 nieco wygodniej, ale Mercedes odgrywa się wygodniejszą pozycją na wyżej umocowanym siedzisku tylnej kanapy. W obu samochodach brakuje miejsca na stopy pod przednimi fotelami – tak nie powinno być, bo po odsunięciu przednich foteli do tyłu na stopy tylnych pasażerów pozostaje bardzo mało przestrzeni. Chociaż wyrównujemy poziom wyposażenia i nie przyznajemy punktów za to, że jedno auto ma coś w standardzie, a drugie wymaga dopłacania, to warto odnotować obecność w V60 seryjnej czterostrefowej klimatyzacji.

Mercedes klasy C kombi 2022 - wygodne fotele z przodu, świetne materiały. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - wygodne fotele z przodu, świetne materiały.

A skoro jesteśmy już przy liczbie cztery, to warto wspomnieć o tym, że oba samochody – mimo znacznej różnicy w pojemnościach skokowych – mają czterocylindrowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem. Miękkie hybrydy, wykorzystujące własną instalację o podwyższonym napięciu i mały dodatkowy akumulator, prawie identyczna moc. Konkrety?

Mercedes klasy C kombi 2022 - z tyłu brakuje miejsca na stopy pod siedzeniami. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - z tyłu brakuje miejsca na stopy pod siedzeniami.

Dwulitrowy silnik Volvo generuje 197 "spalinowych" koni mechanicznych plus 14 dodatkowych rumaków pochodzenia elektrycznego. Maksymalny moment obrotowy sięga 350 niutonometrów, a moc jest przenoszona na przednie koła samochodu. Tymczasem Mercedes ma pod maską zaledwie półtoralitrowy silnik o mocy 204 koni mechanicznych z benzyny i 20 rumaków z prądu. Do tego 300 niutonometrów. Moc wędruje na tylne koła.

Mercedes klasy C kombi 2022 - dobry pomysł: składane pudełko pod podwójną podłogą bagażnika. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - dobry pomysł: składane pudełko pod podwójną podłogą bagażnika.

Trudno się dziwić, że sprint do 100 kilometrów na godzinę zajmuje prawie tyle samo czasu – osiem sekund w Volvo i o dwie dziesiąte sekundy dłużej w Mercedesie. Próba rozpędzania od 80 do 120 km/h przynosi V60 przewagę czterech dziesiątych sekundy nad klasą C. Szwedzkie kombi ma prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 180 km/h, podczas gdy niemieckie na luzie rozpędza się do 240 km/h.

Mercedes klasy C kombi 2022 - elastyczny silnik 1.5 z miękką hybrydą 48 V powyżej 5 tys. obrotów robi się głośny. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - elastyczny silnik 1.5 z miękką hybrydą 48 V powyżej 5 tys. obrotów robi się głośny.

Oczywiście, chodzi o luźny styl, a nie o jazdę wybiegiem, bo oba samochody mają automaty skutecznie maskujące różnice w charakterystykach jednostek napędowych. Mniejszy silnik Mercedesa jest mniej subtelny akustycznie i wyraźnie obecny w znakomicie wyciszonej od szumów powietrza i odgłosów toczących się opon kabinie, szczególnie pod obciążeniem. Pod tym względem motor Volvo jest bardziej powściągliwy w brzmieniu, ale też lepiej wygłusza go skuteczne wyciszenie kabiny przed wspomnianymi hałasami.

Mercedes klasy C kombi 2022 - schemat wymiarów. Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi 2022 - schemat wymiarów.

Mercedes ma bardziej plastyczny charakter, a to dzięki obecności adaptacyjnego zawieszenia, pozwalającego wybierać między trybem komfortowym, sportowym i wybitnie sportowym (Sport Plus). Kierowca może nawet zaaplikować pojazdowi indywidualne ustawienia poszczególnych układów. W Volvo wybór trybu sportowego sprowadza się głównie do zmiany charakterystyki układu kierowniczego, a przynajmniej ta zmiana jest najbardziej odczuwalna.

Volvo V60 2022 - jakiś czas temu Volvo wymyśliło sobie swój charakterystyczny "podpis" optyczny w postaci lamp LED, które oglądacie. W międzyczasie ktoś już ten wzór skopiował. Wiecie już, o jaką markę chodzi? Zupełnie nie premium? Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - jakiś czas temu Volvo wymyśliło sobie swój charakterystyczny "podpis" optyczny w postaci lamp LED, które oglądacie. W międzyczasie ktoś już ten wzór skopiował. Wiecie już, o jaką markę chodzi? Zupełnie nie premium?

Ale to nie pomaga w deficycie zespolenia z samochodem, bo szwedzkim kombi kieruje się raczej niebezpośrednio i z mniejszą dozą informacji zwrotnej niż u niemieckiego rywala. Jak na pasywne zawieszenie, resorowanie Volvo radzi sobie dobrze – owszem, jest dość twarde, ale reaguje niezbyt uprzejmie jedynie na wyraźne progi i kanty na asfalcie. Jednak w bezpośrednim porównaniu musi ustąpić Mercedesowi i jego klasie C, która ma precyzyjniejszy układ kierowniczy i daje więcej radości z jazdy.

Volvo V60 2022 - schemat wymiarów. Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - schemat wymiarów.

Bardzo dobrze wypadły oba samochody w próbie hamowania. Po rozgrzaniu hamulców zatrzymały się na drodze zaledwie 33,8 metra – to naprawdę topowa wartość! Oczywiście, nie są to samochody stworzone do sportu, tylko do komfortowych podróży. Mimo tego wspólnego celu różnią się koncepcyjnie. Volvo stawia całkowicie na Google. Mercedes wystawia do pojedynku swój system MBUX drugiej generacji. Tutaj można wyświetlić pełnoekranową mapę nawigacji, a system potrafi w szerokim zakresie wpływać na jazdę.

Volvo V60 2022 - stylowo, prosto i klarownie. 9-calowy ekran dotykowy też ustawiono pionowo. Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - stylowo, prosto i klarownie. 9-calowy ekran dotykowy też ustawiono pionowo.

Prędkości przed zakrętami, skrzyżowaniami, miejscowościami zostają automatycznie dopasowane do znaków drogowych. Volvo dla odmiany bierze pod uwagę znaki drogowe dopiero po aktywacji ogranicznika prędkości. Mercedes ma także zintegrowaną funkcję tworzenia pasa awaryjnego. W finale tego porównania klasa C pewnie wjeżdża na szczyt podium. Ale z komentarzem: o ile Mercedes ma wiele atutów, które czynią go wybitnym autem, o tyle downsizingowy motor nie przynosi mu przewagi.

Volvo V60 2022 - multimedia również w V60 teraz z Google Android poprzez przejrzyste menu. Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - multimedia również w V60 teraz z Google Android poprzez przejrzyste menu.

A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.

Mercedes C200 kombi kontra Volvo V60 B4 — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Mercedes volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 8,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,3 s 12,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 4,5 s 4,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 5,7 s 5,3 s
Masa rzeczywista/ładowność 1748/577 kg 1744/496 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc. 55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,6/10,6 m 11,6/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,4 m 33,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,8 m 33,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 62 dB (A) 63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A) 67 dB (A)
Spalanie testowe 7,9 l/100 km 7,3 l/100 km
Zasięg 830 km 820 km
Volvo V60 2022 - ciasno skrojone, ale wygodne przednie fotele. Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - ciasno skrojone, ale wygodne przednie fotele.

Mercedes C200 kombi kontra Volvo V60 B4— dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Klasa C V60
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./pasek
Pojemność skokowa 1496 cm3 1969 cm3
Moc maksymalna 204 KM przy 5800 obr./min 197 KM przy 4750 obr./min
Maks. moment obrotowy 300 Nm przy 1800 obr./min 350 Nm przy 1500 obr./min
Prędkość maksymalna 240 km/h 180 km/h
Skrzynia biegów automatyczna, 9-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd tylny przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika 490-1510 l 495-1407 l
Pojemność zbiornika paliwa 66 l 60 l
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero MO-S Michelin Pilot Sport 5
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) 225/45 R 18 | 245/40 R 18 235/40 R 19
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 164 g/km; S 144 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1800/750 kg 1800/750 kg
Volvo V60 2022 - z tylu zbyt pionowe oparcie kanapy. Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - z tylu zbyt pionowe oparcie kanapy.

Mercedes C200 kombi kontra Volvo V60 B4 — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Klasa C V60
Wersja C 200 Avantgarde B4 Ultimate
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S
Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) S S
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED N/S (st.) lub 9294 zł (adapt.) 1050 zł/S (adaptacyjne)
Klimatyzacja automatyczna S (2-str.) lub 4817 zł (4-str.) S (4-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S
Elektr. fotele/kluczyk zbliżeniowy/skóra 10 556 (p., za 2 opcje)/9373 zł S/S/S
Aktywne zawieszenie/rodzaj foteli S/komfortowe N/komfortowe
Ekran head-up/wirtualne zegary 5184 zł/S S/S
Podgrzewane fotele/kanapa/kierownica S/1833/1361 zł S/3500 zł za dwie opcje
Elektr. podnoszona i opuszczana klapa bagażnika 4189 zł S
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu 8640 zł za dwie opcje S/S
Czujniki park. przednie/tylne/automat parkujący S/S/S S/S/N
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/S
Skaner znaków drogowych/kamera cofania 1545/10 556 zł (p. 360 st.) S/3100 zł (360 stopni)
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu S/S S/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 4241/2880 zł (18 cali) 4250/3700 zł (19 cali)
Volvo V60 2022 - bardzo pomysłowy sposób na zabezpieczenie bagażu przed przesuwaniem. Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - bardzo pomysłowy sposób na zabezpieczenie bagażu przed przesuwaniem.

Mercedes C200 kombi kontra Volvo V60 B4 — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Klasa C V60
Cena wyjściowa 212 220 zł 250 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat 12 lat
Przeglądy co 25 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 278 018 zł* 265 900 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Mercedesa zawiera również: szyby z izolacją akustyczną za 628 zł, skrętną tylną oś za 5498 zł; **cena Volvo zawiera także szyby z izolacją akustyczną za 4700 zł.

Volvo V60 2022 - dwulitrowiec z miękką hybrydą 48 V wykonuje swoją pracę rzeczowo i dyskretnie. Foto: Auto Bild
Volvo V60 2022 - dwulitrowiec z miękką hybrydą 48 V wykonuje swoją pracę rzeczowo i dyskretnie.

Mercedes C200 kombi kontra Volvo V60 B4 — punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Mercedes Volvo
Przestronność z przodu 40 35 33
Przestronność z tyłu 30 25 25
Pojemność bagażnika 25 20 20
Ładowność 15 13 11
Widoczność 20 14 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 18 18
Suma punktów 200 168 162
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mercedes Volvo
Przyspieszenie 25 15 15
Elastyczność 25 20 21
Poziom hałasu 15 14 12
Skrzynia biegów 15 13 12
Zachowanie na drodze 30 27 26
Komfort jazdy 30 28 24
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 5 3
Skuteczność hamulców 40 34 36
Suma punktów 200 170 162
Koszty Maks. pkt. Mercedes Volvo
Cena po doposażeniu 50 25 28
Zużycie paliwa 30 20 22
Wyposażenie – komfort 50 44 40
Wyp. – bezpieczeństwo 40 36 37
Ubezpieczenia 10 7 7
Gwarancja 15 9 8
Przeglądy 10 7 9
Suma punktów 205 148 151
Wynik końcowy 605 486 475
Miejsce w teście 1. 2.
Mercedes klasy C kombi kontra Volvo V60 - test, porównanie Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C kombi kontra Volvo V60 - test, porównanie

Mercedes C200 kombi kontra Volvo V60 B4 — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Test spalania - Mercedes klasy C kombi i Volvo V60 Foto: Auto Bild
Test spalania - Mercedes klasy C kombi i Volvo V60

Jak na całkiem spore i ciężkie benzynowe kombi o niezłych osiągach, spalanie wyglądałoby całkiem sensownie. Gdyby nie... No właśnie. Downsizing Mercedesa. Nie przynosi on żadnych korzyści ani w zakresie dynamiki, ani – jak widać powyżej – zużycia paliwa. Bez sensu.

Podsumowanie

Czytaj więcej o MERCEDES-BENZ C

Wybierając między tymi samochodami, wypada zadać sobie dwa fundamentalne pytania. Jedno dotyczy stylu, a drugie koncepcji napędu. Ten, kto nie lubi barokowo ozdobnego wzornictwa, poczuje się w chłodnym kokpicie Volvo jak u siebie. Ale musi lubić przedni napęd – i to jest to drugie pytanie. Dwieście koni to już na tyle dużo, żeby odczuć ich wpływ na układ kierowniczy przy przednim napędzie. Mercedes ma napęd tylny. I choć jest nieco mniej dynamiczny, wygrywa na punkty.