- Początek 2023 r. zapowiada się dość optymistycznie pod względem sprzedaży nowych samochodów osobowych, ale do pełnego optymizmu jeszcze daleko
- Aż pięć najpopularniejszych modeli wybieranych przez polskich klientów wyprodukowała Toyota
- W rankingu Top 10 marek znalazły się trzy marki premium: Audi, BMW i Mercedes
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Styczeń 2023 r. pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych zdominowała jedna marka. Spośród 35 tys. 047 aut sprzedanych aut aż 7 tys. 991 wyprodukowała Toyota. Japończycy ponad dwukrotnie wyprzedzili tym samym drugą w tej kategorii Skodę (3 tys. 595 szt.). Na podium zmieściła się jeszcze Kia, która znalazła chętnych na 2 tys. 641 swoich pojazdów.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
W styczniowym rankingu Top 10 znalazły się również marki premium. Audi z liczbą 1 tys. 855 sprzedanych aut uplasowało się na 5. miejscu, BMW na 8. pozycji (1 tys. 545 egzemplarzy), a Mercedes oczko niżej (1 tys. 289 szt.). Jak zauważa Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar to dość optymistyczny początek roku, bo w porównaniu ze styczniem 2022 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 20,95 proc., a w klasie marek premium jeszcze bardziej, bo o 35,5 proc.
W Top 10 znalazły się głównie Toyoty i Skody
Toyota ma powody do zadowolenia z jeszcze jednego powodu. Wśród 10 modeli najchętniej wybieranych przez polskich klientów pierwsze pięć stanowiły... Toyoty. Na czele rankingu znalazł się Yaris Cross (1 tys. 761 szt.), który na podium wyprzedził Corollę (1 tys. 729 szt.) oraz Yarisa (1 tys. 410 szt.). Na 4. i 5. pozycji znalazły się odpowiednio Corolla Cross oraz RAV4. Kolejne miejsca zajęły Dacia Sandero, Skoda Kamiq, Kia Sportage oraz Skody Fabia i Octavia.
Wbrew pozorom ten optymistyczny obraz burzą dwa fakty. Pierwszy to wyższa o 4,9 proc. liczba zarejestrowanych nowych aut osobowych w grudniu 2022 r. Druga, jak precyzuje Samar, dotyczy pozycji Polski w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.
Pod względem chłonności rynku Polska jest daleko w tyle
W tym ostatnim na 30 krajów Polska z wynikiem 110 pojazdów na 10 tys. mieszkańców zajmuje odległe, 24. miejsce. Przed Polską znalazły się m.in. Estonia (155 aut na 10 tys. mieszkańców), Czechy (187 szt. na 10 tys. mieszkańców) i Słowenia (233 egzemplarze na 10 tys. mieszkańców), która przewyższyła średni wskaźnika chłonności dla krajów UE, w grudniu ubiegłego roku wynoszący 228 aut na 10 tys. mieszkańców.
Najwięcej nowych samochodów w styczniu 2023 r., z udziałem na poziomie 69,46 proc., kupili klienci instytucjonalni. Co istotne, chociaż na poczet klientów indywidualnych przypisano pozostałe 30,54 proc. udziału, to w rzeczywistości w tej grupie znalazły się również osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą oraz spółki cywilne.
Miejsce 8.: Kia Sportage
Miejsce 7.: Skoda Kamiq
Miejsce 6.: Dacia Sandero
Miejsce 5.: Toyota RAV4