- Po fatalnym 2022 r. pojawiło się światełko w tunelu. Wyniki sprzedaży nowych samochodów w styczniu 2023 r. w UE są o wiele lepsze niż przed rokiem
- Silnik benzynowy, wysokoprężny, a może hybryda lub "elektryk"? Dzięki danym ACEA wiemy, który rodzaj napędu jest najchętniej wybierany przez klientów
- W umieszczonej na końcu artykułu liście przedstawiliśmy 10 najpopularniejszych jak dotąd marek samochodowych w Europie w 2023 r.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Pierwszy miesiąc 2023 r. pokazuje, że rynek nowych samochodów w Unii Europejskiej powoli wraca na dawne tory. W porównaniu ze styczniem 2022 r. liczba rejestracji w regionie wzrosła o 11,3 proc. (760 tys. 41 egz.). Polska, z przyrostem na poziomie niemal 21 proc., plasuje się nawet powyżej europejskiej średniej. W pierwszym miesiącu 2023 r. zarejestrowaliśmy 35 tys. 46 pojazdów osobowych, czyli o 6 tys. 71 egz. więcej niż w styczniu 2022 r. ACEA studzi nieco optymizm, przypominając, że początek ubiegłego roku należał do wyjątkowo nieudanych, więc uzyskanie lepszych wyników w 2023 r. nie było bardzo trudne.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSprzedaż nowych aut w Polsce. Diesle i PHEV-y w odwrocie
Jakie nowe samochody najczęściej rejestrowaliśmy w styczniu 2023 r.? Polski rynek nadal jest zdominowany przez auta z silnikami benzynowymi, ale te nie mają już ponad połowy udziału (44,6 proc.). Sukcesywnie "podgryzają" je klasyczne hybrydy (HEV), które były drugim najchętniej wybieranym rodzajem napędu – zajęły aż 38,4 proc. rynku.
A wielbione niegdyś auta z jednostkami wysokoprężnymi? Dieslami od początku 2023 r. wyjechało z salonów tylko 9,3 proc. klientów. To i tak trzykrotnie lepszy wynik niż w przypadku samochodów elektrycznych (BEV) i ponad czterokrotnie lepszy, jeśli porównamy go z pojazdami z napędem hybrydowym z możliwością doładowania akumulatorów z gniazdka (zaledwie 2 proc. rynku).
Nie wyróżniamy się preferencjami na tle Unii Europejskiej
Podobnie prezentują się ogólne statystyki sprzedaży nowych samochodów w całej Unii Europejskiej – na pierwszym miejscu są benzyniaki (37,9 proc.), na drugim hybrydy (26 proc.), a na trzecim diesle (15,9 proc.). Auta elektryczne w pierwszym miesiącu 2023 r. miały 9,5 proc. udziału w rynku europejskim.
Które państwa UE miały najlepszy start w tym roku? Pod względem zmiany w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku niedościgniona jest Grecja – klienci zarejestrowali tam aż o 90,7 proc. więcej pojazdów. Całkiem nieźle zapowiada się ten rok także w Hiszpanii (+51,4 proc.) i Portugalii (+31,4 proc.). Sytuacja wygląda dużo gorzej w Szwecji – tu w porównaniu ze styczniem 2022 r. sprzedaż nowych samochodów spadła aż o 26,6 proc.
Jeśli zaś chodzi o producentów, to największe powody do radości mogą mieć Volkswagen (85 tys. 554 szt.), Toyota (59 tys. 568 szt.) i Dacia (45 tys. 511 szt.). Po drugiej stronie skali znalazły się Lexus (2 tys. 501 szt.), Smart (1 tys. 345 szt.) i Jaguar (645 szt.).
TOP 10 najpopularniejszych marek w UE (styczeń 2023):
- Volkswagen – 85 tys. 554 egz.
- Toyota – 59 tys. 568 egz.
- Dacia – 45 tys. 511 egz.
- Skoda – 43 tys. 919 egz.
- Renault – 42 tys. 979 egz.
- Peugeot – 42 tys. 538 egz.
- Audi – 37 tys. 713 egz.
- Kia – 35 tys. 961 egz.
- BMW – 35 tys. 953 egz.
- Mercedes – 34 tys. 632 egz.