Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Tak silnik pracuje, żebyś mógł jeździć. Wykonuje tytaniczną robotę

Tak silnik pracuje, żebyś mógł jeździć. Wykonuje tytaniczną robotę

Dziś samochód jest tak powszechnym urządzeniem, że praktycznie nikt się już nie zastanawia i nie zachwyca działaniem silnika spalinowego. A on dzień w dzień bardzo ciężko pracuje, kiedy ty podczas jazdy słuchasz swojej ulubionej muzyki. Przedstawiamy kilka przykładów tytanicznej pracy jednostki napędowej w każdym spalinowym samochodzie.

3f38bd9a3f05f9bbcf48f9fbd1edbd2a
3f38bd9a3f05f9bbcf48f9fbd1edbd2aŹródło: Auto Świat
  • Wał korbowy silnika podczas pracy obraca się kilkadziesiąt, a nawet ponad sto razy na sekundę
  • Moc silnika to nawet kilkaset koni mechanicznych. Człowiek może wytworzyć moc 1 KM i to tylko przez kilka sekund
  • Ciśnienie panujące w silniku jest zazwyczaj wyższe niż w oponie ciężarówki, która wozi kilkadziesiąt ton towaru

Czy kiedyś zastanawiałeś się, co dzieje się wewnątrz silnika? Trudno sobie uzmysłowić, jak ciężka jest to praca, w końcu efekty jej działania widzimy jedynie w formie kręcących się kół. Jednak jeśli zagłębimy się w temat działania silnika, to okazuje się, że nawet najprostsza i najtańsza jednostka napędowa, jest dużym dziełem inżynierii. Dla niektórych to, że się nie rozpada, może być niczym cud. W takim razie jak ciężko pracuje silnik?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Obroty silnika. Kręci się tak szybko, że ludzkie oko tego nie zauważy

Przyzwyczailiśmy się, że standardowy silnik spalinowy w samochodzie osobowym "kręci się" maksymalnie do ok. 9000 obr./min. Dla użytkownika samochodu jest to tak naturalne, że nie zwracamy na to uwagi, a na pewno się tym nie pasjonujemy. Podejście może się nieco zmienić, gdy przeliczymy, ile to jest obrotów na sekundę.

Załóżmy, że podczas jazdy silnik ma 2500 obr./min. By można było wykonać tyle obrotów w 60 s, to w jedną sekundę wał musi się obrócić prawie 42 razy! Przy 7000 obr./min, wał obraca się 116 razy w sekundę.

Wiemy, ile koni mechanicznych ma silnik. Porównajmy to do mocy, jaką ma człowiek

Moc popularnych silników mieści się w zakresie od 80 do 250 KM. Jeśli już określony samochód ma mniej niż 100 KM, to jego napęd jest już uważany za raczej słaby, choć oczywiście wszystko zależy od masy, jaką musi napędzać.

Każdy silnik jest jednak wyjątkowo mocny, jeśli porównamy go do mocy, jaką mamy my - ludzie. Ludzki "sprzęt", którym jest organizm w pełni zdrowego człowieka, może działać z mocą na poziomie ok. 1,2 konia mechanicznego. Liczba ta nie imponuje, a dodatkowo jest to moc maksymalna, osiągana przez krótki czas. Podczas codziennego funkcjonowania człowieka, organizm utrzymuje moc ok. 0,1 KM.

Profesjonalni sportowcy są w stanie osiągnąć moc chwilową odpowiadającą 2,5 KM, a przez kilka godzin utrzymać ją na poziomie 0,3 KM.

Im więcej cylindrów, tym silnik jest bardziej skomplikowany. Nowoczesne jednostki mają jeszcze masę osprzętu, by były m.in. bardziej ekologiczne
Im więcej cylindrów, tym silnik jest bardziej skomplikowany. Nowoczesne jednostki mają jeszcze masę osprzętu, by były m.in. bardziej ekologiczneŹródło: Auto Świat

Ile potrzeba powietrza, by silnik swobodnie "oddychał"?

Silnik, podobnie, jak człowiek, też musi oddychać. Ile więc potrzebuje powietrza? Przyjmijmy, że zapotrzebowanie to 14,7 kg powietrza na 1 kg paliwa (w tych proporcjach zachodzi idealne spalanie mieszanki). To oznacza, że aby spalić jeden litr benzyny, silnik potrzebuje 9074 l powietrza. Jeśli założymy, że samochód pali 7 l/100 km, to szybko dojdziemy do wniosku, że silnik takiego auta potrzebuje około 63500 litrów powietrza, aby przejechać ten dystans.

Dla porównania codziennie przez płuca człowieka przepływa prawie 20000 litrów powietrza, a przy każdym wdechu pobieramy ok. 0,5 litra. W czasie wysiłku fizycznego objętość wdychanego powietrza może zwiększyć się sześć razy.

Droga, którą przebywa powietrze, aby znaleźć się w silniku
Droga, którą przebywa powietrze, aby znaleźć się w silnikuŹródło: Auto Świat

Zastanawiałeś się, jak gorące są spaliny?

Pozostańmy jeszcze przez chwilę przy gazach. Optymalna temperatura pracy każdego silnika spalinowego wynosi ok. 90 st. C, a wyższe temperatury mogą wskazywać, że potrzebuje naprawy. Warto jednak wiedzieć, że jest to wartość, dotycząca płynu chłodniczego, a nie temperatury samych spalin.

Silnik działa, dzięki małym wybuchom, posuwającym tłoki w górę i w dół. Warunki panujące wewnątrz silnika są więc zupełnie inne, niż wskazuje wskazówka temperatury silnika i jest to całkowicie normalne. Gazy, wydostające się z każdego cylindra podczas każdego cyklu, mają w silniku benzynowym temperaturę ok. 700-900 st. C (to temperatura podobna do żarzącego się papierosa), a w dieslu 400-600 st. C.

Ciśnienie panujące jest kilka razy wyższe niż ciśnienie w oponie

Praca silnika jest w ogóle możliwa, dzięki ciśnieniu panującemu w komorach spalania. Potrzebne jest ono do tego, aby energia z wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej nie uchodziła w przestrzeń, tylko do popchnięcia tłoka. Ciśnienie sprężania w benzynowych silnikach wynosi od około 6 do 15 barów, natomiast w silniku diesla musi być wyższe i ma od 14 do 18 barów.

Wysokie ciśnienie jest potrzebne, by jak najwięcej energii zostało wykorzystane do poruszania tłoka, który napędza wał, a ten potem przenosi moc na koła
Wysokie ciśnienie jest potrzebne, by jak najwięcej energii zostało wykorzystane do poruszania tłoka, który napędza wał, a ten potem przenosi moc na kołaŹródło: Auto Świat / Archiwum

To ogromne wartości, co najłatwiej pokazać na przykładzie ciśnienia, jakie panuje wokół nas. Oscyluje ono wokół 1013 hPa, natomiast 6 barów, to 6000 hPa, a 18 barów to 18000 hPa

Bardziej obrazowy przykład to ciśnienie w oponach. Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu auta osobowego wynosi ok. 2,2 bara, a w samochodach ciężarowych od 5,5 do 9 barów. Wybuch takiej opony może doprowadzić nawet do śmierci. Nie ma więc żartów!

Żadnych z tych wartości człowiek by nie wytrzymał

Przykładów może być znacznie więcej, ale już powyższe pokazują, jak ciężką pracę wykonuje silnik. Warto więc nagrodzić go wymieniając filtry i olej na czas, by mógł się odwdzięczyć dalszą ciężką pracą.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków