- Najpopularniejsze statystycznie auto na rynku wtórnym to kilkunastoletni samochód marki premium sprowadzony z Niemiec
- Na rynku aut używanych dominują napędy spalinowe
- Auta elektryczne stanowią niewielki margines rynku
- Rośnie w siłę jedna z japońskich marek
- Powoli żegnamy się z ręcznymi skrzyniami biegów
Otomoto ma dostęp do potężnej ilości unikalnych danych na temat rynku motoryzacyjnego w Polsce, w tym zmieniających się preferencji klientów oraz podaży – jakie samochody są wystawiane i jak szybko znikają z ogłoszeń. Warto jednak zaznaczyć, że – jeśli chodzi o wyświetlenia ogłoszeń – dane świadczą przede wszystkim o zainteresowaniu klientów. Choć bardziej o to, czego szukają, co oczywiście nie zawsze odpowiada temu, co ostatecznie kupują.
Przeczytaj także: Polacy znaleźli sposób na drożyznę w salonach. 19 miesiąc wzrostów i kolejne rekordy
TOP10 najpopularniejszych modeli – niemieckie marki rządzą
Po trosze wynika to z oferty rynkowej – wśród używanych samochodów wystawianych w Polsce na sprzedaż jest bardzo dużo samochodów przywożonych z Niemiec i w znacznej części są to auta niemieckich marek. Ale też nie oszukujmy się – polscy kierowcy lubią niemieckie samochody, zwłaszcza niemieckie samochody marek premium.
Najpopularniejsza dziesiątka (z uwzględnieniem generacji pojazdów) wygląda tak:
- BMW serii 3, E90 (od 2005)
- Volkswagen Golf VII (od 2012)
- Audi A4 B8 (od 2007),
- BMW serii 3, F30 (od 2011)
- Volkswagen Passat B8 (od 2014)
- Skoda Octavia III (od 2013)
- Audi A6 C7 (od 2011)
- Ford Focus MK3 (od 2010)
- Audi A4 B9 (od 2015)
- BMW serii 5 F10 (od 2009)
TOP10 najpopularniejszych marek – jest niespodzianka
Wśród najpopularniejszych (najczęściej wyświetlanych na Otomoto) marek samochodów po raz drugi z rzędu zwyciężyło BMW, na drugim miejscu bez problemu utrzymało się Audi. Co do niespodzianek, to warto zauważyć rosnącą pozycję Toyoty, która po raz pierwszy od 10 lat wyprzedziła Opla. Po tej marce na rynku używanych można spodziewać się rosnącej popularności, w miarę jak na rynku używanych pojawią się Toyoty aktualnie kupowane w salonach – a wśród nowych samochodów japońska marka obecnie rządzi pod względem wielkości sprzedaży. A tak wygląda lista najpopularniejszych marek (w nawiasie procent wyświetleń):
- BMW (10,84)
- Audi (10,10)
- Mercedes (8,64)
- Volkswagen (7,98)
- Ford (6,13)
- Toyota (4,58)
- Opel (4,65)
- Skoda (3,93)
- Renault (3,66)
- Volvo (3,61)
Coraz więcej poflotówek na rynku
Starych samochodów jest na rynku wciąż sporo (ponad 16 proc. Wystawianych na sprzedaż samochodów ma ponad 16 lat, bardzo duża jest jednak podaż aut poflotowych w wieku 5-6 lat (13,58 proc.). Takie samochody cieszą się zresztą największym zainteresowaniem.
Napędy spalinowe rządzą, hybryd niewiele
Nieco inaczej niż w przypadku aut nowych wśród poszukiwanych samochodów używanych zdecydowanie dominują pojazdy z napędem spalinowym i to się nie zmienia – ponad połowa to benzyniaki, blisko 36 proc. to diesle, niecałe 5 proc. to samochody benzynowe z instalacją LPG. Hybrydy stanowią niecałe 4 proc. wyświetlanych ofert. Napędy elektryczne to zupełny margines – mniej niż 1%jeden procent. W przypadku samochodów nowych udział wyświetleń pojazdów z silnikami benzynowymi i Diesla systematycznie maleje, głównie na rzecz hybryd, które przekroczyły już pułap 17 proc.
Czy to już koniec mechanicznych skrzyń biegów?
W ubiegłym roku po raz pierwszy internauci częściej wyświetlali samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów niż te, w których biegi trzeba zmieniać ręcznie. Jednocześnie różnica procencie wyświetleń jest znaczna: 53,49 proc. dla pojazdów z automatem i 46,51 proc. dla samochodów z manualem. To już chyba trwała tendencja – udział automatów będzie rósł, jako że wśród nowych samochodów pojazdy z ręczną skrzynią biegów stanowią coraz mniejszy procent.