- Chińska marka BYD w kwietniu 2025 r. wyprzedziła Teslę pod względem liczby rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Europie
- Rejestracje aut elektrycznych na Starym Kontynencie wzrosła o 28 proc. w porównaniu z kwietniem 2024 r., na co złożył się dobry wynik chińskich marek
- Spadek sprzedaży Tesli wynika m.in. ze starzejącej się gamy pojazdów oraz politycznych kontrowersji wokół Elona Muska
O tym, że klienci stracili zainteresowanie samochodami Tesli, wiadomo było już od kilku miesięcy. Raport udostępniony przez JATO Dynamics pokazuje, jak ogromną skalę na całym świecie przyjął bojkot amerykańskiej marki. Zapaść niekwestionowanego lidera natychmiast wykorzystał chiński konkurent, który niemal przebojem wdarł się na pierwsze miejsce sprzedaży wśród producentów aut elektrycznych, przynajmniej w Europie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNieduża różnica, ale faktem jest, że BYD sprzedał więcej aut niż Tesla
Z danych opublikowanych przez JATO Dynamics wynika, że chińska marka BYD, która w swojej ofercie ma również hybrydy plug-in, w kwietniu zarejestrowała w Europie 7231 pojazdów elektrycznych (BEV). W tym samym okresie Tesla znalazła chętnych na 7165 aut. To pierwszy przypadek, kiedy BYD okazał się dla europejskich klientów bardziej pożądany niż Tesla.
Cytowany przez Reutersa Felipe Munoz, analityk JATO Dynamics, stwierdził, że "to przełomowy moment dla europejskiego rynku samochodowego". Od lat to amerykańska marka dominowała w tym segmencie, tymczasem chiński BYD swoją działalność poza Norwegią i Holandią rozpoczął dopiero pod koniec 2022 r.
- Przeczytaj także: Niemiecki obywatel zneutralizował fotoradar. Sposób jest legalny i w 100 proc. skuteczny
Dzięki chińskim markom w Europie wyraźnie wzrosła sprzedaż aut elektrycznych
Co ciekawe, Chińczycy zanotowali wzrost sprzedaży swoich aut pomimo ceł, które UE nałożyła na chińskie pojazdy elektryczne. Reuters przypomina, że chociaż popyt na modele zeroemisyjne w Europie pozostaje stabilny, to w kwietniu br. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. liczba rejestracji samochodów BEV zwiększyła się o 28 proc., głównie dzięki chińskim markom. W poprzednim miesiącu zarejestrowano o 59 proc. chińskich aut więcej niż rok temu, podczas gdy producenci z Europy, Japonii, Korei Południowej i Stanów Zjednoczonych odnotowali wzrost na poziomie 26 proc.
Wyraźny spadek zainteresowania samochodami Tesli jest efektem starzejącej się gamy produktowej amerykańskiej marki i politycznym zaangażowaniem Elona Muska. Firma notowała spadek zainteresowania już w 2024 r. i analitycy przewidują, że po 13-procentowym spadku sprzedaży w pierwszym kwartale br. nastąpi kolejny.
Z danych udostępnionych przez Reutersa wynika, że największy spadek sprzedaży Tesli w pierwszym kwartale br. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. zanotowano w Niemczech (-62 proc.). O 58 proc. zmniejszyło się zainteresowanie autami Tesli w Australii, o 57 proc. w Danii, o 56 proc. w Belgii i o 55 proc. w Szwecji. Nawet w Norwegii, europejskim bastionie Tesli, liczba rejestracja modeli Tesli zmniejszyła się o 25 proc. Jedynym wyjątkiem była Wielka Brytania, gdzie Tesla zanotowała 6-procentowy wzrost sprzedaży.