• Niegdyś były to jedne z najważniejszych targów motoryzacyjnych na świecie. Dziś znaczenie Genewy wydaje się marginalne
  • Nie będzie na nich wielu producentów samochodów, a z Europy przyjedzie tylko trzech

Kiedyś świat motoryzacji bez Genewy nie mógł istnieć. Targi były świętem entuzjastów motoryzacji, ale także całej branży, która robiła wszystko, by pokazać swoje samochody i rozwiązania techniczne. Producenci wręcz nie mogli sobie pozwolić na to, by targi motoryzacyjne w Genewie odpuścić. Były one jednymi z najważniejszych na świecie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Genewa 2024. Trzech producentów z Europy i ośmiu w ogóle

Dziś wygląda jednak na to, że najlepsze czasy tych targów przeminęły. Geneva International Motor Show 2024 będzie wydarzeniem skromnym w świecie motoryzacji, a znaczenie tych targów wydaje się wręcz marginalne. Wszystko dlatego, że pojawi się tam ośmiu producentów samochodów z całego świata, a z Europy będzie trzech, z czego dwóch należy do tej samej grupy — Renault, Dacia i Pininfarina. Pozostałe marki, które zdecydowały się na udział, to: BYD, Isuzu, Lucid, MG Motor i Microlino.

Liczba uczestników tej imprezy nawet nie jest zaskakująca. Już od dłuższego czasu się mówi o tym, że targi motoryzacyjne powoli przechodzą do historii. Ich popularność spada m.in. z powodu wysokich kosztów takich wydarzeń i malejącej popularności wśród widzów. Wiele zmieniła też pandemia, przez którą zorganizowanie targów było niemożliwe. Warto też zauważyć, że na imprezie więcej będzie marek chińskich niż japońskich.

Genewa 2024. Producenci wolą się pokazywać gdzie indziej

Cyfryzacja umożliwiła pokazanie swoich produktów w sieci, a producenci wolą przedstawić swoją ofertę w bardziej regionalnych wydarzeniach, dzięki czemu mogą przyciągnąć większą uwagę. Gdy internet nie był jeszcze tak rozwinięty, prezentacje aut na żywo na targach była atrakcyjna zarówno dla producentów, jak i widzów. Dziś wystarczy wejść na odpowiednią stronę internetową, by zapoznać się z konkretnym samochodem.

Tegoroczna edycja Targów Motoryzacyjnych w Genewie budzi obawy o przyszłość takich wydarzeń, przynajmniej w Europie. Branża motoryzacyjna przechodzi bowiem głęboką transformację, z coraz większym naciskiem na pojazdy elektryczne i autonomiczne. Chociaż targi w Genewie zachowują swój historyczny urok i atrakcyjność za sprawą szwajcarskiego tła, to jednak są bardzo dalekie od dawnego blasku.

Genewa 2024. Targi bardziej popularne na wschodzie?

Ciekawostką jest fakt, że Targi Motoryzacyjne w Genewie mają teraz swoje drugie doroczne wydarzenie, które odbywa się w Katarze. Inauguracyjna edycja odbyła się między 5 a 14 października ubiegłego roku w Doha i przyciągnęła ponad 30 producentów samochodów. Czy to oznacza, że centrum motoryzacyjnego świata przesuwa się na Wschód? Czas pokaże.

Genewa 2024 - lista wystawców:

  • Renault;
  • Dacia;
  • Pininfarina;
  • MG Motor;
  • BYD;
  • Lucid;
  • Isuzu;
  • Microlino;
  • Automobile Club de Suisse (ACS);
  • Assura;
  • Auto-i-DAT;
  • Beeway;
  • Caresoft Global Limited;
  • Classics Legends Motor;
  • DAB Motors;
  • ErreErre Fuoriserie
  • Fédération Internationale de l'Automobile (FIA);
  • Formuła 1 Merchandising;
  • GP Motorsport;
  • Kimera;
  • Lazareth;
  • Legends Magazyn;
  • Martin Engler;
  • Race World;
  • Shenzer;
  • Silence;
  • Swiss Racing Lab;
  • Touring Club Suisse (TCS);
  • Totem Automobili.