Auto Świat Wiadomości Aktualności Unia Europejska rozpoczęła dialog z branżą motoryzacyjną. Sytuacja jest poważna

Unia Europejska rozpoczęła dialog z branżą motoryzacyjną. Sytuacja jest poważna

Coraz większy nacisk na elektromobilność niepoparty sytuacją rynkową, nowe wyśrubowane normy emisji spalin zagrożone dotkliwymi karami, rosnąca konkurencja z Chin — to wszystko sprawia, że europejski sektor motoryzacyjny przeżywa trudny okres. Już pojawiły się pierwsze fale zwolnień, zamykane są fabryki. Unia Europejska w końcu zdecydowała się zareagować i rozpocząć dialog z producentami. Nowy plan działania ma zostać przedstawiony 5 marca.

Produkcja samochodu
Rahayu footage / Shutterstock
Produkcja samochodu

30 stycznia przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen spotkała się z europejskimi liderami branży — producentami samochodów i części, dostawcami oraz organizacjami, w tym prezesem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) — rozpoczynając dialog na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Ratowanie europejskiej motoryzacji

To świadczy, że Komisja Europejska zmienia podejście i wspólnie z producentami zamierza wypracować rozwiązania w obliczu wyzwań, z którymi mierzy się sektor napędzający europejską gospodarkę. W przemyśle motoryzacyjnym bezpośrednio i pośrednio pracuje ponad 13 mln osób.

Europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w przełomowym momencie i zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stoi. Dlatego działamy szybko, aby im sprostać. Podstawowe pytanie, na które musimy wspólnie odpowiedzieć, to to, czego nam jeszcze brakuje, aby uwolnić innowacyjną moc naszych firm i zapewnić solidny i zrównoważony sektor motoryzacyjny. Dzisiaj rozpoczyna się dialog, który pomoże nam poruszać się po nadchodzących zmianach. Wynikiem tego dialogu będzie kompleksowy Plan działania, który przedstawimy 5 marca. Ten Plan działania wytyczy jasny kurs, aby zapewnić, że nasz przemysł będzie mógł się rozwijać w Europie i skutecznie konkurować na arenie międzynarodowej

— powiedziała Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej.

Co się zmieni?

Zrzeszające niemal wszystkich producentów pojazdów stowarzyszenie ACEA podkreśla, że pilnej uwagi wymagają: ustanowienie międzynarodowego "równego pola gry", ułatwienie czystej transformacji i usprawnienia regulacyjne, a także zidentyfikowania obszarów, w których potrzebne są bardziej konkretne środki. Podczas spotkania podkreślono, że coraz trudniejsze jest osiągnie kolejnych celów w zakresie mobilności bezemisyjnej.

Przemysł motoryzacyjny UE pozostaje w pełni zaangażowany i gospodarczo zaangażowany w przejście na mobilność bezemisyjną. Jednak jedynym sposobem, aby ta transformacja zakończyła się sukcesem, jest uczynienie z niej transformacji napędzanej rynkiem i popytem. Na tym założeniu należy oprzeć przyszły plan działania. Weryfikacja realiów obecnego Europejskiego Zielonego Ładu nie spowolni nas, ale raczej przyspieszy tę transformację poprzez usunięcie wąskich gardeł i wprowadzenie niezbędnej elastyczności.

— podsumował Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz i prezes ACEA.

Nadal w mocy jest zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r., choć wydaje się on coraz mniej realny.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji