• Volkswagen testuje technikę jazdy autonomicznej na publicznych drogach Hamburga już od 2019 r.
  • W październiku 2021 r. na ulice tego miasta wyjedzie autonomiczny Volkswagen ID.Buzz wyposażony w najnowszy osprzęt amerykańskiej firmy Argo AI
  • Według przyjętych planów autonomiczne taksówki Volkswagena będą dostępne dla wszystkich chętnych w 2025 r. 

Historia zatoczyła koło. Volkswagen znów wybiera Hamburg na miejsce do testów jazdy autonomicznej (tym razem już poziomu 4). Po elektrycznych Golfach poruszających się po centrum portowego miasta (testy rozpoczęto w 2019 r.) czas na coś większego. Do projektu przystąpił bowiem oddział odpowiedzialny za samochody użytkowe. Jeszcze w tym roku na drogi Hamburga trafi zatem ID.Buzz wzbogacony o aparaturę amerykańskiej Argo AI . Przedstawiciele Volkswagena zapewniają, że już od października będzie można wypatrywać aut na ulicach.

Autonomiczny Volkswagen - lidar, radar, kamery

Nawet tak duży koncern jak Volkswagen musi sięgać po zewnętrzne wsparcie, stąd udział Argo AI wyspecjalizowanej w technice automatycznej jazdy (firma współpracuje także m.in. z Fordem). Amerykanie dostarczyli zatem zestaw lidarów, radarów i kamer wraz ze stosownym oprogramowaniem. Co więcej Argo AI nie poskąpiło swojego najnowszego lidaru o wydłużonym zasięgu. Nowe urządzenie radzi sobie ze skanowaniem otoczenia w odległości aż 400 m i bez trudu rozpoznaje nawet najmniejsze cząstki światła (obraz z urządzenia można porównać do tego czego używa wojsko podczas nocnych akcji).

O ile zasięg i jakość obrazu imponują, o tyle lidar wciąż pozostawia wiele do życzenia przy kiepskiej pogodzie. Przedstawiciele firmy nie kryją, że wyzwaniem wciąż są opady czy mgła, kiedy to skanowanie laserowe staje się niemal bezużyteczne. Póki co to jedno z największych wyzwań jakie stoi przed inżynierami na całym świecie. Z kiepską pogodą marnie radzą sobie także lidary innych producentów.

Autonomiczny Volkswagen - testy od Monachium po Hamburg

Otwartą kwestią pozostaje, czy gorsza pogoda będzie stanowić wystarczającą przeszkodę do tego, by testowane auta pozostawić na parkingu. Volkswagen obiecuje, że testy autonomicznego ID.Buzz rozpoczną się latem w zamkniętej bazie nieopodal lotniska w Monachium (z tego samego miejsca korzysta m.in. Audi). Już w październiku testy zaczną się na publicznych drogach w Hamburgu. Na wybranych trasach będzie można zatem odbyć całkiem wygodne przejażdżki w specjalnie przygotowanych autach MOIA, czyli spółki-córki Volkswagena zajmującej się transportem osobowym. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wówczas czeka nas komercjalizacja usługi. Nastąpi to jednak nie wcześniej niż w 2025 r.

Christian Senger odpowiedzialny w Volkswagenie za technikę zautomatyzowanej jazdy nie kryje entuzjazmu: "Naszym celem związanym z jeżdżącym samodzielnie modelem ID. BUZZ AD jest umożliwienie autonomicznego transportu już w roku 2025. Klienci i użytkownicy w wybranych lokalizacjach będą mieli wtedy możliwość wyboru samodzielnie poruszającego się pojazdu, który dowiezie ich do wybranego miejsca. Nasza usługa jazdy autonomicznej ułatwi też znacznie dostarczanie towarów i przesyłek". Pozostaje zatem trzymać kciuki.