- Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę wprowadzającą liczne zmiany w przepisach dla kierowców
- Ustawa wprowadza nową przesłankę karnego zatrzymywania praw jazdy kierowcom, wprowadza obowiązek jazdy na rowerze w kaskach dla dzieci
- Przedłużone zostaje prawo jeżdżenia samochodami elektrycznymi po pasach dla autobusów
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Pakiet przepisów drogowych jest wielowątkowy, wprowadza zmiany m.in. w Kodeksie drogowym oraz w Ustawie o kierujących pojazdami. Są to zmiany, o których mówiono od lat, ale dotąd nie wyszły poza Sejm. Tym razem się udało i ostatecznie także prezydent podpisał tę ustawę. Większość zmian wchodzi w życie w ciągu 3 miesięcy od podpisania ustawy.
Przeczytaj także: Zmiany w prawach jazdy w UE. Parlament Europejski poparł przepisy
Zmiany nie tylko w Prawie o ruchu drogowym
Jak napisano na stronach Prezydenta RP, "Celem ustawy, jak wskazano w uzasadnieniu, jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz mobilności młodych osób, co ma przyczynić się do zmniejszenia zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. W założeniu jej Wnioskodawców, ustawa ma ograniczyć deficyt kierowców zawodowych, przy jednoczesnym zachowaniu harmonizacji nowych regulacji z prawem Unii Europejskiej. Ustawa dokonuje zmian w ośmiu ustawach".
Oto lista najważniejszych zmian ważnych dla kierowców
Dalej na stronach Prezydenta można zapoznać się ze streszczeniem podpisanej ustawy, które wylicza najważniejsze zmiany w przepisach z punktu widzenia kierowców:
"Ustawa z dnia 17 października 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw:
- rozszerza obowiązek używania kasków ochronnych. Kierujący rowerem, rowerem z napędem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, który nie ukończył 16 roku życia, będzie obowiązany używać w czasie jazdy kasku ochronnego odpowiadającego właściwym warunkom technicznym. Dziecko w wieku do 7 lat będzie mogło być przewożone na rowerze albo na rowerze z napędem tylko w kasku oraz na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę lub w foteliku rowerowym odpowiadającym właściwym warunkom technicznym;
- wprowadza zakaz dopuszczenia dziecka w wieku do 13 lat do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Natomiast w strefie zamieszkania ustawa dopuszcza kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 13 lat, ale tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej;
- dodaje nową przesłankę zatrzymania prawa jazdy, w postaci kierowania pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym;
- modyfikuje przepisy dotyczące okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B;
- wprowadza możliwość wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły wiek 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów;
- obniża minimalny wiek kierowcy zawodowego prowadzącego pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dla którego wymaga się prawa jazdy kategorii D i D+E lub D1, D1+E;
- dookreśla przepisy dotyczące gromadzonych danych w centralnej ewidencję kierowców;
- uzupełnia skład Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o przedstawiciela Głównego Inspektora Transportu Drogowego;
- zwiększa dopuszczalną prędkość ciągników rolniczych (również z przyczepą) z 30 km/h do 40 km/h;
- umożliwia prowadzenie szkolenia osób zamierzających wykonywać przewóz drogowy lub wykonujących przewóz drogowy na stanowisku kierowcy, przez branżowe centrum umiejętności;
- ujednolica przesłanki i rozszerza uprawnienia starosty w zakresie zatrzymywania i cofania uprawnień do prowadzenia pojazdów;
- umożliwia przejazd kolumny pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w skład której wchodzi maksymalnie 10 pojazdów bez uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy wydawanego przez właściwy organ wojskowy (obecnie maksymalnie 5 pojazdów);
- dopuszcza poruszanie się pojazdu zespołu ratownictwa medycznego po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów;
- przedłuża do dnia 31 grudnia 2027 r. możliwość poruszania się pojazdem elektrycznym, (...) po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów."
Wytłuszczenia pochodzą od redakcji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo