Auto Świat Wiadomości Rusza nowy program dopłat do elektryków. Będzie wyższe wsparcie i będzie można kupić droższe auto

Rusza nowy program dopłat do elektryków. Będzie wyższe wsparcie i będzie można kupić droższe auto

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oficjalnie zapowiedział zakończenie programu "Mój elektryk". Ten będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Jest też dobra wiadomość. Od lutego przyszłego roku będzie można składać wnioski w ramach nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych, którego budżet wynosi 1,6 mld zł.

W ramach nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych będzie można zyskać wyższe dofinansowanie niż dotychczas i kupić droższe auto
Scharfsinn / Shutterstock
W ramach nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych będzie można zyskać wyższe dofinansowanie niż dotychczas i kupić droższe auto
  • NFOŚiGW zakończył program "Mój elektryk" na koniec stycznia 2025 r
  • Rozpocznie się nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł od lutego 2025 r
  • Nowy program przewiduje dotacje do zakupu lub leasingu pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla ok. 40 tys. aut elektrycznych
  • Maksymalna kwota dotacji w nowym programie wyniesie 40 tys. zł, można będzie kupić pojazd do 225 tys. zł netto oraz długość przebiegu max 6 tys. km

Wciąż funkcjonujący program dopłat do samochodów elektrycznych, "Mój elektryk", miał zachęcić Polaków do wyboru aut z napędem lokalnie zeroemisyjnym. Ale gdy popatrzeć na osiągnięte rezultaty, trudno uznać ten program za sukces. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) wynika, że udział aut w pełni elektrycznych w rynku nowych pojazdów osobowych w Polsce wynosi ok. 3 proc. To plasuje nas na trzecim miejscu od końca w całej Unii Europejskiej (UE).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dopłaty tylko dla osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność

Możliwe, że już wkrótce sytuacja na rynku nowych samochodów elektrycznych w Polsce zacznie się poprawiać. Już od kilku miesięcy wiadomo było, że program "Mój elektryk" zostanie wygaszony i zastąpi go nowy program, którego budżet będzie pochodził ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Także od kilku miesięcy wiadomo było, że na dopłaty zostanie przeznaczona kwota w wysokości 1,6 mld zł. Teraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekazał szczegóły dotyczące dotacji.

Nowy program przewiduje dotacje do zakupu lub leasingu/ wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla dwóch grup beneficjentów:

  • osób fizycznych (zakup pojazdu wykorzystywanego w celach prywatnych),
  • osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Jak wyjaśnia NFOŚiGW, celem programu jest dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego ok. 40 tys. aut elektrycznych. Nabór wniosków w ramach nowego programu dopłat powinien ruszyć na początku lutego 2025 r.

Maksymalnie 40 tys. zł dopłaty do auta nie droższego niż 225 tys. zł netto

W porównaniu z programem "Mój elektryk" zwiększy się nie tylko kwota dopłaty, lecz także można będzie pozwolić sobie na droższy samochód. Maksymalna kwota dotacji — wraz z premią za złomowanie pojazdu spalinowego i przy dochodzie wnioskodawcy nieprzekraczającym 135 tys. zł — wyniesie 40 tys. zł. Z kolei maksymalna cena pojazdu, który będzie można kupić z dopłatą, to 225 tys. zł netto (bez VAT) - dotychczas również była to kwota 225 tys. zł, ale brutto.

Co ciekawe w ramach programu można będzie kupić pojazd z przebiegiem do 6 tys. km, chociaż wciąż mówimy o nowych autach. Zapytana o tę kwestię rzecznik prasowy NFOŚiGW Magdalena Skłodowska wyjaśniła, że "do dofinansowania kwalifikują się pojazdy kategorii M1, fabrycznie nowe, przed zakupem niezarejestrowane. (...) W związku z tym kwalifikowane mogą być np. pojazdy demonstracyjne wykorzystywane do jazd próbnych na tzw. tablicach dealerskich. W ramach programu nie będą dofinansowane pojazdy używane".

"Mój elektryk" jeszcze obowiązuje, ale już niedługo

NFOŚiGW wyjaśnia, że program został przygotowany na podstawie decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej. To właśnie z tej decyzji mają wynikać przyjęte w programie zasady, m.in. ograniczenie rodzaju ostatecznych odbiorców wsparcia do osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a także formę wsparcia (dotacja), jej łączną wysokość i rodzaj premii podwyższających łączną kwotę wsparcia.

Jak na razie osoby zainteresowane zakupem auta elektrycznego wciąż mogą korzystać jeszcze z programu "Mój elektryk". Nabór dla osób fizycznych oraz przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty z dniem 31.01.2025 r. lub z chwilą wyczerpania środków. W przypadku ścieżki leasingowej nabór wniosków zawieszono 31 sierpnia 2024 r. z powodu wyczerpania środków. W tym przypadku nabór zostanie zamknięty z dniem 31 grudnia br.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji