Logo
WiadomościPolska w "czołówce" UE. Wobec tych samochodów jesteśmy wyjątkowo sceptyczni

Polska w "czołówce" UE. Wobec tych samochodów jesteśmy wyjątkowo sceptyczni

Rezerwa to mało powiedziane — Polska jest w pierwszej trójce państw Unii Europejskiej z najniższym udziałem tych samochodów w rynku nowych aut. Na dodatek średnia cena tego typu modelu wynosi u nas aż ćwierć miliona złotych. Najnowszy raport polskiego stowarzyszenia przynosi jeszcze więcej zaskakujących wniosków.

Ładowanie samochodu elektrycznego (zdjęcie ilustracyjne)
Porsche
Ładowanie samochodu elektrycznego (zdjęcie ilustracyjne)

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności opublikowało właśnie najnowszą edycję raportu Polish EV Outlook. Ta prawie 300-stronicowa analiza to efekt wielu miesięcy pracy. Oto kilka wyjątkowo intrygujących, zaskakujących i wręcz sensacyjnych danych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie jest miejsce Polski w Unii Europejskiej pod względem udziału samochodów elektrycznych?
Ile modeli samochodów elektrycznych jest dostępnych w Polsce?
Jakie jest średnie statystyczne zasięg samochodu elektrycznego w Polsce?
Jaka jest średnia cena nowego samochodu elektrycznego w Polsce?

Raport Polish EV Outlook 2024 dotyczy elektromobilności w Polsce. Choć rozwija się ona bardzo dynamicznie, to wciąż jesteśmy na szarym końcu Unii Europejskiej.

Przeczytaj także: Ta chińska marka wybrała Polskę na kraj swojego debiutu w UE. Aż 4 nowe SUV-y w kilka miesięcy

Samochody elektryczne w Polsce: raport

To może najpierw dobre wiadomości: oferta samochodów elektrycznych w Polsce sukcesywnie rośnie. Wg raportu Polish EV Outlook 2024 obecnie jest u nas dostępnych aż 137 modeli z takim napędem, z czego większość — bo 104 — stanowią auta osobowe. Średni statystyczny zasięg wynosi całkiem optymistyczne 448 km.

Przeczytaj także: Pytamy o polskie samochody po PRL. Odważysz się? Prawie nikt nie ma maksa. 6/12 to już coś

Niestety, ich ceny nie są szczególnie zachęcające. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w I poł. 2024 r. średnia ważona cena nowego osobowego samochodu elektrycznego sprzedawanego w Polsce wynosiła aż ok. 250 tys. zł. W tym samym czasie ogólna średnia cena nowego auta osobowego była aż o 70 tys. zł niższa (czyli ok. 180 tys. zł).

Mimo to park samochodów elektrycznych w Polsce rośnie: z 9239 sztuk w 2020 r. do 56473 aut w 2023 r., co oznacza przeszło 6-krotny wzrost. Pod koniec października 2024 r. ta liczba sięgnęła 76240 samochodów.

Co ciekawe, co czwarty z nich jest zarejestrowany w Warszawie. Elektryki w ogóle najłatwiej spotkać w większych miastach: w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców jest zarejestrowanych 68 proc. wszystkich tego typu samochodów w Polsce.

Ile jest punktów ładowania elektryków w Polsce?

Rośnie też liczba punktów ładowania elektryków: z 2377 w 2020 r. do 5933 w 2023 r., co daje blisko 2,5-krotny wzrost w ciągu czterech lat. Pod koniec października 2024 r. wynosiła ona już 8184 punkty. Niestety, nadal jest ich za mało, co jest jedną z głównych przyczyn sceptycyzmu Polaków do samochodów elektrycznych.

Okazuje się bowiem, że pierwszy raz w historii Polski spada sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych. Na dodatek stanowią one zaledwie ok. 3 proc. rynku nowych aut w Polsce, co daje nam 3. miejsce od końca w Unii Europejskiej.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium