- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności opublikowało właśnie najnowszą edycję raportu Polish EV Outlook. Ta prawie 300-stronicowa analiza to efekt wielu miesięcy pracy. Oto kilka wyjątkowo intrygujących, zaskakujących i wręcz sensacyjnych danych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRaport Polish EV Outlook 2024 dotyczy elektromobilności w Polsce. Choć rozwija się ona bardzo dynamicznie, to wciąż jesteśmy na szarym końcu Unii Europejskiej.
Przeczytaj także: Ta chińska marka wybrała Polskę na kraj swojego debiutu w UE. Aż 4 nowe SUV-y w kilka miesięcy
Samochody elektryczne w Polsce: raport
To może najpierw dobre wiadomości: oferta samochodów elektrycznych w Polsce sukcesywnie rośnie. Wg raportu Polish EV Outlook 2024 obecnie jest u nas dostępnych aż 137 modeli z takim napędem, z czego większość — bo 104 — stanowią auta osobowe. Średni statystyczny zasięg wynosi całkiem optymistyczne 448 km.
Przeczytaj także: Pytamy o polskie samochody po PRL. Odważysz się? Prawie nikt nie ma maksa. 6/12 to już coś
Niestety, ich ceny nie są szczególnie zachęcające. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w I poł. 2024 r. średnia ważona cena nowego osobowego samochodu elektrycznego sprzedawanego w Polsce wynosiła aż ok. 250 tys. zł. W tym samym czasie ogólna średnia cena nowego auta osobowego była aż o 70 tys. zł niższa (czyli ok. 180 tys. zł).
Mimo to park samochodów elektrycznych w Polsce rośnie: z 9239 sztuk w 2020 r. do 56473 aut w 2023 r., co oznacza przeszło 6-krotny wzrost. Pod koniec października 2024 r. ta liczba sięgnęła 76240 samochodów.
Co ciekawe, co czwarty z nich jest zarejestrowany w Warszawie. Elektryki w ogóle najłatwiej spotkać w większych miastach: w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców jest zarejestrowanych 68 proc. wszystkich tego typu samochodów w Polsce.
Ile jest punktów ładowania elektryków w Polsce?
Rośnie też liczba punktów ładowania elektryków: z 2377 w 2020 r. do 5933 w 2023 r., co daje blisko 2,5-krotny wzrost w ciągu czterech lat. Pod koniec października 2024 r. wynosiła ona już 8184 punkty. Niestety, nadal jest ich za mało, co jest jedną z głównych przyczyn sceptycyzmu Polaków do samochodów elektrycznych.
Okazuje się bowiem, że pierwszy raz w historii Polski spada sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych. Na dodatek stanowią one zaledwie ok. 3 proc. rynku nowych aut w Polsce, co daje nam 3. miejsce od końca w Unii Europejskiej.