Czy Volkswagen Passat może wywołać wielkie emocje? Chyba takie jak... grzybobranie. Chyba że jest to dostojny jubilat, który 14 maja skończy 50 lat, na dodatek ma numer fabryczny 2 i jest najstarszym zachowanym Passatem na świecie.
Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z kwietnia 1998 r.
Czy ponad 3 miliony kierowców może się mylić? Mało prawdopodobne. A tylu właśnie w Polsce (dokładnie 3,3 miliona) ma w swoich samochodach instalację LPG. Dacia od lat stawia właśnie na to paliwo. Sprawdziłem, z czym wiąże się użytkowanie właśnie takiego samochodu.
Pierwsza prezentacja nowego modelu Mercedesa z serii SL, oznaczonego symbolem W 113 odbyła się 12 marca 1963 r. w Chateau des Eaux Vives w Genewie. Był to pokaz dla dziennikarzy. Właśnie wtedy żurnaliści nadali nowemu modelowi przydomek "Pagoda", a to za sprawą wklęsłego twardego dachu, co przypominało nieco dachy buddyjskich świątyń.
"Nówka sztuka, nieśmigana" – tak językiem handlarzy samochodowych można określić ofertę super auta, jakie pojawiło się w domu aukcyjnym RM Sotheby’s. Chodzi o Ferrari Enzo z 2003 roku zgłoszone na aukcję zapowiedzianą na 15-17 marca.
Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, ile kosztowało paliwo, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z marca 1998 r.
Rok 1993 to jedna z najważniejszych dat w historii Mercedesa Klasy G. Na salonie w Genewie (4-14 marca) zadebiutowała wtedy topowa wersja z 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 240 KM.
Nie ma dla kierowcy czegoś bardziej przyjemnego, niż zachwyt innych osób nad autem, którym jeździ. Podczas testu Alfy Romeo Stelvio Veloce 2.0/280 KM takich sytuacji mieliśmy wiele.
"Grand Mercedes 600 – ekskluzywny pojazd o wielkim prestiżu" – tak przedstawiano ten model podczas premiery we wrześniu 1963 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. Prestiż był duży, ale i sam pojazd był ogromny – w wersji "krótkiej" miał 5,45 m długości, a w długiej (Pullman) - aż 6,24 metra!
Teraz kierowcy to mają dobrze! Nawet nie zdają sobie sprawy, ile czynności obsługowych musiał wykonać szofer kilkadziesiąt lat temu, zanim wyruszył w trasę lub wyjechał z garażu po zimowej przerwie.
Oto ciekawa historia o tym, jak w latach 50. Mercedes... strzelił sobie w stopę, ale później próbował naprawić błąd.
Jak wyglądała polska motoryzacja A.D. 1998, czyli ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, ile kosztowało paliwo, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z lutego 1998 r.
Na aukcji RM Sotheby’s w Arizonie za Mercedesa 300 SL Roadster z 1958 r. zapłacono 1 820 000 dolarów, a za Lamborghini Miurę P 400 SV z 1971 r. 3 580 000 dolarów. To znacznie więcej niż wyceniają te auta europejskie cenniki klasyków – w przypadku 300 SL aukcyjna cena była wyższa o pół miliona, a przy Lamborghini Miurze aż o półtora miliona dolarów.
Citroen C4 X jest eksperymentem stylistycznym francuskiej firmy – stanowi bowiem połączenie sedana, coupe i crossovera w jednej bryle nadwozia. Zapełnia dość wąską lukę między oferowanym od 2020 r. modelem C4 i wprowadzonym w 2022 r. C5 X.
Jest piątek, 28 stycznia 1938 r. Na zamkniętym odcinku nowej autostrady Frankfurt-Darmstadt dziwne poruszenie: tłum ludzi, ciężarówki, auta osobowe, a wśród nich wyróżniający się srebrny bolid o bardzo opływowych kształtach, bardziej przypominający samolot bez skrzydeł niż samochód.
Pasy bezpieczeństwa trzeba zapinać w każdej sytuacji, nawet jeśli mamy do przejechania kilkadziesiąt metrów. Trzeba przyznać, że wprowadzanie pasów do wyposażenia aut odbywało się z wielkimi oporami ze strony kierowców. Kiedy w latach 50 Ford wprowadził pasy, spotkał się z wielką krytyką klientów.
Wielka gratka dla miłośników klasycznych samochodów i piłki nożnej. Na aukcji Bonhams w Paryżu (1-2 lutego) wystawiony zostanie Mercedes 450 SLC 5.0 z 1980 r., którego właścicielem był legendarny argentyński piłkarz Diego Maradona.
Największym powodem do dumy posiadacza zabytkowego auta jest ocena 1. Dwójka też jest… bardzo dobra. Oceny stosowane w przypadku samochodów zabytkowych nie są takie same, z jakimi mamy do czynienia w szkole, gdzie 5 lub 6 to najwyższe oceny, a jedynka lub dwójka nie są powodem do dumy.
Przyszły rok zarówno dla importerów i dilerów samochodowych, jak i dla klientów nie będzie łatwy. Wysoka inflacja, niepewna sytuacja ekonomiczna, drożejące samochody, drogi kredyt – oto największe problemy.
Do kin w tym roku wszedł film o Edwardzie Gierku – pierwszym sekretarzu KC PZPR, czyli o człowieku, który w latach 1971-1980 rządził Polską. Partyjny dygnitarz zastąpił Władysława Gomułkę – szefa partii w latach 1956-1970, który zmuszony został do ustąpienia po tzw. wypadkach grudniowych 1970 r. Jakimi samochodami w tamtych czasach jeździli Polacy?
Na oldtimerowej mapie Polski przybył nowy bardzo ciekawy punkt — prywatne muzeum motoryzacji w folwarku Biała Olecka na Mazurach. Jego twórcą jest Wojciech Kot — postać znana na Mazurach od lat — przedsiębiorca z Olecka, producent jachtów, a teraz właściciel folwarku i pałacu. W muzeum zgromadzono ok. 200 pojazdów — samochodów i jednośladów.
Już po raz 19. prezentujemy Wielki Test Salonów. To największe tego typu badanie na polskim rynku. W badaniu – już od kilku lat – naszym partnerem jest firma badawcza Minds & Roses. Sprawdziliśmy 24 marki, nasi tajemniczy klienci odwiedzili 345 salonów w całym kraju.