BMW X1 to najmniejsze auto z rodziny SUV-ów bawarskiej marki.
I generacja oznaczona E84 zadebiutowała w 2009 roku. Stylistycznie auto nawiązywało do serii 1 oraz większej X3, a konstrukcyjnie był związany z serią 3 E90. Dzięki niewielkim rozmiarom zbliżonym do kompakta (4457 mm długości, 1789 mm szerokości i 1535 mm wysokości) auto dobrze sprawdza się w mieście, natomiast podda się w terenie. 5-drzwiowe nadwozie ma ładną, proporcjonalną linię, a ostrzejsze linie dodają autu dynamiki. Z przodu znajdziemy charakterystyczne dla BMW, czarne „nerki”.
Wnętrze jest bardzo podobne do kokpitów innych modeli z Monachium. Dominują porządek i brak przepychu. Auto pomieści 5 osób i 420 litrów bagażu, jednak wysokie osoby w drugim rzędzie mogą narzekać na brak miejsca. Jeśli złożymy tylna kanapę, bagażnik powiększy nam się o dodatkowe 930 litrów. Podstawowe wyposażenie (m.in. komputer pokładowy, centralny zamek, manualna klimatyzacja, elektryczne szyby i 4 poduszki powietrzne) jest przyzwoite, ale w SUV-ie klasy premium możemy czuć niedosyt.
Pod maską możemy znaleźć zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne. Najsłabszą benzynową jednostką jest 2-litrowy silnik rozwijający 150 KM, a najwięcej emocji dostarczy nam 3-litrowa rzędowa „szóstka” o mocy 258 KM. Najmocniejszy, 2-litrowy diesel rozwija 204 KM. Napęd odbywa się na tylne, lub wszystkie koła (xDrive) za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej, lub 6- i 8-stopniowej skrzyni automatycznej.
X1 E84 na rynku USA zadebiutowało dopiero w 2013 roku.
W 2012 i 2014 roku auto przeszło faceliftingi, w trakcie któych przemodelowano przedni i tylny zderzak, zmieniono reflektory i tylne światła, oraz dodano kilka nowych opcji i lekko zmieniono wloty powietrza z przodu.
W 2015 roku wprowadzono II generację oznaczoną F48. Płytę podłogową X1 dzieliła teraz z seria 2 Active Tourer i tak samo jak ona miała napęd na przednią oś, lub na obie osie. Zewnątrz auto troszkę się zmieniło, przeszklenie uległo zmniejszeniu, ale dzięki przetłoczeniom auto wygląda ciekawie i dynamicznie. Charakterystyczne „nerki” uległy powiększeniu, ale nie służą już za wloty powietrza.
Mimo iż nadwozie uległo skróceniu, wnętrze jest ergonomiczne i zyskało na przestrzeni, a deskę rozdzielczą poddano unowocześnieniu i lepszemu spasowaniu. Przestrzeń bagażowa zyskała aż 85 litrów w stosunku do I generacji, a po złożeniu kanapy zapewnia 1550 litrów-200 więcej niż poprzednik.
Najsłabszym silnikiem jest nowa jednostka BMW - 1,5-litrowy, 3-cylindrowy benzyniak rozwija 136 KM. Mocniejsze odmiany to 2-litrowe jednostki o mocy 192 lub 231 KM. Silniki wysokoprężne to 2-litrowy motor o 3 wariantach mocowych - 150, 190 i 231 KM. Podstawowe jednostki występują z napędem na przednią oś, a pozostałe oferowane są z napędem xDrive. 8-biegowy „automat” obsługuje silniki benzynowe i najmocniejszego turbodiesla, pozostałe silniki współpracują z 6-biegową skrzynią manualną.
Konkurentami X1 są m.in. Audi Q3, Mercedes-Benz GLA i Lexus NX.