Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi znowu ma przewagę? Porównanie: Audi Q3, BMW X1 i Volvo XC40

Audi znowu ma przewagę? Porównanie: Audi Q3, BMW X1 i Volvo XC40

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Są eleganckie, oszczędne, nie za duże i nie za małe – idealnie skrojone samochody z segmentu rynku, który rozrasta się w niesamowitym tempie. Czas sprawdzić, czy nowa generacja Audi Q3 znacząco zmieni układ sił!

Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 - porównanie
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 - porównanie
  • Ceny po doposażeniu: od 198 do 214 tys. zł
  • Cięższe Volvo nie nadąża za lżejszymi rywalami
  • Audi i BMW przekonują wygodą na tylnej kanapie

Czasem pierwsze wrażenie ma decydujące znaczenie. Owszem, to emocjonalne podejście, ale co zrobić, kiedy mierzalne parametry tylko je później potwierdzają? Tym razem to Audi miało świetne wejście i zachwyciło nas prezencją od pierwszego momentu. Później było już tylko lepiej, ale – jak się zaraz o tym przekonacie – finalna konfiguracja podium nie przyszła łatwo temu, kto znajdzie się na jego szczycie.

Gdybyśmy wyłaniali mistrza bez przejechania choćby metra, Audi wygrałoby wyraźnie. Jak ono się prezentuje! Widzicie ten grill? Owszem, Q3 bazuje na technice Golfa, czyli modularnej platformie z poprzecznie umieszczonymi silnikami. Szef stylistów Marc Lichte pokazał nam, jak się z niej wyczarowuje „Sexy Thing”, szczególnie na wielkich, 18-calowych kołach i szerokich oponach.

Z długością 4,48 m Audi jest o kilka centymetrów dłuższe od swoich konkurentów, ale szczególnie patrząc na nie z tyłu, pozytywnie się wyróżnia: ma tył ścięty niczym w coupé, a jego mocno wystające nadkola dodają mu muskularności.

Audi Q3 wygląda jak "milion dolarów". Czarna atrapa chłodnicy była strzałem w dziesiątkę!

Niestety, współpracownicy Marca Lichtego nie mieli tyle frajdy przy robocie. Musieli Q3 nieco uprościć, pewnie ślęczał nad nimi jakiś nadgorliwy księgowy z działu kontrolingu. Przykłady oszczędności: nieładne krawędzie cięcia wykładziny w bagażniku, która w dodatku jest w różnych miejscach w różnych odcieniach czerni. Plastikowe pokrętło nawiewu z luzami. Małostki. Ale Audi było kiedyś tak dumne z tego, że nawet takie elementy pracowały z precyzją zamka szafy pancernej. Teraz klikanie wydaje się trochę tanie. Z tego względu Bawarczycy nie zasłużyli na dodatkowy punkt za jakość.

Pod względem przydatności na co dzień musimy szczególnie pochwalić BMW i Volvo, i to nawet podwójnie. X1 ma przesuwaną kanapę, także kąt pochylenia oparcia daje się regulować (ale wcześniej trzeba dopłacić 1746 zł) – Q3 ma to w serii. I jest jeszcze próg bagażnika: 69 cm, o 7 mniej niż w Audi i Volvo. Zapytajcie swojego psa, co woli. Albo wasze plecy, jeśli często jeździcie do marketu po napoje.

Także ekipa Volvo pewne rzeczy dobrze przemyślała. Tylko w XC40 w testowanej konfiguracji znajdziecie podłogę bagażnika, która składa się na 3 części, i elektrycznie zwalniane oparcia (w pakiecie kosztuje to 4400 zł). Klikasz, kanapa się składa, powstaje podłoga płaska jak Holandia i można pakować. Jednak po takiej operacji bagażnik jest też najmniejszy w tym porównaniu: maksymalnie Volvo mieści 1336 l, Audi 1525 l i BMW – 1550 l.

Z tyłu w Volvo siedzi się też mniej wygodnie niż u rywali, a subiektywna różnica jest większa niż to, co sugerują wyniki pomiarów wnętrza. Winne temu są przede wszystkim kanapa zamontowana bardzo nisko nad podłogą i krótkie siedzisko – z jakiegoś powodu Volvo od pewnego czasu uparcie forsuje takie rozwiązanie w wielu swoich samochodach.

Jeśli ktoś zamierza podróżować z wyższymi pasażerami, to na pewno będą oni mieli więcej komfortu w Audi i BMW, bo to bardziej wygodne samochody, mieszczące swobodnie dorosłych pasażerów na wszystkich miejscach. Szczególnie godna uwagi jest ponadprzeciętna szerokość kabiny w Audi.

Nie dajcie się zwieść nazwie "35 TDI". To nie sześć cylindrów, ani nie 350 koni mechanicznych, tylko dwa litry, cztery cylindry i 150 KM

A teraz przeczytajcie to: Audi Q3 35 TDI quattro. To brzmi jak wielki świat, sugeruje 3,5 litra pojemności albo przynajmniej 350 koni mechanicznych. Jednak filozofia nazewnictwa w Audi jest jakby inna i wyraźnie ma podnosić poziom dumy właściciela. Jeżeli porównamy te cyferki z nazwą wersji silnikowej BMW, to Audi wygląda na mocniejsze auto – i zapewne właśnie o to chodziło specom z Ingolstadt.

W rzeczywistości jednak za tym oznaczeniem kryje się 2-litrowy, 4-cylindrowy diesel o mocy 150 KM – taki, jakiego znajdziecie w każdym Passacie przedstawiciela handlowego. Albo w Octavii. Nici więc z przewagi, bo rywale mimo skromniejszych emblematów mają pod maską podobne parametry. We wszystkich są silniki 2.0 i 150 koni, różnią się głównie wartością maksymalnego momentu.

Jednak tylko na papierze – realnie są zupełnie inne. Audi stawiło się do testu z 6-biegowym „manualem”, DSG jeszcze nie jest oferowane z tym silnikiem (trzeba dopłacić do wersji o mocy 190 KM). Z prędkością maksymalną 211 km/h króluje na niemieckiej autostradzie, X1 osiąga 204, a Volvo 200 km/h, i to przy sprzyjających wiatrach. BMW i Volvo mają 8-stopniowe „automaty”. W tym pierwszym mechanizm bardzo żywo pracuje, w tym drugim – nieco spokojniej. Da się to wyczuć.

Wciskasz gaz od serca, a wtedy elektronika „mówi do automatu”: No, bierzemy się do roboty! „Automat” do elektroniki sterującej: Już, już, się robi, ale przypominam, że ciągniemy ze sobą 100 kg nadwagi! Volvo waży na pusto 1760 kg, 150 KM ma co robić. Przekładnia automatyczna miewa swoje zawahania, niepotrzebnie zapędza silnik na wysokie obroty, a ten wtedy wyje, co w aucie klasy premium jest i niestosowne, i niezbyt przyjemne.

No ale jednak: z regulowanym zawieszeniem (3880 zł) Volvo porządnie amortyzuje nierówności, naprawdę znakomicie radzi sobie z wygładzaniem większości niedoskonałości drogi, i to mimo wielkich kół o niskim profilu opony. Ale BMW też to potrafi ze swoimi adaptacyjnymi amortyzatorami (2238 zł), a nawet więcej: w przeciwieństwie do rywali jego układ kierowniczy jest sztywny, mniej wspomagany i bardziej sportowo nastawiony.

BMW przekonuje sportowo jędrnym układem kierowniczym z dużymi siłami na kierownicy

Pod względem zwinności żaden z konkurentów nie może się mierzyć z X1. Jeśli mielibyśmy się do czegoś przyczepić, to do opon typu run flat: ścianki są usztywnione, a to oznacza twardszą amortyzację drobnych nierówności. Za to BMW wygrywa z wynikiem 6,8 l/100 km nasz test spalania. Audi i Volvo potrzebują nieco więcej: 7,2 l/100 km.

Przy okazji tego testu chcieliśmy się też dowiedzieć, czy Audi znów ma „przewagę dzięki technice”, bo to jego wieloletni slogan reklamowy. Odpowiedź brzmi niejednoznacznie: i tak, i nie. Jeździ tak spokojnie, jak każde auto zrobione na platformie MQB. Za to gardzi sportem, co jakoś w ogóle nie pasuje do jego wyglądu.

Samo prowadzenie nie jest jeszcze jakoś specjalnie leniwe, ale system kontroli stabilności ESP reaguje szybko i ostro. Taka asekuracja z pewnością jest nastawiona na bezpieczeństwo jazdy, ale nawet w krótkim slalomie czuć, że z każdym pachołkiem Audi staje się wolniejsze. To jest dość zaskakujące, szczególnie biorąc pod uwagę bojowy wygląd tego samochodu.

Jesteśmy pewni, że podwozie Audi ma znacznie większe rezerwy możliwości, niż pozwala mu na to elektroniczna smycz w postaci systemów bezpieczeństwa. Można to bez trudu odczuć podczas normalnej jazdy, bo Q3 jeździ jak po szynach, dopiero na granicy przyczepności okazuje się, że... nie bardzo można ją osiągnąć, bo elektronika szybko kryzuje moc i prędkość. Wolelibyśmy więcej swobody.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuAudiBMWvolvo
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s2,8 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s9,3 s10,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,1 s15,7 s18,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h5,8 s5,5 s6,3 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h7,6 s7,3 s8,5 s
Masa rzeczywista/ładowność1685/535 kg1673/517 kg1760/480 kg
Rozdział masy (przód/tył)56/44 proc.56/44 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,7 m11,4/11,4 m11,7/11,7 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne)36,9 m35,7 m35,8 m
ze 100 km/h (gorące)34,4 m36,3 m34,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)64 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)68 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km6,8 l/100 km7,2 l/100 km
Zasięg830 km895 km740 km

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - pomiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaAudi Q3BMW X1 xDrive18dVolvo XC40
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114011401140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)152014601470
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)105010501020
Zakres regulacji fotela(mm)230215240
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)735735725
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)147514601440
Wysokość nad głową z tyłu(mm)9651000975
Wysokość siedziska z tyłu(mm)380385335

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaQ3X1XC40
Silnik: typ/cylindry/zaworyturbodiesel/R4/16turbodiesel/R4/16turbodiesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/łańcuchcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)196819951969
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500150/4000150/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750350/1750320/1750
Prędkość maksymalna (km/h)211204200
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowaautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)530-1525505-1550460-1336
Pojemność zbiornika paliwa (l)606154
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 4Pirelli P ZeroContinental PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta235/55 R 18225/50 R 18235/50 R 19
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km)173154168
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7501800/7502000/750

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieQ3X1XC40
Wersja wyjściowa35 TDI quattroxDrive18dD3 AWD Momentum
Airbagi czołowe/boczne/kurtynoweS/S/SS/S/SS/S/S
Światła dzienne LED/pełne LEDS/4330 złS/5640 złS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/2870 złS/2641 złN/S
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składaneS/S/1070 złS/S/1119 złS/S/S
System multimedialny/nawigacjaS/10 540 złS/12 937 zł (pakiet)S/7400 zł
Bluetooth/USB/DABS/S/1610 złS/S/1119 złS/S/1400 zł
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegaryN/880 zł12 937 zł (pakiet)/NN/S
Zawieszenie adaptacyjne/automatyczna skrzynia biegów5730 zł/N (tylko z silnikiem 190 KM)2238/8953 zł3880/8700 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika4080/2380 zł1746/2193 zł4400 zł za obie opcje**
Tempomat/adaptacyjny tempomat/fotele komfort. lub sport.N/3360/1510 zł (sportowe)1253/6714 (pakiet)/2193 zł (sportowe)S/7200 zł (pakiet)/S (komfortowe)
Czujniki parkowania tylne/przednie3650 zł za obie opcje3581 zł (pakiet, za obie opcje)S/1870 zł
Kamera cofania/system automatycznego parkowania1990/4130 zł1791/3581 zł (pakiet)2100/2960 zł (zaw. czujniki parkowania)
Podgrzewane przednie fotele/kierownica1660/1660 zł1477/850 zł1550/5650 zł (tylko z ogrz. postojowym)
Skórzana tapicerka/elektrycznie sterowany fotel kierowcy5350/1870 zł7565/4253 zł5540/2530 zł
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcyS/N6714 zł (pakiet)/NS/S
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchuS/S6714 zł (pakiet, za obie opcje)S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofaniaS/SS/S7200 zł (pakiet za obie opcje)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie3400/3360 zł (18 cali)3133/5193 zł (18 cali)3000/2750 zł (19 cali)

**pakiet w Volvo zawiera również rozkładany z podłogi bagażnika uchwyt na bagaże oraz elektrycznie zwalniane oparcia tylnej kanapy.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

gwarancja/cenyQ3X1XC40
Cena wyjściowa158 500 zł159 200 zł167 600 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądy lub wymiana olejuwedług wskazań komputerawedług wskazań komputerawedług wskazań komputera
Cena po doposażeniu198 610 zł214 527 zł*201 630 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena BMW zawiera także: sportowy układ kierowniczy M za 1119 zł, sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, powiększony bak za 224 zł i przesuwane tylne fotele za 1746 zł.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.AudiBMWVolvo
Przestronność z przodu40322930
Przestronność z tyłu30212119
Pojemność bagażnika25181716
Ładowność15131211
Widoczność20161615
Fotele, pozycja kierowcy30262525
Ergonomia obsługi20141612
Jakość wykończenia20171717
Suma punktów200157153145
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AudiBMWVolvo
Przyspieszenie25171816
Elastyczność25212219
Poziom hałasu15121212
Skrzynia biegów15121413
Zachowanie na drodze30252725
Komfort jazdy30262525
Układ kierowniczy15141413
Średnica zawracania5343
Skuteczność hamulców40303032
Suma punktów200160166158
KosztyMaks. pkt.AudiBMWVolvo
Cena po doposażeniu50373436
Zużycie paliwa30232423
Wyposażenie – komfort40141414
Wyp. – bezpieczeństwo30222222
Ubezpieczenia10777
Gwarancja151088
Przeglądy10777
Suma punktów185120116117
Wynik końcowy585437435420
Miejsce w teście 1.2.3.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Audi X3, BMW X1, Volvo XC40 - test spalania
Audi X3, BMW X1, Volvo XC40 - test spalaniaAuto Bild

W tym przypadku nowy cykl spalania nie rozwiązał całkowicie problemu zaniżania zużycia paliwa w katalogach. Najlepiej sprawa wygląda w Audi, gdyż testowe spalanie przewyższyło fabryczne o zaledwie 9 proc. Volvo, które w teście zużyło dokładnie tyle samo, co Audi, ma w katalogu niższy wynik i różnica wynosi 13 proc. Największą rozbieżność między spalaniem katalogowym a testowym wykazało BMW – 15 proc. – tyle że X1 spaliło w teście najmniej paliwa.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - podsumowanie

Nobliwe SUV-y w miniaturze: jeśli chcesz jeździć autem premium, nie musisz kupować kolosa. Wystarczy zgrabny miejski SUV. Jedyny niedosyt to osiągi, bo po 150 KM spodziewamy się wiele, a tutaj okazuje się, że te niewielkie auta są bardzo ciężkie – znacznie cięższe od kompaktów. Jeżeli mielibyśmy wskazać rozstrzygający parametr przy wyborze jednego z tych trzech aut, to byłaby to wygoda siedzenia na tylnej kanapie. Pozostałe kryteria są bardzo do siebie zbliżone.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

A jakie są Twoje typy? Niemcy czy Szwecja? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski