- Ceny po doposażeniu: od 198 do 214 tys. zł
- Cięższe Volvo nie nadąża za lżejszymi rywalami
- Audi i BMW przekonują wygodą na tylnej kanapie
Czasem pierwsze wrażenie ma decydujące znaczenie. Owszem, to emocjonalne podejście, ale co zrobić, kiedy mierzalne parametry tylko je później potwierdzają? Tym razem to Audi miało świetne wejście i zachwyciło nas prezencją od pierwszego momentu. Później było już tylko lepiej, ale – jak się zaraz o tym przekonacie – finalna konfiguracja podium nie przyszła łatwo temu, kto znajdzie się na jego szczycie.
Gdybyśmy wyłaniali mistrza bez przejechania choćby metra, Audi wygrałoby wyraźnie. Jak ono się prezentuje! Widzicie ten grill? Owszem, Q3 bazuje na technice Golfa, czyli modularnej platformie z poprzecznie umieszczonymi silnikami. Szef stylistów Marc Lichte pokazał nam, jak się z niej wyczarowuje „Sexy Thing”, szczególnie na wielkich, 18-calowych kołach i szerokich oponach.
Z długością 4,48 m Audi jest o kilka centymetrów dłuższe od swoich konkurentów, ale szczególnie patrząc na nie z tyłu, pozytywnie się wyróżnia: ma tył ścięty niczym w coupé, a jego mocno wystające nadkola dodają mu muskularności.
Niestety, współpracownicy Marca Lichtego nie mieli tyle frajdy przy robocie. Musieli Q3 nieco uprościć, pewnie ślęczał nad nimi jakiś nadgorliwy księgowy z działu kontrolingu. Przykłady oszczędności: nieładne krawędzie cięcia wykładziny w bagażniku, która w dodatku jest w różnych miejscach w różnych odcieniach czerni. Plastikowe pokrętło nawiewu z luzami. Małostki. Ale Audi było kiedyś tak dumne z tego, że nawet takie elementy pracowały z precyzją zamka szafy pancernej. Teraz klikanie wydaje się trochę tanie. Z tego względu Bawarczycy nie zasłużyli na dodatkowy punkt za jakość.
Pod względem przydatności na co dzień musimy szczególnie pochwalić BMW i Volvo, i to nawet podwójnie. X1 ma przesuwaną kanapę, także kąt pochylenia oparcia daje się regulować (ale wcześniej trzeba dopłacić 1746 zł) – Q3 ma to w serii. I jest jeszcze próg bagażnika: 69 cm, o 7 mniej niż w Audi i Volvo. Zapytajcie swojego psa, co woli. Albo wasze plecy, jeśli często jeździcie do marketu po napoje.
Także ekipa Volvo pewne rzeczy dobrze przemyślała. Tylko w XC40 w testowanej konfiguracji znajdziecie podłogę bagażnika, która składa się na 3 części, i elektrycznie zwalniane oparcia (w pakiecie kosztuje to 4400 zł). Klikasz, kanapa się składa, powstaje podłoga płaska jak Holandia i można pakować. Jednak po takiej operacji bagażnik jest też najmniejszy w tym porównaniu: maksymalnie Volvo mieści 1336 l, Audi 1525 l i BMW – 1550 l.
Z tyłu w Volvo siedzi się też mniej wygodnie niż u rywali, a subiektywna różnica jest większa niż to, co sugerują wyniki pomiarów wnętrza. Winne temu są przede wszystkim kanapa zamontowana bardzo nisko nad podłogą i krótkie siedzisko – z jakiegoś powodu Volvo od pewnego czasu uparcie forsuje takie rozwiązanie w wielu swoich samochodach.
Jeśli ktoś zamierza podróżować z wyższymi pasażerami, to na pewno będą oni mieli więcej komfortu w Audi i BMW, bo to bardziej wygodne samochody, mieszczące swobodnie dorosłych pasażerów na wszystkich miejscach. Szczególnie godna uwagi jest ponadprzeciętna szerokość kabiny w Audi.
A teraz przeczytajcie to: Audi Q3 35 TDI quattro. To brzmi jak wielki świat, sugeruje 3,5 litra pojemności albo przynajmniej 350 koni mechanicznych. Jednak filozofia nazewnictwa w Audi jest jakby inna i wyraźnie ma podnosić poziom dumy właściciela. Jeżeli porównamy te cyferki z nazwą wersji silnikowej BMW, to Audi wygląda na mocniejsze auto – i zapewne właśnie o to chodziło specom z Ingolstadt.
W rzeczywistości jednak za tym oznaczeniem kryje się 2-litrowy, 4-cylindrowy diesel o mocy 150 KM – taki, jakiego znajdziecie w każdym Passacie przedstawiciela handlowego. Albo w Octavii. Nici więc z przewagi, bo rywale mimo skromniejszych emblematów mają pod maską podobne parametry. We wszystkich są silniki 2.0 i 150 koni, różnią się głównie wartością maksymalnego momentu.
Jednak tylko na papierze – realnie są zupełnie inne. Audi stawiło się do testu z 6-biegowym „manualem”, DSG jeszcze nie jest oferowane z tym silnikiem (trzeba dopłacić do wersji o mocy 190 KM). Z prędkością maksymalną 211 km/h króluje na niemieckiej autostradzie, X1 osiąga 204, a Volvo 200 km/h, i to przy sprzyjających wiatrach. BMW i Volvo mają 8-stopniowe „automaty”. W tym pierwszym mechanizm bardzo żywo pracuje, w tym drugim – nieco spokojniej. Da się to wyczuć.
Wciskasz gaz od serca, a wtedy elektronika „mówi do automatu”: No, bierzemy się do roboty! „Automat” do elektroniki sterującej: Już, już, się robi, ale przypominam, że ciągniemy ze sobą 100 kg nadwagi! Volvo waży na pusto 1760 kg, 150 KM ma co robić. Przekładnia automatyczna miewa swoje zawahania, niepotrzebnie zapędza silnik na wysokie obroty, a ten wtedy wyje, co w aucie klasy premium jest i niestosowne, i niezbyt przyjemne.
No ale jednak: z regulowanym zawieszeniem (3880 zł) Volvo porządnie amortyzuje nierówności, naprawdę znakomicie radzi sobie z wygładzaniem większości niedoskonałości drogi, i to mimo wielkich kół o niskim profilu opony. Ale BMW też to potrafi ze swoimi adaptacyjnymi amortyzatorami (2238 zł), a nawet więcej: w przeciwieństwie do rywali jego układ kierowniczy jest sztywny, mniej wspomagany i bardziej sportowo nastawiony.
Pod względem zwinności żaden z konkurentów nie może się mierzyć z X1. Jeśli mielibyśmy się do czegoś przyczepić, to do opon typu run flat: ścianki są usztywnione, a to oznacza twardszą amortyzację drobnych nierówności. Za to BMW wygrywa z wynikiem 6,8 l/100 km nasz test spalania. Audi i Volvo potrzebują nieco więcej: 7,2 l/100 km.
Przy okazji tego testu chcieliśmy się też dowiedzieć, czy Audi znów ma „przewagę dzięki technice”, bo to jego wieloletni slogan reklamowy. Odpowiedź brzmi niejednoznacznie: i tak, i nie. Jeździ tak spokojnie, jak każde auto zrobione na platformie MQB. Za to gardzi sportem, co jakoś w ogóle nie pasuje do jego wyglądu.
Samo prowadzenie nie jest jeszcze jakoś specjalnie leniwe, ale system kontroli stabilności ESP reaguje szybko i ostro. Taka asekuracja z pewnością jest nastawiona na bezpieczeństwo jazdy, ale nawet w krótkim slalomie czuć, że z każdym pachołkiem Audi staje się wolniejsze. To jest dość zaskakujące, szczególnie biorąc pod uwagę bojowy wygląd tego samochodu.
Jesteśmy pewni, że podwozie Audi ma znacznie większe rezerwy możliwości, niż pozwala mu na to elektroniczna smycz w postaci systemów bezpieczeństwa. Można to bez trudu odczuć podczas normalnej jazdy, bo Q3 jeździ jak po szynach, dopiero na granicy przyczepności okazuje się, że... nie bardzo można ją osiągnąć, bo elektronika szybko kryzuje moc i prędkość. Wolelibyśmy więcej swobody.
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Audi | BMW | volvo |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 2,8 s | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 9,3 s | 10,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 17,1 s | 15,7 s | 18,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 5,8 s | 5,5 s | 6,3 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 7,6 s | 7,3 s | 8,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1685/535 kg | 1673/517 kg | 1760/480 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 56/44 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,7 m | 11,4/11,4 m | 11,7/11,7 m |
Hamowanieze 100 km/h (zimne) | 36,9 m | 35,7 m | 35,8 m |
ze 100 km/h (gorące) | 34,4 m | 36,3 m | 34,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 64 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,2 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Zasięg | 830 km | 895 km | 740 km |
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - pomiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi Q3 | BMW X1 xDrive18d | Volvo XC40 |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1140 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1520 | 1460 | 1470 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1050 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 215 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 735 | 735 | 725 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1475 | 1460 | 1440 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 965 | 1000 | 975 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 385 | 335 |
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Q3 | X1 | XC40 |
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 | turbodiesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1995 | 1969 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 | 150/4000 | 150/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 | 350/1750 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 211 | 204 | 200 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 530-1525 | 505-1550 | 460-1336 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 61 | 54 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 4 | Pirelli P Zero | Continental PremiumContact 6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/55 R 18 | 225/50 R 18 | 235/50 R 19 |
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) | 173 | 154 | 168 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2000/750 | 1800/750 | 2000/750 |
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Q3 | X1 | XC40 |
Wersja wyjściowa | 35 TDI quattro | xDrive18d | D3 AWD Momentum |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Światła dzienne LED/pełne LED | S/4330 zł | S/5640 zł | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/2870 zł | S/2641 zł | N/S |
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składane | S/S/1070 zł | S/S/1119 zł | S/S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/10 540 zł | S/12 937 zł (pakiet) | S/7400 zł |
Bluetooth/USB/DAB | S/S/1610 zł | S/S/1119 zł | S/S/1400 zł |
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary | N/880 zł | 12 937 zł (pakiet)/N | N/S |
Zawieszenie adaptacyjne/automatyczna skrzynia biegów | 5730 zł/N (tylko z silnikiem 190 KM) | 2238/8953 zł | 3880/8700 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika | 4080/2380 zł | 1746/2193 zł | 4400 zł za obie opcje** |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/fotele komfort. lub sport. | N/3360/1510 zł (sportowe) | 1253/6714 (pakiet)/2193 zł (sportowe) | S/7200 zł (pakiet)/S (komfortowe) |
Czujniki parkowania tylne/przednie | 3650 zł za obie opcje | 3581 zł (pakiet, za obie opcje) | S/1870 zł |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | 1990/4130 zł | 1791/3581 zł (pakiet) | 2100/2960 zł (zaw. czujniki parkowania) |
Podgrzewane przednie fotele/kierownica | 1660/1660 zł | 1477/850 zł | 1550/5650 zł (tylko z ogrz. postojowym) |
Skórzana tapicerka/elektrycznie sterowany fotel kierowcy | 5350/1870 zł | 7565/4253 zł | 5540/2530 zł |
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcy | S/N | 6714 zł (pakiet)/N | S/S |
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu | S/S | 6714 zł (pakiet, za obie opcje) | S/S |
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania | S/S | S/S | 7200 zł (pakiet za obie opcje) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 3400/3360 zł (18 cali) | 3133/5193 zł (18 cali) | 3000/2750 zł (19 cali) |
**pakiet w Volvo zawiera również rozkładany z podłogi bagażnika uchwyt na bagaże oraz elektrycznie zwalniane oparcia tylnej kanapy.
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
gwarancja/ceny | Q3 | X1 | XC40 |
Cena wyjściowa | 158 500 zł | 159 200 zł | 167 600 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy lub wymiana oleju | według wskazań komputera | według wskazań komputera | według wskazań komputera |
Cena po doposażeniu | 198 610 zł | 214 527 zł* | 201 630 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena BMW zawiera także: sportowy układ kierowniczy M za 1119 zł, sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, powiększony bak za 224 zł i przesuwane tylne fotele za 1746 zł.
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Audi | BMW | Volvo |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 29 | 30 |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 21 | 19 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 17 | 16 |
Ładowność | 15 | 13 | 12 | 11 |
Widoczność | 20 | 16 | 16 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 25 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 16 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 157 | 153 | 145 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Audi | BMW | Volvo |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 18 | 16 |
Elastyczność | 25 | 21 | 22 | 19 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 27 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 30 | 30 | 32 |
Suma punktów | 200 | 160 | 166 | 158 |
Koszty | Maks. pkt. | Audi | BMW | Volvo |
Cena po doposażeniu | 50 | 37 | 34 | 36 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 24 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 14 | 14 | 14 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 22 | 22 | 22 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 | 7 |
Suma punktów | 185 | 120 | 116 | 117 |
Wynik końcowy | 585 | 437 | 435 | 420 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
W tym przypadku nowy cykl spalania nie rozwiązał całkowicie problemu zaniżania zużycia paliwa w katalogach. Najlepiej sprawa wygląda w Audi, gdyż testowe spalanie przewyższyło fabryczne o zaledwie 9 proc. Volvo, które w teście zużyło dokładnie tyle samo, co Audi, ma w katalogu niższy wynik i różnica wynosi 13 proc. Największą rozbieżność między spalaniem katalogowym a testowym wykazało BMW – 15 proc. – tyle że X1 spaliło w teście najmniej paliwa.
Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - podsumowanie
Nobliwe SUV-y w miniaturze: jeśli chcesz jeździć autem premium, nie musisz kupować kolosa. Wystarczy zgrabny miejski SUV. Jedyny niedosyt to osiągi, bo po 150 KM spodziewamy się wiele, a tutaj okazuje się, że te niewielkie auta są bardzo ciężkie – znacznie cięższe od kompaktów. Jeżeli mielibyśmy wskazać rozstrzygający parametr przy wyborze jednego z tych trzech aut, to byłaby to wygoda siedzenia na tylnej kanapie. Pozostałe kryteria są bardzo do siebie zbliżone.
A jakie są Twoje typy? Niemcy czy Szwecja? Zapraszamy do komentowania!
Widzicie ten czarny, mroczny grill? To nadjeżdża Audi Q3 i ścigające go dwa bolidy z przeciwnych galaktyk.
Audi ma dynamiczną linię nadwozia, z pochyloną tylną szybą - to dodaje mu gracji.
W kokpicie wygodnie i przestronnie, pierwszorzędna łączność ze światem poprzez pokładowe multimedia.
Wirtualny kokpit jest seryjny, ale możliwość wyświetlania mapy wymaga dopłaty. Tak się robi pieniądze.
Na tylnej kanapie Q3 można wygodnie podróżować, nawet jeżeli ma się ponadprzeciętny wzrost.
530-1525 litrów: oto potencjał kufra Audi.
To by było całkiem fajne, lekko kanciaste BMW, gdyby nie to małe okienko w tylnym słupku, wystylizowane jak w koreańskich autach z lat dziewięćdziesiątych. Zdecydowanie lepiej wyglądałaby tam typowa, trójkątna szyba BMW z zatemperowanym jednym rogiem, taka jak w klasycznych sedanach marki. To jednak drobiazg i czysto subiektywna opinia autora - X1 jest dojrzałym, praktycznym i wygodnym samochodem.
Nie ma wątpliwości: siedzimy w BMW. Ergonomia na wysokim poziomie, czytelne zegary, a układ kierowniczy pracuje nie tylko dobrze jak na BMW z ostatnich lat, lecz także najlepiej w porównaniu.
Wygodnie na tylnej kanapie - prawie jak w X3, a to jest komplement.
505-1550 l - tyle pomieści kufer BMW X1
Bardzo oryginalna, choć nieco toporna sylwetka Volvo - z pewnością wielu klientów wybierze taki styl kosztem niewielkiej ilości światła na tylnych miejscach
Kokpity Volvo mają swój styl i wyglądają niemal identycznie niezależnie od wielkości samochodu. Jeżeli decydujesz się na Volvo, musisz być fanem ekranów dotykowych.
Starannie wystylizowane detale: jeżeli kupujesz oczami, to w Volvo będziesz miał czym zaspokoić estetyczne żądze
Z tyłu w Volvo jest najciaśniej w porównaniu, a kanapa - jak w innych autach szwedzko-chińskiej marki - jest bardzo nisko nad podłogą
460-1336 litrów - Volvo ma najmniejszy kufer.
Każdy w swoją stronę - taka konfiguracja parkingowa odzwierciedla sytuację w porównaniu. Każda marka idzie swoją drogą. I żadna z tych dróg nie jest zła. Wystarczy, że wiesz, która jest dla Ciebie :)