• Ceny po doposażeniu: od 198 do 214 tys. zł
  • Cięższe Volvo nie nadąża za lżejszymi rywalami
  • Audi i BMW przekonują wygodą na tylnej kanapie

Czasem pierwsze wrażenie ma decydujące znaczenie. Owszem, to emocjonalne podejście, ale co zrobić, kiedy mierzalne parametry tylko je później potwierdzają? Tym razem to Audi miało świetne wejście i zachwyciło nas prezencją od pierwszego momentu. Później było już tylko lepiej, ale – jak się zaraz o tym przekonacie – finalna konfiguracja podium nie przyszła łatwo temu, kto znajdzie się na jego szczycie.

Gdybyśmy wyłaniali mistrza bez przejechania choćby metra, Audi wygrałoby wyraźnie. Jak ono się prezentuje! Widzicie ten grill? Owszem, Q3 bazuje na technice Golfa, czyli modularnej platformie z poprzecznie umieszczonymi silnikami. Szef stylistów Marc Lichte pokazał nam, jak się z niej wyczarowuje „Sexy Thing”, szczególnie na wielkich, 18-calowych kołach i szerokich oponach.

Z długością 4,48 m Audi jest o kilka centymetrów dłuższe od swoich konkurentów, ale szczególnie patrząc na nie z tyłu, pozytywnie się wyróżnia: ma tył ścięty niczym w coupé, a jego mocno wystające nadkola dodają mu muskularności.

Niestety, współpracownicy Marca Lichtego nie mieli tyle frajdy przy robocie. Musieli Q3 nieco uprościć, pewnie ślęczał nad nimi jakiś nadgorliwy księgowy z działu kontrolingu. Przykłady oszczędności: nieładne krawędzie cięcia wykładziny w bagażniku, która w dodatku jest w różnych miejscach w różnych odcieniach czerni. Plastikowe pokrętło nawiewu z luzami. Małostki. Ale Audi było kiedyś tak dumne z tego, że nawet takie elementy pracowały z precyzją zamka szafy pancernej. Teraz klikanie wydaje się trochę tanie. Z tego względu Bawarczycy nie zasłużyli na dodatkowy punkt za jakość.

Pod względem przydatności na co dzień musimy szczególnie pochwalić BMW i Volvo, i to nawet podwójnie. X1 ma przesuwaną kanapę, także kąt pochylenia oparcia daje się regulować (ale wcześniej trzeba dopłacić 1746 zł) – Q3 ma to w serii. I jest jeszcze próg bagażnika: 69 cm, o 7 mniej niż w Audi i Volvo. Zapytajcie swojego psa, co woli. Albo wasze plecy, jeśli często jeździcie do marketu po napoje.

Także ekipa Volvo pewne rzeczy dobrze przemyślała. Tylko w XC40 w testowanej konfiguracji znajdziecie podłogę bagażnika, która składa się na 3 części, i elektrycznie zwalniane oparcia (w pakiecie kosztuje to 4400 zł). Klikasz, kanapa się składa, powstaje podłoga płaska jak Holandia i można pakować. Jednak po takiej operacji bagażnik jest też najmniejszy w tym porównaniu: maksymalnie Volvo mieści 1336 l, Audi 1525 l i BMW – 1550 l.

Z tyłu w Volvo siedzi się też mniej wygodnie niż u rywali, a subiektywna różnica jest większa niż to, co sugerują wyniki pomiarów wnętrza. Winne temu są przede wszystkim kanapa zamontowana bardzo nisko nad podłogą i krótkie siedzisko – z jakiegoś powodu Volvo od pewnego czasu uparcie forsuje takie rozwiązanie w wielu swoich samochodach.

Jeśli ktoś zamierza podróżować z wyższymi pasażerami, to na pewno będą oni mieli więcej komfortu w Audi i BMW, bo to bardziej wygodne samochody, mieszczące swobodnie dorosłych pasażerów na wszystkich miejscach. Szczególnie godna uwagi jest ponadprzeciętna szerokość kabiny w Audi.

A teraz przeczytajcie to: Audi Q3 35 TDI quattro. To brzmi jak wielki świat, sugeruje 3,5 litra pojemności albo przynajmniej 350 koni mechanicznych. Jednak filozofia nazewnictwa w Audi jest jakby inna i wyraźnie ma podnosić poziom dumy właściciela. Jeżeli porównamy te cyferki z nazwą wersji silnikowej BMW, to Audi wygląda na mocniejsze auto – i zapewne właśnie o to chodziło specom z Ingolstadt.

W rzeczywistości jednak za tym oznaczeniem kryje się 2-litrowy, 4-cylindrowy diesel o mocy 150 KM – taki, jakiego znajdziecie w każdym Passacie przedstawiciela handlowego. Albo w Octavii. Nici więc z przewagi, bo rywale mimo skromniejszych emblematów mają pod maską podobne parametry. We wszystkich są silniki 2.0 i 150 koni, różnią się głównie wartością maksymalnego momentu.

Jednak tylko na papierze – realnie są zupełnie inne. Audi stawiło się do testu z 6-biegowym „manualem”, DSG jeszcze nie jest oferowane z tym silnikiem (trzeba dopłacić do wersji o mocy 190 KM). Z prędkością maksymalną 211 km/h króluje na niemieckiej autostradzie, X1 osiąga 204, a Volvo 200 km/h, i to przy sprzyjających wiatrach. BMW i Volvo mają 8-stopniowe „automaty”. W tym pierwszym mechanizm bardzo żywo pracuje, w tym drugim – nieco spokojniej. Da się to wyczuć.

Wciskasz gaz od serca, a wtedy elektronika „mówi do automatu”: No, bierzemy się do roboty! „Automat” do elektroniki sterującej: Już, już, się robi, ale przypominam, że ciągniemy ze sobą 100 kg nadwagi! Volvo waży na pusto 1760 kg, 150 KM ma co robić. Przekładnia automatyczna miewa swoje zawahania, niepotrzebnie zapędza silnik na wysokie obroty, a ten wtedy wyje, co w aucie klasy premium jest i niestosowne, i niezbyt przyjemne.

No ale jednak: z regulowanym zawieszeniem (3880 zł) Volvo porządnie amortyzuje nierówności, naprawdę znakomicie radzi sobie z wygładzaniem większości niedoskonałości drogi, i to mimo wielkich kół o niskim profilu opony. Ale BMW też to potrafi ze swoimi adaptacyjnymi amortyzatorami (2238 zł), a nawet więcej: w przeciwieństwie do rywali jego układ kierowniczy jest sztywny, mniej wspomagany i bardziej sportowo nastawiony.

Pod względem zwinności żaden z konkurentów nie może się mierzyć z X1. Jeśli mielibyśmy się do czegoś przyczepić, to do opon typu run flat: ścianki są usztywnione, a to oznacza twardszą amortyzację drobnych nierówności. Za to BMW wygrywa z wynikiem 6,8 l/100 km nasz test spalania. Audi i Volvo potrzebują nieco więcej: 7,2 l/100 km.

Przy okazji tego testu chcieliśmy się też dowiedzieć, czy Audi znów ma „przewagę dzięki technice”, bo to jego wieloletni slogan reklamowy. Odpowiedź brzmi niejednoznacznie: i tak, i nie. Jeździ tak spokojnie, jak każde auto zrobione na platformie MQB. Za to gardzi sportem, co jakoś w ogóle nie pasuje do jego wyglądu.

Samo prowadzenie nie jest jeszcze jakoś specjalnie leniwe, ale system kontroli stabilności ESP reaguje szybko i ostro. Taka asekuracja z pewnością jest nastawiona na bezpieczeństwo jazdy, ale nawet w krótkim slalomie czuć, że z każdym pachołkiem Audi staje się wolniejsze. To jest dość zaskakujące, szczególnie biorąc pod uwagę bojowy wygląd tego samochodu.

Jesteśmy pewni, że podwozie Audi ma znacznie większe rezerwy możliwości, niż pozwala mu na to elektroniczna smycz w postaci systemów bezpieczeństwa. Można to bez trudu odczuć podczas normalnej jazdy, bo Q3 jeździ jak po szynach, dopiero na granicy przyczepności okazuje się, że... nie bardzo można ją osiągnąć, bo elektronika szybko kryzuje moc i prędkość. Wolelibyśmy więcej swobody.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Audi BMW volvo
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 2,8 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 9,3 s 10,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 17,1 s 15,7 s 18,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,8 s 5,5 s 6,3 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 7,6 s 7,3 s 8,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1685/535 kg 1673/517 kg 1760/480 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc. 56/44 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,7 m 11,4/11,4 m 11,7/11,7 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne) 36,9 m 35,7 m 35,8 m
ze 100 km/h (gorące) 34,4 m 36,3 m 34,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 64 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,2 l/100 km 6,8 l/100 km 7,2 l/100 km
Zasięg 830 km 895 km 740 km

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - pomiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Audi Q3 BMW X1 xDrive18d Volvo XC40
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1140 1140
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1520 1460 1470
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1050 1050 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 230 215 240
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 735 735 725
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1475 1460 1440
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 965 1000 975
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 380 385 335

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Q3 X1 XC40
Silnik: typ/cylindry/zawory turbodiesel/R4/16 turbodiesel/R4/16 turbodiesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/łańcuch common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1995 1969
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3500 150/4000 150/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/1750 350/1750 320/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 211 204 200
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 530-1525 505-1550 460-1336
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60 61 54
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 4 Pirelli P Zero Continental PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta 235/55 R 18 225/50 R 18 235/50 R 19
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) 173 154 168
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2000/750 1800/750 2000/750

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Q3 X1 XC40
Wersja wyjściowa 35 TDI quattro xDrive18d D3 AWD Momentum
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe S/S/S S/S/S S/S/S
Światła dzienne LED/pełne LED S/4330 zł S/5640 zł S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/2870 zł S/2641 zł N/S
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składane S/S/1070 zł S/S/1119 zł S/S/S
System multimedialny/nawigacja S/10 540 zł S/12 937 zł (pakiet) S/7400 zł
Bluetooth/USB/DAB S/S/1610 zł S/S/1119 zł S/S/1400 zł
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary N/880 zł 12 937 zł (pakiet)/N N/S
Zawieszenie adaptacyjne/automatyczna skrzynia biegów 5730 zł/N (tylko z silnikiem 190 KM) 2238/8953 zł 3880/8700 zł
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika 4080/2380 zł 1746/2193 zł 4400 zł za obie opcje**
Tempomat/adaptacyjny tempomat/fotele komfort. lub sport. N/3360/1510 zł (sportowe) 1253/6714 (pakiet)/2193 zł (sportowe) S/7200 zł (pakiet)/S (komfortowe)
Czujniki parkowania tylne/przednie 3650 zł za obie opcje 3581 zł (pakiet, za obie opcje) S/1870 zł
Kamera cofania/system automatycznego parkowania 1990/4130 zł 1791/3581 zł (pakiet) 2100/2960 zł (zaw. czujniki parkowania)
Podgrzewane przednie fotele/kierownica 1660/1660 zł 1477/850 zł 1550/5650 zł (tylko z ogrz. postojowym)
Skórzana tapicerka/elektrycznie sterowany fotel kierowcy 5350/1870 zł 7565/4253 zł 5540/2530 zł
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcy S/N 6714 zł (pakiet)/N S/S
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu S/S 6714 zł (pakiet, za obie opcje) S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania S/S S/S 7200 zł (pakiet za obie opcje)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 3400/3360 zł (18 cali) 3133/5193 zł (18 cali) 3000/2750 zł (19 cali)

**pakiet w Volvo zawiera również rozkładany z podłogi bagażnika uchwyt na bagaże oraz elektrycznie zwalniane oparcia tylnej kanapy.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

gwarancja/ceny Q3 X1 XC40
Cena wyjściowa 158 500 zł 159 200 zł 167 600 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy lub wymiana oleju według wskazań komputera według wskazań komputera według wskazań komputera
Cena po doposażeniu 198 610 zł 214 527 zł* 201 630 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena BMW zawiera także: sportowy układ kierowniczy M za 1119 zł, sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, powiększony bak za 224 zł i przesuwane tylne fotele za 1746 zł.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Audi BMW Volvo
Przestronność z przodu 40 32 29 30
Przestronność z tyłu 30 21 21 19
Pojemność bagażnika 25 18 17 16
Ładowność 15 13 12 11
Widoczność 20 16 16 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25 25
Ergonomia obsługi 20 14 16 12
Jakość wykończenia 20 17 17 17
Suma punktów 200 157 153 145
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Audi BMW Volvo
Przyspieszenie 25 17 18 16
Elastyczność 25 21 22 19
Poziom hałasu 15 12 12 12
Skrzynia biegów 15 12 14 13
Zachowanie na drodze 30 25 27 25
Komfort jazdy 30 26 25 25
Układ kierowniczy 15 14 14 13
Średnica zawracania 5 3 4 3
Skuteczność hamulców 40 30 30 32
Suma punktów 200 160 166 158
Koszty Maks. pkt. Audi BMW Volvo
Cena po doposażeniu 50 37 34 36
Zużycie paliwa 30 23 24 23
Wyposażenie – komfort 40 14 14 14
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 22 22
Ubezpieczenia 10 7 7 7
Gwarancja 15 10 8 8
Przeglądy 10 7 7 7
Suma punktów 185 120 116 117
Wynik końcowy 585 437 435 420
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Bild
Audi X3, BMW X1, Volvo XC40 - test spalania

W tym przypadku nowy cykl spalania nie rozwiązał całkowicie problemu zaniżania zużycia paliwa w katalogach. Najlepiej sprawa wygląda w Audi, gdyż testowe spalanie przewyższyło fabryczne o zaledwie 9 proc. Volvo, które w teście zużyło dokładnie tyle samo, co Audi, ma w katalogu niższy wynik i różnica wynosi 13 proc. Największą rozbieżność między spalaniem katalogowym a testowym wykazało BMW – 15 proc. – tyle że X1 spaliło w teście najmniej paliwa.

Audi Q3 35 TDI quattro, BMW X1 xDrive18d, Volvo XC40 D3 AWD - podsumowanie

Nobliwe SUV-y w miniaturze: jeśli chcesz jeździć autem premium, nie musisz kupować kolosa. Wystarczy zgrabny miejski SUV. Jedyny niedosyt to osiągi, bo po 150 KM spodziewamy się wiele, a tutaj okazuje się, że te niewielkie auta są bardzo ciężkie – znacznie cięższe od kompaktów. Jeżeli mielibyśmy wskazać rozstrzygający parametr przy wyborze jednego z tych trzech aut, to byłaby to wygoda siedzenia na tylnej kanapie. Pozostałe kryteria są bardzo do siebie zbliżone.

A jakie są Twoje typy? Niemcy czy Szwecja? Zapraszamy do komentowania!