• Wśród hybryd typu plug-in przetestowanych przez Green NCAP wybiła się Toyota Prius, która uzyskała 4 gwiazdki
  • Spośród zbadanych pojazdów najwięcej – 5 gwiazdek – uzyskały czysto elektryczny Volkswagen ID.3 oraz wodorowy Hyundai Nexo
  • Green NCAP sprawdził również 19 spalinowych aut, a najlepiej wypadły Skoda Octavia 2.0 TDI i Volkswagen Golf VIII 1.5 TSI – oba auta uzyskały po 3,5 gwiazdki
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jeśli chodzi o czystość środowiska, pojazdy napędzane wyłącznie energią elektryczną przyćmiewają konkurencję, a wraz z rosnącym zainteresowaniem konsumentów coraz więcej producentów podchodzi poważnie do pojazdów elektrycznych. Pierwszy samodzielny samochód elektryczny Volkswagena (ID.3), który otrzymał 5 gwiazdek, wzmacnia to przesłanie, dołączając do pojazdów BEV przetestowanych wcześniej przez Green NCAP.

Hyundai Nexo, samochód napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi, również uzyskał 5 gwiazdek, ponieważ okazał się równie czysty, jak pojazd elektryczny z akumulatorem i prawie tak samo energooszczędny. Wykorzystując ogniwo paliwowe do przekształcania wodoru w energię elektryczną, Nexo emituje z rury wydechowej tylko wodę i oferuje zasięg nieporównywalnie większy od każdego dostępnego pojazdu czysto elektrycznego.

Ponadto przewyższa akumulatorowe pojazdy elektryczne tankowaniem, które jest równie szybkie i łatwe jak w konwencjonalnym samochodzie. Wynik Nexo wyraźnie pokazuje ogromny potencjał tej technologii, ale samochody napędzane ogniwami paliwowymi są oczywistym wyborem dla większości konsumentów tylko wtedy, gdy dostępna byłaby wystarczająca liczba stacji wodorowych.

Rośnie popularność hybryd typu plug-in

Obecnie producenci, którzy chcą zmniejszyć swój ślad węglowy i dostosować się do nowych przepisów dotyczących emisji, faworyzują hybrydy typu plug-in. To rozwiązanie uznawane jest przez wielu za optymalne – z jednej strony zapewnia duży zasięg za sprawą połączenia silnika spalinowego i elektrycznego, a z drugiej, dzięki możliwości ładowania akumulatorów z gniazdka, umożliwia jazdę w trybie czysto elektrycznym.

Testy Green NCAP wykazały, że nawet przy optymalnym naładowaniu nie wszystkie auta typu PHEV są takie same. Najbardziej imponuje Toyota Prius (4 gwiazdki), bowiem przewyższa wszystkie samochody z napędem elektrycznym i wodorowym, a tuż za nią podąża Kia Niro z 3,5-gwiazdkową oceną.

Nie wszystkie PHEV-y się sprawdzają

Za to najbardziej zawiodło Mitsubishi Outlander, które uzyskało tylko 2 gwiazdki (były jeszcze modele, które uzyskały 2 lub mniej gwiazdek, ale to auta z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi). To mniej niż niektóre z najnowszych samochodów benzynowych lub wysokoprężnych spełniających normę Euro 6.

Toyota Yaris Hybrid dodatkowo podkreśla kompetencje Toyoty w dziedzinie elektryfikacji, uzyskując przyzwoitą ocenę – 3,5 gwiazdki. Ale dorównują mu dwa samochody z silnikami konwencjonalnymi – Skoda Octavia Combi 2.0 TDI z silnikiem wysokoprężnym i napędzany benzyną VW Golf 1.5 TSI. To najlepsze wyniki osiągnięte do tej pory przez samochody niezelektryfikowane.