- Wśród hybryd typu plug-in przetestowanych przez Green NCAP wybiła się Toyota Prius, która uzyskała 4 gwiazdki
- Spośród zbadanych pojazdów najwięcej – 5 gwiazdek – uzyskały czysto elektryczny Volkswagen ID.3 oraz wodorowy Hyundai Nexo
- Green NCAP sprawdził również 19 spalinowych aut, a najlepiej wypadły Skoda Octavia 2.0 TDI i Volkswagen Golf VIII 1.5 TSI – oba auta uzyskały po 3,5 gwiazdki
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Jeśli chodzi o czystość środowiska, pojazdy napędzane wyłącznie energią elektryczną przyćmiewają konkurencję, a wraz z rosnącym zainteresowaniem konsumentów coraz więcej producentów podchodzi poważnie do pojazdów elektrycznych. Pierwszy samodzielny samochód elektryczny Volkswagena (ID.3), który otrzymał 5 gwiazdek, wzmacnia to przesłanie, dołączając do pojazdów BEV przetestowanych wcześniej przez Green NCAP.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Czy nowe auta faktycznie są coraz droższe?
- Nowy Mercedes klasy C – podkrada cyfrowe bajery z klasy S
Hyundai Nexo, samochód napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi, również uzyskał 5 gwiazdek, ponieważ okazał się równie czysty, jak pojazd elektryczny z akumulatorem i prawie tak samo energooszczędny. Wykorzystując ogniwo paliwowe do przekształcania wodoru w energię elektryczną, Nexo emituje z rury wydechowej tylko wodę i oferuje zasięg nieporównywalnie większy od każdego dostępnego pojazdu czysto elektrycznego.
Ponadto przewyższa akumulatorowe pojazdy elektryczne tankowaniem, które jest równie szybkie i łatwe jak w konwencjonalnym samochodzie. Wynik Nexo wyraźnie pokazuje ogromny potencjał tej technologii, ale samochody napędzane ogniwami paliwowymi są oczywistym wyborem dla większości konsumentów tylko wtedy, gdy dostępna byłaby wystarczająca liczba stacji wodorowych.
Rośnie popularność hybryd typu plug-in
Obecnie producenci, którzy chcą zmniejszyć swój ślad węglowy i dostosować się do nowych przepisów dotyczących emisji, faworyzują hybrydy typu plug-in. To rozwiązanie uznawane jest przez wielu za optymalne – z jednej strony zapewnia duży zasięg za sprawą połączenia silnika spalinowego i elektrycznego, a z drugiej, dzięki możliwości ładowania akumulatorów z gniazdka, umożliwia jazdę w trybie czysto elektrycznym.
Testy Green NCAP wykazały, że nawet przy optymalnym naładowaniu nie wszystkie auta typu PHEV są takie same. Najbardziej imponuje Toyota Prius (4 gwiazdki), bowiem przewyższa wszystkie samochody z napędem elektrycznym i wodorowym, a tuż za nią podąża Kia Niro z 3,5-gwiazdkową oceną.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNie wszystkie PHEV-y się sprawdzają
Za to najbardziej zawiodło Mitsubishi Outlander, które uzyskało tylko 2 gwiazdki (były jeszcze modele, które uzyskały 2 lub mniej gwiazdek, ale to auta z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi). To mniej niż niektóre z najnowszych samochodów benzynowych lub wysokoprężnych spełniających normę Euro 6.
Toyota Yaris Hybrid dodatkowo podkreśla kompetencje Toyoty w dziedzinie elektryfikacji, uzyskując przyzwoitą ocenę – 3,5 gwiazdki. Ale dorównują mu dwa samochody z silnikami konwencjonalnymi – Skoda Octavia Combi 2.0 TDI z silnikiem wysokoprężnym i napędzany benzyną VW Golf 1.5 TSI. To najlepsze wyniki osiągnięte do tej pory przez samochody niezelektryfikowane.
Kierowcy oczekują niezależnych, przejrzystych informacji o wpływie samochodów na środowisko. Wyniki modeli PHEV pokazują, dlaczego jest to takie ważne. Konsumentom można wybaczyć to, że myślą, iż kupując samochód z oznaczeniem „PHEV” i utrzymując go przez cały czas naładowany, będą robić wszystko, co w ich mocy co jest dobre dla środowiska.
Jednak nasze wyniki udowadniają, że niekoniecznie tak będzie. Mitsubishi Outlander pokazuje, że duży, ciężki pojazd z ograniczonym zasięgiem raczej nie przyniesie żadnych korzyści w porównaniu z konwencjonalnym samochodem.
Z drugiej strony Toyota, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w technologii hybrydowej, wykonała świetną robotę, a odpowiednio użytkowany Prius może zaoferować czysty i wydajny transport. W przypadku wszystkich pojazdów PHEV prawdą jest natomiast, że muszą być regularnie ładowane i maksymalnie napędzane prądem, jeśli mają wykorzystać swój potencjał.
Niels Jacobsen, prezes Green NCAP
Galeria zdjęć
Indeks czystego powietrza – 6,4/10; indeks wydajności energetycznej – 5,5/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,8/10. Ocena końcowa – 3 gwiazdki
Układ oczyszczania spalin w samochodzie – trójdrożny katalizator i filtr cząstek stałych benzyny – dobrze radzi sobie z kontrolowaniem emisji zanieczyszczeń, a samochód osiąga imponujący wskaźnik czystości powietrza wynoszący 6,4. Efektywność jest również dobra biorąc pod uwagę moc silnika, przy średnim zużyciu 6,3 l/100 km. Emisje CO2 są umiarkowane, a kontrola innych gazów cieplarnianych, jest bardzo dobra. Samochód ogólnie radzi sobie dobrze i w pełni zasługuje na swoją 3 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 4,5/10; indeks wydajności energetycznej – 5,6/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,7/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Auto ma trzycylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Takie rozwiązanie mogło w przeszłości powodować wysoką emisję cząstek stałych, ale ich oczyszczaniem zajmuje się filtr cząstek stałych. Samochód osiąga dobre wyniki w indeksie czystego powietrza, ale zawodzą go emisje amoniaku, NH3. To zanieczyszczenie nie jest regulowane przepisami, ale w testach Green NCAP ogranicza wyniki samochodu. Wydajność energetyczna to miejsce, w którym BMW wypada najlepiej, z wartością wskaźnika 5,6. Kontrola gazów cieplarnianych jest również dobra, a wskaźnik 4,7 daje średnią nieco poniżej tego, co jest potrzebne dla trzech gwiazdek. W rzeczywistości BMW 118i wychodzi z testów Green NCAP z bardzo dobrą oceną 2,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 4,8/10; indeks wydajności energetycznej – 5,7/10; indeks gazów cieplarnianych – 5,0/10. Ocena końcowa – 3 gwiazdki
Citroën C3 jest testowany z benzyniakiem PureTech o pojemności 1,2 litra, wytwarzającym 82 KM i 118 Nm. Samochód wyposażono w trójdrożny katalizator i udaje mu się uzyskać godne zaufania parametry. Kontrola emisji zanieczyszczeń jest ogólnie całkiem dobra. Pojazd wykazuje zrównoważone osiągi w trzech obszarach oceny, z podobnymi wartościami indeksu w każdym z nich i pojawia się z trzygwiazdkową oceną Green NCAP.
Indeks czystego powietrza – 4,0/10; indeks wydajności energetycznej – 5,7/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,9/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Samochód drugiej generacji, z 3-cylindrowym silnikiem o pojemności 1.0. W aucie zastosowano tylko trójdrożny katalizator i Sandero zmaga się z kontrolowaniem emisji zanieczyszczeń w trudniejszych testach. W szczególności badanie w niskiej temperaturze otoczenia ujawnia ograniczenia samochodu i, z wyjątkiem NOx, emisje wszystkich zanieczyszczeń są nadmierne. Efektywność energetyczna jest umiarkowana, w niektórych sytuacjach mały silnik jest zmuszony do ciężkiej pracy. Emisje gazów cieplarnianych i CO2 są niskie. Ogólnie silnik benzynowy Sandero 1,0 wyszedł z testów Green NCAP z dobrą oceną 2,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 4,3/10; indeks wydajności energetycznej – 5,7/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,8/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Samochód z 4-cylindrowym benzyniakiem 1,2, zgodnym z normą Euro 6d-Temp. Emisji zanieczyszczeń zapobiega trójdrożny katalizator i w trudniejszych testach – podczas niskich temperatur otoczenia, autostrada – poziom CO jest wystarczająco wysoki, aby utracić cenne punkty. Jednak nawet bez filtra cząstek stałych ich ilość nigdy nie jest nadmierna, ani w laboratorium, ani na drodze. Efektywność energetyczna nie imponuje jak na tak mały samochód. Ogólnie rzecz biorąc Panda 1.2 zapewnia przyzwoite osiągi pod każdym względem i osiąga dobrą ocenę 2,5 gwiazdek.
Indeks czystego powietrza – 4,7/10; indeks wydajności energetycznej – 5,8/10; indeks gazów cieplarnianych – 1,8/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Ford Kuga z 2-litrowym dieslem wyposażonym w technikę 48-woltowej, miękkiej hybrydy. Samochód sprawuje się dobrze, a energooszczędność jest imponująca jak na pojazd tej wielkości. Jednak ograniczenie emisji tlenków azotu, pozostaje słabym punktem i zmniejsza indeksy zarówno dla czystego powietrza, jak i gazów cieplarnianych oraz ogranicza ocenę do 2,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 3,1/10; indeks wydajności energetycznej – 5,1/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,3/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Honda Civic z turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem 1,0, o mocy 126 KM i momencie obrotowym 220 Nm. Ogólnie rzecz biorąc, samochód dobrze ogranicza emisję. Jednak w trudniejszych testach wartości CO i NH3 są wysokie i samochód traci punkty. Civic osiąga lepsze wyniki za efektywność energetyczną i kontrolę emisji gazów cieplarnianych, a jego średni indeks plasuje go na poziomie 2,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 10/10; indeks wydajności energetycznej – 7,3/10; indeks gazów cieplarnianych – 10/10. Ocena końcowa – 5 gwiazdek
Zaprezentowany w 2018 r. Hyundai Nexo jest jednym z nielicznych pojazdów napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym. W takich pojazdach wodór nie jest używany bezpośrednio jako źródło energii. Zamiast tego, ogniwo paliwowe wykorzystuje gaz do wytwarzania energii elektrycznej, która jest następnie używana do napędzania pojazdu, jak w konwencjonalnym czysto elektrycznym pojeździe. Nie ma innych emisji z rury wydechowej niż woda. W rezultacie Nexo zdobywa maksymalne punkty zarówno w indeksach czystego powietrza, jak i gazów cieplarnianych. Efektywność energetyczna jest również bardzo wysoka, a auto ma na tyle wysoki średni indeks, że uzyskuje maksymalną ocenę 5 gwiazdek.
Indeks czystego powietrza – 2,6/10; indeks wydajności energetycznej – 2,8/10; indeks gazów cieplarnianych – 3,4/10. Ocena końcowa – 1,5 gwiazdki
Benzyniak 1.6 ma 132 KM i 161 Nm, a do oczyszczania spalin ma jedynie katalizator trójdrożny. Tucson ma jednakowo niskie wartości wskaźników we wszystkich trzech obszarach oceny. Emisja tlenku węgla poważnie ogranicza punktację w indeksie czystego powietrza. Chociaż emisje silniejszych gazów cieplarnianych są niskie, emisje dwutlenku węgla (CO2) są stosunkowo wysokie, co odzwierciedla niską efektywność energetyczną pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc, trzecia generacja Tucsona rozczarowuje oceną 1,5 gwiazdki i mamy nadzieję, że niedawno wprowadzony całkowicie nowy pojazd będzie działał lepiej.
Indeks czystego powietrza – 4,9/10; indeks wydajności energetycznej – 7,6/10; indeks gazów cieplarnianych – 6,0/10. Ocena końcowa – 3,5 gwiazdki
Kia Niro ma 1,6-litrowy silnik benzynowy połączony z akumulatorem o pojemności 8,9 kWh, który należy ładować z sieci, aby zapewnić jak najefektywniejsze użytkowanie. Generalnie wdrożenie technologii hybrydowej i strategia przyjęta przez Kię działa dobrze, a potwierdzają to wyniki. Laboratorium testowe Green NCAP zauważyło, że Niro uruchomił silnik benzynowy nawet wtedy, gdy akumulator był wystarczająco naładowany, aby ogrzać kabinę lub zapewnić dodatkowy moment obrotowy, gdy jest to konieczne w testach przy dużym obciążeniu. Niro działa dobrze we wszystkich trzech obszarach oceny, ale jego hybrydowy system zasilania typu plug-in jest najbardziej skuteczny w poprawie efektywności energetycznej. Ogólnie rzecz biorąc, Niro uzyskało w testach Green NCAP dobrą ocenę 3,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 5,8/10; indeks wydajności energetycznej – 2,0/10; indeks gazów cieplarnianych – 0,6/10. Ocena końcowa – 1,5 gwiazdki
Land Rover Discovery Sport waży ponad dwie tony i w testowanej wersji ma 2-litrowego diesla o mocy 180 KM i momencie obrotowym 430 Nm. Dzięki recyrkulacji spalin o wysokim i niskim ciśnieniu, selektywnej redukcji katalitycznej i filtrowi cząstek stałych, samochód doskonale radzi sobie z kontrolowaniem emisji zanieczyszczeń, przy czym w niektórych trudniejszych testach tylko NOx jest zbyt wysoki. W tym przypadku znaczenie ma duża masa i wysokie wartości CO2, –deklarowane 188 g/km jest osiągana jedynie w teście laboratoryjnym z zimnym rozruchem. Emisje N2O, szczególnie silnego gazu cieplarnianego, są również wysokie, przyczyniając się do niskiego wskaźnika w tej części oceny i obniżając średnią, dając ogólną notę 1,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 4,6/10; indeks wydajności energetycznej – 4,7/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,0/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Benzyniak CX-30 wykorzystuje technikę Mazdy Skyactiv-X z bardzo wysokim stopniem sprężania i ubogą mieszanką paliwową w celu zmniejszenia emisji. Jest to połączone z systemem 24-woltowej, miękkiej hybrydy i ma poprawić oszczędność paliwa. Wraz z układem oczyszczania spalin – katalizatorem trójdrożnym, recyrkulacją spalin i filtrem cząstek stałych benzyny – samochód wykazuje generalnie niskie wartości emisji zanieczyszczeń. Słabość występuje przy dużych obciążeniach silnika, gdzie podwyższają się wartości tlenku węgla i dwutlenku węgla. Ogranicza to wyniki w indeksach czystego powietrza i gazów cieplarnianych. Ogólnie rzecz biorąc, CX-30 ma podobne wyniki w trzech obszarach oceny i pojawia się z solidną notą 2,5 gwiazdek.
Indeks czystego powietrza – 4,4/10; indeks wydajności energetycznej – 6,2/10; indeks gazów cieplarnianych – 3,0/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Mocną stroną pojazdu jest energooszczędność, przy niskim zużyciu paliwa jak na samochód o jego masie. Pojazd wyposażono w trójdrożny katalizator i filtr cząstek stałych. Ogólnie rzecz biorąc, działają one dobrze, a emisje zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych są dobrze kontrolowane. Jedynym słabym punktem są tlenki azotu: w indeksie czystego powietrza NOx jest podwyższony w trudniejszych testach, a emisje N2O, silnego gazu cieplarnianego, obniżają wynik w tej części oceny. Wskaźniki w tych dwóch obszarach oceny zmniejszają średnią i dają ogólną ocenę 2,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 4,2/10; indeks wydajności energetycznej – 4,6/10; indeks gazów cieplarnianych – 3,8/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Mini testowane z 3-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra. Samochód wyposażono w filtr cząstek stałych (GPF) i trójdrożny katalizator, które ogólnie działają dobrze, ograniczając emisję zanieczyszczeń. NOx jest szczególnie dobrze kontrolowany we wszystkich testach, a GPF pomaga utrzymać niską liczbę cząstek stałych. Amoniak, NH3, jest słabym punktem, a w teście autostradowym pod dużym obciążeniem emisje tego gazu cieplarnianego są na tyle wysokie, aby zniwelować pozytywne wyniki uzyskane za dobrą kontrolę innych zanieczyszczeń. Efektywność energetyczna nie jest wyjątkowa. N2O i CH4 są dobrze kontrolowane, ale emisje CO2 dają skromne wyniki w testach. Ogólnie rzecz biorąc, wskaźniki samochodu są spójne we wszystkich trzech obszarach oceny i dają 2,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 3,9/10; indeks wydajności energetycznej – 3,0/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,0/10. Ocena końcowa – 2 gwiazdki
Outlander jest tutaj testowany w wersji trzeciej generacji, pierwszej dostępnej jako hybryda plug-in (PHEV). Silnik benzynowy o pojemności 2 litrów zgrano z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 82 KM – po jednym na każdą oś. Kierowca ma do dyspozycji szeroką gamę trybów jazdy, w tym wyłącznie elektryczny i podtrzymujący ładowanie akumulatora. Testy Green NCAP przeprowadzono w tych dwóch trybach, a wyniki połączono w sposób odzwierciedlający typowe użytkowanie samochodu w oparciu o dostępny zasięg elektryczny. Ze względu na stosunkowo niski zasięg (mniejszy niż deklaruje Mitsubishi), ocena jest bardziej ukierunkowana na tryb benzynowy niż elektryczny. We wszystkich trzech obszarach oceny Outlander punktuje skromnie. Ogólnie rzecz biorąc, z oceną tylko 2 gwiazdek, Outlander rozczarowuje wydajnością, która nie jest lepsza niż w wielu niezelektryfikowanych konkurentach.
Indeks czystego powietrza – 3,7/10; indeks wydajności energetycznej – 5,9/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,6/10. Ocena końcowa – 2,5 gwiazdki
Opel Corsa testowany z silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. W przeszłości takie samochody miałyby trudności z ograniczeniem emisji cząstek stałych, ale Corsa, wyposażona w filtr cząstek stałych dla benzyny (GPF), radzi sobie pod tym względem bardzo dobrze. Emisja zanieczyszczeń jest dobrze kontrolowana w większości testów, ale samochód ma trudności w bardziej wymagających sprawdzianach, takich jak niska temperatura otoczenia – emisja kilku gazów jest wysoka. Jak na tak mały samochód Corsa nie wyróżnia się efektywnością energetyczną, ale generalnie emituje niewielkie ilości gazów cieplarnianych. Podsumowując, Corsa wyszła z testów Green NCAP z oceną 2,5 gwiazdek.
Indeks czystego powietrza – 6,7/10; indeks wydajności energetycznej – 6,5/10; indeks gazów cieplarnianych – 3,6/10. Ocena końcowa – 3 gwiazdki
Seat Leon został wyposażony w najnowszą technikę redukcji emisji – katalizator trójdrożny, selektywną redukcję katalityczną i filtr cząstek stałych – samochód osiąga dobre wyniki we wszystkich trzech obszarach oceny Green NCAP. Emisje zanieczyszczeń są bardzo dobrze kontrolowane, a efektywność energetyczna wysoka, na co bez wątpienia wpływa dobrze dopasowana 7-biegowa automatyczna skrzynia, w którą wyposażono testowany samochód. Emisja N2O zmniejsza wydajność emisji gazów cieplarnianych do stosunkowo niskiego wskaźnika 3,6/10, ale Leon wychodzi z testów Green NCAP z solidną i bardzo wiarygodną oceną 3 gwiazdek.
Indeks czystego powietrza – 6,0/10; indeks wydajności energetycznej – 6,5/10; indeks gazów cieplarnianych – 5,0/10. Ocena końcowa – 3 gwiazdki
Trzecia generacja Skody Fabii jest testowana z 3-cylindrowym silnikiem 1,0 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. W przeszłości takie silniki mogły mieć problemy z liczbą emitowanych cząstek stałych, ale filtr cząstek stałych w benzynie (GPF) rozwiązuje ten problem i to z dobrym skutkiem. Emisje cząstek stałych nigdy nie są nadmierne, nawet w bardziej wymagających testach. Emisje NOx i CO są bardzo dobrze kontrolowane, zwłaszcza podczas testów drogowych. Wyniki są dobre, jeśli spojrzymy na efektywność energetyczną, ponieważ mały silnik emituje niskie wartości CO2. To dobrze służy autu również w indeksie efektywności energetycznej, a doskonała kontrola N2O i metanu, CH4, przyczynia się do dobrego wskaźnika 5 w tej części oceny. Ogólnie rzecz biorąc, średniemu indeksowi niewiele brakuje do uzyskania dodatkowej pół gwiazdki, ale i tak auto kończy test z dobrą oceną 3 gwiazdek.
Indeks czystego powietrza – 6,7/10; indeks wydajności energetycznej – 7,7/10; indeks gazów cieplarnianych – 4,6/10. Ocena końcowa – 3,5 gwiazdki
Skoda Octavia 2.0TDI demonstruje, co można osiągnąć stosując nowoczesny silnik wysokoprężny wyposażony w najnowszą technikę oczyszczania spalin. Samochód osiąga wysokie wyniki we wszystkich trzech ocenach. Prowadzi to do końcowej noty 3,5 gwiazdek, co jest niezwykłym osiągnięciem dla samochodu z silnikiem spalinowym bez elektryfikacji wspomagającej jego wydajność.
Indeks czystego powietrza – 6,0/10; indeks wydajności energetycznej – 8,3/10; indeks gazów cieplarnianych – 7,0/10. Ocena końcowa – 4 gwiazdki
Toyota od wielu lat angażuje się w elektryfikację, a w 1997 r. Prius stał się najwcześniejszym pojazdem hybrydowym w masowej produkcji. Doświadczenie Toyoty w tej dziedzinie opłaciło się, a hybrydowa wersja plug-in modelu czwartej generacji imponuje na wielu poziomach. Emisja zanieczyszczeń są dobrze kontrolowane. Efektywność energetyczna jest wyjątkowo dobra, układ napędowy zasilany akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 8,8 kWh, dobrze współpracuje z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 litra, dając w tej części oceny wskaźnik 8,3. Ogólnie rzecz biorąc, Prius PHEV pokazuje, co można osiągnąć dzięki dobrze zaprojektowanej hybrydzie plug-in i kończy test Green NCAP ze świetną oceną 4 gwiazdek.
Indeks czystego powietrza – 6,3/10; indeks wydajności energetycznej – 7,4/10; indeks gazów cieplarnianych – 5,9/10. Ocena końcowa – 3,5 gwiazdki
Nowa Toyota Yaris jest dostępna w wersji hybrydowej, z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym uzupełnionym silnikiem elektrycznym. To połączenie daje imponujące rezultaty. Emisja NOx i CO na drogach są bardzo niskie, a liczba cząstek stałych jest dobrze kontrolowana. Samochód osiąga dobre wyniki w zakresie efektywności energetycznej, a emisja gazów cieplarnianych w przypadku CH4 i N2O jest znikomo mała. Podsumowując, Yaris uzyskał zasłużoną ocenę – 3,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 6,7/10; indeks wydajności energetycznej – 2,5/10; indeks gazów cieplarnianych – 0,0/10. Ocena końcowa – 2 gwiazdki
XC60 jest testowany tutaj z 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym. Liczba cząstek stałych jest bardzo niska jak na pojazd tego typu, a niska emisja innych zanieczyszczeń prowadzi do imponującego wyniku 6,7/10. Niestety, ten poziom wydajności nie powtarza się w przypadku efektywności energetycznej lub emisji gazów cieplarnianych. Wiążą się z tym rozmiar i masa samochodu, a efektywność energetyczna wynosi 2,5/10. Ale to w obszarze gazów cieplarnianych XC60 B4 naprawdę słabo radzi sobie z wartościami N2O – na tyle wysokimi, że samochód nie uzyskał żadnych punktów w tej części oceny. Ogólnie rzecz biorąc, średni indeks Volvo umieszcza go w dwugwiazdkowym przedziale.
Indeks czystego powietrza – 6,2/10; indeks wydajności energetycznej – 6,9/10; indeks gazów cieplarnianych – 5,3/10. Ocena końcowa – 3,5 gwiazdki
Volkswagen Golf VIII testowany był w wersji z benzyniakiem 1.5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Filtr GPF gwarantuje, że liczba cząstek stałych jest pod kontrolą, a samochód wykazuje się doskonałą kontrolą emisji innych zanieczyszczeń. Emisja NOx i CO są niskie, a przy dobrej, wszechstronnej ochronie samochód osiąga dobre wyniki we wszystkich testach. Efektywność energetyczna jest dobra, a emisja gazów cieplarnianych – niska. Ogólnie rzecz biorąc, najnowszy Golf imponuje we wszystkich trzech obszarach i w pełni zasługuje na końcową ocenę – 3,5 gwiazdki.
Indeks czystego powietrza – 10/10; indeks wydajności energetycznej – 9,6/10; indeks gazów cieplarnianych – 10/10. Ocena końcowa – 5 gwiazdek
Elektryczny Volkswagen wszedł na rynek pod koniec 2019 r. W tej chwili Green NCAP ocenia pojazdy tylko na podstawie tego, co jest emitowane z rury wydechowej, zatem ID.3 otrzymuje maksymalną liczbę punktów w dwóch z trzech obszarów oceny – czyste powietrze i gazy cieplarniane. To dlatego, że w obu przypadkach emisja jest zerowa. Efektywność energetyczna jest również niezwykle wysoka i ogólnie rzecz biorąc, samochód bez trudu uzyskuje maksymalną ocenę 5 gwiazdek.