- Range Rover jest znacznie cięższy od rywali i trudno to uzasadnić
- Na pokładach nowoczesne systemy multimedialne, mnóstwo funkcji, różne koncepcje obsługi
- Mimo wysokiej masy, Land Rover zaskakuje oszczędnym dieslem
Chcesz mieć w życiu łatwiej? Musisz być piękny. Atrakcyjny wygląd wiele ułatwia. W (prawie) każdej sferze i sytuacji życia. Samochody oczywiście też korzystają, gdy są milsze dla oka. W końcu design należy do najważniejszych kryteriów przy zakupie auta, tuż po przestronności i – co jasne – cenie. Koszty zakupu testowanych X1 i Q3 wywindowały pakiety obecne w wykorzystanych autach i Evoque ma dobrą pozycję startową. Czas na drobiazgowe porównanie!
Range występuje w tym zestawieniu ze 150-konnym silnikiem, ponieważ mocniejszy brat (D180) był chwilowo nieosiągalny u importera. Jednak takie mocniejsze auto i tak musiałoby walczyć z wysoką masą pojazdu, więc skupimy się na walorach użytkowych i komforcie. Zaczniemy od Audi, bo... najlepiej nam się nim podróżowało. Z przodu zmieszczą się obok siebie swobodnie dwie rosłe osoby. W X1 muszą nieco spokojniej oddychać, by nie ocierać się ramionami. Poza tym dobrze wyprofilowane fotele BMW mają cieńszą piankę niż w Q3.
W Land Roverze fotel umieszczono aż 70 cm nad ziemią i niestety, brakuje wysuwanej przedniej części siedziska. Opadająca linia dachu w stylu coupé ogranicza w Evoque’u nieco przestrzeń z tyłu nad głową. W przeciwieństwie do konkurentów Range’owi brakuje też możliwości przesuwania kanapy. Bardzo niskie szyby dobrze robią sylwetce, ale ograniczają widoczność do tyłu.
Pod tym względem najlepiej wypada X1 z porządnym przeszkleniem. Ale za to karze pasażerów na tylnej kanapie dość twardymi siedziskami i oparciami. Ładowanie ciężkich przedmiotów jest najłatwiejsze w X1, bowiem próg załadunku bagażnika znajduje się 685 mm od ziemi (Q3/Evoque: 760 mm). Pod względem pojemności kufra tylko „brytyjczyk” skąpi przestrzeni (maksymalnie 1156 l).
A jak nasi zawodnicy radzą sobie na drodze? BMW jest tu wyraźnie najdynamiczniej usposobione. Żywiołowy 2-litrowy silnik reaguje najszybciej – też dzięki niemal perfekcyjnej ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Równie pojemne TDI w Audi zapewnia niemal identyczne osiągi, ale sprawia wrażenie nieco mniej pobudzonego – też przez czasem ospale reagujące DSG. Przynajmniej jednak Audi, podobnie jak i Range, brzmi mniej dieslowo. X1 pod tym względem też nie przypomina co prawda starego „grzechotnika”, ale odgłosy wybuchów oleju napędowego w cylindrach są donośniejsze.
Z powodu brakujących 40 KM i znacznie wyższej masy Evoque nie nadąża za tempem konkurentów, za to przekonuje jako przyjemny towarzysz podróży. Szkoda tylko, że jego 9-biegowy „automat” tak często miewa zawahania. Podobnie jak Q3, Range pali o litr więcej niż X1. „Brytyjczykowi” zalecamy dietę: jest bowiem aż o 284 kg cięższy od BMW. Ale też winni jesteśmy słowa uznania za to, że mimo takiej masy udało się uzyskać spalanie na poziomie znacznie lżejszego Audi.
Ze względu na masę Evoque porusza się bardziej ociężale, niezgrabnie resoruje na 20-calowych kołach i prosi ESP o pomoc już przy dynamiczniejszych zmianach pasa ruchu. W skrajnym przypadku elektronika powoduje przyblokowanie przedniego koła. X1 okazuje się na wyboistych nawierzchniach za sztywne, przekazuje do kabiny o wiele więcej wstrząsów niż wyważone Audi. Jednak zawsze jest coś za coś: Q3 nie porusza się tak zwinnie, jak X1. I co – wiecie już, które auto wybrać? Nie? To zapraszamy do naszej pomiarowej i wyposażeniowej numerologii!
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | AUDI | BMW | Land Rover |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s | 2,6 s | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s | 7,9 s | 11,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,3 s | 13,1 s | 19,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 4,6 s | 4,5 s | 6,9 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 5,8 s | 5,8 s | 8,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1715/565 kg | 1691/509 kg | 1975/515 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 56/44 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,8 m | 11,4/11,4 m | 12,0/11,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,1 m | 35,3 m | 35,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,7 m | 34,3 m | 34,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 6,3 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Zasięg | 820 km | 960 km | 890 km |
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi Q3 | BMW X1 | LR Range Rover Evoque |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1140 | 1135 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1520 | 1460 | 1505 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1050 | 990 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 215 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 735 | 735 | 740 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1475 | 1460 | 1475 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 965 | 1000 | 960 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 385 | 340 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście. Dzięki takiej konfiguracji pomiarowej uzyskujemy pojęcie o tym, jak statystyczny "Kowalski" może poczuć się na tylnej kanapie, kiedy usiądzie najpierw za kierownicą i ustawi fotel dla siebie.
Jednocześnie indeks miejsca na nogi z tyłu daje świetne porównanie między różnymi samochodami z różnych klas. To, co istotne, a o czym rzadko piszemy - więc teraz to zrobimy - to poczucie przestronności. Niestety, nie jest ono w wielu przypadkach tożsame z wynikami pomiarów wnętrz, bo wiele czynników, jak na przykład powierzchnia szyb samochodu, ma wpływ na to, czy wydaje nam się, że miejsca jest dużo lub mało.
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Chociaż nie oceniamy danych katalogowych, to dla znawców tematu stanowią one niezastąpione źródło informacji o tym, jak wygląda technologia, napędzająca porównywane samochody. Owszem, finalnie oceniamy to, co auto potrafi na drodze, jak przyspiesza, hamuje, czy jest głośne w kabinie i wiele innych parametrów, ale inaczej wyglądają one na tle imponującej pojemności i mocy silnika, a inaczej wtedy, gdy auto uzyskuje świetne parametry drogowe mimo skromnego napędu.
Mimo podobnych pojemności silników - wszystkie trzy SUV-y napędzają dwulitrowe turbodiesle - koncepcje napędów wcale nie są identyczne. W przypadku Audi mamy do czynienia z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów. To tak naprawdę dwie skrzynie o konstrukcji zbliżonej do manualnych, jedna z parzystymi, a druga z nieparzystymi biegami.
Kiedy oczekujemy na światłach, sprzęgła są rozłączone, a pierwsza skrzynia czeka z włączonym pierwszym biegiem. Podczas ruszania sprzęgło załącza tę właśnie skrzynię do pracy, a druga skrzynia oczekuje już z załączonym drugim biegiem. W momencie zmiany biegu sprzęgło odłącza pierwszą "półskrzynię", a drugie sprzęgło załącza drugą i jedziemy na drugim biegu. Pierwsza skrzynia już ma załączoną "trójkę" i czeka na swoją kolej. I tak dalej.
BMW i Land Rover Range Rover Evoque - przy tej okazji wymieniamy pełną nazwę tego oryginalnego pojazdu - stawiają na tradycyjne skrzynie biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Ich działanie jest zdecydowanie bardziej skomplikowane do wytłumaczenia i z pewnością przekracza objętość tego artykułu. Dość powiedzieć, że sprzęgło hydrokinetyczne jest jedno, a za biegi odpowiadają przekładnie planetarne, włączane do pracy przez sprzęgła wielopłytkowe.
Jeżeli chodzi o moc silników, to dziś zależy ona w największym stopniu od ciśnienia doładowania, jakie uzyskuje turbosprężarka, a sama pojemność skokowa nie ma już kluczowego znaczenia. Ale pojemności mamy identyczne, a Land Rover jest słabszy, więc jego turbo "dmucha" do cylindrów słabiej niż u rywali. I czyni to na życzenie producenta, bo ten silnik ma też znacznie mocniejsze wersje. Najważniejsze, że moment obrotowy, tak istotny podczas spokojnej jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów, jest w modelu Evoque niewiele mniejszy niż u rywali.
Dane producenta | Q3 | X1 | Evoque |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1995 | 1999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/3500 | 190/4000 | 150/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1750 | 400/1750 | 380/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 221 | 219 | 196 |
Skrzynia biegów | aut., 7-biegowa (DSG) | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 9-biegowa |
Napęd | na cztery koła | na cztery koła | na cztery koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 530-1525 | 505-1550 | 472-1156 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 61 | 65 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 4 | Pirelli P Zero | Michelin Pilot Sport 4 SUV |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/55 R 18 | 225/45 R 19 | 235/50 R 20 |
Emisja CO2 (g/km) | 193 | 126 | 181 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2200/750 | 2000/750 | 2000/750 |
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Q3 | X1 | Evoque |
Wersja wyjściowa | 40 TDI quattro S-Line | xDrive20d xLine | D150 AWD Standard |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Światła p.mgielne/LED/matrycowe LED | N/S/7970 zł | S/S/2238 zł | 990/S/9590 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/2960 zł (2-strefowa) | N/S (2-strefowa) | N/S (2-strefowa) |
Elektrochromatyczne lusterko | 880 zł | 2238 zł (pakiet) | 7440 zł (pakiet) |
Elektrycznie składane lusterka boczne | 1 730 zł | 2238 zł (pakiet) | 2 450 zł |
System multimedialny/nawigacja | S/8900 zł | S/13 429 zł (pakiet) | S/7440 zł (pakiet) |
Bluetooth/USB/DAB/ładowarka indukc. | S/S/1660/2010 zł | S/S/S/1791 zł | S/S/1630 zł/N |
Apple CarPlay/Android Auto | 2680 zł (Audi Interface) | 1343 zł/N | N/N |
Aktywne amortyzatory/sportowe fotele | 4820/1560 zł | 2238/2238 zł | 5330 zł/N |
Kluczyk zbliżeniowy/el. klapa bagażnika | 2060/2460 zł | 1791/2238 zł | 2410/2450 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | 1510/6520 zł (pakiet) | 1343/5461 zł (pakiet) | S/7440 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania tylne/przednie | 4260 zł (pakiet, za 2 opcje) | 3995 zł (pakiet, za 2 opcje) | S/S |
Kamera cofania/automat parkujący | 2060/4260 zł (pakiet) | 3995 zł (pakiet, za 2 opcje) | S/3140 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica | 1710/1710 zł | 1791/895 zł | 1940/1200 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary | N/S | 13 429 (pakiet)/1791 zł | 4170/3270 zł |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/S | S/S | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | 6520 zł (pakiet, za 2 opcje) | 5461 zł (pakiet, za 2 opcje) | 7440 zł (pakiet)/S |
Czujnik martwego pola lusterek | 6520 zł (pakiet) | 5461 zł (pakiet) | 12 860 zł** |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | 3510 zł/S (18 cali) | 3581/3850 zł (19 cali) | 4430/8340 zł (20 cali) |
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Q3 | X1 | Evoque |
Cena katalogowa | 187 900 zł | 199 700 zł | 173 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata (lub 90 tys. km) | 2 lata (b.o.) | 3 lata (b.o.) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 26 tys. km |
Cena po doposażeniu | 225 930 zł | 238 073 zł* | 201 160 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena BMW zawiera dodatkowo: sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, układ kierowniczy M za 1119 zł; **pakiet wymagający rekonfiguracji innych pakietów lub rezygnacji z nich.
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | AUDI | BMW | Land Rover |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 30 | 29 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 23 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 19 | 18 | 17 |
Ładowność | 15 | 12 | 11 | 11 |
Widoczność | 20 | 15 | 17 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 163 | 159 | 148 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | AUDI | BMW | Land Rover |
Przyspieszenie | 25 | 19 | 19 | 15 |
Elastyczność | 25 | 23 | 23 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 11 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 14 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 | 24 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 34 | 33 | 33 |
Suma punktów | 200 | 167 | 170 | 151 |
Koszty | Maks. pkt. | AUDI | BMW | Land Rover |
Cena po doposażeniu | 50 | 31 | 29 | 36 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 24 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 20 | 22 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 17 | 18 | 17 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 8 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 | 10 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 9 |
Suma punktów | 185 | 117 | 118 | 122 |
Wynik końcowy | 585 | 447 | 447 | 421 |
Miejsce w teście | 1. | 1. | 3. |
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Brawa dla Audi, BMW i Land Rovera! Ale za co tak dla wszystkich? Już wyjaśniamy. Dla Audi za uczciwe spalanie katalogowe, które wynosi tyle, ile uzyskaliśmy w naszym teście. Dla BMW, bo pali o litr mniej od rywali. A dla Land Rovera za to, że mimo ogromnej masy samochodu uzyskał w teście zużycie paliwa na poziomie znacznie lżejszego Audi. Ciekawe, co by było, gdyby zamienić w nich silniki...
Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - podsumowanie
Audi czy BMW? A może jednak Land Rover? Wynik naszego porównania jest podpowiedzią, jakie są mocne strony poszczególnych aut, ale tak naprawdę nie rozstrzyga sprawy. Każdy z tych SUV--ów premium ma predyspozycje, by być autem marzeń. X1, bo ze swoim poręcznym prowadzeniem podtrzymuje dobre tradycje BMW. Q3, bo daje poczucie technicznego wyrafinowania. Evoque, bo ma czar prawdziwego Range’a. Szkoda tylko, że wszystkie z nich mają też ceny aut marzeń.
A który z tych SUV-ów jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!
Audi Q3, BMW X1 i - wymieńmy go choć raz z pełnych imion i nazwiska - Land Rover Range Rover Evoque. Oto SUV-y klasy premium, kupowane z rozsądku, żeby nie jeździć samochodem wielkości domu.
Czarny grill nadaje nadwoziu Audi wyjątkowo dystyngowaną elegancję. Kto nie lubi chromu, będzie zachwycony.
Audi dzięki charakterystycznemu zarysowi tylnego słupka zachowuje właściwy dla marki styl także z profilu.
Virtual cockpit: cyfrowe instrumenty mają wiele trybów wskazań i są dostępne w kilku poziomach zaawansowania. W standardzie już mamy najprostsze wirtualne zegary. Sportowa kierownica: obszyta skórą i ścięta na dole, z łopatkami do manualnej zmiany biegów w dwusprzęgłowym „automacie”. Nawigacja MMI plus: wysokiej klasy ekran dotykowy i informacje o ruchu w czasie rzeczywistym. Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna: pokrętła umieszczono dość nisko. Siedmiobiegowe DSG: tylko Audi stosuje dwusprzęgłówkę.
Fotele: 1560 zł dopłaty za dobrze wyprofilowane fotele sportowe z przodu to dobra inwestycja. Mają regulowane zagłówki oraz długość siedziska – to przyda się wysokim kierowcom i pasażerom.
Dobre warunki podróżowania także z tyłu Audi: wysokie siedzisko, wystarczająca ilość miejsca nad głową.
Bagażnik mieści do 1525 l, czyli niewiele mniej niż X1. Oparcia składa się w trzech częściach.
Niewątpliwy plus wyboru kompaktowego SUV-a zamiast o dwie klasy większego, prestiżowego kloca: zdecydowanie bardziej zwinne prowadzenie i łatwiejsze parkowanie.
BMW wygląda najagresywniej z testowanej trójki. Grill rośnie w oczach z roku na rok, niedługo chyba wejdzie na maskę...
Fani BMW muszą pogodzić się z tym, że ten SUV dzieli geny z minivanem i jest genetycznie przednionapędowym samochodem z dodanym tylnym napędem.
Ekran head-up: wyświetla prędkość, dane nawigacji i znaki ograniczenia prędkości na szybie. To dobre rozwiązanie, bo nie odciąga wzroku od drogi. Jest częścią nawigacji Plus: ekran o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 10,25 cala. Kosztuje 13 429 zł, Apple CarPlay – dodatkowe 1343 zł. Brak Android Auto. Dwustrefowa klimatyzacja, także tu nisko umieszczone pokrętła. Ośmiostopniowy „automat” jest w wersji 20d seryjny.
Sportowy układ kierowniczy M: bardziej bezpośrednie przełożenie za dopłatą 1119 zł.
Sportowe fotele z przodu (2238 zł) dobrze trzymają ciało po bokach, ale wydają się cienko obite pianką. Tutaj także regulowane zagłówki oraz długość siedziska (wysuwana do przodu podpórka).
Najdłuższe siedzisko i najwyższe oparcie, ale kanapę posadowiono niżej nad podłogą niż u konkurencji.
Talent transportowy wciąż na wysokim poziomie: do 1550 litrów bagażnika, równa podłoga.
BMW tradycyjnie jest na drodze najbardziej dynamicznym typem i chodzi tu o dynamikę prowadzenia, bo przyspieszenie nie pozwoli mu uciec Audi z pola widzenia.
Jego Wysokość LR RR Evoque - chociaż obecny model jest kontynuacją stylu poprzedniej generacji, to nadal żaden inny kompaktowy SUV tak nie wygląda.
Mało szyb, dużo blachy. Wóz pancerny? Nie. To Land Rover Range Rover Evoque z nietypowo niską linią dachu i wysokim poziomem bocznych szyb.
Cyfrowe instrumenty: 12,3-calowy ekran wskazujący prędkość, obroty, nawigację, komputer pokładowy i media. Nawigacja Pro: szeroki ekran ma wyraźną grafikę, ale został umieszczony zdecydowanie za nisko i obsługa odciąga kierowcę od obserwacji drogi. Clear Sight Smart View: jeśli ktoś lub coś zasłania widok w lusterku, można tu wyświetlić obraz z kamery umieszczonej na dachu, by lepiej widzieć to, co za samochodem. Cena: 4000 zł. Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna – seryjna, ale panel za nisko. Prawym pokrętłem można też regulować tryby jazdy.
Wygodne przednie fotele mają wysokie oparcia, ale długość siedziska nie jest regulowana jak u rywali. Nietypowo mała ilość miejsca nad głowami kierowcy i pasażera (o 6 cm mniej niż u konkurentów)
Najdłuższe siedzisko i najwyższe oparcie, ale kanapę posadowiono niżej nad podłogą niż u konkurencji.