Auto Świat Testy Porównania samochodów Porównanie SUV-ów klasy premium: Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque

Porównanie SUV-ów klasy premium: Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Ten, kto chce dobrze wyglądać, ale nie jest rozrzutny, nie kupi sobie wielkiego SUV-a. Postawi na jego tańszą, ekonomiczniejszą i zwinniejszą miniaturę. Powitajmy kompaktowe SUV-y klasy premium!

Porównanie: Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque
Zobacz galerię (23)
Auto Bild
Porównanie: Audi Q3, BMW X1, Range Rover Evoque
  • Range Rover jest znacznie cięższy od rywali i trudno to uzasadnić
  • Na pokładach nowoczesne systemy multimedialne, mnóstwo funkcji, różne koncepcje obsługi
  • Mimo wysokiej masy, Land Rover zaskakuje oszczędnym dieslem

Chcesz mieć w życiu łatwiej? Musisz być piękny. Atrakcyjny wygląd wiele ułatwia. W (prawie) każdej sferze i sytuacji życia. Samochody oczywiście też korzystają, gdy są milsze dla oka. W końcu design należy do najważniejszych kryteriów przy zakupie auta, tuż po przestronności i – co jasne – cenie. Koszty zakupu testowanych X1 i Q3 wywindowały pakiety obecne w wykorzystanych autach i Evoque ma dobrą pozycję startową. Czas na drobiazgowe porównanie!

Range występuje w tym zestawieniu ze 150-konnym silnikiem, ponieważ mocniejszy brat (D180) był chwilowo nieosiągalny u importera. Jednak takie mocniejsze auto i tak musiałoby walczyć z wysoką masą pojazdu, więc skupimy się na walorach użytkowych i komforcie. Zaczniemy od Audi, bo... najlepiej nam się nim podróżowało. Z przodu zmieszczą się obok siebie swobodnie dwie rosłe osoby. W X1 muszą nieco spokojniej oddychać, by nie ocierać się ramionami. Poza tym dobrze wyprofilowane fotele BMW mają cieńszą piankę niż w Q3.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W Land Roverze fotel umieszczono aż 70 cm nad ziemią i niestety, brakuje wysuwanej przedniej części siedziska. Opadająca linia dachu w stylu coupé ogranicza w Evoque’u nieco przestrzeń z tyłu nad głową. W przeciwieństwie do konkurentów Range’owi brakuje też możliwości przesuwania kanapy. Bardzo niskie szyby dobrze robią sylwetce, ale ograniczają widoczność do tyłu.

Przeczytaj też:

Pod tym względem najlepiej wypada X1 z porządnym przeszkleniem. Ale za to karze pasażerów na tylnej kanapie dość twardymi siedziskami i oparciami. Ładowanie ciężkich przedmiotów jest najłatwiejsze w X1, bowiem próg załadunku bagażnika znajduje się 685 mm od ziemi (Q3/Evoque: 760 mm). Pod względem pojemności kufra tylko „brytyjczyk” skąpi przestrzeni (maksymalnie 1156 l).

A jak nasi zawodnicy radzą sobie na drodze? BMW jest tu wyraźnie najdynamiczniej usposobione. Żywiołowy 2-litrowy silnik reaguje najszybciej – też dzięki niemal perfekcyjnej ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Równie pojemne TDI w Audi zapewnia niemal identyczne osiągi, ale sprawia wrażenie nieco mniej pobudzonego – też przez czasem ospale reagujące DSG. Przynajmniej jednak Audi, podobnie jak i Range, brzmi mniej dieslowo. X1 pod tym względem też nie przypomina co prawda starego „grzechotnika”, ale odgłosy wybuchów oleju napędowego w cylindrach są donośniejsze.

Z powodu brakujących 40 KM i znacznie wyższej masy Evoque nie nadąża za tempem konkurentów, za to przekonuje jako przyjemny towarzysz podróży. Szkoda tylko, że jego 9-biegowy „automat” tak często miewa zawahania. Podobnie jak Q3, Range pali o litr więcej niż X1. „Brytyjczykowi” zalecamy dietę: jest bowiem aż o 284 kg cięższy od BMW. Ale też winni jesteśmy słowa uznania za to, że mimo takiej masy udało się uzyskać spalanie na poziomie znacznie lżejszego Audi.

Ze względu na masę Evoque porusza się bardziej ociężale, niezgrabnie resoruje na 20-calowych kołach i prosi ESP o pomoc już przy dynamiczniejszych zmianach pasa ruchu. W skrajnym przypadku elektronika powoduje przyblokowanie przedniego koła. X1 okazuje się na wyboistych nawierzchniach za sztywne, przekazuje do kabiny o wiele więcej wstrząsów niż wyważone Audi. Jednak zawsze jest coś za coś: Q3 nie porusza się tak zwinnie, jak X1. I co – wiecie już, które auto wybrać? Nie? To zapraszamy do naszej pomiarowej i wyposażeniowej numerologii!

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuAUDIBMWLand Rover
Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s2,6 s3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s7,9 s11,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,3 s13,1 s19,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)4,6 s4,5 s6,9 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)5,8 s5,8 s8,6 s
Masa rzeczywista/ładowność1715/565 kg1691/509 kg1975/515 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.56/44 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,8/11,8 m11,4/11,4 m12,0/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,1 m35,3 m35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,7 m34,3 m34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,3 l/100 km6,3 l/100 km7,3 l/100 km
Zasięg820 km960 km890 km

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaAudi Q3BMW X1LR Range Rover Evoque
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114011401135
Szerokość wnętrza z przodu(mm)152014601505
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10501050990
Zakres regulacji fotela(mm)230215215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)735735740
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)147514601475
Wysokość nad głową z tyłu(mm)9651000960
Wysokość siedziska z tyłu(mm)380385340

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście. Dzięki takiej konfiguracji pomiarowej uzyskujemy pojęcie o tym, jak statystyczny "Kowalski" może poczuć się na tylnej kanapie, kiedy usiądzie najpierw za kierownicą i ustawi fotel dla siebie.

Jednocześnie indeks miejsca na nogi z tyłu daje świetne porównanie między różnymi samochodami z różnych klas. To, co istotne, a o czym rzadko piszemy - więc teraz to zrobimy - to poczucie przestronności. Niestety, nie jest ono w wielu przypadkach tożsame z wynikami pomiarów wnętrz, bo wiele czynników, jak na przykład powierzchnia szyb samochodu, ma wpływ na to, czy wydaje nam się, że miejsca jest dużo lub mało.

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Chociaż nie oceniamy danych katalogowych, to dla znawców tematu stanowią one niezastąpione źródło informacji o tym, jak wygląda technologia, napędzająca porównywane samochody. Owszem, finalnie oceniamy to, co auto potrafi na drodze, jak przyspiesza, hamuje, czy jest głośne w kabinie i wiele innych parametrów, ale inaczej wyglądają one na tle imponującej pojemności i mocy silnika, a inaczej wtedy, gdy auto uzyskuje świetne parametry drogowe mimo skromnego napędu.

Przeczytaj też:

Mimo podobnych pojemności silników - wszystkie trzy SUV-y napędzają dwulitrowe turbodiesle - koncepcje napędów wcale nie są identyczne. W przypadku Audi mamy do czynienia z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów. To tak naprawdę dwie skrzynie o konstrukcji zbliżonej do manualnych, jedna z parzystymi, a druga z nieparzystymi biegami.

Kiedy oczekujemy na światłach, sprzęgła są rozłączone, a pierwsza skrzynia czeka z włączonym pierwszym biegiem. Podczas ruszania sprzęgło załącza tę właśnie skrzynię do pracy, a druga skrzynia oczekuje już z załączonym drugim biegiem. W momencie zmiany biegu sprzęgło odłącza pierwszą "półskrzynię", a drugie sprzęgło załącza drugą i jedziemy na drugim biegu. Pierwsza skrzynia już ma załączoną "trójkę" i czeka na swoją kolej. I tak dalej.

BMW i Land Rover Range Rover Evoque - przy tej okazji wymieniamy pełną nazwę tego oryginalnego pojazdu - stawiają na tradycyjne skrzynie biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Ich działanie jest zdecydowanie bardziej skomplikowane do wytłumaczenia i z pewnością przekracza objętość tego artykułu. Dość powiedzieć, że sprzęgło hydrokinetyczne jest jedno, a za biegi odpowiadają przekładnie planetarne, włączane do pracy przez sprzęgła wielopłytkowe.

Jeżeli chodzi o moc silników, to dziś zależy ona w największym stopniu od ciśnienia doładowania, jakie uzyskuje turbosprężarka, a sama pojemność skokowa nie ma już kluczowego znaczenia. Ale pojemności mamy identyczne, a Land Rover jest słabszy, więc jego turbo "dmucha" do cylindrów słabiej niż u rywali. I czyni to na życzenie producenta, bo ten silnik ma też znacznie mocniejsze wersje. Najważniejsze, że moment obrotowy, tak istotny podczas spokojnej jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów, jest w modelu Evoque niewiele mniejszy niż u rywali.

Dane producentaQ3X1Evoque
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)196819951999
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/3500190/4000150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750400/1750380/1750
Prędkość maksymalna (km/h)221219196
Skrzynia biegówaut., 7-biegowa (DSG)automatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 9-biegowa
Napędna cztery kołana cztery kołana cztery koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)530-1525505-1550472-1156
Pojemność zbiornika paliwa (l)606165
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 4Pirelli P ZeroMichelin Pilot Sport 4 SUV
Rozmiar opon testowanego auta235/55 R 18225/45 R 19235/50 R 20
Emisja CO2 (g/km)193126181
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)2200/7502000/7502000/750

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieQ3X1Evoque
Wersja wyjściowa40 TDI quattro S-LinexDrive20d xLineD150 AWD Standard
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/SS/S/SS/S/S
Światła p.mgielne/LED/matrycowe LEDN/S/7970 złS/S/2238 zł990/S/9590 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/2960 zł (2-strefowa)N/S (2-strefowa)N/S (2-strefowa)
Elektrochromatyczne lusterko880 zł2238 zł (pakiet)7440 zł (pakiet)
Elektrycznie składane lusterka boczne1 730 zł2238 zł (pakiet)2 450 zł
System multimedialny/nawigacjaS/8900 złS/13 429 zł (pakiet)S/7440 zł (pakiet)
Bluetooth/USB/DAB/ładowarka indukc.S/S/1660/2010 złS/S/S/1791 złS/S/1630 zł/N
Apple CarPlay/Android Auto2680 zł (Audi Interface)1343 zł/NN/N
Aktywne amortyzatory/sportowe fotele4820/1560 zł2238/2238 zł5330 zł/N
Kluczyk zbliżeniowy/el. klapa bagażnika2060/2460 zł1791/2238 zł2410/2450 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat1510/6520 zł (pakiet)1343/5461 zł (pakiet)S/7440 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie4260 zł (pakiet, za 2 opcje)3995 zł (pakiet, za 2 opcje)S/S
Kamera cofania/automat parkujący2060/4260 zł (pakiet)3995 zł (pakiet, za 2 opcje)S/3140 zł
Podgrzewane fotele/kierownica1710/1710 zł1791/895 zł1940/1200 zł
Ekran head-up/wirtualne zegaryN/S13 429 (pakiet)/1791 zł4170/3270 zł
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/SS/SS/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu6520 zł (pakiet, za 2 opcje)5461 zł (pakiet, za 2 opcje)7440 zł (pakiet)/S
Czujnik martwego pola lusterek6520 zł (pakiet)5461 zł (pakiet)12 860 zł**
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie3510 zł/S (18 cali)3581/3850 zł (19 cali)4430/8340 zł (20 cali)

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyQ3X1Evoque
Cena katalogowa187 900 zł199 700 zł173 900 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata (lub 90 tys. km)2 lata (b.o.)3 lata (b.o.)
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 26 tys. km
Cena po doposażeniu225 930 zł238 073 zł*201 160 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena BMW zawiera dodatkowo: sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, układ kierowniczy M za 1119 zł; **pakiet wymagający rekonfiguracji innych pakietów lub rezygnacji z nich.

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.AUDIBMWLand Rover
Przestronność z przodu40333029
Przestronność z tyłu30232323
Pojemność bagażnika25191817
Ładowność15121111
Widoczność20151712
Fotele, pozycja kierowcy30282727
Ergonomia obsługi20161612
Jakość wykończenia20171717
Suma punktów200163159148
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AUDIBMWLand Rover
Przyspieszenie25191915
Elastyczność25232320
Poziom hałasu15111111
Skrzynia biegów15121411
Zachowanie na drodze30262724
Komfort jazdy30262522
Układ kierowniczy15131412
Średnica zawracania5343
Skuteczność hamulców40343333
Suma punktów200167170151
KosztyMaks. pkt.AUDIBMWLand Rover
Cena po doposażeniu50312936
Zużycie paliwa30222422
Wyposażenie – komfort40202220
Wyp. – bezpieczeństwo30171817
Ubezpieczenia10778
Gwarancja1510810
Przeglądy1010109
Suma punktów185117118122
Wynik końcowy585447447421
Miejsce w teście 1.1.3.

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Żródło: Auto Świat

Brawa dla Audi, BMW i Land Rovera! Ale za co tak dla wszystkich? Już wyjaśniamy. Dla Audi za uczciwe spalanie katalogowe, które wynosi tyle, ile uzyskaliśmy w naszym teście. Dla BMW, bo pali o litr mniej od rywali. A dla Land Rovera za to, że mimo ogromnej masy samochodu uzyskał w teście zużycie paliwa na poziomie znacznie lżejszego Audi. Ciekawe, co by było, gdyby zamienić w nich silniki...

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - podsumowanie

Audi czy BMW? A może jednak Land Rover? Wynik naszego porównania jest podpowiedzią, jakie są mocne strony poszczególnych aut, ale tak naprawdę nie rozstrzyga sprawy. Każdy z tych SUV--ów premium ma predyspozycje, by być autem marzeń. X1, bo ze swoim poręcznym prowadzeniem podtrzymuje dobre tradycje BMW. Q3, bo daje poczucie technicznego wyrafinowania. Evoque, bo ma czar prawdziwego Range’a. Szkoda tylko, że wszystkie z nich mają też ceny aut marzeń.

A który z tych SUV-ów jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski