• Range Rover jest znacznie cięższy od rywali i trudno to uzasadnić
  • Na pokładach nowoczesne systemy multimedialne, mnóstwo funkcji, różne koncepcje obsługi
  • Mimo wysokiej masy, Land Rover zaskakuje oszczędnym dieslem

Chcesz mieć w życiu łatwiej? Musisz być piękny. Atrakcyjny wygląd wiele ułatwia. W (prawie) każdej sferze i sytuacji życia. Samochody oczywiście też korzystają, gdy są milsze dla oka. W końcu design należy do najważniejszych kryteriów przy zakupie auta, tuż po przestronności i – co jasne – cenie. Koszty zakupu testowanych X1 i Q3 wywindowały pakiety obecne w wykorzystanych autach i Evoque ma dobrą pozycję startową. Czas na drobiazgowe porównanie!

Range występuje w tym zestawieniu ze 150-konnym silnikiem, ponieważ mocniejszy brat (D180) był chwilowo nieosiągalny u importera. Jednak takie mocniejsze auto i tak musiałoby walczyć z wysoką masą pojazdu, więc skupimy się na walorach użytkowych i komforcie. Zaczniemy od Audi, bo... najlepiej nam się nim podróżowało. Z przodu zmieszczą się obok siebie swobodnie dwie rosłe osoby. W X1 muszą nieco spokojniej oddychać, by nie ocierać się ramionami. Poza tym dobrze wyprofilowane fotele BMW mają cieńszą piankę niż w Q3.

W Land Roverze fotel umieszczono aż 70 cm nad ziemią i niestety, brakuje wysuwanej przedniej części siedziska. Opadająca linia dachu w stylu coupé ogranicza w Evoque’u nieco przestrzeń z tyłu nad głową. W przeciwieństwie do konkurentów Range’owi brakuje też możliwości przesuwania kanapy. Bardzo niskie szyby dobrze robią sylwetce, ale ograniczają widoczność do tyłu.

Pod tym względem najlepiej wypada X1 z porządnym przeszkleniem. Ale za to karze pasażerów na tylnej kanapie dość twardymi siedziskami i oparciami. Ładowanie ciężkich przedmiotów jest najłatwiejsze w X1, bowiem próg załadunku bagażnika znajduje się 685 mm od ziemi (Q3/Evoque: 760 mm). Pod względem pojemności kufra tylko „brytyjczyk” skąpi przestrzeni (maksymalnie 1156 l).

A jak nasi zawodnicy radzą sobie na drodze? BMW jest tu wyraźnie najdynamiczniej usposobione. Żywiołowy 2-litrowy silnik reaguje najszybciej – też dzięki niemal perfekcyjnej ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Równie pojemne TDI w Audi zapewnia niemal identyczne osiągi, ale sprawia wrażenie nieco mniej pobudzonego – też przez czasem ospale reagujące DSG. Przynajmniej jednak Audi, podobnie jak i Range, brzmi mniej dieslowo. X1 pod tym względem też nie przypomina co prawda starego „grzechotnika”, ale odgłosy wybuchów oleju napędowego w cylindrach są donośniejsze.

Z powodu brakujących 40 KM i znacznie wyższej masy Evoque nie nadąża za tempem konkurentów, za to przekonuje jako przyjemny towarzysz podróży. Szkoda tylko, że jego 9-biegowy „automat” tak często miewa zawahania. Podobnie jak Q3, Range pali o litr więcej niż X1. „Brytyjczykowi” zalecamy dietę: jest bowiem aż o 284 kg cięższy od BMW. Ale też winni jesteśmy słowa uznania za to, że mimo takiej masy udało się uzyskać spalanie na poziomie znacznie lżejszego Audi.

Ze względu na masę Evoque porusza się bardziej ociężale, niezgrabnie resoruje na 20-calowych kołach i prosi ESP o pomoc już przy dynamiczniejszych zmianach pasa ruchu. W skrajnym przypadku elektronika powoduje przyblokowanie przedniego koła. X1 okazuje się na wyboistych nawierzchniach za sztywne, przekazuje do kabiny o wiele więcej wstrząsów niż wyważone Audi. Jednak zawsze jest coś za coś: Q3 nie porusza się tak zwinnie, jak X1. I co – wiecie już, które auto wybrać? Nie? To zapraszamy do naszej pomiarowej i wyposażeniowej numerologii!

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu AUDI BMW Land Rover
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 2,6 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 7,9 s 11,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,3 s 13,1 s 19,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 4,6 s 4,5 s 6,9 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 5,8 s 5,8 s 8,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1715/565 kg 1691/509 kg 1975/515 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 56/44 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,8 m 11,4/11,4 m 12,0/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 35,3 m 35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,7 m 34,3 m 34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 7,3 l/100 km 6,3 l/100 km 7,3 l/100 km
Zasięg 820 km 960 km 890 km

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Audi Q3 BMW X1 LR Range Rover Evoque
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1140 1135
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1520 1460 1505
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1050 1050 990
Zakres regulacji fotela (mm) 230 215 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 735 735 740
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1475 1460 1475
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 965 1000 960
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 380 385 340

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście. Dzięki takiej konfiguracji pomiarowej uzyskujemy pojęcie o tym, jak statystyczny "Kowalski" może poczuć się na tylnej kanapie, kiedy usiądzie najpierw za kierownicą i ustawi fotel dla siebie.

Jednocześnie indeks miejsca na nogi z tyłu daje świetne porównanie między różnymi samochodami z różnych klas. To, co istotne, a o czym rzadko piszemy - więc teraz to zrobimy - to poczucie przestronności. Niestety, nie jest ono w wielu przypadkach tożsame z wynikami pomiarów wnętrz, bo wiele czynników, jak na przykład powierzchnia szyb samochodu, ma wpływ na to, czy wydaje nam się, że miejsca jest dużo lub mało.

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Chociaż nie oceniamy danych katalogowych, to dla znawców tematu stanowią one niezastąpione źródło informacji o tym, jak wygląda technologia, napędzająca porównywane samochody. Owszem, finalnie oceniamy to, co auto potrafi na drodze, jak przyspiesza, hamuje, czy jest głośne w kabinie i wiele innych parametrów, ale inaczej wyglądają one na tle imponującej pojemności i mocy silnika, a inaczej wtedy, gdy auto uzyskuje świetne parametry drogowe mimo skromnego napędu.

Mimo podobnych pojemności silników - wszystkie trzy SUV-y napędzają dwulitrowe turbodiesle - koncepcje napędów wcale nie są identyczne. W przypadku Audi mamy do czynienia z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów. To tak naprawdę dwie skrzynie o konstrukcji zbliżonej do manualnych, jedna z parzystymi, a druga z nieparzystymi biegami.

Kiedy oczekujemy na światłach, sprzęgła są rozłączone, a pierwsza skrzynia czeka z włączonym pierwszym biegiem. Podczas ruszania sprzęgło załącza tę właśnie skrzynię do pracy, a druga skrzynia oczekuje już z załączonym drugim biegiem. W momencie zmiany biegu sprzęgło odłącza pierwszą "półskrzynię", a drugie sprzęgło załącza drugą i jedziemy na drugim biegu. Pierwsza skrzynia już ma załączoną "trójkę" i czeka na swoją kolej. I tak dalej.

BMW i Land Rover Range Rover Evoque - przy tej okazji wymieniamy pełną nazwę tego oryginalnego pojazdu - stawiają na tradycyjne skrzynie biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Ich działanie jest zdecydowanie bardziej skomplikowane do wytłumaczenia i z pewnością przekracza objętość tego artykułu. Dość powiedzieć, że sprzęgło hydrokinetyczne jest jedno, a za biegi odpowiadają przekładnie planetarne, włączane do pracy przez sprzęgła wielopłytkowe.

Jeżeli chodzi o moc silników, to dziś zależy ona w największym stopniu od ciśnienia doładowania, jakie uzyskuje turbosprężarka, a sama pojemność skokowa nie ma już kluczowego znaczenia. Ale pojemności mamy identyczne, a Land Rover jest słabszy, więc jego turbo "dmucha" do cylindrów słabiej niż u rywali. I czyni to na życzenie producenta, bo ten silnik ma też znacznie mocniejsze wersje. Najważniejsze, że moment obrotowy, tak istotny podczas spokojnej jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów, jest w modelu Evoque niewiele mniejszy niż u rywali.

Dane producenta Q3 X1 Evoque
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1995 1999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3500 190/4000 150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 400/1750 380/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 221 219 196
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa (DSG) automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 9-biegowa
Napęd na cztery koła na cztery koła na cztery koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 530-1525 505-1550 472-1156
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60 61 65
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 4 Pirelli P Zero Michelin Pilot Sport 4 SUV
Rozmiar opon testowanego auta 235/55 R 18 225/45 R 19 235/50 R 20
Emisja CO2 (g/km) 193 126 181
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2200/750 2000/750 2000/750

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Q3 X1 Evoque
Wersja wyjściowa 40 TDI quattro S-Line xDrive20d xLine D150 AWD Standard
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Światła p.mgielne/LED/matrycowe LED N/S/7970 zł S/S/2238 zł 990/S/9590 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/2960 zł (2-strefowa) N/S (2-strefowa) N/S (2-strefowa)
Elektrochromatyczne lusterko 880 zł 2238 zł (pakiet) 7440 zł (pakiet)
Elektrycznie składane lusterka boczne 1 730 zł 2238 zł (pakiet) 2 450 zł
System multimedialny/nawigacja S/8900 zł S/13 429 zł (pakiet) S/7440 zł (pakiet)
Bluetooth/USB/DAB/ładowarka indukc. S/S/1660/2010 zł S/S/S/1791 zł S/S/1630 zł/N
Apple CarPlay/Android Auto 2680 zł (Audi Interface) 1343 zł/N N/N
Aktywne amortyzatory/sportowe fotele 4820/1560 zł 2238/2238 zł 5330 zł/N
Kluczyk zbliżeniowy/el. klapa bagażnika 2060/2460 zł 1791/2238 zł 2410/2450 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat 1510/6520 zł (pakiet) 1343/5461 zł (pakiet) S/7440 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne/przednie 4260 zł (pakiet, za 2 opcje) 3995 zł (pakiet, za 2 opcje) S/S
Kamera cofania/automat parkujący 2060/4260 zł (pakiet) 3995 zł (pakiet, za 2 opcje) S/3140 zł
Podgrzewane fotele/kierownica 1710/1710 zł 1791/895 zł 1940/1200 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary N/S 13 429 (pakiet)/1791 zł 4170/3270 zł
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/S S/S S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu 6520 zł (pakiet, za 2 opcje) 5461 zł (pakiet, za 2 opcje) 7440 zł (pakiet)/S
Czujnik martwego pola lusterek 6520 zł (pakiet) 5461 zł (pakiet) 12 860 zł**
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie 3510 zł/S (18 cali) 3581/3850 zł (19 cali) 4430/8340 zł (20 cali)

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Q3 X1 Evoque
Cena katalogowa 187 900 zł 199 700 zł 173 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata (lub 90 tys. km) 2 lata (b.o.) 3 lata (b.o.)
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 26 tys. km
Cena po doposażeniu 225 930 zł 238 073 zł* 201 160 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena BMW zawiera dodatkowo: sportowe oprogramowanie skrzyni biegów za 671 zł, układ kierowniczy M za 1119 zł; **pakiet wymagający rekonfiguracji innych pakietów lub rezygnacji z nich.

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. AUDI BMW Land Rover
Przestronność z przodu 40 33 30 29
Przestronność z tyłu 30 23 23 23
Pojemność bagażnika 25 19 18 17
Ładowność 15 12 11 11
Widoczność 20 15 17 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27 27
Ergonomia obsługi 20 16 16 12
Jakość wykończenia 20 17 17 17
Suma punktów 200 163 159 148
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. AUDI BMW Land Rover
Przyspieszenie 25 19 19 15
Elastyczność 25 23 23 20
Poziom hałasu 15 11 11 11
Skrzynia biegów 15 12 14 11
Zachowanie na drodze 30 26 27 24
Komfort jazdy 30 26 25 22
Układ kierowniczy 15 13 14 12
Średnica zawracania 5 3 4 3
Skuteczność hamulców 40 34 33 33
Suma punktów 200 167 170 151
Koszty Maks. pkt. AUDI BMW Land Rover
Cena po doposażeniu 50 31 29 36
Zużycie paliwa 30 22 24 22
Wyposażenie – komfort 40 20 22 20
Wyp. – bezpieczeństwo 30 17 18 17
Ubezpieczenia 10 7 7 8
Gwarancja 15 10 8 10
Przeglądy 10 10 10 9
Suma punktów 185 117 118 122
Wynik końcowy 585 447 447 421
Miejsce w teście  1. 1. 3.

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

 Foto: Auto Świat

Brawa dla Audi, BMW i Land Rovera! Ale za co tak dla wszystkich? Już wyjaśniamy. Dla Audi za uczciwe spalanie katalogowe, które wynosi tyle, ile uzyskaliśmy w naszym teście. Dla BMW, bo pali o litr mniej od rywali. A dla Land Rovera za to, że mimo ogromnej masy samochodu uzyskał w teście zużycie paliwa na poziomie znacznie lżejszego Audi. Ciekawe, co by było, gdyby zamienić w nich silniki...

Audi Q3 40 TDI quattro, BMW X1 xDrive20d, Range Rover Evoque D150 AWD - podsumowanie

Audi czy BMW? A może jednak Land Rover? Wynik naszego porównania jest podpowiedzią, jakie są mocne strony poszczególnych aut, ale tak naprawdę nie rozstrzyga sprawy. Każdy z tych SUV--ów premium ma predyspozycje, by być autem marzeń. X1, bo ze swoim poręcznym prowadzeniem podtrzymuje dobre tradycje BMW. Q3, bo daje poczucie technicznego wyrafinowania. Evoque, bo ma czar prawdziwego Range’a. Szkoda tylko, że wszystkie z nich mają też ceny aut marzeń.

A który z tych SUV-ów jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!