- 394-konna hybryda plug-in występuje w serii 7, X5 i teraz też w „5-ce” – ale tylko w sedanie
- Z nienaładowanym akumulatorem, w trybie hybrydowym, 545e zużyło na naszej pętli pomiarowej średnio 8,1 l/100 km
- 545e jest o ok. 200 kg cięższe od benzynowego 540i
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Sześciocylindrowa hybryda plug-in to w tej klasie coś wyjątkowego. Konkurencyjne sedany łączą silniki elektryczne tylko z 4-cylindrowymi jednostkami – Volvo S90 T8 ma nawet więcej mocy niż BMW 545e, ale osiągi, harmonia pracy układu czy przyjemność prowadzenia są gorsze. Do tego seria 5 zużyła w naszym teście mniej i ma większy zasięg. Swój 394-konny system napędu „5-ka” przejęła z dużo cięższych serii 7 i X5 i jest on dostępny tylko w limuzynie – Touringowi muszą wystarczyć 2-litrowe 520e i 530e.
Akumulator trakcyjny jest w 545e o połowę mniejszy niż u „dawcy”, czyli X5 45e, ma 11,15 kWh pojemności netto – większy by się nie zmieścił, a i tak tracimy tu aż 120 l pojemności bagażnika względem np. 530d. Z obiecanych 57 km zasięgu na prądzie udało mi się w mieście przejechać 43 km (13°C, śr. prędk. 33 km/h). Na plus: niezależnie od wybranego trybu napęd trafia na wszystkie koła, a 109-konny elektryk pozwala się rozpędzić do 140 km/h.
Gdy kończy się prąd i układ przechodzi w tryb hybrydowy, ciszę elektryka przerywa szmer rzędowej „szóstki” – komfort akustyczny pozostaje bardzo wysoki, a wzmocnienie brzmienia silnika można regulować niezależnie od trybu jazdy. Jednostki harmonijnie się uzupełniają, system dąży do jak najczęstszej jazdy na elektryku i wspomaga się danymi z nawigacji. Przy niższych prędkościach i gdy spalinówka oraz przekładnia są niedogrzane, zdarzają się lekkie szarpnięcia. Po odpuszczeniu gazu układ rekuperuje energię kinetyczną, natomiast gdy aktywny jest tryb Eco Pro, system przełącza w takiej sytuacji na żeglowanie.
BMW 545e xDrive – ile pali kiedy się nie ładuje akumulatora?
Z nienaładowanym akumulatorem BMW 545e zużyło na naszej pętli pomiarowej średnio 8,1 l/100 km (doliczając odcinek na prądzie, wyszłoby 6,5 l/100 km). W mieście potrzebuje między 9 a 12 l, na ekspresówce 7,4 l, na drodze krajowej 6,2 l, a na autostradzie 8,5 l/100 km. Jeśli w czasie jazdy z prędkością 120-140 km/h aktywuje się funkcję ładowania baterii (np. przed dojazdem do miasta), czyli Battery Control, zużycie skoczy do 12,5 l/100 km – na odcinku 49 km udało się doładować akumulator od niemal zera do ok. 70 proc.
Nawet w domyślnym trybie hybrydowym BMW 545e jest bardzo zrywne, potężnie ciągnie od niskich obrotów – do dyspozycji jest 600 Nm. W Sporcie robi się już mocno wyrywne. Skrzynia, mająca swój osobny program sportowy, zawsze pracuje bezbłędnie. Według moich pomiarów 545e z Launch Control sprintuje 0-100 km/h w 4,3 s – to wynik w rejonach 560-konnego M5 F10!
Napęd na 4 koła pozwala przy uśpionym dsc nawet zarzucać tyłem. Prowadzenie oczywiście nie jest tak sportowe, jak w „M-ce”, i czuć też, że BMW 545e jest o ok. 200 kg cięższe od benzynowego 540i, ale mimo to daje sporo frajdy przy szybkiej jeździe. Układ kierowniczy ze skrętną tylną osią działa naturalnie i precyzyjnie, a zawieszenie świetnie łączy komfort z czuciem drogi. Tłumienie nierówności nieco psują niskoprofilowe opony typu run flat.
BMW 545e xDrive – to nam sie podoba
- Mimo wysokiej masy przekonujące prowadzenie
- Harmonijna praca hybrydy
- Wygodna obsługa
- Rewelacyjne osiągi
BMW 545e xDrive – to nam się nie podoba
- E-zasięg o 14 km mniejszy niż wg WLTP
- Ładowarka ma tylko 3,7 kW
- Run flaty pogarszają komfort jazdy
- Mniejsze bagażnik i bak (w porównaniu z wersjami z konwencjonalnym napędem)
BMW 545e xDrive – nasza opinia
To najprzyjemniejsza i najszybsza hybryda w swojej klasie – rzędowa „szóstka” robi robotę. Czy jest idealna, zależy od profilu użytkowania: jeśli dziennie pokonujesz niewiele więcej niż 40 km i masz satysfakcję z ograniczania emisji (i np. panele fotowoltaiczne na dachu swojego domu), ale lubisz też czasem pojechać szybciej i dalej – 545e jest dla ciebie. OCENA: 5-
BMW 545e xDrive – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
BMW 545e xDrive – wyniki testu
0-50 km/h | 1,6 s |
0-100 km/h | 4,3 s |
0-130 km/h | 6,8 s |
0-160 km/h | 10,1 s |
60-100 km/h | 2,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2033/572 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 12,4/12,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 37,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 38,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt. | prądu) | 8,1 l | 23,9 kWh/100 km |
Zasięg na benzynie | prądzie | 570 | 43 km |
BMW 545e xDrive – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R6/24 + elektryczny |
Ustawienie silników | wzdłużnie z przodu |
Pojemność skokowa | 2998 cm3 |
Moc maksymalna | 286 KM/5000 obr./min + 109 KM |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm/1600 obr./min + 265 Nm |
Łączne moc/moment systemu hybryd. | 394 KM/600 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 8b |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h | 4,5 s |
Prędkość maks. | 250 km/h (elektr.: 140 km/h) |
Zużycie wg WLTP (95 okt. i prądu) | 2,3 l i 16,3 kWh/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 53 g/km |
Pojemność akumulatora | 11,15 kWh (netto) |
Zasięg na prądzie wg WLTP | 57 km |
Czas ładowania AC 3,7 kW (0-100 proc.) | 3 godz 36 min |
Pojemność bagażnika | 410 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 46 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli PZero RSC MOE |
Rozmiar opon (przód | tył) | 245/35 R 20 | 275/30 R 20 |
BMW 545e xDrive – wyposażenie
Wersja | 545e Limuzyna |
Reflektory LED/laserowe | S/9600 zł |
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowa | S/2700 zł |
Nawigacja online | S |
Head-up | 6300 zł |
Audio Harman Kardon Surround | 5300 zł |
Pakiet M | 28 300 zł |
Skóra z merynosów | 22 500 zł |
Adapt. zawieszenie/skrętna tylna oś | 3600/6000 zł |
Lakier Individual (Aegean Blue) | 26 400 zł |
Alufelgi 20-calowe | 11 500 zł |
BMW 545e xDrive – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej | 327 600 zł |
Cena testowanego auta | 507 300 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań |
Z nienaładowanym akumulatorem 545e zużyło na naszej pętli pomiarowej średnio 8,1 l/100 km (doliczając odcinek na prądzie, wyszłoby 6,5 l/100 km).
Napęd na 4 koła pozwala przy uśpionym DSC nawet zarzucać tyłem.
Układ kierowniczy ze skrętną tylną osią działa naturalnie i precyzyjnie, a zawieszenie świetnie łączy komfort z czuciem drogi.
Tłumienie nierówności nieco psują niskoprofilowe opony typu run flat.
Gniazdo ładowania na lewym błotniku, wygodne bo bez dodatkowej zaślepki, którą trzeba wyjmować po otwarciu klapki.
Pokładowa ładowarka ma tylko 3,6 kW – zakupy w centrum handlowym nie wystarczą, by doładować auto od zera na „full”.
Status ładowania można podejrzeć na kluczyku lub aplikacji na smartfonie.
Łącznie 7 trybów jazdy: Adaptive, Sport, Sport Individual, Hybrid, Eco Pro, Electric i Battery Control
Sport Individual umożliwia ustawienie charakterystyki każdego z podzespołów.
W trybie ładowania akumulatora z silnika spalinowego (Battery Control) można ustawić docelowy poziom naładowania bądź zablokować rezerwę.
Sprawdzony i funkcjonalny layout deski rozdzielczej BMW z wysoko ustawionym ekranem (dotykowym) i panelem klimy z pokrętłami. Szkoda, że ta koncepcja już odchodzi do lamusa, bo sprawdza się świetnie i najmniej odwraca uwagę od prowadzenia. Skórzane obszycia czynią atmosferę luksusu kompletną.
iDrive w wydaniu, w jakim go najbardziej lubimy.
Podłoga jest wyżej niż w innych „5-kach”, pojemność o 120 l mniejsza.
Pod podłogą jest miejsce na kable ładowania – ta przestrzeń wlicza się do pojemności 410 l. Podłogę da się też obniżyć, ale powstaje wówczas nierówność.
Superprzyjemne fotele komfortowe (6100 zł) z łamanym oparciem i zaginanymi zagłówkami.
W trybie Sport boczki foteli mogą się automatycznie zacieśniać.
Dużo miejsca na kolana, ale relatywnie niewielka odległość między podłogą a siedziskiem.
Czterostrefowa klimatyzacja kosztuje 2700 zł ekstra.
545e jest bardzo zrywne, potężnie ciągnie od niskich obrotów – do dyspozycji jest łącznie 600 Nm. Rzędowa szóstka ma bardzo wysoka kulturę pracy.
Wzmocnienie brzmienia napędu można regulować.
Zaawansowane parkowanie: czytelne kamery, wizualizacja przeszkód, funkcja automatycznego parkowania i cofania na odcinku ostatnio przejechanych 50 m.
Sterowanie gestami to fajny gadżet, ale kamera umieszczona w podsufitce nie zawsze idealnie rozpoznaje gesty – trzeba trochę poćwiczyć. Lepiej by było, gdyby BMW wreszcie wprowadziło sterowanie głosowe w języku polskim...