- 394-konna hybryda plug-in występuje w serii 7, X5 i teraz też w „5-ce” – ale tylko w sedanie
- Z nienaładowanym akumulatorem, w trybie hybrydowym, 545e zużyło na naszej pętli pomiarowej średnio 8,1 l/100 km
- 545e jest o ok. 200 kg cięższe od benzynowego 540i
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Sześciocylindrowa hybryda plug-in to w tej klasie coś wyjątkowego. Konkurencyjne sedany łączą silniki elektryczne tylko z 4-cylindrowymi jednostkami – Volvo S90 T8 ma nawet więcej mocy niż BMW 545e, ale osiągi, harmonia pracy układu czy przyjemność prowadzenia są gorsze. Do tego seria 5 zużyła w naszym teście mniej i ma większy zasięg. Swój 394-konny system napędu „5-ka” przejęła z dużo cięższych serii 7 i X5 i jest on dostępny tylko w limuzynie – Touringowi muszą wystarczyć 2-litrowe 520e i 530e.
Akumulator trakcyjny jest w 545e o połowę mniejszy niż u „dawcy”, czyli X5 45e, ma 11,15 kWh pojemności netto – większy by się nie zmieścił, a i tak tracimy tu aż 120 l pojemności bagażnika względem np. 530d. Z obiecanych 57 km zasięgu na prądzie udało mi się w mieście przejechać 43 km (13°C, śr. prędk. 33 km/h). Na plus: niezależnie od wybranego trybu napęd trafia na wszystkie koła, a 109-konny elektryk pozwala się rozpędzić do 140 km/h.
Gdy kończy się prąd i układ przechodzi w tryb hybrydowy, ciszę elektryka przerywa szmer rzędowej „szóstki” – komfort akustyczny pozostaje bardzo wysoki, a wzmocnienie brzmienia silnika można regulować niezależnie od trybu jazdy. Jednostki harmonijnie się uzupełniają, system dąży do jak najczęstszej jazdy na elektryku i wspomaga się danymi z nawigacji. Przy niższych prędkościach i gdy spalinówka oraz przekładnia są niedogrzane, zdarzają się lekkie szarpnięcia. Po odpuszczeniu gazu układ rekuperuje energię kinetyczną, natomiast gdy aktywny jest tryb Eco Pro, system przełącza w takiej sytuacji na żeglowanie.
BMW 545e xDrive – ile pali kiedy się nie ładuje akumulatora?
Z nienaładowanym akumulatorem BMW 545e zużyło na naszej pętli pomiarowej średnio 8,1 l/100 km (doliczając odcinek na prądzie, wyszłoby 6,5 l/100 km). W mieście potrzebuje między 9 a 12 l, na ekspresówce 7,4 l, na drodze krajowej 6,2 l, a na autostradzie 8,5 l/100 km. Jeśli w czasie jazdy z prędkością 120-140 km/h aktywuje się funkcję ładowania baterii (np. przed dojazdem do miasta), czyli Battery Control, zużycie skoczy do 12,5 l/100 km – na odcinku 49 km udało się doładować akumulator od niemal zera do ok. 70 proc.
Nawet w domyślnym trybie hybrydowym BMW 545e jest bardzo zrywne, potężnie ciągnie od niskich obrotów – do dyspozycji jest 600 Nm. W Sporcie robi się już mocno wyrywne. Skrzynia, mająca swój osobny program sportowy, zawsze pracuje bezbłędnie. Według moich pomiarów 545e z Launch Control sprintuje 0-100 km/h w 4,3 s – to wynik w rejonach 560-konnego M5 F10!
Napęd na 4 koła pozwala przy uśpionym dsc nawet zarzucać tyłem. Prowadzenie oczywiście nie jest tak sportowe, jak w „M-ce”, i czuć też, że BMW 545e jest o ok. 200 kg cięższe od benzynowego 540i, ale mimo to daje sporo frajdy przy szybkiej jeździe. Układ kierowniczy ze skrętną tylną osią działa naturalnie i precyzyjnie, a zawieszenie świetnie łączy komfort z czuciem drogi. Tłumienie nierówności nieco psują niskoprofilowe opony typu run flat.
BMW 545e xDrive – to nam sie podoba
- Mimo wysokiej masy przekonujące prowadzenie
- Harmonijna praca hybrydy
- Wygodna obsługa
- Rewelacyjne osiągi
BMW 545e xDrive – to nam się nie podoba
- E-zasięg o 14 km mniejszy niż wg WLTP
- Ładowarka ma tylko 3,7 kW
- Run flaty pogarszają komfort jazdy
- Mniejsze bagażnik i bak (w porównaniu z wersjami z konwencjonalnym napędem)
BMW 545e xDrive – nasza opinia
To najprzyjemniejsza i najszybsza hybryda w swojej klasie – rzędowa „szóstka” robi robotę. Czy jest idealna, zależy od profilu użytkowania: jeśli dziennie pokonujesz niewiele więcej niż 40 km i masz satysfakcję z ograniczania emisji (i np. panele fotowoltaiczne na dachu swojego domu), ale lubisz też czasem pojechać szybciej i dalej – 545e jest dla ciebie. OCENA: 5-
BMW 545e xDrive – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
BMW 545e xDrive – wyniki testu
0-50 km/h | 1,6 s |
0-100 km/h | 4,3 s |
0-130 km/h | 6,8 s |
0-160 km/h | 10,1 s |
60-100 km/h | 2,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2033/572 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 50/50 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 12,4/12,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 37,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 38,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt. | prądu) | 8,1 l | 23,9 kWh/100 km |
Zasięg na benzynie | prądzie | 570 | 43 km |
BMW 545e xDrive – dane techniczne (producenta)
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R6/24 + elektryczny |
Ustawienie silników | wzdłużnie z przodu |
Pojemność skokowa | 2998 cm3 |
Moc maksymalna | 286 KM/5000 obr./min + 109 KM |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm/1600 obr./min + 265 Nm |
Łączne moc/moment systemu hybryd. | 394 KM/600 Nm |
Skrzynia biegów | aut. 8b |
Napęd | 4x4 |
0-100 km/h | 4,5 s |
Prędkość maks. | 250 km/h (elektr.: 140 km/h) |
Zużycie wg WLTP (95 okt. i prądu) | 2,3 l i 16,3 kWh/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 53 g/km |
Pojemność akumulatora | 11,15 kWh (netto) |
Zasięg na prądzie wg WLTP | 57 km |
Czas ładowania AC 3,7 kW (0-100 proc.) | 3 godz 36 min |
Pojemność bagażnika | 410 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 46 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli PZero RSC MOE |
Rozmiar opon (przód | tył) | 245/35 R 20 | 275/30 R 20 |
BMW 545e xDrive – wyposażenie
Wersja | 545e Limuzyna |
Reflektory LED/laserowe | S/9600 zł |
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowa | S/2700 zł |
Nawigacja online | S |
Head-up | 6300 zł |
Audio Harman Kardon Surround | 5300 zł |
Pakiet M | 28 300 zł |
Skóra z merynosów | 22 500 zł |
Adapt. zawieszenie/skrętna tylna oś | 3600/6000 zł |
Lakier Individual (Aegean Blue) | 26 400 zł |
Alufelgi 20-calowe | 11 500 zł |
BMW 545e xDrive – ceny i gwarancja
Cena podst. wersji silnikowej | 327 600 zł |
Cena testowanego auta | 507 300 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań |