Auto Świat EV Testy BMW 545e xDrive – połączenie doskonałości?

BMW 545e xDrive – połączenie doskonałości?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Z jednej strony aksamitna rzędowa „szóstka” i osiągi na poziomie M5 sprzed kilku lat, z drugiej – możliwość codziennej jazdy na prądzie. Czy hybrydowe BMW 545e to „5-ka” idealna?

BMW 545e xDrive (2021, G30 LCI)
Zobacz galerię (26)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
BMW 545e xDrive (2021, G30 LCI)
  • 394-konna hybryda plug-in występuje w serii 7, X5 i teraz też w „5-ce” – ale tylko w sedanie
  • Z nienaładowanym akumulatorem, w trybie hybrydowym, 545e zużyło na naszej pętli pomiarowej średnio 8,1 l/100 km
  • 545e jest o ok. 200 kg cięższe od benzynowego 540i
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Sześciocylindrowa hybryda plug-in to w tej klasie coś wyjątkowego. Konkurencyjne sedany łączą silniki elektryczne tylko z 4-cylindrowymi jednostkami – Volvo S90 T8 ma nawet więcej mocy niż BMW 545e, ale osiągi, harmonia pracy układu czy przyjemność prowadzenia są gorsze. Do tego seria 5 zużyła w naszym teście mniej i ma większy zasięg. Swój 394-konny system napędu „5-ka” przejęła z dużo cięższych serii 7 i X5 i jest on dostępny tylko w limuzynie – Touringowi muszą wystarczyć 2-litrowe 520e i 530e.

Akumulator trakcyjny jest w 545e o połowę mniejszy niż u „dawcy”, czyli X5 45e, ma 11,15 kWh pojemności netto – większy by się nie zmieścił, a i tak tracimy tu aż 120 l pojemności bagażnika względem np. 530d. Z obiecanych 57 km zasięgu na prądzie udało mi się w mieście przejechać 43 km (13°C, śr. prędk. 33 km/h). Na plus: niezależnie od wybranego trybu napęd trafia na wszystkie koła, a 109-konny elektryk pozwala się rozpędzić do 140 km/h.

Przeczytaj też:

Gdy kończy się prąd i układ przechodzi w tryb hybrydowy, ciszę elektryka przerywa szmer rzędowej „szóstki” – komfort akustyczny pozostaje bardzo wysoki, a wzmocnienie brzmienia silnika można regulować niezależnie od trybu jazdy. Jednostki harmonijnie się uzupełniają, system dąży do jak najczęstszej jazdy na elektryku i wspomaga się danymi z nawigacji. Przy niższych prędkościach i gdy spalinówka oraz przekładnia są niedogrzane, zdarzają się lekkie szarpnięcia. Po odpuszczeniu gazu układ rekuperuje energię kinetyczną, natomiast gdy aktywny jest tryb Eco Pro, system przełącza w takiej sytuacji na żeglowanie.

BMW 545e xDrive – ile pali kiedy się nie ładuje akumulatora?

Z nienaładowanym akumulatorem BMW 545e zużyło na naszej pętli pomiarowej średnio 8,1 l/100 km (doliczając odcinek na prądzie, wyszłoby 6,5 l/100 km). W mieście potrzebuje między 9 a 12 l, na ekspresówce 7,4 l, na drodze krajowej 6,2 l, a na autostradzie 8,5 l/100 km. Jeśli w czasie jazdy z prędkością 120-140 km/h aktywuje się funkcję ładowania baterii (np. przed dojazdem do miasta), czyli Battery Control, zużycie skoczy do 12,5 l/100 km – na odcinku 49 km udało się doładować akumulator od niemal zera do ok. 70 proc.

Nawet w domyślnym trybie hybrydowym BMW 545e jest bardzo zrywne, potężnie ciągnie od niskich obrotów – do dyspozycji jest 600 Nm. W Sporcie robi się już mocno wyrywne. Skrzynia, mająca swój osobny program sportowy, zawsze pracuje bezbłędnie. Według moich pomiarów 545e z Launch Control sprintuje 0-100 km/h w 4,3 s – to wynik w rejonach 560-konnego M5 F10!

Napęd na 4 koła pozwala przy uśpionym dsc nawet zarzucać tyłem. Prowadzenie oczywiście nie jest tak sportowe, jak w „M-ce”, i czuć też, że BMW 545e jest o ok. 200 kg cięższe od benzynowego 540i, ale mimo to daje sporo frajdy przy szybkiej jeździe. Układ kierowniczy ze skrętną tylną osią działa naturalnie i precyzyjnie, a zawieszenie świetnie łączy komfort z czuciem drogi. Tłumienie nierówności nieco psują niskoprofilowe opony typu run flat.

BMW 545e xDrive – to nam sie podoba

  • Mimo wysokiej masy przekonujące prowadzenie
  • Harmonijna praca hybrydy
  • Wygodna obsługa
  • Rewelacyjne osiągi

BMW 545e xDrive – to nam się nie podoba

  • E-zasięg o 14 km mniejszy niż wg WLTP
  • Ładowarka ma tylko 3,7 kW
  • Run flaty pogarszają komfort jazdy
  • Mniejsze bagażnik i bak (w porównaniu z wersjami z konwencjonalnym napędem)

BMW 545e xDrive – nasza opinia

To najprzyjemniejsza i najszybsza hybryda w swojej klasie – rzędowa „szóstka” robi robotę. Czy jest idealna, zależy od profilu użytkowania: jeśli dziennie pokonujesz niewiele więcej niż 40 km i masz satysfakcję z ograniczania emisji (i np. panele fotowoltaiczne na dachu swojego domu), ale lubisz też czasem pojechać szybciej i dalej – 545e jest dla ciebie. OCENA: 5-

BMW 545e xDrive – wymiary

BMW serii 5 – wymiary
BMW serii 5 – wymiaryŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

BMW 545e xDrive – wyniki testu

0-50 km/h1,6 s
0-100 km/h4,3 s
0-130 km/h6,8 s
0-160 km/h10,1 s
60-100 km/h2,2 s (aut.)
80-120 km/h2,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2033/572 kg
Rozdział masy (przód/tył)50/50 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)12,4/12,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)37,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)38,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h53 dB (A)
przy 100 km/h60 dB (A)
przy 130 km/h66 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt. | prądu)8,1 l | 23,9 kWh/100 km
Zasięg na benzynie | prądzie570 | 43 km

BMW 545e xDrive – dane techniczne (producenta)

Silniki: typ/cylindry/zaworyt.benz./R6/24 + elektryczny
Ustawienie silnikówwzdłużnie z przodu
Pojemność skokowa2998 cm3
Moc maksymalna286 KM/5000 obr./min + 109 KM
Maks. moment obrotowy450 Nm/1600 obr./min + 265 Nm
Łączne moc/moment systemu hybryd.394 KM/600 Nm
Skrzynia biegówaut. 8b
Napęd4x4
0-100 km/h4,5 s
Prędkość maks.250 km/h (elektr.: 140 km/h)
Zużycie wg WLTP (95 okt. i prądu)2,3 l i 16,3 kWh/100 km
Emisja CO2 wg WLTP53 g/km
Pojemność akumulatora11,15 kWh (netto)
Zasięg na prądzie wg WLTP57 km
Czas ładowania AC 3,7 kW (0-100 proc.)3 godz 36 min
Pojemność bagażnika410 l
Pojemność zbiornika paliwa46 l
Marka i model opon test. autaPirelli PZero RSC MOE
Rozmiar opon (przód | tył)245/35 R 20 | 275/30 R 20

BMW 545e xDrive – wyposażenie

Wersja545e Limuzyna
Reflektory LED/laseroweS/9600 zł
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowaS/2700 zł
Nawigacja onlineS
Head-up6300 zł
Audio Harman Kardon Surround 5300 zł
Pakiet M28 300 zł
Skóra z merynosów22 500 zł
Adapt. zawieszenie/skrętna tylna oś3600/6000 zł
Lakier Individual (Aegean Blue)26 400 zł
Alufelgi 20-calowe11 500 zł

BMW 545e xDrive – ceny i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej327 600 zł
Cena testowanego auta507 300 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądywg wskazań
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński