• Ci, którzy dadzą szansę „szóstce”, szybko staną się ambasadorami tego nieszablonowego GT
  • Przyszłość tego modelu, niestety, stoi pod znakiem zapytania, bo klienci oczywiście wolą SUV-y – m.in. z rynków USA i Wielkiej Brytanii „szóstka” już została wycofana
  • Z tyłu siedzi się wygodniej niż w serii 7, jest też więcej przestrzeni

Dobrze poinformowane źródła twierdzą, że seria 5 GT (czyli poprzednik obecnej „6-ki” GT) to „dziecko” Norberta Reithofera – prezesa BMW w latach 2006-2015, obecnie szefa rady nadzorczej tej firmy, z którą jest związany od 1987 r. Człowieka skromnego, ale wpływowego. Może nie jest uosobieniem szarej eminencji, ale można się doszukiwać podobieństw między jego charakterem, a autem, które ponoć było jego oczkiem w głowie.

Seria 6 nie jest na pokaz ani pierwsza do gonienia trendów – rzecz dziś w klasie premium rzadka. Osobom, które chcą wyraźniej podkreślić swój status lub być na czasie, w tym budżecie prędzej podpasują X5, X6 czy serie 7 i 8. Natomiast ci, którzy dadzą szansę „6-ce” GT, szybko staną się jej ambasadorami.

W minionym roku seria 6 przeszła face lifting – jako bliska krewna „piątki” otrzymała analogiczne zmiany. Wyostrzył się wygląd reflektorów, które teraz mogą mieć laserowe „długie” (o zasięgu aż 650 m). Zaktualizowano multimedia do najnowszego systemu BMW OS 7, który umożliwia m.in. zdalne „update’y”, więcej potrafią też układy asystujące (m.in. asystent skrzyżowań, automatyczne cofanie na ostatnio pokonanych 50 m). Dostępna jest także funkcja wideorejestratora dla wbudowanych kamer parkowania i nareszcie pojawił się Android Auto, który wraz z CarPlayem funkcjonuje bezprzewodowo i jest seryjny.

Najbardziej cieszy jednak to, że tym niezwykle rozbudowanym wachlarzem funkcji wygodnie się steruje – ergonomiczne pokrętło iDrive z dotykowym polem uzupełniają: wysoko ustawiony dotykowy ekran, mądrze rozplanowane przyciski (w tym siedem, którym można przyporządkować swoje „skróty”) i opcjonalne rozpoznawanie gestów. Kuleje tylko sterowanie głosowe, które nadal nie jest dostępne w języku polskim. Systemy asystujące dają się precyzyjnie regulować, tak by faktycznie wspierały kierowcę, a nie go irytowały i zbędnie pouczały.

BMW 640i xDrive GT – nastawione na komfortowe podróże

Podczas jazdy 640i GT otacza swoich gości aurą niezwykłego odprężenia – niezależnie od zajmowanych miejsc. Tylna kanapa jest wyprofilowana o wiele wygodniej niż w serii 5, siedzi się świetnie podpartym. Poczucie przestrzeni przebija nawet to z serii 7 (która ma niżej poprowadzony dach), i tak samo można tu mieć jaśki na zagłówkach, będące komfortową kropką nad i. Dzięki wyższemu nadwoziu niż w limuzynach do serii 6 GT też wygodniej się wsiada. Mimo bezramkowych szyb kabina jest świetnie wyciszona – słychać tylko aksamitny szmer rzędowej „szóstki”.

BMW 640i xDrive GT – rzędowa „szóstka” z miękką hybrydą

Trzylitrowa benzyna pracuje teraz w układzie 48-woltowej miękkiej hybrydy. Rozwija 333 KM, a powiększony rozrusznik-generator dorzuca do tego 11 KM. Daje to możliwość „żeglowania” z wyłączonym silnikiem w zakresie 25-160 km/h, a poniżej 15 km/h do akcji wkracza bardzo płynny i szybki start-stop. Co ciekawe, tego systemu nie da się już wyłączyć guzikiem, lecz jedynie przez aktywację trybu Sport. „Automat” 8-biegowy pracuje bez najmniejszych zarzutów, jest szybki oraz harmonijnie zgrany z silnikiem. W autostradowej podróży, do której 6 GT jest stworzone, z baku ubywa 9 l co 100 km, w mieście – 11-14 l.

Z opcjonalnym układem jezdnym Executive Drive (adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne i aktywne stabilizatory) oraz układem skrętnych tylnych kół 640i GT potrafi poruszać się bardzo komfortowo, jak i zwinnie. To nie jest ociężały, bujający się okręt, lecz zwarty i uczciwie komunikujący się z kierowcą wóz, który w trybie Sport budzi dynamicznego ducha, sprintuje w 5,4 s 0-100 km/h i pozwala pogonić niejednego hot hatcha. Porusza się przy tym lżej i naturalniej niż SUV-y tej kategorii wagowej, a unoszone zawieszenie i napęd na cztery koła pozwalają równie spokojnie docierać np. do narciarskich kurortów.

BMW 640i xDrive GT – nasza opinia

Seria 6 GT to nietypowy, ale mimo to konserwatywny model, praktycznie niemający konkurencji. Jego przyszłość, niestety, stoi pod znakiem zapytania, bo klienci oczywiście wolą SUV-y – m.in. z rynków USA i Wielkiej Brytanii „szóstka” już została wycofana. Szkoda, bo to intrygująca i bardzo udana alternatywa dla serii 5, X6 czy nawet 7. Pozwala czwórce dorosłych z naprawdę dużym bagażem podróżować niezwykle odprężająco. W wersji 640i daje też w razie potrzeby pobudzającą dawkę emocji, choć 6-cylindrowy diesel chyba jeszcze lepiej pasowałby do charakteru tego nieszablonowego GT. Naprawdę fajne i niedoceniane auto.

Ocena: 5+

BMW 640i xDrive GT – wymiary

BMW serii 6 GT – wymiary Foto: Auto Świat
BMW serii 6 GT – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

BMW 640i xDrive GT – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory turbobenzynowy/R6/24 + elektr.
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 2998 cm3
Maksymalna moc 333 KM/5500 obr. + 11 KM
Maks. moment obrotowy 450 Nm/1600-4800 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8b
Napęd 4x4
Marka i model opon Pirelli Sottozero Runflat
Rozmiar opon (przód | tył) 245/40 R 20 | 275/35 R 20
Masa własna/ładowność 1910/665 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez 2100/750 kg
Pojemność bagażnika 600-1800 l
Pojemność zbiornika paliwa 68 l

BMW 640i xDrive GT – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,4 s
Spalanie wg WLTP, cykl mieszany 8,7 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość niska 12,7 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość średnia 9,0 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość wysoka 7,6 l/100 km
Spalanie wg WLTP, prędkość bardzo wysoka 8,1 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany 199 g/km
Teoretyczny zasięg 780 km
Minimalna średnica zawracania 12,5/12,5 m

BMW 640i xDrive GT – wyposażenie

Wersja 640i xDrive GT
Reflektory matrycowe LED-laser 4790 zł
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowa S/2640 zł
System multimedialny/nawigacja S/S
Apple CarPlay i Android Auto S
Wirtualne zegary/head-up S/6220 zł
Nagłośnienie Bowers & Wilkins 22 250 zł
Skrętna tylna oś 5990 zł
Zawieszenie Executive Drive 18 660 zł
Adapt. tempomat, asyst. kierowania, martwego pola, omijania, pasa ruchu 12 920 zł**
Pakiet sportowy M 27 760 zł
Lakier metalizowany 11 250 zł
20-calowe alufelgi 12 680 zł

BMW 640i xDrive GT – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 335 700 zł
Cena testowanego egzemplarza 542 520 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/2 lata

**pakiet systemów asystujących Professional