EV Testy 300 km zasięgu za 300 tys. zł. Chcecie takich aut elektrycznych?

300 km zasięgu za 300 tys. zł. Chcecie takich aut elektrycznych?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Volkswagen planował i planuje ekspansję na nowo tworzonym rynku popularnych samochodów elektrycznych. I dotąd poczynał sobie dość swobodnie ze względu na ograniczoną konkurencję. Aż tu nagle... Bum! Hyundai kontratakuje z mocą tornada!

Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Hyundai Ioniq 5 i Volkswagen ID.4 - porównanie rodzinnych elektrycznych SUV-ów
  • Miało być superelektryzująco — i będzie, ale po części wyszło jak zwykle: w naszym teście, po sprawdzeniu zużycia energii, elektryki uzyskały bardzo mizerne zasięgi. A przecież to rodzinne SUV-y, które kupuje się na długie trasy...
  • Hyundaia można doładować w zaledwie 18 minut, Volkswagen potrzebuje na to około 38 minut. Tylko, że... Ładowarka musi dysponować ogromną mocą: 220 kW dla Hyundaia i 125 kW dla VW. Widzieliście taką w gdzieś pobliżu?
  • Koreański konkurent, którego niespodziewanie Hyundai wyciągnął z kapelusza, deklasuje niemieckiego rywala zaskakująco dobrą dynamiką napędu, a zużycie energii nie jest wyższe
  • Oba samochody są bardzo ciężkie — ważą ponad dwie tony — jednak jedno z aut jest o 174 kg lżejsze od drugiego. Domyślacie się, które?
  • Konfrontacja użyteczności (zasięg) z kosztami (cena zakupu) każe zadać pytanie, czy to już dobry moment na unijne forsowanie napędu elektrycznego...
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

SUV i diesel – niedawno sąsiedztwo tych wyrazów było tak oczywiste, jak pierogi z kapustą czy ziemniaki z masłem. Teraz jednak urzędnicy Unii Europejskiej stwierdzili, że diesle są złe, chociaż stały się czystsze, oszczędniejsze niż kiedykolwiek i nadal przyczyniają się do redukcji śladu węglowego motoryzacji. Napędzane nimi SUV-y potrafią palić mniej od miejskich aut benzynowych. Ale europejski zielony ład jest bezlitosny – to nieistotne, że auta elektryczne są jeszcze upiornie drogie w przeliczeniu na zapewniany mizerny zasięg. Motoryzacja ma odejść od spalania węglowodorów. Kropka.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski