- Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
- Testowane Q4 napędzane jest dwoma elektrycznymi silnikami, które łącznie generują 299 KM oraz 460 NM i napędzają cztery koła
- Samochód ma na pokładzie akumulator o pojemności netto 76,6 kWh, na którym można przejechać maksymalnie 521 km
- Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattro kosztuje minimum 298 220 zł, a testowany egzemplarz wraz z opcjami to wydatek 418 620 zł
Audi Q4 Sportback e-tron testowaliśmy przez około dwa miesiące. Nie jest to wprawdzie długi okres i nie pokonaliśmy nim wyjątkowo dużego dystansu, ale czas spędzony z tym autem wystarczył, żeby sprawdzić je w wielu warunkach.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
SUV napędzane jest dwoma elektrycznymi silniki kami generującymi 299 KM oraz 460 Nm. Dzięki temu rozpędza się od 0 do 100 km/h po 6,2 s, a jego prędkość maksymalna to 180 km/h. Takie osiągi sprawiają, że samochodem można przemieszczać się sprawnie nie tylko w mieście, lecz także drogami ekspresowymi czy autostradami.
Jednak w przypadku elektrycznego modelu osiągi, choć cieszą, to schodzą na drugi plan. Co z tego, że mamy dużą moc i możemy jeździć dynamicznie, skoro można nam na to nie pozwolić niedobór energii w akumulatorze…
Dlatego w przypadku tego modelu skupiliśmy się w dużej mierze na rzeczywistym zużyciu prądu. Na tym, jaki jest prawdziwy zasięg pojazdu, a tym samym przekonaliśmy się, czy Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro to model wyłącznie do jazdy po mieście, czy może sprawdzi się także podczas dalekich wyjazdów.
Nie dziwcie się zatem, że aż dwie części testu poświęcone były urlopowym dalekim wyjazdom. Podczas jednej z takich podróży redaktor Krzysztof Grabek pojechał do Wiednia.
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro – tak spisuje się na trasie
Niby niedaleko, ale w przypadku elektrycznego modelu, gdy trzeba planować trasę pod kątem zasięgu oraz dostępności ładowarek, logistyka musi być już dopracowana niemal jak podczas wyprawy Magellana (to gdzie ten postęp?). O tym, jak przebiegała trasa i dlaczego testujący musiał skorzystać z pomocy pani na infolinii operatora jednej z sieci ładowarek, możesz przeczytać tutaj.
Kolejna urlopowa wyprawa i… znowu odbył ją redaktor Grabek. Jednak tym razem skupił się na sprawdzeniu, ile taki wyjazd elektrykiem będzie kosztował. Przekonaj się, czy taka podróż jest tańsza, czy droższa w porównaniu z jazdą spalinowym samochodem.
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro to elektryk, a tego typu modele kojarzą się przede wszystkim z jazdą po mieście. Przecież w takich warunkach nie jest potrzebny duży zasięg, osiągi nie muszą być ponadprzeciętne, a do tego możemy szybciej dotrzeć do celu, bo mamy prawo jeździć pasami przeznaczonymi dla autobusów.
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro – jazda po mieście
Aha, i jeszcze jedno – w centrum miasta parkujemy bezpłatnie. W rolę testującego Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro w mieście wcielił się tym razem redaktor Krzysztof Słomski. Warto przeczytać jego test, bo wnioski, jakie po nim wyciągnął, okazują się zaskakujące.
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro sprawdziliśmy jeszcze pod kątem zużycia energii na ustalonej przez nas trasie testowej. Na tym samym dystansie sprawdziłem m.in. Renault Australa, który był w redakcji na długim dystansie zimą. Nasza trasa wiedzie zarówno w mieście, jak i autostradą oraz drogą ekspresową.
W przypadku Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro na pokładzie mamy akumulatory o pojemności 76,6 kWh netto, a teoretyczny zasięg zależny od warunków, w jakich podróżujemy to 446-521 km. A jak jest w rzeczywistości?
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro – duży zasięg w mieście
Podczas jazdy w mieście, przy średniej prędkości 30 km/h, samochód zużywał 15,6 kWh/100 km. Jak łatwo policzyć, w takich warunkach zasięg wynosi około 490 km. Całkiem nieźle.
Wjeżdżamy na autostradę i jeżeli tylko warunki na to pozwolą, jedziemy z dozwoloną prędkością 140 km/h (średnia podczas testu – 130 km/h). Choć oczywiście częste są sytuacje, gdy musimy zwolnić z powodu mniej dynamicznie jadących kierowców.
Tym razem zużycie energii to 26,1 kWh/100 km. To oznacza, że po naładowaniu do pełna baterii przejedziemy maksymalnie około 290 km. Jednak tak naprawdę musimy liczyć się z zasięgiem, co najwyżej 250 km.
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro – mało kilometrów na autostradzie
Skąd taki pesymizm? Przecież nigdy nie wyjeździmy prądu do końca, a poza tym podczas ładowania w szybkim punkcie zlokalizowanym przy trasie prąd uzupełnia się najczęściej do 80 proc. pojemności baterii.
Sytuacja z zasięgiem poprawia się nieco względem autostrady, gdy wjedziemy na drogę ekspresową. Maksymalna prędkość zmniejsza się do 120 km/h (średnia z testu – 120 km/h), a zużycie prądu wyniosło 21,1 kWh/100 km. Przy takim zapotrzebowaniu na energię zasięg powinien oscylować w granicach 360 km.
- Czytaj także: Sprawdziłem, jak jeździ kompaktowy Opel na prąd
Wreszcie średnie zapotrzebowanie na energię w mieszanym cyklu wyniosło 19,9 kWh/100 km przy średniej prędkości 61 km/h. To oznacza maksymalny zasięg na poziomie 385 km. Test wykonaliśmy przy 16 stopniach Celsjusza, a zatem w optymalnych warunkach dla działania elektrycznych samochodów.
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro – rzeczywiste zużycie energii i zasięg
- Miasto – 15,6 kwh/100 km, 490 km
- Autostrada – 26,1 kWh/100 km, 290 km
- Droga ekspresowa – 21,1 kWh/100 km, 360 km
- Cykl mieszany – 19,9 kWh/100 km, 385 km
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro – nasza opinia
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro sprawdzi się niemal w każdych warunkach, choć w niektórych sytuacjach trzeba uzbroić się w cierpliwość i pogodzić z tym, że nie pokonamy aż tak dużego dystansu po naładowaniu akumulatorów, jaki obiecuje producent.
Test wykazał, że samochód najlepiej spisuje się podczas jazdy w mieście oraz co najwyżej drogami ekspresowymi. Jazda autostradą z maksymalną dozwoloną prędkością oznacza zbyt duże ograniczenie zasięgu.
Jednak niezależnie od wybranej trasy Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 Quattro jest samochodem dynamicznym, a do tego zapewnia wysoki komfort jazdy. Ponadto dzięki pojemnemu bagażnikowi nadaje się na rodzinne eskapady.
Audi Q4 Sportback e-tron – osiągi
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,2 s |
Zużycie prądu (WLTP) średnie | 19,7-16,7 l/100 km |
Teoretyczny zasięg | 446-521 km |
Audi Q4 Sportback e-tron – dane techniczne/cena
Silnik | 2 x elektryczny |
Moc maksymalna | 299 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 460 Nm |
Napęd | 4x4 |
Dł./szer./wys. | 4588/1865/1614 mm |
Rozstaw osi | 2764 mm |
Masa własna | 2215 kg |
Ładowność | 500 kg |
Pojemność bagażnika | 535-1460 l |
Pojemność baterii brutto/netto | 82/76,6 kWh |
Czas ładowania AC/DC | 7,5 godz./36 min (5-80 proc.) |
Cena standardowa/po doposażeniu | 298 220/418 620 zł |