Auto Świat EV Testy Nowy Hyundai Kona Electric ma zasięg ponad 500 km. Już nim jeździłem

Nowy Hyundai Kona Electric ma zasięg ponad 500 km. Już nim jeździłem

W czeskiej fabryce Hyundaia w Noszowicach (kilkanaście kilometrów od polskiej granicy) ruszyła produkcja drugiej generacji Kona Electric. Jako jeden z pierwszych miałem okazję jeździć tym modelem.

Nowy Hyundai Kona Electric
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Roman Dębecki
Nowy Hyundai Kona Electric

Hyundaia Konę drugiej generacji bardzo łatwo odróżnić od obecnie oferowanego modelu – schodzący ma podwójne reflektory, a nowy pojedyncze i bardzo charakterystyczny pas świetlny na całą szerokość maski. Są jeszcze pikselowe zderzaki z przodu i z tyłu. Znacznie trudniej odróżnić wersję elektryczną od spalinowej. Są prawie identyczne – wyróżnikiem "elektryka" jest jedynie klapka kryjąca gniazdo do ładowania, umieszczona na pasie przednim.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowa Kona jest dłuższa o 150 mm od dotychczasowego modelu, na szerokość przybyło jej 25 mm, a na wysokość 5 mm. Rozstaw osi wynosi 2660 mm.

Nowy Hyundai Kona Electric – baterie o większej pojemności. Zasięg do 545 km

Niewidoczne z zewnątrz, ale istotne zmiany to baterie o zwiększonej pojemności, co przełożyło się na zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu. W starej wersji bateria 39 kWh zapewniała zasięg 305 km, a większa o pojemności 64 kWh – 484 km. W nowej do wyboru jest bateria 48,4 kWh z zasięgiem 377 km oraz większa 65,4 kWh – zapewniająca zasięg od 514 do 545 km.

Nowy Hyundai Kona Electric
Nowy Hyundai Kona ElectricŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Skąd ten przedział? Mniejszy zasięg dotyczy aut na kołach 17-calowych, a większy na kołach 19-calowych. Oczywiście zasięgi obliczone wg procedury WLTP, co oznacza, że w praktyce, podczas dynamicznej jazdy i przy innych obciążeniach (np. mocny wiatr) zasięg będzie krótszy i zależny od stylu jazdy. Ale dane fabryczne i tak robią wrażenie.

Do jazd testowych fabryka w Noszowicach udostępniła auta z baterią o większej pojemności i z kołami 19-calowymi. Większa bateria zapewnia moc 218 KM i wysoki moment obrotowy 255 Nm dostępny w maksymalnej wartości już momencie ruszania, a w czasie jazdy w każdej sytuacji. Tak zresztą jest w każdym "elektryku" – silnik elektryczny od razu oferuje maksymalny moment obrotowy.

Nowy Hyundai Kona Electric. Koła 19 cali
Nowy Hyundai Kona Electric. Koła 19 caliŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Elektryczna Kona przyspiesza bardzo dynamicznie, także wtedy gdy wskazówka prędkościomierza przekroczyła 100 km/h. Kres przyspieszania jest gdzieś w okolicy 150-160 km/h, ale nie mogliśmy tego sprawdzić – na czeskich autostradach prędkość maks. to 130 km/h.

Nowy Hyundai Kona Electric zużywa 17 kWh na 100 km

Ile prądu zużywa elektryczna Kona? Według danych fabrycznych, przy akumulatorze 65,4 kWh zużycie na 100 km wynosi 14,7-16,6 kWh. Zużycie naszego testowego auta na trasie liczącej ok. 100 km (w połowie autostrada, w połowie ruch miejski i pozamiejski) przekroczyło nieco 17 kWh. To dobry wynik.

Sama jazda i obsługa instrumentów nie sprawiają kłopotów – kierowca ma przed sobą dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala. Na tym za kierownicą są wyświetlane wirtualne zegary, zasięg i stan naładowania baterii oraz uproszczone wskazania nawigacji. Na prawym ekranie, nachylonym w stronę kierowcy, mamy mapę nawigacji i sterowanie multimediami. Poniżej – na panelu środkowym jest pokrętło wyboru trybu jazdy. Możemy wybrać N, Eco, Snow oraz Sport.

Nowy Hyundai Kona Electric
Nowy Hyundai Kona ElectricŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Materiały w kabinie są dobrej jakości, choć deska rozdzielcza i podszybie pokryte są twardym (ale ładnym) plastikiem. Z przodu miejsca jest wystarczająco dużo nawet dla wysokich kierowców i pasażerów. Z tyłu jest znośnie, pod warunkiem że pasażerowie nie mają więcej niż 180 cm wzrostu.

Nowy Hyundai Kona Electric
Nowy Hyundai Kona ElectricŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Ile kosztuje nowa Kona Electric? Tu jest problem, bo ceny jeszcze nie ustalono. Stary model kosztował od 155 900 zł za wersję podstawową z mniejszą baterią do 206 900 zł za model Executive z większą baterią. Można szacować, że nowy model z mniejszą baterią 48,4 kWh, ale bogatszym wyposażeniem, zbliży się do 180 tys. zł, a z baterią 65,4 kWh i w topowym wyposażeniu znacznie przekroczy 220 tys. zł. W galerii nowy Hyundai Kona Electric

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat