BMW i7 z Niemiec oraz Nio ET7 z Chin – luksusowe limuzyny, które łączy nie tylko siódemka w nazwie, lecz także, a może przede wszystkim, wykorzystanie do napędu elektrycznych silników. W teście sprawdzamy, czy chińska nowość może zagrozić pozycji modelu oferowanego przez uznanego niemieckiego producenta.
BMW i7 xDrive 60 ma silnik o mocy 544 KM, natomiast w Nio ET7 pracuje jednostka generująca 652 KM
Według producenta BMW i7, w którym jest bateria o pojemności 101,7 kWh, zasięg wynosi 608 km, a Nio ET7 z akumulatorem o pojemności 100 kWh można pokonać maksymalnie 505 km
Ceny BMW i7 startują od 650 tys. zł. Nio ET7 nie jest oferowane w Polsce, w Niemczech kosztuje od 90 tys. 900 euro
Jak w siódmym niebie – tak właśnie można poczuć się w BMW i7 oraz w Nio ET7, czyli w elektrycznych pojazdach dużego kalibru. Moc? Potężna! Ilość miejsca? Pod dostatkiem! Zasięg? Wystarczający! To tak w skrócie. Nio uważa ET7 za flagowy model, natomiast BMW twierdzi, że i7 na nowo definiuje luksus.
Pierwsze porównanie tych bezemisyjnych limuzyn pokaże, co potrafią oba samochody, a poza tym przekonamy się, który z nich jest lepszy. W naszym teście uczestniczy Nio ET7 z akumulatorem o pojemności brutto 100 kWh oraz BMW i7, które na pokładzie ma baterie o pojemności netto 101,7 kWh (105,7 kWh brutto).
BMW i7 i Nio ET7 to dynamiczne i luksusowe limuzyny
BMW i7 i Nio ET7Źródło: Auto Bild
To oznacza zasięg wg WLTP na poziomie 505 km w Nio oraz 608 km w BMW. W obu przypadkach to całkiem dobre wyniki. Jednak w rzeczywistości czuliśmy się nieco rozczarowani. W testowym cyklu oba samochody pokonały znacznie mniejszy dystans po naładowaniu baterii na 100 proc. – BMW i7 przejechało 358 km, natomiast Nio ET7 pokonało 373 km. To niestety norma, że nie pokrywają się ze sobą dane z WLTP i rzeczywiste zużycie prądu.
Jeżeli chodzi o moc ładowania, to w przypadku chińskiego modelu też mile widziana będzie poprawa. Podczas gdy w BMW prąd można uzupełniać z mocą aż 195 kW, to maksymalna moc ładowania w przypadku Nio wynosi 130 kW.
Dalsza część porównania wraz ze szczegółową punktacją, ocenami i ostatecznym werdyktem jest dostępna dla Czytelników posiadających pakiet Premium.
BMW i7 jeździ niemal bezszelestnie
BMW i7Źródło: Auto Bild
Jeszcze nigdy do pomiarów nie trafił nam się tak cichy pojazd. Niezależnie czy jedziemy wolno, dynamicznie przyspieszamy czy pędzimy szybko autostradą, z czeluści blach BMW dociera do nas tylko delikatny szmer.
W Nio ET7 sporadycznie słychać dźwięk układu napędowego, a poza tym głośny okazuje się odgłos toczenia. W dodatku donośniejsze są szumy wiatru owiewającego karoserię. BMW też emituje podobne dźwięki, ale pojawiają się one przy znacznie wyższej prędkości.
Nio ET7 jest głośniejsze niż BMW i7
Nio ET7Źródło: Auto Bild
W sprincie rzeczy prezentują się całkiem inaczej. W przypadku Nio ET7 652 KM muszą udźwignąć 2475 kg, podczas gdy w BMW i7 544 KM przypadają na 2680 kg. Efekt jest łatwy do przewidzenia.
Nio swobodnie wyprzedza niemieckiego konkurenta. Chińska limuzyna uzyskuje "setkę" już po 3,7 s, a bawarski model osiąga tę prędkość po 4,6 s. To wprawdzie też imponujący wynik, ale niemal sekunda straty to dużo.
Poza tym Nio ET7 ma wyższy moment obrotowy (850 Nm wobec 745 Nm w BMW i7). W trakcie testu przekonaliśmy się, że pod względem elastyczności chińskie Nio również nie daje szans rywalowi z Niemiec.
BMW i7 kontra Nio ET7: elektryczne limuzyny z napędem 4x4
Za to nie wyczuliśmy wielkich różnic pomiędzy samochodami pod względem trakcji. W obu przypadkach jest ona bardzo dobra, co akurat nie dziwi przy napędzie na wszystkie koła. Pochwały należą się bohaterom naszego testu także za skuteczność hamulców. Ciężkie auta jadące 100 km/h zatrzymują się na dystansie niewiele większym niż 35 m.
Podczas spokojnej jazdy oba samochody zachowują się podobnie – pewnie pokonują bez problemu kolejne kilometry. Jednak w przypadku Nio ET7 ma się wrażenie, że nie do końca trzyma się je w pełni w ryzach. To dlatego, że wraz ze wzrostem prędkości układ kierowniczy zaczyna pracować nerwowo, a poza tym sprawia wrażenie sztucznego w działaniu.
BMW i7 prowadzi się bez zarzutu
BMW zachowuje się pod tym względem znacznie lepiej. Prowadzący otrzymuje z układu kierowniczego znacznie więcej informacji zwrotnych, a poza tym niemieckim autem można precyzyjniej pokonywać łuki w trakcie szybkiej jazdy autostradą.
Oba samochody perfekcyjnie zachowywały się podczas nagłych zmian kierunku jazdy. Przy okazji przekonaliśmy się o wyjątkowej czułości układu ESP w Nio ET7. Tym samym auto zawsze pozostawało na obranym kierunku jazdy. Gdy tylko próbowało wyjechać poza ten tor, elektronika szybko interweniowała i zapobiegała temu.
W BMW w opanowaniu pomaga aktywny układ jezdny oraz skrętna tylna oś. Dzięki temu pierwszemu układ jezdny zawsze jest optymalnie dostosowany – gdy trzeba, skutecznie resoruje, a kiedy jest to konieczne, pozwala na dynamiczne, a przy tym precyzyjne pokonywanie zakrętów.
BMW i7: skręca się jak małym autem, a nie dużą limuzyną
Z kolei skrętna tylna oś poprawia manewrowanie (przy niskich prędkościach) oraz zwiększam stabilność, gdy podróżujemy szybko. Wszystko to sprawia, że pomimo potężnych rozmiarów BMW i7 prowadzi się, jak auto o numer mniejsze.
Przejdźmy teraz do paradnej dyscypliny Chińczyków – elektroniki pokładowej. Czy w kwestii zastosowanych multimediów BMW ma szansę w starciu z azjatyckim modelem?
Pod względem sterowania głosowego z pewnością tak. W Nio (wizualna informacja za pośrednictwem umieszczonego na desce rozdzielczej uroczego stworka imieniem Nomi) okazuje się ono, niestety niezrozumiałe. Kierowca musi dokładnie znać komendy, na które reaguje system.
Nio ET7 ma głosowe sterowanie, ale…
Przykład? Jeżeli powiesz: "ustaw inną stację w radiu" Nomi wpatruje się smutno i nie reaguje. Jeżeli jednak usłyszy od ciebie: "zmień stację radiową", zabiera się radośnie do pracy i zmienia żądane ustawienia. Na szczęście na proste polecenia dotyczące zamknięcia lub otwarcia szyb czy zmianę ustawień klimatyzacji system reaguje bezbłędnie.
W Nio ET7 denerwujące są jeszcze inne szczegóły – regulację położenia kierownicy ukryto jako małą ikonkę wstępnego wyboru na poziomie konfiguracji ekranu głównego, ustawienia lusterek znajdziemy w gąszczu przycisków na kierownicy, a ustawienia nawigacyjne trudno zaimplementować głosowo.
Nio ET7 jest mniej przestronne niż BMW i7
A może lepiej podróżować z tyłu? Nic z tych rzeczy. Kanapa Nio jest twarda, oparcie ustawiono zbyt stromo, stopy nie mieszczą się pod przednie fotele, a z racji mocno obniżającej się linii dachu wsiadanie okazuje się utrudnione. To sprawia, że pomimo dużej przestrzeni na wysokości kolan można tu poczuć się nieco klaustrofobicznie.
Pasażerowie BMW mają pod tym względem znacznie lepiej. Nie tylko dlatego, że wygospodarowano dla nich więcej przestrzeni, lecz także z racji wygodniejszej kanapy oraz łatwiejszego zajmowania miejsca.
W Polsce można aktualnie kupić z tej pary tylko BMW i7. Za samochód zapłacimy minimum 650 tys. zł. Nio ET7 dostępne jest u naszych zachodnich sąsiadów za 90 900 euro. Z racji nieobecności Nio na naszym rynku nie przyznawaliśmy tym razem punktów za koszty czy gwarancję.
BMW i7 kontra Nio ET7 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu
BMW
Nio
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,1 s
1,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,6 s
3,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
6,8 s
5,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)
2,0 s
1,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)
2,5 s
2,0 s
Masa rzeczywista/ładowność
2680/570 kg
2475/425 kg
Rozdział masy (przód/tył)
49/51 proc.
48/52 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)
12,2/12,4 m
12,9/13,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)
35,6 m
35,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)
35,2 m
35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
51 dB (A)
53 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h
58 dB (A)
60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h
62 dB (A)
65 dB (A)
Testowe zużycie prądu
21,0 l/100 km
20,8 l/100 km
Zasięg
358 km
373 km
BMW i7 kontra Nio ET7 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta
BMW
Nio
Silniki
2 x synchroniczny elektryczny (przód/tył)
2 x synchroniczny elektryczny (przód/tył)
Moc przedniego silnika
258 KM
245 KM
Moc tylnego silnika
313 KM
408 KM
Maksymalny moment obrotowy przedniego silnika
365 NM
350 Nm
Maksymalny moment obrotowy tylnego silnika
380 Nm
500 Nm
Moc maksymalna systemu
544 KM
652 KM
Maks. moment obrotowy systemu
745 Nm
850 Nm
Prędkość maksymalna
240 km/h
200 km/h
Skrzynia biegów
automatyczna, 1-biegowa
aut., 1-biegowa
Napęd
4x4
4x4
Hamulce (przód/tył)
tw/t
tw/t
Pojemność bagażnika
500 l
370 l
Dł./szer./wys.
5391/1950/1544 mm
5101/1987/1509 mm
Rozstaw osi
3215 mm
3060 mm
Pojemność akumulatorów
105,7/101,7 kWh (brutto/netto)
100 kWh/bd. kWh (brutto/netto)
Maksymalna moc ładowania AC/DC
22/195 kW
11/130 kW
Zasięg
608 km
505 km
Średnie zużycie prądu
19,0 kWh/100 km
21,8 kWh/100 km
Marka i model opon testowanego auta
Pirelli P Zero
Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta
255/40-285/35 R 21 Y
255/40 R 21 V
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez
2000/750 kg
2000/750 kg
BMW i7 kontra Nio ET7 – punkty i klasyfikacja
Nadwozie
Maks. pkt.
BMW
Nio
Przestronność z przodu
40
29
29
Przestronność z tyłu
30
24
23
Pojemność bagażnika
25
18
15
Ładowność
15
12
10
Widoczność
20
12
10
Fotele, pozycja kierowcy
30
28
26
Ergonomia obsługi
20
16
14
Jakość wykończenia
20
19
17
Suma punktów
200
158
144
Napęd i zawieszenie
Maks. pkt.
BMW
Nio
Przyspieszenie
25
18
23
Elastyczność
25
22
25
Poziom hałasu
15
15
14
Skrzynia biegów
15
15
15
Zachowanie na drodze
30
28
26
Komfort jazdy
30
29
27
Układ kierowniczy
15
12
11
Średnica zawracania
5
2
1
Skuteczność hamulców
40
26
26
Zużycie prądu
30
15
17
Suma punktów
230
182
185
Wynik końcowy
430
340
329
Miejsce w teście
1.
2.
BMW i7 kontra Nio ET7 – podsumowanie
To prawda, że Nio ET7 musiało uznać wyższość BMW i7, ale prawdą jest też to, że chińska elektryczna limuzyna wcale nie ustępuje pola niemieckiemu modelowi pod każdym względem. W wielu aspektach nawet pokonała i7 (dynamika, zasięg czy zużycie energii). Niestety, wspólny dla obu pojazdów jest znacznie mniejszy od obiecywanego przez producentów zasięg.
Galeria zdjęć
1/19 BMW i7
1/19
Źródło: Auto Bild
2/19 BMW i7
2/19
Źródło: Auto Bild
3/19 BMW i7
3/19
Źródło: Auto Bild
4/19 BMW i7
4/19
Źródło: Auto Bild
5/19 BMW i7
5/19
Źródło: Auto Bild
6/19 BMW i7
6/19
Źródło: Auto Bild
7/19 BMW i7
7/19
Źródło: Auto Bild
8/19 BMW i7
8/19
Źródło: Auto Bild
9/19 BMW i7
9/19
Źródło: Auto Bild
10/19 BMW i7
10/19
Źródło: Auto Bild
11/19 Nio ET7
11/19
Źródło: Auto Bild
12/19 Nio ET7
12/19
Źródło: Auto Bild
13/19 Nio ET7
13/19
Źródło: Auto Bild
14/19 Nio ET7
14/19
Źródło: Auto Bild
15/19 Nio ET7
15/19
Źródło: Auto Bild
16/19 Nio ET7
16/19
Źródło: Auto Bild
17/19 Nio ET7
17/19
Źródło: Auto Bild
18/19 Nio ET7
18/19
Źródło: Auto Bild
19/19 Nio ET7
19/19
Źródło: Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.