Auto Świat EV Wiadomości Znamy dwie firmy, które zbudują prototypy polskiego auta dostawczego z napędem elektrycznym

Znamy dwie firmy, które zbudują prototypy polskiego auta dostawczego z napędem elektrycznym

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Ogłoszono wyniki drugiego etapu konkursu "e-Van", czyli polskiego uniwersalnego pojazdu dostawczego o napędzie elektrycznym kat. N1, zorganizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wyłoniono dwie firmy, które teraz opracują i wykonają prototypy elektrycznych "dostawczaków". Wybrane auta trafią do produkcji w trzecim kwartale 2023 r.

Wizualizacja e-Van Innovation AG
Zobacz galerię (11)
Innovation AG. Sp. z o.o.
Wizualizacja e-Van Innovation AG

Celem konkursu "e-Van" jest wdrożenie do produkcji niskoseryjnego elektrycznego auta dostawczego (BEV lub FCV) o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony. Konkurs został zorganizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), a walczące o zwycięstwo pojazdy muszą cechować się, jak to określił organizator, "niedostępnymi na rynku parametrami", tj. mieć 1000 kg ładowności przy zasięgu minimum 250 km w przypadku auta zasilanego z baterii (BEV) lub co najmniej 400 km w aucie z napędem wodorowym (FCV).

Cały konkurs składa się z czterech etapów. Do trzeciego zakwalifikowały się dwie firmy: Innovation AG. Sp. z o.o. oraz Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. j. Teraz ich zadaniem będzie opracowanie i wykonanie prototypów pojazdów (platform z zabudową testową) i dokumentacji technicznej zabudowy testowej pojazdów w ramach dokumentacji technicznej pojazdu. Wyłonienie przedsiębiorcy będą mieli na to rok. Wykonawcy za realizację prac w trzecim etapie otrzymają wynagrodzenie maksymalnej wysokości 14 mln zł każdy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W pierwszym kwartale 2023 r. NCBR dokona oceny prototypów. Co ciekawe do czwartego etapu mają szansę przejść obydwa projekty, o ile ich konstrukcje przejdą testy oraz spełnią wymagania jakościowe. Wtedy na rynku pojawią się aż dwa modele elektrycznych aut dostawczych rodem z Polski. Co prawda nie będzie to masowa produkcja – będzie można liczyć na kilkaset sztuk.

Łączny budżet całego przedsięwzięcia "e-Van" to 52 mln zł. Maksymalny łączny budżet brutto możliwy do uzyskania przez pojedynczego wykonawcę, który opracuje i rozwinie innowacyjną technologię w uniwersalnym pojeździe dostawczym BEV określony został na poziomie 20,4 mln zł. Docelowo gotowy pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1 ma trafić do produkcji już w czwartym kwartale 2023 r.

Poniżej prezentujemy projekty, które zostały zakwalifikowane do trzeciego etapu konkursu "e-Van".

Projekt Autobox Innovations

Pojazd opracowany przez Autobox opiera się na ramie własnej produkcji i wykorzystuje uniwersalne podwozie, które umożliwia zastosowanie różnego rodzaju zabudów. Projekt dostępny jest w wersji z napędem na cztery koła i umożliwia zastosowanie zawieszenia pneumatycznego. Autobox zaplanował homologację pojazdu w dwóch kategoriach, tj. N1 do 3,5 t oraz N2 do 4,25 t, dzięki czemu potencjalni przyszli klienci będą mogli skorzystać ze zmodyfikowanych przepisów, które pozwalają kierowcom z prawem jazdy kat. B kierować autami elektrycznymi o DMC 4,25 t. W projekcie zastosowano sterownik z obsługą standardu ładowania CCS, napęd o mocy chwilowej 180 kW, system telemetryczny do monitorowania pojazdów, baterię o pojemności 115 kWh oraz system jej zarządzania – wszystkie te elementy opracował zespół inżynierów z Ennovation Technology, który specjalnie do tego pojazdu zaprojektował również szybką ładowarkę DC. Samochód ma mieć zasięg przekraczający 250 km i ładowność powyżej 1 tony.

Projekt Innovation AG

Pojazd firmy Innovation AG ma mieć zasięg ponad 300 km oraz ładowność ponad 1 tony. Zgorzelecki projekt składa się z blisko 5 tys. części, z czego 2/3 pochodzi od polskich dostawców, także sam projekt karoserii jest dziełem polskiego biura projektowego. Producent twierdzi też, że auto będzie miało bardzo nowoczesny i wydajny system rekuperacji, który ma wydłużyć zasięg na jednym ładowaniu. Pojazd otrzyma też autorski system zarządzania ciepłem oparty o pompę ciepła. Co istotne e-Van ma mieć także możliwość przekształcenia go w Mobilny Magazyn Energii, pozwalająca zasilać urządzenia, podłączane z domowego gniazdka 230 V, a których minimalna moc znamionowa przekracza 1500 W. Funkcjonalność ta ma umożliwiać wykorzystanie pojazdu jako źródła prądu dla innego pojazdu oraz funkcjonalności V2G (Vehicle-to-Grid) pozwalająca zarówno pobierać prąd z sieci elektroenergetycznej, jak i go do niej oddawać.

O Innovation AG zrobiło się głośno już pod koniec 2018 r., kiedy spółka zaprezentowała "Sokoła 4x4", czyli pierwszy polski w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą konwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Dakarze. Co prawda pandemia pokrzyżowała plany motorsportowe, ale w portfolio zgorzeleckiej firmy znajduje się kilka projektów, m.in. dla firmy "In Post".

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków