Powrót kultowego Hummera stał się faktem kilka miesięcy temu, kiedy to należąca do General Motors marka GMC przedstawiła koncept niesamowitego, elektrycznego pikapa o mocy 1014 KM, zdolnego przejechać na jednym ładowaniu nawet 560 km i potrafiącego przyspieszać do „setki” w niewiele ponad 3 s. Reakcja klientów była entuzjastyczna, a rezerwacje na otwierającą seryjną produkcję wersję Edition 1 w cenie ponad 100 tys. dolarów za sztukę rozeszły się na pniu i to mimo faktu, że dostawy modelu rozpoczną się dopiero pod koniec 2022 r. Powiększenie oferty o bardziej praktycznego SUV-a było więc kwestią czasu, a dilerzy przewidują, że będzie on cieszyć się jeszcze większym zainteresowaniem.
Hummer EV SUV – pojazd taktyczny
Nowy model został zbudowany w oparciu o dedykowaną platformę elektryczną znaną z pikapa, ale odpowiednio zmodyfikowaną do mniejszych wymiarów SUV-a. To unikalna współzależna konstrukcja nadwozie/akumulator, która pełni dwie ważne funkcje. Z jednej strony zapewnia odpowiednią sztywność i chroni podwójnie ułożony pakiet baterii Ultium, a z drugiej same akumulatory są elementem struktury nadwozia. Dziki temu popisuje się ono dużą odpornością na skręcanie i odkształcanie, niezbędną do poruszania się w najtrudniejszym terenie oraz umożliwia montaż zdejmowanych paneli na dachu. Rozstaw osi modelu sięga 3218 mm czyli jest mniejszy o 27 mm od pikapa, natomiast sama długość nadwozia została zredukowana o solidne 507 mm do 4999 m. Mniejsze wymiary wpłynęły na poprawę parametrów terenowych Hummera – kąt natarcia wynosi tu 49,6 stopnia, kąt zejścia 49 stopni, a kąt rampowy 34,4 stopnia. Auto może brodzić do głębokości 813 mm i pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni. Wyróżniać się będzie także świetną zwrotnością – średnica zawracania to tylko 10,8 m – oraz dużym bagażnikiem, którego pojemność po rozłożeniu siedzeń w drugim rzędzie ma wynosić nawet 2316 l.
Zdolności poruszania się po każdej nawierzchni wzmacniają znane już z pikapa rozwiązania takie jak: układ czterech kół skrętnych z funkcją CrabWalk, dzięki której przy niskich prędkościach koła tylnej i przedniej osi skręcają pod tym samym kątem pozwalając niemal na jazdę w poprzek, do tego pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne z funkcją zwiększania prześwitu o blisko 15 cm, czy w topowych wersjach układ rozdziału momentu między kołami (torque vectoring). Standardem są 22-calowe koła z terenowymi oponami Goodyeara. Na życzenie dostępny będzie również specjalny pakiet offroadowy z kołami 18-calowymi i oponami Goodyear Wrangler Territory MT, dodatkowymi osłonami podwozia, elektrycznymi blokadami dyferencjałów, półosiami heavy-duty oraz systemem 17 kamer UltraVision monitorujących obszar wokół auta i ułatwiających rozpoznawanie i pokonywanie przeszkód.
Hummer EV SUV – moc na żądanie
Źródłem napędu nowego Hummera będzie 3-silnikowy układ Ultium Drive osiągający łączną moc 830 KM i niewiarygodny wręcz moment obrotowy dochodzący do 15592 Nm. Taki potencjał zapewni SUV-ovi charakter godny sportowego bolidu, w tym przyspieszenie do „setki” w niewiele ponad 3,5 s. Producent nie ujawnił jeszcze szczegółowych danych odnośnie pojemności baterii (20-modułów z 800-woltową architekturą), ale obiecuje, że premierowa wersja Edition 1 będzie w stanie przejechać na jednym ładowaniu ponad 480 km (450 km odmiana z pakietem Extreme Off-Road). Uzupełnienie energii na kolejne 160 km przy pomocy szybkich ładowarek o mocy do 300 kW ma trwać tylko 10 minut.
GMC planuje ponadto wprowadzenie do oferty wariantu dwusilnikowego, który będzie dysponował mocą 625 KM i momentem 10 033 Nm, z 16-modułowymi akumulatorami (architektura 400-woltowa) zapewniającymi zasięg do 400 km lub 20-modułowymi z zasięgiem ponad 480 km.
Hummer EV SUV – komfort i gadżety
Jak przystało na nowoczesnego SUV-a, na pokładzie Hummera znajdziemy wyposażenie zapewniające wygodę użytkowania i bezpieczeństwo pięciu pasażerom. Standardem będą cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala oraz dotykowy 13,4-calowy ekran na konsoli środkowej dający dostęp do systemu informacyjno-rozrywkowego z zaawansowanymi, inteligentnymi funkcjami nawigacyjnymi oraz sterowania niemal wszystkimi układami pojazdu. Auto dostanie także m.in. system Super Cruise, który umożliwi autonomiczną jazdę.
Hummer EV SUV – ceny
Każdy z zamówionych egzemplarzy będzie można łatwo personalizować dzięki ofercie blisko 200 dedykowanych akcesoriów. Produkcja seryjna Hummera EV SUV ma rozpocząć się na początku 2023 r. Ceny w USA startują od 105 595 dolarów za wersję Edition 1. Bazowa odmiana, która dołączy do gamy na początku 2024 r. została wyceniona na 79 995 dolarów.