Citroën wspólnie z dwoma innymi francuskimi firmami, Accor oraz JCDecaux, postanowił zmierzyć się z problemem zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie mobilności, usług, bezpieczeństwa i ogólnego dobrego samopoczucia. Efektem współpracy jest koncepcja Urban Collëctif, która przewiduje połączenie platformy Citroën Skate z kompatybilnymi modułami tworzonymi przez partnerów projektu.
Kapsuły przygotowane na potrzeby projektu Urban Collëctif mają pokazać drzemiący w nim potencjał. Sofitel En Voyage zapewni ekskluzywne doświadczenie mobilności miejskiej, Pullman Power Fitness urzeczywistni nowy sposób uprawiania sportu podczas podróży, a JCDecaux City Provider będzie pełnił rolę innowacyjnego środka transportu na żądanie.
Galeria zdjęć Urban Collectif 1/25 Źródło: newspress.co.uk
Autonomiczna, elektryczna, wielokierunkowa platforma Citroën Skate może poruszać się po mieście na wydzielonych, chronionych pasach, co gwarantuje optymalną płynność ruchu.
Urban Collectif 2/25 Źródło: newspress.co.uk
Platforma Citroën Skate ma długość 2,6 m, szerokość 1,6 m oraz wysokość 0,51 m. Jej maksymalna prędkość ograniczona jest do 25 km/h lub 5 km/h, aby w zależności od obszaru, w którym się porusza, zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom.
Urban Collectif 3/25 Źródło: newspress.co.uk
Citroën Skate wykorzystuje prototypowe, sferyczne opony koncepcyjne Eagle 360 opracowane przez firmę Goodyear. Ich kulisty kształt pozwala poruszać się we wszystkich kierunkach, zwiększając tym samym zwrotność, a także zapewnia komfort pasażerom.
Prototyp opony Goodyear-Eagle360-dla Citroëna 4/25 Źródło: Goodyear
Jako niepneumatyczna konstrukcja nie ulega przebiciu, a ponadto zużywa się czterokrotnie wolniej od tradycyjnej opony. Ponadto zastosowane w niej sześciokątne lamele zapewniają stałą przyczepność niezależnie od kierunku jazdy.
Urban Collectif 5/25 Źródło: newspress.co.uk
Moduł JCDecaux City Provider ma wymiary: długość 3,0 m, szerokość 1,6 m i wysokość 2,5 m.
Urban Collectif 6/25 Źródło: newspress.co.uk
Konstrukcja modułu ma ułatwiać wsiadanie do niego pasażerom np. z bagażem lub wózkiem dziecięcym, a także osobom na wózkach inwalidzkich - samodzielnie lub z osobą towarzyszącą.
Urban Collectif 7/25 Źródło: newspress.co.uk
JCDecaux City Provider jako rozwiązanie dostępne dla wszystkich ma gwarantować łatwość przemieszczania się, oferując większą swobodę podczas wyboru środków transportu.
Urban Collectif 8/25 Źródło: newspress.co.uk
Dzięki inteligentnym rozwiązaniom moduł zapewnia optymalną trasę pomiędzy punktem startowym i docelowym.
Urban Collectif 9/25 Źródło: newspress.co.uk
JCDecaux City Provider udostępnia dwie przestrzenie naprzeciw siebie, które osłonięte są obsadzonym roślinami dachem. Jedna sekcja osłonięta jest przeszkloną powierzchnią, druga zamknięta markizą.
Urban Collectif 10/25 Źródło: newspress.co.uk
Na pokładzie może znajdować się pięć osób. Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. gniazda USB oraz dwa interaktywne ekrany.
Urban Collectif 11/25 Źródło: newspress.co.uk
Moduł The Pullman Power Fitness ma długość 3,2 m, szerokość 1,7 m oraz wysokość 1,8 m.
Urban Collectif 12/25 Źródło: newspress.co.uk
Ta unikatowa szklana bańka w założeniu projektantów odzwierciedla symbiozę sportu, muzyki i światła.
Urban Collectif 13/25 Źródło: newspress.co.uk
Konfigurowalny system audio i oświetlenia LED pozwalają uzyskać niesamowity efekt, dopasowany do wybranych ćwiczeń.
Urban Collectif 14/25 Źródło: newspress.co.uk
Cyfrowy trener, który pojawia się na holograficznym ekranie, zachęca użytkownika i dodatkowo przekazuje np. informacje o pokonywanej trasie.
Urban Collectif 15/25 Źródło: newspress.co.uk
Energia generowana podczas ćwiczeń fizycznych będzie wspomagała ładowanie akumulatorów platformy Citroën Skate.
Urban Collectif 16/25 Źródło: newspress.co.uk
Specjalne żaluzje pomogą podróżnym zachować prywatność, przy jednoczesnej możliwości oglądania tego, co dzieje się na zewnątrz.
Urban Collectif 17/25 Źródło: newspress.co.uk
Moduł Pullman Power Fitness ma pomóc zoptymalizować czas dojazdu podczas szczytów komunikacyjnych.
Urban Collectif 18/25 Źródło: newspress.co.uk
Sofitel En Voyage to moduł o długości 3,1 m, szerokości 1,8 m i wysokości 1,9 m.
Urban Collectif 19/25 Źródło: newspress.co.uk
Moduł ten urzeczywistnią nowoczesną wizję mobilności miejskiej, gwarantującej wysoki komfort podróży i dostęp do wyjątkowych usług.
Urban Collectif 20/25 Źródło: newspress.co.uk
Tafle płaskiego szkła ujawniają wnętrze, które od podłogi aż po sufit wykończone jest krwisto pomarańczowym aksamitem.
Urban Collectif 21/25 Źródło: newspress.co.uk
Moduł wyposażony jest w automatycznie otwierane przesuwne drzwi. We wnętrzu może wygodnie podróżować troje pasażerów. Ponadto projektanci przewidzieli specjalne miejsce na bagaż.
Urban Collectif 22/25 Źródło: newspress.co.uk
Znajdująca się we wnętrzu specjalna taśma LED w czasie rzeczywistym mogłaby wyświetlać m.in. informacja osobiste, prognozę pogody, czas przyjazdu, itd.
Urban Collectif 23/25 Źródło: newspress.co.uk
Wewnątrz modułu znajdzie się również bar z przekąskami i napojami, a także system nagłośnienia, ładowarki indukcyjne oraz komfortowe, nastrojowe oświetlenie.
Urban Collectif 24/25 Źródło: newspress.co.uk
Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z tabletu, aby przeprowadzić wideorozmowę z konsjerżem Sofitel, aby np. zarezerwować stolik w restauracji lub miejsca w teatrze.
Urban Collectif 25/25 Źródło: newspress.co.uk
Podstawą koncepcji jest platforma Citroën Skate, która w zależności od potrzeb będzie mogła przewozić szereg różnych kompatybilnych modułów, np. Sofitel En Voyage, Pullman Power Fitness i JCDecaux City Provider.