Elektromobilność zatacza coraz większe kręgi. W całej Unii Europejskiej sprzedaż samochodów emitujących spaliny będzie zakazana w 2035 r. Podobny zakaz planuje wprowadzić Norwegia i to już od 2025 r. Od tego samego roku również w Sztokholmie zacznie obowiązywać zakaz jazdy samochodami spalinowymi.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Kupisz auto, masz je zarejestrować. Sprzedasz, masz o tym zawiadomić. Od stycznia nowe zasady i kary
Zakaz wjazdu dla samochodów spalinowych. Praktycznie żaden tam nie wjedzie
Jak poinformował lokalny serwis "SVT", chodzi dokładnie o ścisłe centrum miasta — tam już od początku 2025 r. samochody spalinowe nie wjadą. Dotyczyć to będzie zdecydowaną większość aut zarówno z silnikiem diesla, jak i benzynowym. Z zakazu wyłączone będą pojazdy służb, osób niepełnosprawnych, motocykle i motorowery.
Ten zakaz już jest przesądzony, ale władze mają plan, by go rozszerzyć. Pozostaje jedynie kwestia, jak rozbudowana będzie ta strefa. W tym rejonie nie mieszka zbyt dużo osób, a największa zmiana będzie dotyczyć dostawców, którzy zostaną zmuszeni do zmiany swoich pojazdów. Z tego powodu już protestują.
Ciekawe jest jednak to, że miasto z jednej strony informuje, że zmiana nie będzie mocno dotykała mieszkańców, bo jest ich tam niewielu, a z drugiej argumentuje, że taka zmiana spowoduje oczyszczenie przestrzeni z zanieczyszczeń i wyciszy tę część miasta, co jest ukłonem w stronę... mieszkańców tego rejonu.
Miasto miało plany, by zamknąć również stare miasto dla aut spalinowych, ale na to się nie zdecydowano, by mieszkańcy nie odczuli drastycznych zmian.
- Przeczytaj także: Policja wyjechała na autostrady. Sypią się mandaty za jedno wykroczenie
Zakaz wjazdu aut spalinowych do miasta. To przełom
Dlaczego wprowadzenie takiego zakazu w Sztokholmie jest tak ważną informacją? Przede wszystkim dlatego, że nie jest to wprowadzenie ograniczenia transportu spalinowego, jak to dzieje się w wielu innych europejskich miastach, tylko całkowite zamknięcie dróg dla samochodów spalinowych. Choć różnica wydaje się niewielka, to w rzeczywistości nawet nowy spalinowy samochód nie będzie mógł wjechać w tę strefę, a nie tylko starsze auta z wysoką emisją zanieczyszczeń.