Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > EV > Wiadomości > Tani prąd w domu do 2000 kWh rocznie. Jazda autem na prąd będzie droższa niż na benzynie?

Tani prąd w domu do 2000 kWh rocznie. Jazda autem na prąd będzie droższa niż na benzynie?

Jednym z pomysłów rządu na przyszłoroczne ceny prądu jest zagwarantowanie tańszej energii tym gospodarstwom domowym, które zużywają nie więcej niż 2000 kWh energii rocznie. Ten limit wystarczy mieszkańcom bloków, ale jest zbyt niski w przypadku domów jednorodzinnych. O aucie elektrycznym ładowanym w domu tanim prądem można od razu zapomnieć. Wystarczy policzyć, ile kosztuje jazda na prądzie przy cenie 2 zł za 1 kWh.

Ładowanie samochodu elektrycznego przy komercyjnej cenie energii w większości przypadków przekreśla ekonomiczny sens inwestycji w elektromobilność
Ładowanie samochodu elektrycznego przy komercyjnej cenie energii w większości przypadków przekreśla ekonomiczny sens inwestycji w elektromobilnośćŹródło: Auto Świat / Robert Rybicki
  • Limit zużycia energii uprawniający gospodarstwa domowe do skorzystania z tańszych, urzędowych stawek za prąd miałby od nowego roku być ustalony na poziomie 2000 kWh
  • W tym limicie bez problemu mieszczą się użytkownicy małych i średniej wielkości mieszkań w bloku. Na dom to jednak za mało
  • Samochód elektryczny, w zależności od modelu i warunków jazdy, zużywa od kilkunastu do ok. 30 kWh na 100 km jazdy
  • Podczas ładowania baterii pojawiają się jednak straty energii, co ostatecznie podwyższa rachunek
  • Jazda elektrykiem na "komercyjnym" prądzie nie miałaby sensu zwłaszcza zimą, gdy znaczna część energii — często nie mniej niż na napędzanie auta — zużywana jest na ogrzanie wnętrza
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

2000 kWh to dla większości odbiorców energii liczba abstrakcyjna. Mało kto ma w głowie przeciętną liczbę kilowatogodzin energii zużytej w domu. Ilość prądu większość z nas przelicza na złotówki, a nie na kilowatogodziny. Deklaracja o limicie uprawniającym do taniej energii powinna jednak zaniepokoić każdego. Ja też zalogowałem się na stronę swojego dostawcy energii, aby zobaczyć, czy mieszczę się w przyszłym limicie. Niestety, nie. Wygląda na to, że nie dam rady się w nim zmieścić, nawet jeśli już nigdy nie naładuję w domu samochodu na prąd.

Ile energii zużywa auto na prąd?

Trudno przewidzieć, ile zapłacimy w przyszłym roku za prąd, jednak przy bardzo ostrożnym założeniu, iż komercyjna cena 1 kWh kosztowałaby 2 zł, jazda autem elektrycznym przestaje się opłacać.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji