Auto Świat EV Wiadomości Ten samochód dosłownie skręca w miejscu. Nowa technologia ułatwia parkowanie [WIDEO]

Ten samochód dosłownie skręca w miejscu. Nowa technologia ułatwia parkowanie [WIDEO]

Nie lubisz parkować na ciasnych parkingach i manewrować na małych przestrzeniach? Hyundai ma coś dla ciebie. To system e-Corner, który pozwala skręcać w miejscu i obracać samochód wokół własnej osi. Właśnie jest testowany na drogach publicznych.

Hyundai umożliwi wsunąć się w miejsce parkingowe
Hyundai umożliwi wsunąć się w miejsce parkingoweHyundai Mobis

Jazda po mieście dla wielu osób może sprawiać problemy i nawet jeśli bez problemu przemieszczają się po drogach, to parkowanie może być trudne. Już dziś producenci oferują systemy automatycznego parkowania, które za nas ustawią samochód, choć raczej rzadko są wykorzystywane, ponieważ procedura parkowania zajmuje dużo czasu. A gdyby tak, zamiast manewrowania móc wsuwać się w ciasne miejsca? Hyundai Mobis, dział zajmujący się częściami, właśnie to testuje.

Koniec z manewrowaniem. Hyundai wsunie się w miejsce

To system e-Corner, umożliwiający niezależne skręcenie każdego koła o 90 stopni. Może to być więc jednoczesne skręcenie wszystkich kół, by wsunąć się w lukę między samochodami "w stylu kraba". Może to też być obrót wokół własnej osi o 180 stopni, jeśli wjedziemy w ślepy zaułek. Jest również możliwość skręcenia jedynie tylnych kół, co z kolei daje możliwość "nacelowania" przodem w miejsce parkingowe umieszczone prostopadle do drogi. Ostatnią opcją przetestowaną do tej pory jest skręcenie wszystkich kół w tę samą stronę o 45 stopni. To z kolei ma umożliwić łatwiejszą i szybszą zmianę pasa podczas jazdy.

Hamulce niepołączone z pedałem

Takie zachowanie samochodu możliwe jest dzięki nowoczesnej technologii. W specjalnie przerobionym Hyundaiu IONIQ 5, który służył za królika doświadczalnego, inżynierowie zamontowali silniki elektryczne w kołach, a hamowanie i skręcanie odbywa się w technologii by wire, czyli bez fizycznego połączenia elementów.

Nie powiedziano czy silniki w kołach to jedyny napęd zmodernizowanego samochodu. To niecodzienne rozwiązanie w motoryzacji, ponieważ silniki umieszczone w kołach znacznie zwiększają masę nieresorowaną.

Jednak w informacji Hyundai Mobis pochwalił się, że testy drogowe poszły dobrze, to znaczy, że nie jest to problem. Czy jednak Hyundai planuje wprowadzić to rozwiązanie do produkcji seryjnej? Tego nie wiadomo. Z pewnością jednak efekty takich eksperymentów za jakiś czas zobaczymy w autach produkcyjnych.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków