1 marca odbył się kolejny Tesla Investor Day, czyli impreza, na której Elon Musk i jego ekipa przedstawiają inwestorom wizję przyszłości firmy, nowe produkty i rozwiązania. Plany firmy są ambitne, ale rynki zareagowały na zapowiedzi sceptycznie, kurs Tesli spadł po prezentacji planów firmy o ponad 5 procent. Jak Tesla wyobraża sobie przyszłość?
Tesla CybertruckTesla
Elon Musk zachęca do optymistycznego spojrzenia w przyszłość.
Ani czystej energii, ani surowców niezbędnych do produkcji zelektryfikowanych pojazdów nie zabraknie – twierdzi założyciel marki Tesla.
Tesla nie ogranicza się do elektromobilności – w przyszłości ma też produkować m.in. pompy ciepła do ogrzewania budynków.
Za 7 lat Tesla ma produkować 10 modeli aut. Jakich? Tego jeszcze nie wiadomo.
Prezentacja Tesli miała tchnąć w rynek optymizm. W skrócie: przyszłość – nie tylko motoryzacji – będzie elektryczna, nie musimy obawiać się wyrzeczeń, bo zelektryfikowany transport, przemysł, czy ciepłownictwo pozwalają znacząco obniżyć koszty dzięki większej wydajności. Energię da się produkować na wielką skalę ze źródeł odnawialnych, bez naruszania zasobów naturalnych, zajmowania na ten cel terenów rolniczych, bez wycinania lasów. Surowców nie zabraknie, bo złoża takich metali jak m.in. lit są olbrzymie i żaden kraj nie ma na nie monopolu, dzięki nowym technologiom da się ograniczyć zapotrzebowanie na pierwiastki ziem rzadkich, a ich wydobycie w przyszłości będzie można ograniczyć dzięki recyclingowi. Oczywiście, Tesla ma być jednym z motorów globalnych zmian dotyczących nie tylko mobilności, ale też ogólnie wytwarzania wykorzystywania energii. Poza samochodami, magazynami energii, ładowarkami, Tesla w przyszłości ma się też zajmować pompami ciepła. Brzmi świetnie? Tego wszystkiego inwestorzy i potencjalni inwestorzy Tesli mogli się dowiedzieć na początku prezentacji przygotowanej na tegoroczny Tesla Investor Day.
Za 7 lat chcą produkować dwa razy więcej aut niż Toyota teraz
Jeśli zaś chodzi o samą elektromobilność, to w ciągu najbliższych 7 lat Tesla chce zwiększyć produkcję do 20 milionów samochodów rocznie! Czy to dużo? W 2022 roku światowym liderem w dziedzinie produkcji aut była Toyota z roczną sprzedażą na poziomie niespełna 10,5 mln aut, grupa Volkswagena sprzedała w 2022 roku ok. 8,3 mln aut, a grupa Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) i General Motors sprzedawały po ok. 6 mln aut. Ile samochodów w ubiegłym roku sprzedała Tesla? Niespełna 1,4 mln, czyli do 2030 roku ma zwiększyć produkcję 15-krotnie. Czy to w ogóle możliwe?
Jak szybko rośnie produkcja Tesli?
"Wyprodukowanie pierwszego miliona aut zajęło nam 12 lat, na kolejny milion wystarczyło już tylko 18 miesięcy, po następnych 11 miesiącach mieliśmy 3 milion. W mniej niż 7 miesięcy od tamtego momentu osiągnęliśmy liczbę 4 mln wyprodukowanych aut" – stwierdził Tom Zhu, który w Tesli odpowiada za światową produkcję.
Elon Musk nie obawia się też braku popytu na te dodatkowe miliony produkowanych aut – jeśli tylko cena będzie wystarczająco atrakcyjna, to chętnych nie zabraknie – "trzeba tylko wyprodukować te przeklęte auta" – stwierdził Musk.
Tesla Cybertruck: będzie jeszcze w tym roku
Oczywiście, nie chodzi tu tylko o modele, które Tesla już teraz ma w swojej gamie. Znów pojawiła się Tesla Cybertruck, która w tym roku już naprawdę ma wejść do seryjnej produkcji. Dlaczego model, którego powstanie Elon Musk zapowiadał już 10 lat temu, a oficjalnie został zaprezentowany w 2019 roku, tak długo nie trafił do seryjnej produkcji? Wytłumaczeniem może tu być innowacyjna konstrukcja i technologia produkcji, opracowywana od podstaw przez Teslę. Auto ma mieć m.in. nadwozie z giętych blach ze stali nierdzewnej, a nie z elementów formowanych w prasach i lakierowanych. Na rynku amerykańskim pickupy tradycyjnie stanowią znaczną część rynku, a w tym segmencie Tesla nie ma dotychczas nic do zaoferowania. Ford w samych tylko Stanach Zjednoczonych w 2022 roku sprzedał ok. 654 tys. sztuk pickupów serii F (spalinowych i w pełni elektrycznych), odpowiadających gabarytami Tesli Cybertruck.
Kiedy pojawi się nowa tania Tesla?
Czego zabrakło? Fani Tesli oczekiwali szczegółów dotyczących zapowiadanego już od dłuższego czasu nowego, taniego modelu Tesli, pozycjonowanego poniżej modelu 3. Owszem, na planszach prezentacji pojawiły się dwa dodatkowe, zamaskowane modele w gamie, ale… niczego konkretnego się o nich nie dowiedzieliśmy, poza tym, że one również mają być wytwarzane według nowatorskich metod. Wiadomo jednak, że koszty produkcji nowych modeli mają być o połowę niższe od kosztów produkcji aktualnych modeli Tesla Model 3 i Tesla Model Y.
Tesla Investor Day 2023: Tesla wciąż nie ujawniła szczegółów dotyczących nowych modeli. To największe rozczarowanie konferencji.Tesla/YouTube
Podczas konferencji zapowiedziano budowę nowej gigafabryki, tym razem w Meksyku, a także zakładów przetwarzających lit.
Tesla uczy się na własnych błędach
Znaczną część kilkugodzinnej prezentacji zajęły tematy związane z optymalizacją produkcji. Przedstawiciele Tesli przyznali, że uczyli się na własnych błędach: "Na początku produkcji modelu S bardzo szybko zrozumieliśmy, że jest mnóstwo możliwości tego, jak źle można zmontować samochód. Można zapomnieć podłączyć kabel, można niedokładnie wcisnąć wtyczkę, można użyć części wziętej z niewłaściwego pojemnika." – przyznał samokrytycznie jeden z managerów odpowiedzialnych m.in. za oprogramowanie aut. W kolejnych modelach technologia produkcji była optymalizowana tak, żeby nie tylko auta dało się produkować szybciej i taniej, ale też żeby na każdym etapie produkcji na bieżąco wychwytywać wszelkie problemy i niedoróbki, zanim jeszcze samochód zjedzie z taśmy.
Tesla Investor Day 2023: Tesla Model 3 jest znacznie tańszy w produkcji od modelu S. W kolejnych generacjach Tesli koszty produkcji mają być jeszcze niższe.Tesla/YouTube
Później, po wyprodukowaniu, auta też pozostają pod kontrolą Tesli, nieustannie dostarczając producentowi danych o tym, jak są eksploatowane, co się z nimi dzieje. Co ciekawe – użytkownicy nawet nie wiedzą, że jeżdżą samochodami, które mają w sobie też prototypowe rozwiązania, które w ten sposób są testowane w warunkach rzeczywistych. Chodzi np. o nowe algorytmy dotyczące funkcji autonomicznych czy związanych z bezpieczeństwem, które działają w tle, ale np. nie uruchamiają w awaryjnej ich zdaniem sytuacji hamulców, tylko rejestrują takie sytuacje i przesyłają je do dalszej analizy, dzięki czemu projektanci mogą stwierdzić, czy będą one działały lepiej od tych stosowanych obecnie, faktycznie wpływających na zachowanie auta.
Czym się różni Tesla od innych producentów aut?
"Tesla to nie Apple – my produkujemy sami, a nie zlecamy produkcję innym" . Zespoły projektowe Tesli opracowują nie tylko auto, ale też oprogramowanie, zakłady produkcyjne. Większość elementów, które inni producenci zamawiają u wyspecjalizowanych poddostawców, Tesla nie tylko opracowuje, ale też samodzielnie produkuje – od chipów, po fotele.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.