- Gdańsk dołącza do polskich miast z publicznymi stacjami tankowania wodoru
- Stacja Neso w Gdańsku jest trzecią ogólnodostępną stacją tankowania wodoru w Polsce
- Z punktu przy ul. Jabłoniowej będzie korzystać flota 10 wodorowych autobusów NesoBus
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Gdańsk dołącza do niewielkiego grona polskich miast, które mogą pochwalić się obecnością ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru. Po Warszawie i Rybniku to trzecia stacja Neso (nazwa to skrót od pierwszych liter wyrazów w haśle: "nie emituję spalin, oczyszczam") w naszym kraju. Dlaczego akurat w Gdańsku? Odpowiedzią jest NesoBus, czyli polski autobus wodorowy opracowany na zlecenie Grupy Polsat Plus.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoStacje tankowania wodoru podążają za wodorowymi autobusami
Strategia grupy jest prosta: nowoczesne stacje powstają w tych miastach, w których do floty środków transportu publicznego mają dołączać ekologiczne NesoBusy. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) zamówiła od Polsatu 10 takich pojazdów.
Pierwsze egzemplarze dotarły już nad morze i w najbliższy weekend w godz. 10.00-17.00 będą wozić pasażerów za darmo nad wodę – na plażę w Jelitkowie, na molo w Brzeźnie, na Westerplatte i na Wyspę Sobieszewską. Od poniedziałku 29 lipca wodorowe autobusy rozpoczną kursowanie na standardowych liniach.
To historyczny moment dla Gdańska. Z jednej strony otwieramy dzisiaj ogólnodostępną stację wodorową, a z drugiej prezentujemy cztery nowe autobusy napędzane zielonym wodorem. Ponad dwa lata temu powiedzieliśmy, że nie chcemy więcej w naszej flocie nowych autobusów, które będą wysokoemisyjne. Mamy już 21 autobusów elektrycznych, dzisiaj dołączają pierwsze cztery, a do połowy września kolejnych sześć autobusów napędzanych wodorem
– powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Jak działa stacja tankowania wodoru?
Stacja Neso jest samoobsługowa, a tankowanie samochodu osobowego wodorem zajmuje od trzech do czterech minut i zapewnia zasięg około 650 km. Tankowanie autobusu trwa kilkanaście minut i pozwala na przejechanie około 450 km. Sam proces jest bardzo prosty i przypomina ten znany z tradycyjnych stacji paliw – więcej pisaliśmy o nim tutaj. Kilogram wodoru kosztuje na stacjach Neso dokładnie 69 zł.
Sieć obiektów budowanych przez Grupy Polsat Plus i ZE PAK jest samowystarczalna energetycznie. Urządzenia są zasilane dzięki energii produkowanej przez panele fotowoltaiczne o mocy 19 kW, które przechowują energię w magazynach o poj. 60 kWh (to wielkość akumulatora w kompaktowym aucie elektrycznym).
Na mapie publicznych stacji tankowania wodoru w Polsce liczba dostępnych punktów niebawem się podwoi. Stacje Neso są już w budowie w trzech kolejnych lokalizacjach:
- przy ul. Starochwaszczyńskiej w Gdyni,
- przy ul. Obornickiej we Wrocławiu,
- przy ul. E. Plewińskiego w Lublinie.