Auto Świat EV Wiadomości Tylko jeden na dziewięć punktów ładowania w Europie ma szybką ładowarkę

Tylko jeden na dziewięć punktów ładowania w Europie ma szybką ładowarkę

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) ostrzega europejskich prawodawców o dwóch problem związanych z infrastrukturą umożliwiającą ładowanie elektrycznych samochodów. Pierwszym jest wciąż znikoma ilość ładowarek w naszym regionie, drugim to, że niewiele z tych istniejących potrafi ładować akumulatory akceptowalnie szybko.

ABB wprowadza ładowarkę Terra 360
ABB
ABB wprowadza ładowarkę Terra 360

Alarm, jaki próbuje wywołać Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, nie jest przypadkowy. Wszystko dlatego, że rządy krajowe oraz Parlament Europejski mają przygotować swoje stanowiska w sprawie regulacji dotyczących infrastruktury dla paliw alternatywnych (AFIR) zaproponowanej przez Komisję Europejską w lipcu br. AFIR jest kluczowym elementem europejskiego pakietu klimatycznego "Fit for 55", który obejmuje również cele związane z emisją CO2 w nowych samochodach.

Przeczytaj też:

Jak się okazuje, spośród 225 tys. publicznych ładowarek dostępnych obecnie w Unii Europejskiej tylko 25 tys. umożliwia szybkie ładowanie. Innymi słowy, w zaledwie co dziewiątym punkcie ładowania znajdziemy szybką ładowarkę o mocy ponad 22 kW. Na pozostałe punkty, o mocy 22 kW lub mniejszej, w przeważającej większości składają się zwykłe gniazdka o małej mocy.

Liczba szybkich ładowarek w państwach UE
Liczba szybkich ładowarek w państwach UEACEA

W praktyce ładowanie samochodu za pomocą jednego z tych 200 tys. gniazdek może trwać całą noc. Dla kontrastu, zastosowanie szybkiej ładowarki o dużej mocy pozwala ten czas skrócić do mniej niż godziny. Niestety, takie szybkie ładowarki wciąż stanowią ułamek (11 proc.) całej europejskiej infrastruktury.

Jak stwierdził Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA, przekonanie ludzi do przejścia na energię elektryczną wymaga rozwiązania problemów z ładowaniem pojazdów i zwiększenia liczby punktów ładowania, które na dodatek powinny umożliwiać łatwe i szybkie uzupełnienie energii. Sam proces doładowywania baterii musi być tak wygodny i prosty, jak np. tankowanie benzyny. ACEA dąży do tego, aby do 2030 r. Europa posiadała gęstą sieć punktów ładowania i tankowania, w tym odpowiednią ilość szybkich ładowarek w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków