Auto Świat EV Wiadomości UNECE chce gwarancji żywotności baterii w autach elektrycznych

UNECE chce gwarancji żywotności baterii w autach elektrycznych

Europejska Komisja Gospodarcza (UNECE) działająca w ramach ONZ chce ustanowić limity degradacji baterii w samochodach elektrycznych. Ma to dać gwarancję zasięgu w używanych autach.

Audi e-tron - moduł z bateriami waży 700 kg. Jest przykręcony do nadwozia
Tomasz Okurowski / Auto Świat
Audi e-tron - moduł z bateriami waży 700 kg. Jest przykręcony do nadwozia

W ramach Światowego Forum ds. Harmonizacji Przepisów Dotyczących Pojazdów mających miejsce w Genewie, kraje należące do UNECE oraz współpracujące z organizacją chcą wprowadzić przepisy, które obligowałyby producentów samochodów do tworzenia baterii, które po 100 tys. km lub pięciu latach miałyby nie mniej niż 80 proc. fabrycznego poziomu, a przy 160 tys. km lub ośmiu latach nie mniej niż 70 proc.

Na razie jest to propozycja, ale członkowie są zgodni co do zasadności takiego prawa. Głosowanie odbędzie się jednak dopiero w marcu 2022 r. Wtedy dopiero będziemy wiedzieli, czy zapisy na pewno zostaną wprowadzone w życie. Jeśli by się tak stało, to prawo zacznie obowiązywać od 2023 r.

Przeczytaj też:

To dobra wiadomość dla chętnych na używanego elektryka

To dobry sygnał dla konsumentów, którzy boją się kupować samochody elektryczne na rynku wtórnym właśnie ze względu na degradację baterii. Jednak znakomita większość o ile nie wszyscy producenci bez problemu już teraz spełniają podane wymagania.

Przy okazji są także obawy. Po wejściu w życie przepisów koncerny mogą nie chcieć poprawiać żywotności baterii ponad postawione wymagania.

Zagrożenie dla miejskich aut?

Słychać także głosy, że takie regulacje mogą dobić rynek małych miejskich samochodów. Już teraz jest on mocno zawężony przez ostre zapisy emisji dwutlenku węgla. W przypadku elektryków problem polega na tym, że mniejszy samochód ze względu na swoje gabaryty będzie miał mniejszą baterię, co przekłada się na mniejszy zasięg, a to bezpośrednio na częstsze ładowanie. Niestety częste ładowanie mocniej obciąża akumulatory, które szybciej mogą się zużywać.

Dobrą wiadomością jest jednak to, że problem żywotności baterii zaczyna być zauważany.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:BateriePrawoSamochody
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków