Konstrukcje chińskich marek już od dłuższego czasu zaczęły wdzierać się na europejskie ulice, a ich widok na zachodzie coraz mniej dziwi. W Warszawie też już nie powinien, bo pasażerów właśnie zaczął wozić autobus Yutong U12. Zadebiutował w środę 17 maja, a testy potrwają rok.
Ten model autobusu charakteryzuje się tym, że jego baterie są bezkobaltowe, a zasięg na jednym ładowaniu wynosi około 400 km. Żeby zapewnić długowieczność baterii, system monitoruje ich stan przez 24 godziny, bez przerwy.
Kierowca może liczyć na różne udogodnienie, np. na kamery 360 stopni pozwalające panować nad wszystkimi strefami długiego pojazdu. Z kolei pasażerowie mają ładowarki USB, klimatyzację, a osoby niepełnosprawne wejdą do pojazdu bezproblemowo dzięki niskiej podłodze.
U12 jest najnowszym modelem tego producenta, a będą mogły nim podróżować pasażerowie najpierw na linii 106, a później 178. Warszawski ZTM poinformował, że możliwe jest również skierowanie autobusu na inne linie, które są obsługiwane przez zajezdnię "Stalowa".
Poza tym autobusem Warszawa ma zamiar sprawdzić jeszcze kilka innych elektrycznych autobusów marek europejskich. Testy również będą długoterminowe.
– Miejskie Zakłady Autobusowe od lat realizują politykę czystego ekologicznego transportu. Jesteśmy jednym z europejskich liderów zielonej komunikacji miejskiej, posiadając 160 autobusów elektrycznych. Planujemy kolejne zakupy taboru zeroemisyjnego, dlatego testujemy autobusy elektryczne różnych firm, w tym pojazd marki Yutong – mówił prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, Jan Kuźmiński.
Yutong, choć wydaje się firmą zupełnie małą i nieznaną, to jest liderem sprzedaży autobusów nisko- i zeroemisyjnych. W Europie ma zakontraktowanych już 12 tys. sztuk takich pojazdów, a na świecie jeździ lub jeździć będzie 170 tys. autobusów tego producenta.
Przeczytaj także: Rząd cofa się w sprawie "zabójczych" punktów karnych. Tylko nie mówi dlaczego