Auto Świat Klasyki Youngtimer Mini Cooper ma 60 lat. Małe auto wciąż podbija serca kierowców

Mini Cooper ma 60 lat. Małe auto wciąż podbija serca kierowców

Pierwsze Mini Cooper pojawiło się na rynku we wrześniu 1961 r., a więc 60 lat temu. Był to mocniejszy wariant klasycznego Mini oferowanego od 1959 r. Jego twórcą był John Cooper – człowiek, który po II wojnie światowej tworzył na przedmieściach Londynu samochody wyścigowe.

Mini Cooper
Zobacz galerię (7)
BMW
Mini Cooper

John Cooper w 1946 r. wraz z ojcem założył firmę Cooper Car Company, która projektowała i budowała odnoszące sukcesy samochody wyścigowe Formuły 3 i Formuły 2. Dużym sukcesem firmy było skonstruowanie nowego typu samochodu wyścigowego Formuły 1, w którym silnik nie był umieszczony przed kierowcą, jak to było stosowane wówczas, lecz za nim.

W sezonie 1958 Cooper odniósł w nim swoje pierwsze zwycięstwa. W 1959 i 1960 r. startujący Cooperem Jack Brabham został mistrzem świata. Rewolucyjna konstrukcja z silnikiem środkowym na stałe zadomowiła się w wyścigach Grand Prix. Zespół Coopera pozostał aktywny w Formule 1 do końca lat 60., a wśród najbardziej znanych kierowców, obok Jacka Brabhama, znaleźli się: Stirling Moss, Bruce McLaren i Jochen Rindt.

Mini i jego sportowa wersja – Cooper

W czasie, gdy Cooper budował samochody wyścigowe, inż. Alec Issigonis tworzył mały samochód dla British Motor Corporation. Mini miało nieco ponad 3 m długości i… duże wnętrze dla czwórki pasażerów. Konstrukcja auta była rewolucyjna – silnik umieszczono z przodu poprzecznie, skrzynię biegów pod nim, koła były mocno rozstawione, a zwisy krótkie. Dzięki temu wnętrze auta mogło być obszerne. Silnik rozwijał moc 34 KM.

Cooper postanowił stworzyć sportową wersję Mini – początkowo była to seria tysiąca pojazdów z silnikiem litrowym o mocy 55 KM. Auto osiągało prędkość 135 km/h. Zastosowano w nim skrzynię biegów o krótkich przełożeniach i hamulce tarczowe. Dach miał inny kolor niż karoseria, a wnętrze było dwukolorowe.

Klienci przyjęli Mini Coopera entuzjastycznie, mieli tylko jedno życzenie: jeszcze więcej mocy. Cooper i Issigonis zwiększyli pojemność silnika do 1071 ccm i moc do 70 KM, poprawili też zawieszenie na bardziej twarde, "gokartowe".

Mini Cooper – sukcesy sportowe

Mini Cooper od razu odniosło sukces na torach wyścigowych i rajdowych. A dzięki występom w Rajdzie Monte Carlo stało się legendą. W 1963 roku Fin Rauno Aaltonen odniósł pierwsze zwycięstwo w klasie. Oprócz trofeów Mini Cooper z roku na rok zdobywało też coraz większą sympatię. Jego sukces w rywalizacji z wieloma znacznie większymi i mocniejszymi konkurentami sprawił, że samochód stał się ulubieńcem publiczności. Uznaniem cieszyły się też zwycięstwa Mini Cooper S w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w latach 1964, 1965 i 1967. Dopiero potem rajdowa kariera klasycznego Mini dobiegła końca.

W latach 70. i 80. dużym zainteresowaniem klientów cieszyły się zestawy tuningowe do Mini. W 1990 r. Mini Cooper pojawiło się znów w ofercie. Pod maską pracował silnik 1.3/61 KM.

Mini Cooper od BMW

Kolejna ważna data w historii Mini Coopera to rok 1997 – na salonie we Frankfurcie BMW (które w 1994 r. przejęło Rover Group, a wraz z nim Mini) pokazało studyjny pojazd Mini Cooper nowej generacji. Wersja produkcyjna pojawiła się w 2001 r. Nowe auto było większe i nowocześniejsze od poprzednika, produkowano je w Oksfordzie. Silnik 1.6 l rozwijał moc 115 KM, Nowy Cooper przyspieszał do "setki" w 9,2 s i rozpędzał się do 197 km/h. Firma pamiętała o wcześniejszym życzeniu klientów – większej mocy. Jesienią 2001 r. pojawiła się wersja Cooper S z silnikiem o mocy 163 KM.

Nowa odsłona nastąpiła w listopadzie 2006 r. Mini Cooper pojawił się z dwoma nowymi silnikami: 120 KM oraz w wersji S – 175 KM. Dwa lata później zdecydowano się wprowadzić wersję z silnikiem Diesla 110 lub 170 KM.

Obecna generacja Mini Coopera ma silnik o mocy 136 KM, a w odmianie S – 192 KM. Najmocniejszy silnim znaleźć można w odmianie John Cooper Works – to dwulitrowa jednostka turbo o mocy 306 KM (w Clubmanie). Jest też wersja elektryczna z silnikiem o mocy 184 KM.

Mini Cooper – cenny klasyk

Egzemplarze Mini Cooperów z lat 60. to dziś poszukiwane klasyki. Cooper S z silnikiem 1.1/70 KM z lat 1963-64 w stanie bardzo dobrym wyceniany jest na 43 tys. euro. Mocniejsza wersja Cooper S z lat 1964-71 (silnik 1.3/75 KM) wyceniana jest na 50 tys. euro. Mini Coopery z lat 90. są tańsze, ale też poszukiwane, gdyż są dobrymi kandydatami na klasyki. Egzemplarze w stanie bardzo dobrym z silnikiem 1.3/63 KM wyceniane są na ok. 20 tys. euro i na pewno w najbliższych latach ich cena wzrośnie.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków