• Pod żadnym pozorem nie należy natomiast korzystać z tradycyjnego uruchamiania nowoczesnego samochodu na pych
  • Po awaryjnym naładowaniu baterii część funkcji w samochodzie może nie działać prawidłowo
  • Wbrew pozorom od zimowych problemów nie są wolne samochody hybrydowe

Jeśli można bez trudu otworzyć samochód z pilota, ale nie da się uruchomić silnika to nie jest aż tak źle z akumulatorem. Wbrew pozorom nawet gdy samochód nie reaguje na polecenia z pilota to nie jest jeszcze koniec świata. W obu sytuacjach producenci nowoczesnych samochodów zalecają skorzystanie z funkcji awaryjnego rozruchu poprzez pożyczenie prądu od samochodu ze sprawnym akumulatorem.

Pod żadnym pozorem nie należy natomiast korzystać z tradycyjnego uruchamiania nowoczesnego samochodu na pych (stosowne ostrzeżenia znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu). W skrajnych sytuacjach może bowiem dojść do uszkodzenia silnika, pożaru od nagromadzonej benzyny oraz zniszczenia katalizatora.

Problemy z uruchomieniem hybrydy

Wbrew pozorom od zimowych problemów nie są wolne samochody hybrydowe. Kłopoty czekają użytkowników w sytuacji, gdy zostanie rozładowany akumulator 12V jaki znajdziemy pod maską silnika. Sama procedura uruchamiania awaryjnego jest taka sama jak w tradycyjnym samochodzie z silnikiem benzynowym czy diesla.

Warto przy tym pamiętać, że zabronione jest uruchamianie układu hybrydowego poprzez holowanie lub pchanie samochodu. Jeśli bateria rozładowała się gdy w przekładni wybrana była pozycja P (parkowanie) to wówczas samochód można holować tylko, gdy przednie koła są podniesione. Pamiętajmy, że sama bateria12 V może ulec rozładowaniu w przypadku długotrwałego postoju pojazdu. Pod tym względem hybryda niczym nie różni się od zwykłego modelu spalinowego.

Po awaryjnym naładowaniu baterii część funkcji w samochodzie może nie działać prawidłowo. Kłopoty może sprawiać m.in. elektryczne sterowanie szyb (szyba nie chce się domknąć lub w pełni otworzyć), układ kontroli ciśnienia w oponach czy także okno dachowe. Wówczas należy dokonać ponownej kalibracji, którą wykonuje się przy włączonym przycisku uruchamiania samochodu (świeci się pozycja ON). Zwykle wystarczy dłużej przytrzymać (następnie na chwilę zwolnić i ponownie wcisnąć) przycisk zamykania szyb a następnie powtórzyć procedurę podczas otwierania.

Jak awaryjnie odpalić samochód

1.      Samochody powinny być ustawione jak najbliżej siebie (nie powinny się jednak stykać), aby można było połączyć akumulatory przy użyciu kabli rozruchowych. Uwaga: duże znaczenie ma jakość samych kabli. Jeśli są to dość cienkie przewody niewiele grubsze od tradycyjnych kabli głośnikowych czy antenowego to możemy mieć spore problemy z naładowaniem wyczerpanej baterii.

2.      Przed połączeniem zalecane jest wyłączenie silnika w samochodzie dawcy prądu. Wyłączyć tez trzeba wszystkie odbiorniki prądu w obu pojazdach (radio, ogrzewanie szyby czy foteli, itp.)

3.      Czerwonym kablem podłączamy się do bieguna dodatniego wyczerpanej baterii a następnie do drugiego sprawnego akumulatora.

4.      Czarny kabel łączymy do ujemnego bieguna sprawnego akumulatora. W samochodzie z rozładowanym akumulatorem najlepiej połączyć czarny kabel do masy nadwozia (np. łapy silnika). Uwaga: zwykle producenci odradzają podłączanie się bezpośrednio do ujemnego bieguna rozładowanej baterii. Zabronione jest również podłączanie się do akumulatora mocowanego w bagażniku lub schowanego głęboko na podszybiu. Jeśli pod maską znajdują się punkty (charakterystyczne nakrętki) do podłączenia zewnętrznego zasilania to wówczas z nich korzystamy.

5.      Uruchamiamy silnik w samochodzie ze sprawnym akumulatorem. Zależnie od producenta zalecane jest pozostawienie włączonego silnika przez czas ok 5-10 minut. Przykładowo BMW zaleca 10 minut w przypadku uruchamiania samochodu z silnikiem diesla. To jest czas potrzebny na podładowanie baterii. Toyota rekomenduje zaś np. utrzymywanie nieco podwyższonych obrotów silnika.

6.      Podejmujemy próbę uruchomienia silnika w samochodzie z wyczerpaną baterią. Jeśli się nie uda to wówczas należy odczekać kolejnych kilka minut, by podładować wykorzystywany akumulator.

7.      Po uruchomieniu silnika należy odczekać jeszcze kilka minut zanim odłączymy kable rozruchowe.

8.      Po upływie kilku minut kable rozruchowe odłączamy w odwrotnej kolejności niż przy podłączaniu. Zaczynamy od czarnego.