Wymiana czterech kół w takich warunkach to wyzwanie i godzina ciężkiej pracy to może być mało. Tymczasem, korzystając z dobrego klucza udarowego, zapieczoną śrubę można odkręcić w ciągu 2 sekund! Co więcej, gdy mamy klucz udarowy, procedurę wymiany koła można nieco uprościć: nie ma sensu luzowanie śruby przed podniesieniem samochodu na podnośniku — niezależnie od tego, czy śruby są już poluzowane, czy też nie — w ciągu sekund odkręcimy je, gdy koło będzie znajdować się nad podłożem, gotowe do zdjęcia.
Klucz udarowy elektryczny

klucz udarowy elektrycznyAuto Bild
To najprostszy w obsłudze typ klucza udarowego, niewymagający zarówno w kwestii bieżącej obsługi, jak i przechowywania. Podłączasz go do gniazdka (najczęściej potrzebny jest też przedłużacz) i już jest gotów do pracy. To jednocześnie najtańszy rodzaj klucza udarowego, można go kupić nawet za mniej niż 100 zł. Niektóre narzędzia tego typu mają jednak niewielką moc i dysponują niewielkim momentem, niektóre działają w ten sposób, że po włączeniu mechanizm rozpędza się, by po 2-3 sekundach dopiero "stuknąć" śrubę. To działa, ale wolno, silnie zapieczone śruby mogą się oprzeć kluczom o niewielkim momencie. Duży klucz zasilany z sieci jednak da radę właściwie każdej zapieczonej śrubie — i to w ułamku sekundy. Wady kluczy zasilanych sieciowo to konieczność pracy w okolicach gniazdka 230 V.
Klucz udarowy elektryczny — zalety
- niska cena
- prosta obsługa
- zawsze gotowe do pracy
- niepotrzebne dodatkowe urządzenia i akcesoria
Klucz udarowy elektryczny — wady
- konieczność pracy na kablu
- wymagany dostęp do sieci elektrycznej
Klucz udarowy akumulatorowy

klucz udarowy akumulatorowyŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
To najwygodniejszy rodzaj kluczy udarowych, a jednocześnie — jeśli doliczymy koszt baterii i ładowarki — najdroższy. Wadą tego rozwiązanie jest konieczność posiadania naładowanej baterii, jakkolwiek nowoczesne akumulatory litowe bardzo wolno ulegają naturalnemu rozładowaniu — akumulator zdjęty z półki po 4 miesiącach nieużywania najczęściej jest gotowy do pracy, o ile przed pozostawieniem na dłuższy okres został naładowany.
Przeczytaj też:
Klucz udarowy na baterie nie wymaga pracy na kablu, nie należy się też obawiać, że nie da sobie rady ze śrubami do kół — 400 Nm momentu dla klucza akumulatorowego to wartość tylko trochę ponadprzeciętna — są klucze 800 Nm i mocniejsze (jednak do pracy przy wymianie kół w aucie 400 Nm wystarczy z dużym zapasem). Jeśli chcemy mieć narzędzie, które wytrzyma lata pracy w warsztacie, warto kupić klucz udarowy z silnikiem bezszczotkowym, jeżeli jednak będziemy korzystać z niego okazjonalnie, wystarczy tańszy klucz udarowy z silnikiem szczotkowym. Klucze na baterie w komplecie z bateriami są droższe niż sieciowe, jeśli jednak mamy w domu wkrętarkę na baterie litowe 18V, warto sprawdzić, czy nie jest dostępny klucz udarowy zasilany tymi samymi bateriami.
Klucz udarowy akumulatorowy — zalety
- komfort pracy bez kabla
- dostępne modele o ogromnym momencie obrotowym
- niska hałaśliwość
Klucz udarowy akumulatorowy — wady
- wysoka cena, zwłaszcza w komplecie z akumulatorami i ładowarką
- konieczność ładowania baterii
Klucz udarowy pneumatyczny

klucz udarowy pneumatycznyAuto Bild
Ten rodzaj klucza wymaga podłączenia do wydajnego kompresora — jeśli nie mamy takiego w garażu i nie chcemy go mieć, nie możemy korzystać z narzędzi pneumatycznych. Kompresor i klucz udarowy pneumatyczny tworzą piekielnie głośny zestaw, jednak w warunkach warsztatowych jest to najtańszy w eksploatacji typ klucza udarowego.
Klucz udarowy pneumatyczny — zalety
- wysoka trwałość
- dobry stosunek trwałości do ceny
- możliwe bardzo wysokie osiągi
Klucz udarowy pneumatyczny — wady
- konieczny kompresor
- praca "na kablu"
- wysoka hałaśliwość zestawu
Klucz udarowy — warto wiedzieć
Jeśli kupujemy klucz udarowy przeznaczony do pracy przy wymianie kół w aucie i okazjonalnie do innych zadań, upewnijmy się, że ma on regulowany moment obrotowy/moc. Skokowo wybierane 3 tryby pracy to już wystarczająca regulacja — w przeciwnym razie zbyt mocnego klucza nie będziemy mogli użyć do zakręcania śrub.
Niezbędna jest możliwość przestawienia obrotów lewo-prawo. Wśród kluczy udarowych elektrycznych trwalsze są narzędzia z silnikiem bezszczotkowym. Moment maksymalny na poziomie 400 Nm (odkręcanie) i 150-200 Nm (zakręcanie) do zastosowań garażowych jest więcej niż wystarczający.